A rendszerváltás már megbukott
akkor, amikor még nyoma sem volt a Nemzeti Együttműködés Rendszerének,
megbukott már Orbán 2.0 előtt. A mostani tiltakozások szervezői nem egyezhetnek
ki azokkal, akik ezért a bukásért felelősek: a „régi ellenzék”
elbizonytalanodott, eszmétlen és gondolattalan apparatcsikjaival, de külső
nyomásgyakorlással el lehetne érniük – hosszabb távon – valamiféle alkotmányozó
nemzetgyűlés összehívását.
Több
mint tíz évvel ezelőtt, 2004 februárjában cikket írtam a Népszabadságba, az volt a címe, hogy „A rendszerváltás
megbukott”. (Ugyanerről aztán hosszas vitába keveredtem Kis Jánossal, szerintem
érdekes disputa volt, legalábbis vitapartnerem érvei ma is fontosnak tetszenek.
Azóta még írtam a témáról több helyütt, és legutóbb Kis János is megerősítette szilárd, régi álláspontját).
Tíz
esztendő telt el, és ma a Kossuth téren fiatal elvbarátaim kiáltják a tüntető
tízezreknek: „a rendszerváltás megbukott!”
Igazuk
van.
A Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap több
publicistája, no meg a mérsékelt balközépVasárnapi Híreknek nyilatkozó Kuncze Gábor
egybehangzóan „vörös sálas Lenin-fiúknak” nevezi ifjú elvbarátaimat, annak
ellenére, hogy aki ezt a legjobban és a legvisszhangosabban kimondta, nem fiú,
hanem lány.
Lehet, hogy CCCP föliratú pólót húznak az alternatív
miliőben megszokott öniróniával (sok félreértést és megrökönyödést okozva vele
sajnos) a kedves fiatal elvtársaim, de az útjuk nem a rendszerváltásnál is
bukottabb Szovjetunió irányába vezet, hanem éppen ellenkezőleg: a szabadság és
az autonómia felé. Akár a nemzeti trikolór, a vörös zászló is ezerféle dolgot
jelent – az európai zászló sajnos csak egyfélét: nem is lobogtatnám… –, ebben
az esetben az egyenlő méltóságnak és a személyi szuverenitásnak azokat az
eszméit, amelyek kompatibilisek (összeegyeztethetők) avval a demokratikus
érzülettel, amely a radikális baloldali szubkultúrákon kívül is kivirágzott
ismét. És különösen jól illenek ahhoz a valóságérzékhez, amely a kiábrándult és
csalódott nemzedékek sajátja: az ő nemzedéküké meg az enyimé. (És igen:
akárhogy őrjöngenek tőle némelyek, a tiltakozó tömegben vannak fiatal – és
idősebb – kommunisták, anarchisták, feministák, s azok, akik mindezek
egyszerre. Így szokott ez lenni Európában mindenütt, keleten és nyugaton, mindig
is így volt 1789 óta, és így is lesz.)
Ugyanis amikor nekem szerencsém volt megállapíthatni, hogy a rendszerváltás megbukott, akkor még nyoma sem volt a
Nemzeti Együttműködés Rendszerének: a rendszerváltás megbukott már
Orbán 2.0 előtt. Mire a Fidesz-KDNP megdöntötte a liberális, avagy polgári
demokráciát Magyarországon, már megdőlt. Már az őszödi beszéd, a 2006-i
tüntetések és a rendőrállami föllépés előtt megdőlt. A valódi alkotmányos
rendszer, a valódi parlamentarizmus, a valódi liberális-demokratikus hegemónia,
a valódi nyugatos orientáció szétrohadt magától, a második és harmadik
Orbán-kormány (az ún. kétharmad) csak beleült a készbe. A rendőri erőszak felelősét
kitüntető egykori budapesti liberális főpolgármester hiába van ott minden mostani
tüntetésen a fényképezőgépével, a liberális demokráciát nem Orbán zúzta szét,
hanem ő maga és a liberális demokrácia többi akkori híve, egy valaha hatalmas
és szellemes nagy néppárt meg azok, akikkel összeállt.
Nem
szándékosan persze.
