TGM: A nemzeti függetlenség
dilemmái
…az Európai
Parlament, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet, az Európa Tanács,
a Velencei Bizottság (sőt: az ENSZ-főtitkár) éles bírálatainak sorát
(olvashattuk). Az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso .. levelet írt
a magyar miniszterelnöknek, amelyben udvariasan fölszólítja, hogy némely fontos
törvényjavaslatokat ne terjesszen be. Az európai (nemcsak a nyugat-, hanem a
kelet-európai) és az észak-amerikai sajtó legtekintélyesebb orgánumai és
szerzői állandóan, lélegzetvételnyi szünet nélkül tiltakoznak, háborognak és
gúnyolódnak.
…
Először is,
a polgári demokrácia intézményrendszerének tönkretétele (ez már nagyjából
befejezett tény) olyasmi, aminek a visszavétele érdekében – tekintettel az
antidemokratikus jobboldal óriási hatalmi túlsúlyára – akár üdvözölni is
lehetne a nyugati beavatkozást.
A
szabadelvű-alkotmányos képviseleti kormányzat és a hatalommegosztás megőrzése
mellett viszont a nyugati hatalmak – mindenekelőtt az Európai Bizottság – olyan
gazdaságpolitikát is kényszerítenének Magyarországra, amely (finoman szólva)
nem biztos, hogy a magyar nép érdekében áll. Mi több, az se biztos, hogy
egyáltalán van értelme.
A sokat
csalódott magyar nép esetleg él majd a gyanúpörrel, hogy a „demokratikus”
kifogások csak díszítmények a pénzügyi stabilitás miatt aggódó nyugati hatalmak
minden eddiginél durvább megszorítási csomagján. Ha a demokratikus
intézményvédelem elválaszthatatlanul összekapcsolódik a magyar nép további
elszegényítésével – s itt nem is említem, hogy miképpen túlozza ezt majd el az
osztatlanul érvényesülő jobboldali tévé- és rádiópropaganda –, akkor aligha
várható el (tőlem például bizonyosan nem), hogy az éhezéssel és fázással
junktimba állított liberális-demokratikus restauráció iránt lelkesedjenek a
magyarországi honpolgárok.
Másodszor,
ha volt valamilyen tanulsága az elmúlt másfél-két évtizednek, az a
demokráciaexport és az úgynevezett humanitárius intervenció teljes kudarca. Nem
akárki, hanem Robespierre mondta, hogy senki nem szereti a fegyveres
hittérítőket. A jugoszláviai, az afganisztáni, az iraki, a líbiai beavatkozás
egyaránt sikertelen volt.
A Nyugat
katonai győzelme – illetve a helyi reguláris hadak elhanyagolható és
reménytelen ellenállása – nem kétséges, a politikai diadal azonban elmaradt,
Bosznia és Koszovó ma is veszélyforrás. Ráadásul a „terror” elleni hadviselés
alaposan megviselte a nyugati polgári demokráciákat. Az iraki háborút indokló
hazugságoknak nem voltak komolyabb politikai következményeik. Az amerikai
jogállamot megkérdőjelező USA Patriot Act ma is hatályos. Magyarország esetében
persze nem katonai agresszióról van szó, de az erővel kikényszerített
„szabadság” értéke tekintetében a helyzet hasonló.
A magyar
kormánynak címzett nyugati bírálatok java része tartalmilag helytálló, de
megfogalmazásukban a magyarországi választóknak nincs részük. Külföldi kormányoknak a magyarországi
honpolgárok nem adtak és nem adhattak fölhatalmazást hazájuk állampolitikájának megváltoztatásához.
Demokratikus megoldások antidemokratikus kikényszerítése kívülről – ez
önmagában se helyes, és az eddigi tapasztalatok szerint nem eredményes.
…
Olli
Rehnnek, az Európai Unió pénzügyekért felelős biztosának a föltételei (ha
csakugyan ezek azok), illetve az Európai Központi Bank megfontolásra
ajánlott korrekcióinem teljesen ésszerűtlenek. Viviane Reding észrevételei
pedig teljesen indokoltak. Ezek azonban csak a probléma kisebbik felét jelentő
részletek. A közvetlenül időszerű dilemmák nem ezek. Az Európai Uniónak a közös fiskális kormányzás felé tett lépései –
amelyek körül annyit ügyetlenkedett Orbán Viktor magyar miniszterelnök (Győri
Enikő külügyi államtitkár találékony magyarázkodása ellenére) – lehet, hogy segítenek a német exporttöblet
gondjain, de nem szüntetik meg az adósválságot, fokozzák a munkanélküliséget,
befagyasztják vagy csökkentik a reálbért, összenyomják a fogyasztói keresletet,
tehát végső soron további eladósodást fognak okozni.
