írta Martine Bulard. Le monde Diplomatique, 2013. november
8.
Annyi mindenképp mondható, hogy Kína új
vezetői szert tettek a kommunikáció határozott kezelésére. Több hete már
többé-kevésbé megszervezett híresztelések övezik a Kínai Kommunista Párt 18.
Központi Bizottsága III. plénumának a tanácskozását, amelyet november 9. és 12.
között tartanak. Az ülés történelmi jelentőségű lesz, erről biztosítanak
bennünket a legkülönbözőbb hangon és módon – a hivatalos és félhivatalos sajtó
cikkeivel, az Államtanács Fejlődéskutató központja, a hatalomhoz közel álló «think-tank»
jelentésének publikálásával, az interneten és mikroblogokon folyó «vitában».
Kína számára olyan döntő tanácskozás lesz ez – ígérik –, mint amilyen az 1978-es III. plénum volt, amely a maoizmus
korszakát zárta és elindította a reformokat Teng Hsziaoping vezérlete alatt.
Olyan jelentős, mint az 1983-as plénum, amely hivatalossá tette a «szocialista
piacgazdaság» fogalmát. Senki nem tudja, vajon az elfogadott határozatok
betartják-e majd a beharangozott ígéreteket. De mindenki meg van győződve arról,
hogy a status quo, a jelen helyzet fenntartása veszélyessé válik.
Kiűzni a legyeket éppúgy, mint a tigriseket
(Lásd «Le monde secret du Parti communiste» [«A KP
titokzatos világa»], Le Monde diplomatique, 2012. szeptember]). Annak
ellenére, hogy hivatalosan csak március óta vannak hatalmon, Xi Jinping, az új
elnök, és a miniszterelnök, Li Kepiang a szimbólumok sokaságát dobták be, a
nagy mutatvány mesteri kezelőiként. A lakosság nagy tömege számára bedobták Bo
Xilai perét (lásd Dave Fermont, «Derrière le procès Bo Xilai » [«A
Bo Xilai per mögött»], 2013. október 11) és látványos letartóztatásokat eszközöltek
korrupciós ügyekben: «Ki akarjuk űzni a legyeket éppúgy, mint a tigriseket», magyarázta már megérkezésekor Xi
úr. És zuhantak a fejek: a China Petroleum Corp vezetőinek feje, a vasutak
vezérének, az állami részesedések (State owned assets supervision and administration
commission (Sasac) vezetőjé, a Cosco tengerhajózási vezéré, de olyan helyi
vezetők feje is, mint Nanjib polgármesteré vagy Shanxi megye vezetőié. De a hadsereget is, amelyet Xi kézbe vett, figyelmeztették, hogy ott is
takarítani kell majd… A Xinhua, a hivatalos hírügynökség közölte november 5-én,
hogy a hadsereg káderei több mint «nyolcezer lakást és huszonötezer gépkocsit
tartanak fenn illegálisan»... Egybefűzve a hasznosat a kellemessel, Xi
Jinping felhasználja egyébként az alkalmat arra, hogy eltakarítsa a politikai
mezőből az őt zavarókat, vagy azokat, akik a korábbi kompromisszumok értelmében
elfoglalták a terepet. A morális és politikai tisztogatásban egyetlen kivétel
akad... a párt és állam legmagasabb szférája, azok, akik a legmagasabb
szentségbe tartoztak, annak dacára, hogy mindenki tud elképesztő vagyonukról
(mint például a volt miniszterelnök, Wen Jiabao családja vagyonáról). Ez túl
veszélyes. Legalábbis pillanatnyilag.
Most,
amikor ez a sajátos «tiszta kezek» művelet zajlik (egyedül a párt fegyelmi
bizottsága dönti el, ki bűnös – avagy nem) – a korrupcióra és a hatalmi
visszaélésekre felhívó emberek is gyors ütemben elbuknak a legkülönfélébb
ürügyek nevében, mint például a kínai-amerikai üzletember, Charkes Xue (Xue
Manzi), akit prostitúció miatt tartóztattak le, vagy Liu Hu, a Xin Kuai Bao
újságírója, miközben mások honlapját napokra lezárják, mint Zhan Lifannal, a
Pekingi népi egyetem történészével történt.
Egy ütés a korruptakra, egy ütés azokra, aki denunciálják őket. A hatalom meg kívánja mutatni, minden lehetséges... feltételezve, hogy bennmaradnak a maguk által kijelölt átjárókban.