A
korhadt diktatúra összeroppant, nem kellene siratni – bár sokan siratják –, de
utána összeroppant egész Kelet-Európa. A privatizálás után nem virágzó
piacgazdaság következett, hanem ipartalanítás, annak a rendszernek az összeomlása,
amely nemcsak szerény munkabért és panellakást adott a dolgozóknak, hanem
otthont, helyet a világ rendjében, az élet értelmét (a kizsákmányolás és
elidegenedés rendjén belül, hamis otthont és látszólagos életcélt, de valamit
mégis, úgy-ahogy). A klasszikus európai modernizmus végét jelentette mindez.
Technikai haladás, fejlődés, emelkedő életszínvonal, létbiztonság, a plebejus
erények tisztelete: mindez Nyugaton nagyjából megmaradt még egy kis időre, de
Kelet-Európában fejeződött be legelőször. Nem modernizáció volt ez, hanem
egyszerre pre- és posztmodernizáció. Az egy főre eső magyarországi és a nyugati
GDP közötti különbség kisebb volt 1989-ben, mint ma.
S
nemcsak szegényebb lett a nép többsége – a fantasztikusan kibővült
áruválaszték, az elképesztő fogyasztói alternatívák mellett –, hanem olyan
premodern, kasztszerű és regionális, ráadásul etnikailag átszínezett
egyenlőtlenség jött létre, amelyben a tanulmányi siker fő tényezője a szülők
lakcímének irányítószáma, s amelyben az ország versenyképességének egyetlen
garanciája a groteszk és bizarr mértékben alacsony munkabér. Azé a hatalom,
akinek a kezében van az európai alamizsna szétosztáshoz szükséges hatáskör.
(„Akihez pályázni lehet” – mondja képmutatóan a zsargon.) Hasonlóan a spanyol,
portugál, holland gyarmatok latin-amerikai, karibi, indonéziai, fülöp-szigeteki
utódállamaihoz, a falvak főnökei („fideszes polgármesterek”, mondja a zsargon)
– akik ma személyükben egyesítik a néhai községi párttitkár, tanácselnök,
téeszelnök hatásköreit, egyben a település leggazdagabb emberei – osztják a
magán- és közmunkát, tetszés szerint a segélyt, határozzák meg a közművek és
infrastrukturális beruházások irányát, munkaadói a helyi állami
alkalmazottaknak, patrónusai vagy félelmetes ellenfelei a helyi bűnbandáknak,
plébániáknak és iskoláknak.
A
„libertárius” államtalanítás paradox eredménye, hogy minden az államtól függ –
mert a magántőke csak az általános élettevékenység roppantul szűk pászmáján
működik csak –, ennek következtében a lázadás nálunk hagyományos hordozója, az
értelmiség is úgy elgyávult, hogy ilyet életünkben nem láttunk, pedig láttunk
egyet-mást. Ez az értelmiség a saját érdekeit se védi. Eltűrte a művészeti élet
alárendelését a reakciós dilettánsok nevetséges gittegyleteinek, az ún. Magyar Művészeti
Akadémiának és az ún. Magyar Teátrumi Társaságnak, eltűrte az akadémiai
kutatóintézetek kizsigerelését és helyettesítésüket szélsőjobboldali-délibábos
amatőrök intézeteivel, eltűrte az egyetemi autonómia fölszámolását, eltűrte a
kultúrafinanszírozás független intézményének (NKA) zsákmányul ejtését, a
kutatásfinanszírozás független intézményének (OTKA) megszüntetését, eltűrte a
közpénzből fönntartott, bölcsődei színvonalú, szélsőjobboldali, olykor
álegyházi magánegyetemek alapítását és akkreditálását, baksiskedvelő nagyjai
mukkanás nélkül átvesznek szégyenletes kitüntetéseket, díjakat és
életjáradékokat, eltűrte, hogy színházak, múzeumok, könyvtárak, levéltárak és
mindenféle közgyűjtemények élére párthű, hozzá nem értő félbolondokat
nevezzenek ki, eltűrte a szélsőjobboldali ideológiákkal zsúfolt tankönyvek és
tantervek bevezetését, eltűrte a kulturális örökség és az épített környezet
barbár rombolását, a nevetséges köztéri giccs elterjesztését mindenütt, ami
szégyenletes panoptikummá változtatja a magyar városok belterületét, eltűrte a
médiák, az újságírás, a könyvkiadás, a folyóirat-irodalom cenzúrázását, majd
tönkretételét (a rádió majd minden hullámhosszán árad az ember- és népellenes
szenny meg a primitív etnicista és rasszista babona), eltűrte a magyar
filmgyártás likvidálását és a Nemzeti Filmalap nevű gyalázatot, s eltűrte
érdemdús kollégák ezreinek politikai indítékú elbocsátását. És ha valaki
kifogásolni meri fasiszta lektűrírók és fűzfapoéták hivatalos állami kultuszát,
akkor nyökögnek valamit „a végletes politikai megosztottságról”. (Eddig csak az
értelmiség legszegényebbjei, az általános és középiskolai tanárok tiltakoztak
tanítványaik, a szegény gyerekek továbbtanulásáért, a közoktatás szétverése
ellen – miközben a rendőrség filmezte őket.)