A közönség
alig sejti, hogy a Görögország „megsegítésére” elköltött összegeket a
Görögországnak hitelező bankok kapják, nem a görög állampolgárok. A bankok
tőkeállománya így is lelappad. Ez a politika nem áll távol Orbán Viktor
kormányától, csak amennyiben a nemzeti szuverenitást, azaz a saját teljhatalmát
érinti.
…
A jóléti
kiadásokat – amelyekre a technikai fejlődés miatt növekvő munkanélküliség,
illeteve a „fejlett” társadalmak elöregedése miatt kerítettek ilyen formán sort
– azért kellett hitelekből finanszírozni, mert az adott politikai erőviszonyok
mellett nem lehetett őket a profitok megcsapolásával (magasabb tőkeadóval)
fönntartani. Ez a korlátlan tőkehatalom következménye.
A keynes-i
korszakban, a jóléti állam idején volt akkora ellenhatalom (mindenekelőtt az
erős munkásmozgalom, továbbá a Szovjetunió és a Kínai Népköztársaság puszta
léte), amekkora képes lehetett rá, hogy a csakugyan növekvő jóléti kiadásokat a
tőkére terhelje. … Az egész tőkés világgazdaság egyik fő hibája ma az alacsony
munkabér. Ezt – ha a tőke érinthetetlen – vagy hitelekkel lehet pótolni, vagy
semmivel. A jelenlegi hivatalos, „ortodox” álláspont az, hogy semmivel.
A kormányfő
méghozzá mániákusan ismételgeti „a munka nélkül szerzett jövedelmekre” szórt
átkait, vagyis továbbra is kiáll a szociális ellátórendszerek leépítése
mellett, fönntartja a segélyezéssel szembeni sötét demagógiát; elvégre ő volt
az, aki de facto megszüntette a munkanélküli-segélyt, aki megtámadta a
nyugdíjakat, aki szétveri a magyarországi egészségügyet, aki a hátsó ajtón
visszahozza a több-biztosítós rendszert, sokkal radikálisabban, mint
neoliberális elődei, akik ezt csak akarták, de akiket a szakszervezetek – Orbán
Viktor tevőleges támogatásával – megakadályoztak benne.
Orbán
miniszterelnök még hozzáteszi, gorombán cáfolva heterodox közgazdászait és
szociálpopulista vezércikkíróit: „Vagyis nem pusztán a fegyelmezetlen
költekezés sorvasztja az eurózóna perifériájának az államait, hanem az, hogy az
euró oltalmában egy évtizeden keresztül a periférián lévő országok – gazdasági
teljesítményükre való tekintet nélkül – olcsó hitelt élveztek.”
De hiszen ez
az olcsó hitel volt minden jónak a forrása, ami a perifériaországoknak
(magyarán: Kelet-Európának) jutott a közelmúltban; maga Orbán Viktor is olcsóbb
hiteleket akart keresni Magyarországnak, bár ilyeneket nem talált. A magyar
miniszterelnök álláspontja szó szerint megegyezik a „frankfurti csoport” (azaz
az EU mai vezető magja) véleményével, beleértve a semmittevő Kelet-Európa
iránti megvetést; ennél egy kelet-európai államférfitól többet várunk.
Vagyis az EU-IMF és Orbán Viktor
kormánya között nincs valódi választás. Amit a mai magyar állam vezetője (aki a választásokig
az állam vezetője marad akkor is, ha pillanatnyi tisztségéről esetleg lemond) a
növekedésről és effélékről mond, az puszta ráolvasás, annak a neokonzervatív
mantrának a változata, amely szerint ha nagyobb a „torta”, nagyobbak a
„szeletek” is, tehát az igazságtalan újraelosztás miatt ne izgassuk magunkat.
Kevés tétel van, amely ilyen gyökeresen bizonyult volna hamisnak. A kormány
megkérdezhetné saját magától: mi ellen is küzd voltaképpen, ha mindenben
egyetért az uralkodó neokonzervatív „ortodoxiával”.
Itt két
más-másképpen antidemokratikus politika áll egymással szemben. … A jegybanki
függetlenség problémáját se könnyű megítélni.
Mint
meggyőződéses (bár jó ideje már nem polgári) demokrata, nem rokonszenvezem a mi
épp kimúló vegyes szabadelvű rendszerünk arisztokratikus elemeivel, azaz a
bírói hatalommal és a független jegybankkal. Ezek nem választottak (legföljebb
közvetve), s így nem követik a nép véleményét: márpedig a modern politikában „a
közvélemény” és „a nép” egy és ugyanaz. Ha a népnek nincs befolyása a
törvényekre és a gazdaságra, akkor aligha beszélhetünk népuralomról.
