Ebben az írásban nem akarok senkit meggyőzni semmiről, csak arról, hogy a tájékozatlanság, a műveletlenség és a báva rosszhiszeműség elegye nem túl hasznos.
Más is fölfigyelt már rá, hogy a balliberális ellenzék és az ettől még inkább
jobbra álló balliberális publicisztika annak örvén, hogy Orbánt és a
Fidesz-KDNP-t bírálja, a képzelt baloldalt támadja. A Magyar Nemzet tárcaírói és
a szélsőjobboldali kommentelők (lásd majd itt lejjebb) arról képzelődnek, hogy
a balközép sajtó „fasisztázik”, pedig a balközép sajtó „kommunistázik”.
Legutóbb maga Bokros Lajos
nevezte a rezsicsökkentést „újkommunistának”. A balközép
magyarázatnak véli a hasonlatot: azt állítja, hogy az Orbán-rezsim olyan, mint
a Kádár-rendszer (nem olyan). Ez még abban az esetben is, ha igaz lenne (nem
igaz), nem adna választ arra a kérdésre, hogy a csudába’ lehetséges a mai
körülmények között (nem lehetséges) visszatérni az államosított tervgazdaságba
(aminek semmi nyoma). Amúgy a Horthy-rendszer analógiája is hamis, a mai
rendszer nem korporatista és nem fasisztoid. Egészen újszerű – de erről már
írtam máskor, nem akarom az elkerülhetetlen mértéken fölül ismételni magam.
Szanyi
Tibor országgyűlési képviselő, az MSZP egyik vezető egyénisége bajba keverte
magát avval, hogy – ami teljesen mindennapos a mai szociáldemokráciában – elejtett néhány
dicsérő szót néhány radikális baloldali lapról és internetes
portálról. Evvel aztán beigazolta a balliberális sajtó régi jóslatát, hogy a
szocialisták előbb-utóbb mint büdös komcsik fogják leleplezni magukat. A büntetés nem
is maradt el. A hvg.hu glosszistája a szövegösszefüggésből kiszakított idézet régi
és jól bevált technikájával néhány vérforraló mondatot hajított az ideológiai
körtáncba beleszédült és belefásult liberális olvasóknak, akik most aztán
szörnyülködhetnek, s mindezt valamiféle Mao-ünnepségről készült ijesztő és
nevetséges fotóval illusztrálta, ahogy illik.
Erre azonban
sajnos válaszolt
Szanyi, aki – értelmes ember létére – pár éve belelovalta magát
ebbe a tűrhetetlenül goromba és alpári Naturbursch
modorba, és ezúttal is csak rikoltozik; írása mindent összekever, és nekem
végtelenül ellenszenves. (Különösen az a beállítottság, hogy vitapartnerünk
vagy ellenfelünk csak azért lehet az, ami, mert lefizették – különben persze
velünk tartana. Ez gyalázat és butaság egyszerre.) Így aztán végképp csak árt
azoknak, akiket elismeréssel említett, hiszen a tájékozatlan olvasók
összekeverhetik a radikális baloldalt 1. az MSZP-vel vagy valamelyik részével,
vagy 2. az 1989 előtti rendszer vagy bármelyik létező államosító-tervező-központosító
(harmadik világbeli) kísérlettel, amitől az isten őrizzen meg mindenkit,
különösen a kritikai társadalomtudományt és az antikapitalista politikai
irodalmat. (Úgy tudom, a közvetlenül érintett radikális baloldali
lapszerkesztők – bár, gondolom, nem bánják a reklámot – kissé feszengenek ettől
a balul sikerült pártfogó gesztustól.)
A
nosztalgiák és szimpátiák eltérő listájától meg a jó modortól függetlenül, a
polgári politika változatai – Szanyi Tibortól a hvg.hu szerkesztőjéig vagy
Orbán Viktorig és Angela Merkelig – megegyeznek abban, hogy adottnak tekintik
az értéktöbblet fölhalmozásából származó tőkét, az árutermelést, a bérmunkát, a
társadalmi munkamegosztást, az államot és az osztálykülönbségeket. Eltérő lehet
a véleményük a piac és az állami beavatkozás arányait vagy a társadalmi
igazságosság érvényesülésének fontosságát vagy éppen a feminizmust illetően –
és ezek az eltérések a fönnálló társadalmi renden belül lényegesek –, ámde a
radikális baloldal mindezt nem tekinti adottnak, és szembenáll mind a piaci,
mind az államkapitalizmussal. (A radikális baloldal persze híve az
egyenlőségnek, de kétli, hogy a kapitalizmus bármelyik változata képes lehetne
megteremteni: hiszen az egyenlőtlenség nem ok, hanem következmény. Az
egyenlőséget – mindhiába – célul kitűző tervgazdasági diktatúrák sorsa
világosan mutatja, hogy érdemes a polgári demokráciához ragaszkodni, ameddig a
kapitalizmus fönnáll; a tervező-újraelosztó parancsuralom gyökeresebben
számolta föl a munkásmozgalmat és a kritikai kultúrát, mint liberális
ellenfele. Ettől azonban még nem leszünk liberálisok: ez csak a valódi
szabadságharcok lehetőségének szempontját döntőnek tekintő stratégiai – nem
elvi – mérlegelés.)
