A HGV.hu terjedelmes riportbeszélgetéseket közölt Bajnai Gordonnal, Kónya Péterrel. Megpróbáljuk értékelni az Együtt 2014 tükrében, amelynek az egyik közvéleménykutató máris megelőlegezte a «második legnagyobb politikai erő» címet.
A «válságkezelő» Bajnai üzletember, politikus, életútja kötődik a
posztsztálinista és átkonvertált állampárthoz. 2007 és 2008 között önkormányzati és
területfejlesztési, majd 2009-ig nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a második Gyurcsány-kormányban. Ezidő alatt hajtották
végre pl. a nyugdíjasokat sújtó intézkedéseket (korhatár emelése, 13. havi
kifizetés megszüntetése).
Beszél-e a mozgalom (amelynek élére állt Bajnai) a tisztességes
bérekről, melyekkel képes volna magát újratermelni a dolgozó, ha nem csökkenne,
hanem nőne jövedelme; beszél-e a munkanélküliség felszámolásáról, az ipar és mezőgazdaság,
a közszolgáltatások helyreállításáról, az egészségügyhöz, oktatáshoz való hozzáférésről,
a szociális helyzet javításáról? Kormányzása alatt is a bankkonszolidáció és a
spekuláció támogatása volt az elsőrendű szempont, nem pedig a munkaerő fenntartása.
Ha a mozgalom felismerné, hogy innen ered a gond, akkor meglenne a követelések
alapja is, amelyre, mert minden dolgozónak érdeke, lehetne széles körben szervezett
tömegmozgalmat létrehozni. Ha azt is elismerné, hogy ugyanez a folyamat zajlik
minden EU-tagországban (a tőke magát a munkaerőt teszi tönkre), akkor még egy
lépéssel előrébb lehetne tartani. Ehelyett azonban hűségnyilatkozatban kötelezi
el magát az Európai Unió mellett...
Kétségeket
és ellentmondásokat hordoz az új szövetség. A Fidesz antidemokráciája,
diktatórikus hajlama egyértelmű, de az is világos, hogy nem elegendő a (Bajnai
szavaival) «rezsimváltás» és az «országnak jó út» sem. A Szolidaritás nem állítja,
hogy a «középosztályt» akarná képviselni (mint a Haza és haladás), hanem «a munkavállalók, a munkájukat
elveszítők, a nyugdíjasok, fiatalok, hátrányos helyzetűek, rászoruló társadalmi
csoportokat és rétegeket» és «a munkavállalókat is, hiszen a Munka
törvénykönyve teljesen kiszolgáltatottá tette őket a tőkések, a tulajdonosok és
a tőke szempontjából». Kónya Péter a «szolidaritás alapján, s nem «pénzpiaci
vagy tőkepiaci alapon működő» rendszerről beszél. Kétségtelenül, válasz
kell a gazdasági recesszióra, a «foglalkoztatási válságra», a létminimum alatt
élő 3-4 millió kérdéseire, az ifjúságot sújtó, a közoktatást, az egészségügyet
ellehetetlenítő intézkedésekre. De ilyen válasza nincsen.
Bajnai,
hogy feledtesse a szocialista kormányzás múltját (mely egyenesen vezetett a
Fidesz, a Jobbik felé), az "1990-2010 meghaladása" jelszót
hangoztatja, olyan választási bázist keres, amelybe beleférne «mindenki» – de ha mindenki, akkor senki… Nemzeti egységet nem lehet létrehozni,
különösen nem most, mikor ennyire kiéleződtek az ellentétek, aki ezt hangoztatja,
annak sanda szándékai vannak. Arra számít a
Szolidaritás, hogy a létrejött helyzet adta elégedetlenség elsöpörheti a
Fideszt. De a helyére mi jönne? A II. Bajnai-kormány mit tudna adni, ha egyáltalán
akarna?
Hát,
erre nincs felelet – csak általánosságok a demokratikus intézményekről, és semmitmondó
kívánságlista. Az Európai
Unió kebelén, elfogadva a szuverenitás teljes hiányát, az újabb és újabb
megszorítások követelését. Mintha nem születtek volna új EU-jogszabályok,
amelyeket az Európai Unió intézményei hoztak (a Tanács és az Európai Parlament),
az «uniós költségvetési fegyelem és koordináció megerősítésére», mely szerint már
nemcsak a 3 százalék fölötti államháztartási hiánynál szankcionálhat az EU,
hanem már az előtt, a preventív ágban is. A bírság akár a bruttó össztermék
(GDP) 0,5 százalékát is elérheti. Direktíva tartalmazza a nemzeti költségvetési
keretrendszerek minimumelvárásait, ennek a nemzeti jogrendszerben (alkotmány) kell
megjelennie. A GDP-hez képest legfeljebb 60 százalékban meghatározott
adósságcélra az államadósságot évente a 60 százalék fölötti adósságrész
egyhuszadával csökkenteni kell A költségvetés hiányát Maastricht szellemében a
GDP 3 %-a alá kell szorítani,
az új szerződés szerint pedig tovább csökkenteni évente («a strukturális hiány alsó határa a piaci
áron számított bruttó hazai termék 0,5 %-a»). A makrogazdasági egyensúlytalanságról szóló ajánlásokat
amennyiben az adott ország nem követi, szankciókkal sújtja, például a GDP 0,1
százalékát is elérő pénzbírsággal (az euróövezethez nem tartozó államok
esetében az uniós támogatások felfüggesztését). Ez a politika minden tagállamot
olyan keretekbe szorít, ahonnan
nincs kiút, sürgősen szakítani kellene vele.
Alkalmas-e
az Együtt 2014 erre a feladatra? Ítélje meg az olvasó.
-sj-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.