Ez az
értelmiség várja el, hogy a fiatal nemzedék példaképe legyen. Nem szólva a
csaló választási törvényekbe és az alkotmányellenes alkotmányba (vagyis az
örökös Fidesz-uralomba) belenyugvó, a jogtipró Alaptörvényre fölesküvő
parlamenti ellenzékről, amely még mindig meg akarja mondani a tutit, pedig még
a megmaradt választói is csak jobb híján, orrukat befogva szavaznak rá.
Rossz
tréfa.
De az
ezredfordulóig hangadó – nagyobb részt liberális, antifasiszta – , azóta
csökkenő befolyású, hagyományos értelmiség, amely mintegy évtizedig bátran
védte az alkotmányos berendezkedést („a láthatatlan alkotmánnyal” és a
szólásszabadsággal, a pluralizmussal, a képviseleti, polgári demokráciával
együtt, nagyon helyesen; s tűzön-vízen át kitartott a rendszerrel azonosított balközép
pártok mellett, kevésbé helyesen) gőgösen és vakon ment el a kelet-európai
társadalmak általános és Magyarország sajátos krízise mellett. A balliberális
konszenzus mintha az lett volna, hogy a nyomor, a huszadik századi modern
életformák csődje, az egyenlőtlenség, egész osztályok, nemzedékek, régiók,
etnikumok kitaszítása a civilizációból az az elkerülhetetlen ár, amelyet meg
kell fizetni a „szabadságért”.
Ennek az árnak – ha ez ugyan ár volt, amiben nem hiszek –
a töredékét se lett volna szabad megfizetni. A szociális részvétlenségnek és
szolidaritáshiánynak óriási része volt abban az „elitek” között elterjedt
tévhitnek, hogy a polgári demokrácia egyetlen
lehetséges politikája a neoliberális gazdaságpolitika, amelyet
egyébként az ún. nemzeti konzervatív értelmiség se ellenez, ha „a saját pártja”
(a Fidesz-KDNP) van hatalmon, s ha azt hazudja, hogy a gazdaságpolitikája
„unortodox”. Ugyan mi az „unortodox” az egykulcsos személyi jövedelemadóban, a
magas áfában, a különadókban, a szociális intézményrendszerek (szociális
segélyezés, oktatás, egészségügy, lakásügy) leépítésében? Mindössze annyi, hogy
ez – egyébként roppantul következetlen, részleges és önellentmondásos –
gazdasági sovinizmussal egészül ki (kizárólag a kiskereskedelem és a
hitelügyletek területén; az energia eddig is állami kézben volt) a fölső
középosztály, és különösen a jobboldali politikai osztály javára és hasznára.
Az, hogy a föld és az infrastruktúra – az európai pénzek egyirányú elosztásával
– szélsőjobboldali oligarchák mancsába kerül, nem enyhíti, hanem fokozza a
rezsim vadkapitalista jellegét: így hatott a neoliberalizmus mindenütt, Kelet-
és Dél-Európában, Latin-Amerikában, Közép-Ázsiában, vagyis azokon a helyeken,
amelyekhez társadalomszerkezetileg hasonlítunk. (Megjegyzendő, hogy Orbán
rezsimjének gazdaságpolitikai célkitűzései nagy társadalomtörténeti típusba –
az ún. fejlesztő diktatúrák típusába – tartoznak, amelyek elterjedtek voltak az
1930-as években pl. Brazíliában és Romániában [Manoilescu politikájára célzok a
királyi diktatúra idején], aztán az 1970-es években pl. Dél-Koreában: hazai
ipari bázis, exportképes mezőgazdasági nagybirtok, állami befektetés a
technikába és szakképzésbe, politikai verseny és vita helyett ellenőrzött
korporatív érdekképviselet; a szakapparátusok, a politikai kormányzat és a
nemzeti nagytőke közelítése egyetlen zárt elitbe költségvetési fegyelem
mellett; a munkának mint „szolgálatnak” az értelmezése; központosító etatizmus
és nemzeti bezárkózás. A politikai mozgósítás módszereinek alkalmazása a gazdaságban
– ez nálunk még nem látszik kibontakozni. Nincs benne semmi új, másutt is
kísérleteznek vele.)