Én mind
a hvg.hu-nak, mind a szóba került radikális baloldali lapoknak és portáloknak a
szerzője vagyok (köszönöm az összes érintett szerkesztőnek a hozzám való
jóságát). Ezért talán nem árt, ha megállok itt egy polgári szóra.
Magyarország
kivételével – ahol az ilyesmi csak halovány nyomokban észlelhető, vagy úgy se –
mindenütt föltámadt a szélső- és ultrabaloldal. (A kettő nem azonos, bár
itt-ott vannak átfedések és átmenetek. Az előbbi a négy internacionálé
hagyományát követi – egyébiránt óriási változásokkal és revíziókkal –, az
utóbbi a különféle eretnek csoportok, mindenekelőtt az anarchista,
anarchokommunista, szituacionista és az újbaloldali áramlatok és a kritikai
elmélet változatait. Minden virág virágzik – másutt. Nálunk csak a gyom.)
Marx
él.
Nem az
a Marx, akiről a magyarországi sajtó vél tudni (s aki soha nem létezett), s nem
az a Marx, akit a szovjet rendszerek a maguk teológiai és legitimációs
szükségleteire szoktak volt egyszerűsíteni és hamisítani, hanem a modern
társadalom mindmáig legnagyobb teoretikusa és kritikusa. A marxizmus nem a kis
híján kétszáz esztendős Karl Marx műveinek korpusza, hanem önálló elméleti
műfaj vagy műnem, amely most is alakul, rengetegen dolgoznak rajta, többek
között Kelet-Európában is – kivéve az egyetlen Magyarországot, amely maga a
reakciós fekete lyuk a baloldal világtérképén.
A
szovjet rendszerek tragikus, ám megérdemelt bukása – és itt ellentétben állok a
magyar ifjúságnak avval a relatív többségével, amely többre tartja a
Kádár-rendszert az 1989 utáni demokratikus és antidemokratikus társadalomnál;
ezek a fiatalok nagyrészt 1989 után születtek… – levette a napirendről az
iparosító-államosító-tervező-szekularizáló, diktatúrás kaszárnyaszocializmusnak
azt a projektjét, amellyel bennünket, szüleinket és nagyszüleinket gyötörtek
(ám amely annak a nyavalyás modernségnek az egyetlen, s ezért megkerülhetetlen
alapja, amely Kelet-Európában létrejöhetett).
A
radikális baloldal – bár a harmadik világban még nem egészen, meg eltekintve az
olyan maradványoktól délen, mint a portugál vagy görög „kommunista” párt –
teljesen idegen az effélétől, idegen az utópiáktól is, tevékenysége
mindenekelőtt kritikai. A radikálisan kritikai és emancipatorikus
antikapitalizmus – amely idegen a „pénzzel” meg az „anyagiassággal” meg a
„profithajhászással” meg a „kapzsisággal” hadakozó fölületes moralizálástól és
a különféle, mélyen kapitalista, de a tőkével retorikailag fölényeskedő
etatizmusoktól és egyéb hasonló demagógiáktól – maga is aspektusa a
modernségnek, amelyből kiiktathatatlan. A modern kapitalizmus megteremti a maga
„másvilágát”, a maga radikális ellenzékét, ellenkultúráját és kritikai
elméletét (szemben a kapitalizmus előtti viszonyokkal, amikor az ellenállás
maga is az uralkodó ideológiából, elsősorban a vallásból származott, amelynek a
hatalomellenes aspektusait használni tudta). Azt képzelni, hogy a kapitalizmus
kultúrája maga is kapitalista, súlyos tévedés. A kapitalizmus kultúrája – a
kommersz vacaktól eltekintve – zömében antikapitalista, függetlenül az alkotók
explicit politikai nézeteitől.
Meglepődni
azon, hogy létezik
radikális baloldal: ez mintha a honi kultúra furcsaságai közé tartoznék. E
furcsaságok közül a legfurcsábbik a modern kultúra specifikumainak nem
ismerete. Tehát az önismeret hiánya. Az antikommunista közírók (az
antikommunizmusról lásd: It’s All Over
Now, Baby Blue Antikommunizmus ma) egyik mondatukkal a globális
piacot védik – többnyire a képzelt jobboldali támadásokkal szemben, amelyeket
kénytelenek „baloldalinak” beállítani, hogy cikkeiknek valami értelmük legyen
–, a másikkal pedig azt a katasztrofális világállapotot vádolják, siratják,
nyüstölik, amely nem független a kapitalizmustól, amelynek az állapota. Ezt az
önellentmondást én a liberálisok helyett nem tudom megoldani (akkor se tudtam,
amikor magam is – meglehetősen konzervatív – liberális voltam).
Ebben
az írásban nem akarok senkit meggyőzni semmiről, csak arról, hogy a
tájékozatlanság, a műveletlenség és a báva rosszhiszeműség elegye nem túl
hasznos. Vélekedjék akárki akárhogyan a radikális baloldalról, jelenléte
kiküszöbölhetetlen, akkor se – sőt: akkor különösen –, ha egyetlen szavazatot
se kér senkitől, és egyetlen szavazatot se kínál föl senkinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.