Leölni a csirkét, hogy megijesszük a
majmot
Ugyanez
a mutatvány a multikkal kapcsolatban. Az új csapat nagy offenzívát indított
azok ellen a külföldi csoportok vezetői ellen, akikről kiderült, hogy kenőpénzt
fizettek piacszerzés céljából, mint pédául a GlaxoSmithKline gyógyszeripari
óriás ellen, vagy túl magas árakat szabtak a fogyasztóknak, mint például a
tejipariak (többek közt Danone), vagy a kávéárusok (Starbucks). Márciusban, a
Volkswagen kénytelen volt 38 000 kocsit visszahívni egy köztelevíziós
kampány nyomán. Amint a Financial Times újságírója, Jamil Anderlini
magyarázza [1], arról van szó, hogy «meg kell ölni a csirkét, hogy megijesszék
a majmot» a kínai mondás szerint, és jelezni a külföldi cégeknek, hogy a
(nagyon viszonylagos) laissez-faire ideje lejárt, és eljött (a tárgyalásokon) a
paritás ideje, és a minőségnek (a termékek minőségének) az ideje.
Miközben
a szankciók rémével fenyegetőzik, Peking adja a szépet a nagymultik vezetőinek.
A Walmart, Coca-Cola, az amerikai alap, a Carlyle, az American international
group (AIG) nevű biztosító…- egyetlen nagy multi főnöke sem hiányzott (a Google
kivételével) az október végén a kínai fővárosban Xi Jinping-gel rendezett
találkozóról. Ha hinni lehet az igen komoly Financial Times-nak - a
Google arról biztosította olvasóit, hogy «javaslatai komoly inspirációs forrás
a kínai kormánynak [2]». És ez nem pusza beszéd.
Ezt
a nagy mutatványt (a tegnapi maoizmustól a Reagan-i stílusig) megleljük azokban
a szövegekben is, amelyek bázisul szolgálhattak ahhoz a dokumentumhoz, amelyet
a központi bizottság kétszázötven tagja közt osztottak szét – célkitűzés “a
piacgazdaság, a demokratikus politikák, egy harmonikus társadalom és egy ökológikus
civilizáció kifejlesztés” (Xinhua, 2013október 29).
A 383-as terv
A hatalomnak egyszerre kellene elindítania
a privatizációk hullámát és megújítania a társadalombiztosítás rendszerét,
megerősíteni a középrétegeket, miközben több jogot biztosítana a vidéki
embereknek és a városokba özönlő embereknek, elősegíteni az ökológiai
kérdéseket érintő innovációs program kibontakozását, miközben az ipar
fejlesztését folytatnia kell. Ezt engedi legalábbis sejtetni az Államtanács
fejlődést kutató központjának (Development research center of state coucil –
DRCSC) jelentése, ahogyan az ismertté vált (és amely a «383-as Terv nevet vette
fel): a reform 3 pillére (a
piac, a kormány, az állami vállalatok), 8
érintett gazdasági szektor (alapvető iparágak, a föld kezelése, a pénzügyek, az
innováció...), 3 fázis a
radikális reformok «csomagjában» (2013-2014, 2015-2017, 2018-2020).
Az ajánlott intézkedések
között nagy összevisszaságban megtalálható a nagyfogyasztóknak adott lehetőség,
hogy szabadon vásárolhassák az elektromos áramot közvetlenül a gyártóktól, a
benzin és a diesel árának felszabadítása, nagy állami, közösségi vállalatok
privatizációja, és a kormányzás, az adórendszer reformja, a nem kormányzati
szervezetek szerepe stb...
A földreform
Minden bizonnyal a hatalomnak az a
szándéka, hogy megvizsgálja a vidék és a falusi lakosság helyzetét, tekintettel
arra, hogy ez képezi ma a szociális mozgalmak nagy részét. A falvakban a helyi
potentátok elűzik földjeikről a parasztokat, de ezek mind gyakrabban reagálnak.
A városokban a vidékről jött dolgozók (a migránsok) nem részesülnek a
városlakókkal azonos jogokban, ahol a szociális szolgáltatások (egészségügy,
közoktatás, lakhatóság) a híres hukou-tól, ezen a belföldi passzuson
feljegyzett származási helytől függenek. A 383-as terv szerint reformot kellene
elindítani, hogy a kínaiakkal folytatott bánásmódnak valamiféle egysége felé
haladhassanak, mivelhogy ma már a lakosságnak több mint fele városokban él.
Vajon bekövetkezik-e ez elég gyorsan? Semmi sem kevésbé biztos, hiszen ez a
szociális kiadások (tehát az adók) növelését feltételezi, és a városi
középrétegek nemigen mutatnak hajlandóságot arra, hogy többet adjanak a
közösségnek...