A fő
irány nem változott: az Orbán-rezsim csak a politikai demokráciát döntötte meg.
Az internetadót és a közmunkaprogramot már a Gyurcsány-kormány is tervezte, de
az akkori kormánypárti képviselők ezt – hála istennek – elszabotálták, volt
némi veszélyérzetük. (A közmunkát ma megint helyeslik az MSZP némely vezetői…)
Olyan kifogástalan demokraták, mint Ferge Zsuzsa és Szalai Erzsébet évtizedek
óta rekedtre beszélik magukat a társadalmi igazságtalanság és a társadalmi
szövedék fölbontása ellen, számtalan baljóslatú figyelmeztetésük és
előrejelzésük beigazolódott, de az értelmiségiek és a médiák ezt legjobb
esetben tiszteletteljes hallgatással vették tudomásul – ameddig még volt némi
cenzúrázatlan hangjuk, amelyet beszédes hallgatásra használhattak.
A
valóság nem cáfolja a tiltakozóknak azt a föltevését, hogy a Kelet-Európában a
polgári demokráciával egy időben bevezetett kiáltó társadalmi igazságtalanság
összefügg evvel a polgári demokráciával. Nem cáfolja azt se, hogy szerintük nem
igaz: ebben a polgári demokráciában volt erő, amely az alkotmányos rendszert
megdöntő békés és népszerű puccsot megakadályozta – hiszen nem akadályozta meg.
A valóság azt a keserves föltevést se cáfolja, hogy az emberi jogok ideológiája
Kelet-Európában – és Észak-Amerika és Északnyugat-Európa kivételével mindenütt:
az alsóbbrendű populációknak ilyesmi nem jár – porhintés volt, kegyes óhajtás,
amelynek nem lett foganatja (mégha némely hirdetői naivan őszinték voltak is).
Hogyan lehet a szabadságjogokat érvényesíteni, ha a perifériaállamok polgári
állam- és jogrendszere erre nem képes és nem hajlandó?
Ha nem is valószínű a radikális és konstruktív
antikapitalista fordulat, azért a tiltakozó tüntetéseknek (a továbbiakban: a
Mozgalomnak) külső nyomásgyakorlással el lehetne érniük – hosszabb távon –
valamiféle alkotmányozó nemzetgyűlés összehívását teljesen új választási
szabályok alapján, amely a rendes alkotmány mellett külön szociális alkotmányt
is létrehoz; majd föloszlik, nem tart igényt hatalomra.
De amit
már most kellene követelnie: az a 2015-i költségvetés visszavonása, a legalább
18 hónapig folyósított munkanélküli segély, a családi pótlék és lakástámogatás
folyósítása a munkanélkülieknek (a szociális segélyezés reformja, minimum az
eddigi bővített visszaállítása), a fölső és közoktatás korlátozásának
megszüntetése, közszolgálati bértárgyalások, kilakoltatási moratórium,
szociálisbérlakás-program beindítása, a progresszív személyi jövedelemadó
újbóli bevezetése, a radikális áfacsökkentés, az MTVA föloszlatása és a
közszolgálati médiák újjáalapítása, a nem kormányzati szervezetek (NGO-k)
üldözésének beszüntetése. Ezek roppantul szerény követelések, de a télen nem
lehet magukra hagyni az éhező, fázó szegényeket. A független és pártatlan
közszolgálati médiákra pedig múlhatatlanul szükség van azért, hogy a gazdasági
és politikai válságban az állampolgárok megbízható, sokrétű, alapos
információkhoz jussanak, hogy mérlegelhessék a különféle érveket és
ellenérveket – azok is, akik nem részesei az új digitális kozmosznak.
