“A vallási nyomorúság a valóságos nyomorúság
kifejezése, s egyszersmind tiltakozás a valóság nyomorúsága ellen ... . A
vallás a nép ópiuma.“ (MEM 1. 378.old.)
Kevés idézetet csavartak ki jobban az eredeti
értelméből, mint a nép ópiumáról valót. Ki arra használta, hogy hadjáratot
indítson a vallás ellen, ki arra hogy hadjáratot indítson - Marx ellen.
Általában elfelejtik, hogy az ópium nem csak veszélyes kábítószer, de az
elviselhetetlen kínokat enyhítő gyógyszer is. Arról is megfeledkeznek, hogy az
ópium hirtelen, drasztikus elvonásának beláthatatlan következményei vannak.
Ateizmus-vallás-materializmus
Fogalmi tisztázás:
Ateista - istentagadó, azaz
azt a véleményt valló, hogy semmiféle istenek nincsenek, a világot senki nem
"teremtette".
Materialista - az anyagi
valóságot a tudat elébe helyező, aki szerint a tudat az anyag egy speciális
viselkedési formája. Isten (istenek) létével nem foglalkozik, mert szerinte az
emberek tevékenysége nem függhet attól, hogy van-e isten, vagy nincs (amely
kérdésre logikailag amúgy sem lehet válaszolni).
Hit - az emberi
gondolkodás nagyszerű képessége, hogy amennyiben valamilyen fontos körülményről
nincs módjában szilárdan meggyőződni, akkor mintegy hipotézis elfogadásával
képes az így keletkezet és tevékenységét akadályozó űrt betölteni. Például, ha
kimegyek a villamosmegállóba, és mielőtt felszállnék a villamosra, meg akarnék
teljes bizonyossággal győződni arról, hogy a kiválasztott járat oda visz, ahova
utazni akarok, akkor soha sem jutnék sehova. Tehát elhiszem, hogy a
villamos a kiírt menetrend szerint fog közlekedni (pedig messze nem 0 a
valószínűsége annak, hogy nem) és felszállok rá. Ilyen hitek (amit Lukács
György az Esztétikumban "hétköznapi hitnek" nevezett) szó szerint
"befonják" életünket - nélkülük képtelenek lennénk élni. A vallásos
hit eredetileg ezekből a "hétköznapi hitekből" nőtt ki. Előbb a
totemizmus, majd a különböző vallások formájában.
Marx kifejezetten materialista volt -
egyrészt vitába száll az ateista ifjú hegeliánusokkal, másrészt egész életművében
egy sort sem találni, ahol azzal foglalkozott volna, hogy márpedig isten nem
létezik. Viszont egyetlen tételét, állítását sem próbálta istenre való
hivatkozással bizonyítani. Materialista módra nem foglalkozott isten létével,
vagy nem létével. A sztálinizmus durva ateista túlkapásai éppen az egyik
bizonyítékai annak, hogy a sztálinizmus nem marxizmus.
Egyetlen
marxi szöveg sem ateista, ellenkezőleg, a leggyakrabban emlegetett marxi
"ateista" szöveg ("a vallás a nép ópiuma") teljes
szövegkörnyezetében egy mintaszerű materialista szöveg, amivel Marx éppen a
vulgár-ateista ifjú hegeliánusokkal vitatkozik:
"A
vallástalan kritika alapzata: az ember csinálja a vallást, nem a vallás
csinálja az embert. Mégpedig a vallás annak az embernek az öntudata és az
önérzete, aki vagy még nem szerezte meg önmagát, vagy már ismét elvesztette.
De az
ember nem valami elvont, a világon kívül kuksoló lény. Az ember az az ember
világa, az állam, a társadalom. Ez az állam, ez a társadalom termeli a vallást,
egy visszájára fordított világtudatot, mert maga is visszájára fordított világ.
A vallás ennek a világnak általános elmélete, enciklopédikus összefoglalása,
népszerű formába öntött logikája, spiritualista becsületügye, lelkesedése,
erkölcsi szentesítése, ünnepélyes kiegészítése, általános vigasztaló és igazoló
alapja. A vallás az emberi lényeg fantasztikus megvalósulása, mert az emberi
lényegnek nincs igazi valósága. A vallás elleni küzdelem tehát közvetve
küzdelem ama világ ellen, amelynek szellemi aromája a vallás.
A vallási
nyomorúság a valóságos nyomorúság kifejezése, s egyszersmind tiltakozás a
valóságos nyomorúság ellen. A vallás a szorongatott teremtmény sóhaja, egy
szívtelen világ lelke, mint ahogyan szellemtelen állapotok szelleme. A vallás a
nép ópiuma.
A vallást,
mint a nép illuzórikus boldogságát, megszüntetni annyi, mint a nép valóságos
boldogságát követelni. Az állapotáról táplált illúziók feladását követelni
annyi, mint amaz állapot feladását követelni, amely rászorul az illúziókra. A
vallás kritikája tehát csirájában ama siralomvölgy kritikája, amelynek
szentfénye a vallás."
Látjuk, ez a
szöveg egy szót sem szól Isten létéről, vagy nemlétéről. Ez az emberek
viselkedéséről szól, arról, hogy a vallás egy menekülés a valóság elől. Marx
szerint a vallás helyes kritikája annak a valóságnak a kritikája, amely elől
menekülni kell - például a vallásba (mert hogy máshova is lehet menekülni:
például az alkoholba vagy az ópiumba). Marx az istentagadást, mint a vallás
olyan kritikáját, amely nem törődik a valóságos (materiális) világ vallást
szülő torzulásaival, elvetélt, hibás kritikának tartja - Marx nem ateista,
hanem kifejezetten antiateista materialista.
A vallásos
tömegeket nem azzal győzzük meg, ha bebizonyítjuk (annak ellenére, hogy ez
filozófiailag lehetetlen), hogy nincs Isten, hanem azzal, hogy azt mutatjuk
meg: a való (materiális) világ szörnyűségei ellen mi magunk, emberek is
sikerrel tudunk fellépni. Ha valakinek ehhez Isten létezésének tudatára, mint
afféle botra is szükség van - az az ő magánügye. Az egyik legszebb materialista
népi bölcsesség:
"Segíts
magadon, s az Isten is megsegít!"
(Phoenix)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.