Ami
pedig a föld reformját illeti, a 383-as nem finomkodik. Egész egyszerűen azt
javasolja, hogy gyors tempóban privatizáljanak. Jelenleg, a föld a helyi
közösségek tulajdonában van. Minden család életreszóló használati joggal
rendelkezik, ami átadható a gyerekeknek, és amelyet a család eladhat. De a
helyi vezetőkkel szemben, akik rá akarják tenni kezüket (vagy azért, hogy az
agrárélelmiszer óriásainak bérbeadják, netán eladják, vagy azért, hogy
városokat építsenek vagy kiterjesszenek rajtuk), a parasztok természetesen nem
képesek alkuba lépni. Ezért sok esetben ott állnak föld és pénz nélkül. Ennek a
reális problémának a megoldása az lenne, hogy a parasztok megkapják a közvetlen
jogot arra, hogy rendelkezzenek saját földjükkel, elzálogosítsák, hogy
kialakítsanak egy piaci árrendszert...de nehéz átlátni, hogy ez miféle védelmet
nyújthatna a falusiaknak. Ahogyan azt a közgazdász Zhao Xiao megjegyzi, "ha
a termőföldet bevezetik a piacra, a parasztok elveszíthetik földjüket, és
viszonzásképpen lehet, hogy semmit nem nyernek [3]" . Véleménye szerint,
jobb lenne megvédeni és betartatni a parasztok jogait.
Privatizálni
a bankokat
A másik nagy reform a pénzügyi rendszerrel
lenne kapcsolatos, amelyet joggal azzal vádolnak, hogy elsajátítja a kínai
megtakarításokat (a világ egyik lenagyobb volumenű megtakarítását) profitgenerálás
céljából, vagy azért, hogy kölcsönözhessenek a haveroknak (vagy csibészeknek),
érdektelen óriás projektek finanszírozzanak, gyanús hiteleket halmozzanak fel (becslés
szerint ez az összegek 20 vagy talán több mint 40%-ára rúg), miközben nem
finanszírozzák a kis- és közepes vállalkozásokat. Az említett defektusok
valóságosak. De azt hinni, hogy a cégek versenybe állítása, a külföldi tőke
előtti nyitás, a liberális receptektől átvett szabályozási módok lehetővé
tennék ezek kigyomlásását – hacsak rápillantunk a nyugati pénzügyi
rendszerekre, az is óvatosságra kellene, hogy intsen. Egyes közgazdák a
szingapúrihoz közelálló rendszer felállítását javasolják: átcsoportosítani a
közösségi részesedéseket egy állami alapba, melynek feladata lenne ezeket
fokozatosan a privátszektorba betagolni, miközben megőriznének fölöttük
valamiféle ellenőrzést. A rendszer óvatosabbnak tűnik, de fennmarad a kérdés:
mi legyen a bankok működtetésének kritériuma, profit vagy fejlesztés? Ezen a területen (mint egyebeken
is) igen nehéz megpillantani a pénzpiac «kínai jellegzetességeit».
Elismerik
a részvényesek hatalmát, de nem a munkásokét
Ami pedig a közösségi vállalkozások
«modern kormányzását» illeti (ahogyan azt a hatalom nevezi), a Caixin
magazin szerint arról van szó, hogy “megszabadulnak a régi igazgatótanácsi
tagoktól olyan emberek javára, akiket hozzáértésük szerint válogatnak ki
[4]”. Itt is az a fő probléma, hogyan is határozzák meg a hozzáértést. És
az, amit a Caixin leír, nemigen biztató: “az
igazgatóságok szerepe az, hogy teljes mértékben eleget tegyenek ama
feladatuknak, hogy megvédelmezzék részvényeseiket”. És a
dolgozók, az ügyfelek, az ország érdekeit? Vajon a szabad szakszervezetek
nem garantálnák-e biztosabban «a korrupciót támogató felső vezetők
diktatúrájának” a felszámolását – hogy átvegyük a hivatalos
megfogalmazást?
Úgy tűnik, ez a reform nem szerepel
a napirenden.
(ford.
S.J)
Jegyzetek
[3] Zhao Xiao, « Proceed cautiously on land reform » (Óvatosan a földreformmal)
Caixin Online, 2013 november 4.
[4] « Reform of SOEs should mean establishing
modern governance » (Az igazgatóságok reformja jelentené a modern kormányzást)
CaixinOline, 2013. szeptember 25.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.