Választásokkal
mindezt nem lehet megoldani, egyrészt a törvénnyel szentesített intézményes
választási csalás miatt, másrészt azért, mert nem állnak rendelkezésre
ellenzéki pártok, amelyek elvekben, anyagiakban, személyzetben, stratégiában,
tudásban, önzetlenségben, kötelességtudatban, demokratikus érzületben,
elszántságban képesek volnának a szociális fordulatot (a társadalmi
igazságosság, az egyenlőség, a szociális biztonság, az állampolgári részvétel,
a méltányos újraelosztás irányában) végrehajtani.
A
Mozgalomnak nem szabad közvetlen hatalomra törekednie, be kell érnie a külső
nyomásgyakorlással, a reformok kikényszerítésével – anélkül, hogy legjobb
emberei a jelenlegi rendszerben hivatásos politikusokká válnának a
megdohosodott, kompromittált, közgyűlöletnek örvendő álparlamenti és
álönkormányzati vacakságban. Igazán ambiciózus személy ma nem akar képviselő és
miniszter lenni: a „képviselő” és a „miniszter” (és a „kormánybiztos” és a
pfuj, „polgármester”) Kósa, Lázár, Rogán, Szijjártó, Giró-Szász, L. Simon,
Balog által szimbolizált alakja önérzetes ember számára elviselhetetlen. Ebben
a szisztémában karriert csinálni: szégyen.
A
Mozgalom abban a pillanatban megbukik, amelyben beilleszkedik a tőkés
osztálypolitika és a centralizáló-etatista önkényuralom vagy a neoliberális
elitizmus mocskába. Ha a Mozgalom kiegyezik a Mozgalom céljait, rokon- és
ellenszenveit, a világnézeti, kulturális természetét nem is kapiskáló,
neoliberális és/vagy utódpárti „régi ellenzék” elbizonytalanodott, eszmétlen és
gondolattalan apparatcsikjaival, akkor úgyszintén megbukott. (Hogy ebből
sikerül-e kimászniuk az LMP és a PM fiatal politikusainak: részletkérdés. Hogy
mihez kezd magával a nekem rokonszenves, parlamenten kívüli 4K! és a Balpárt,
sajnos ugyancsak részletkérdés.)
A Mozgalom nem „politikaellenes”: a represszióellenes,
emancipációs politika is politika; ám ez kétségtelenül nem az uralkodó osztály
politikája. Meg kell érteni, hogy a hivatalos-hivatásos, „komoly”
polgári-parlamenti politikának kampec. Ezt nem szabad merőben nemzedéki ügynek tekinteni: volt már „mindent
elutasító” nemzedéki párt, a neve: Fidesz – a tehetséges Orbán
Viktor máris némi nosztalgiával mer nyilatkozni a Mozgalomról, ők is
„mindennel” szembenálltak egykoron, mondja, feledvén, hogy a kiátkozott
SZDSZ-szel egyetemben ők voltak az első nyílt neoliberálisok –, az ifjúkor az
égvilágon semmit se garantál, mindenki volt fiatal; és a neofasiszta jobbikosok
sem öregek…
A Mozgalom – nem titkolandó – populista természete a szerintem kívánatos fordulatnak
előnyére és hátrányára is válhatik. A digitális-informatikai, vendéglátó-ipari,
turisztikai és kulturális kisvállalkozók adócsökkentő/libertárius/államtalanító
preferenciái (és az övék a Mozgalom megindításának kolosszális érdeme) nem
nagyon akadályozzák a társadalmi igazságosság érvényesülését, de tudatában kell
lennünk annak, hogy a Mozgalom különböző komponensei (illetve az általuk
reprezentált, képviselt társadalmi csoportok, rétegek) között komoly
gazdasági-társadalmi érdekellentétek állnak fönn. A „közfölháborodás”
általánossága ezt eltakarhatja ideig-óráig, de nem örökre. A méltányos,
igazságos újraelosztás mindenekelőtt a nagytőke brutális megadóztatását
követeli meg – de a középosztálynak is áldozatokat kell hoznia, ha csakugyan
szociális demokráciát óhajt. Hogy erre képes-e, hogy hajlandó-e belátni, hogy a
cselekvésképtelen, haldokló szubproletariátus (az ún. mélyszegénységben
sínylődő négymillió) kétségbeejtő nyomora a prioritás – s ennek a
szubproletariátusnak mintegy egyharmada roma – , hogy a jogegyenlőség puszta
paródia, ha ugyanazért a munkáért a nők kevesebbet keresnek (nem is szólva a
nők erőszakos, elnyomó jellegű szexuális, háztartásökonómiai, reproduktív és
szimbolikus/kulturális kizsákmányolásáról, a pokoli méreteket öltő
prostitúcióról, amelyben bűnrészes az egész heteronormatív, heteroszexista – és
persze homofób – polgári kultúra és társadalom; az, hogy a nemi erőszakért „a
kacér csajokat” hibáztató, nyíltan fasiszta rendőrségi videó védelmezőkre talál
a jobboldali sajtóban, még a magyarországi viszonyok ismerői számára is
megdöbbentő).