De ez kérdés
csak demokráciában érvényes – ugyanis hogy mennyiben korlátozzák a nép hatalmát
„a fékek és ellensúlyok”, s mit lehet a helyükbe állítani, hogy a zsarnokság
lehetősége ellen védekezhessünk (van mit) –, ámde Magyarország (sokunk
véleménye szerint) már nem demokrácia, ezért engem se dúlnak föl a hatalom
korlátozása körüli harcok.
…
Ámde a
dilemma általánosságban is dilemma: kell-e védenünk a nemzeti függetlenséget
akkor, amikor a népszuverenitást lerombolták, a szabadságjogokat
relativizálták?
Kissé
leegyszerűsítve, a demokratikus köztársasági közösségnek két föltétele van: 1.
a nép széles körű részvétele a sorsát illető döntésekben (ehhöz kell, bárha nem
elég a méltányos választási rendszer, a népszavazás, az alkotmányos panasz
avagy „populáris akció”, a sztrájk, a korlátozatlan, könnyen hozzáférhető
nyilvánosság, a nép szervezettsége és politikai tudatossága – ez mind hiányzik
Magyarországon; 2. a nép nagyfokú gazdasági, szociális, kulturális és
szimbolikus egyenlősége, amely valószínűtlenné teszi az éles érdekellentéteket
– Magyarországon ez sincs meg, és persze sehol, bár a mérték különböző.
A vagyontalanok politikai
szervezettséggel egyenlíthetik ki relatív hátrányukat a vagyonosokkal szemben –
hiszen végre is ők vannak többen –, s így kikényszeríthetik az igazságos
(egyenlősítő) újraelosztást és az igazán szűkölködők és megbélyegzettek javára
a pozitív diszkriminációt (amelyet nem gúnyolni, hanem ünnepelni illenék).
…
A
középosztály elszegényedése, deklasszálódása – az értelmiség tönkremenetelét
közvetlen közelről látom – csakugyan tragédia, de nem a szegények
agyonvágásával kellene megakadályozni. Tragikomikus, hogy a neokonzervatív
EU-IMF külhatalomnak kell szólnia a mélységesen antidemokratikus (és
kontraproduktív) egykulcsos adó miatt.
Mind az
egalitárius (szociális) demokrácia, mind a szabadelvű jogállam halott
hazánkban, ezért az általunk nem választott szerveknek – így a nemzetközi
instanciáknak – a belügyeinkbe való beleártakozását ellenezni: képtelenségnek
látszik.
Mégsem az.
Egyrészt
prudenciális (eszélyességi, óvatossági) okokból: a demokrácia melletti külhatalmi beavatkozás nálunk csak a
szélsőjobboldalnak vághat utat. Másrészt nem abszurdum a beavatkozó
külhatalmak természete miatt: az IMF
politikáját a legnagyobb részvényesek határozzák meg, elsősorban az Egyesült
Államok, az EU pedig – nem lévén demokrácia, hiszen a kormányát nem az
Európai Parlament választja, ami pedig csak minimális föltétel… – természetesen
a leggazdagabb és legnépesebb tagállamok befolyása alatt áll, nem is szólva az
Európai Központi Bankról.
…
A nemzeti
függetlenség helyreállításának kulcsa a demokrácia helyreállítása. Az, hogy
általunk befolyásolhatatlan és ellenőrizhetetlen hatalmak viaskodnak a fejünk
fölött – a könnyen megjósolható katasztrofális következményekkel –, semmiféle
szuverenitást, se népi, se állami szuverenitást nem teremthet vagy tarthat
fönn.
Következetesnek kell maradnunk:
semmilyen antirepublikánus és antidemokratikus erőnek nem szabad befolyást
engednünk, sem külföldről, sem Budapestről. A demokrácia rekonstrukciója, megújítása – amely
szerintem leginkább az új politikai, civil társadalmi erőktől várható, ha
valakitől egyáltalán – nem csorbítható már előre időleges taktikai
megfontolásokkal. (Ez nem jelenti azt, hogy a nyugati bírálatok soha nem
megfontolandók; legutóbb a magyarországi antidemokratikus, antiszociális és
antiliberális fejleményeket Paul Krugman Nobel-díjas közgazdász kifogásolta: ő
aztán igazán nem a fináncarisztokrácia embere, nem a neokonzervatív „ortodoxia”
képviselője, sőt.)
Ameddig nem
lesz európai – konföderációs – demokrácia, addig a függetlenség maradéktalanul
érdemes védelmünkre; keret ez, amelyben a jelenlegi körülmények között egyedül
remélhetjük a népszuverenitás helyreállítását, de leginkább: létrehozását. Ez a
magyar nép érdeke. Elég ijesztő, hogy ebben a magyar népnek most nincs erős
szövetségese, se itthon, se másutt. Annál szükségesebb, hogy a nép barátai
állhatatosak és következetesek legyenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.