A
Mozgalomnak szembe kell néznie a ”cigánykérdéssel”, azaz a rasszizmussal, ami
nyilván megosztja majd az erőket. A Mozgalomnak majd szembe kell szállnia a
félhivatalos antiszemitizmussal is – és egyáltalán mindennel, ami
egyenlőségellenes: a munkásokkal, a vidékiekkel, az öregekkel, a betegekkel, a
pénztelen nagycsaládosokkal, a társadalmon kívülre sodródott, magatehetetlen
embercsoportokkal szembeni lenézéssel és rideg közönnyel. Hosszú antiszociális
évtizedek után ez nem lesz könnyű.
A Mozgalom további problémája: érzelmi viszonya a
„demokratikus Nyugattal”. A Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap, az
egyházi, az ingyenes és a helyi-kerületi „sajtó”, a Lánchíd Rádió, a Kossuth
Rádió, a Szent Korona Rádió, a Magyar Katolikus Rádió, a református Európa
Rádió, az m1, az m2, a Duna Tv, a Hír Tv, az Echo Tv plusz a digitális
szélsőjobboldal, a teljes megyei sajtó, rádió és mindegyik helyi tévé
készpénznek veszi, hogy a Mozgalom nem más, mint az amerikai és nyugat-európai
imperialista fölforgatás tudatos vagy megtévesztett ügynöksége, afféle
magyarellenes „ötödik hadoszlop”. Ez természetesen ökörség – fölhívom a
figyelmet a kiérdemesült hírszerző, Földi alezredes (őrnagy? őrmester?) széles
körben terjesztett paranoiás nyilatkozataira –, ámde az tény, hogy a NATO és az EU
oroszellenes offenzív politikája azért játszik némi szerepet, ha nem is abban
az értelemben, amelyben aszélsőjobboldal ezt elképzeli. A NATO és az EU
vezetői „a demokráciát” mint olyant a nyugati befolyással és a perifériaállamok
lojalitásával azonosítják. A nyugati befolyás – a nyugati politikusok ideáitól
függetlenül – mindenekelőtt abban nyilvánul meg, hogy a multinacionális
korporációk kelet-európai, így magyarországi dolgozói a nyugati bérek
töredékéért kénytelenek robotolni. A kelet-európai (gazdasági és szociális)
stabilitás záloga az olcsó kelet-európai munkaerő. A nyugati kritikának –
különösen a sajtókritikának – általában igaza van Orbán Viktorral szemben,
akkor is, ha egyszerűsítő és sablonos. De a nyugati befolyás, amely a multik
érdekei és a „centrum” geostratégiai szempontjai köré összpontosul, nem
mondhatni, hogy egyértelműen a magyar nép érdekében állna. A kelet-európai
népek közös érdekérvényesítését azonban megnehezíti a majd minden térségbeli
országban tapasztalható, kölcsönös soviniszta gyűlölködés. A kelet-európai
kormányzatok épp oly kevéssé szolgálják népeik érdekeit, mint a gazdag nyugati
államok. Nem állítható, hogy azok a politikai erők, amelyek kivívták a nyugati establishment elismerését,
gazdasági tekintetben sokkal több jót tettek volna a magyar népnek, mint Orbán
(bár valamicskével mégis), akkor is, ha némileg demokratikusabbak voltak nála,
ami nem nagy kunszt.
Amikor
a Mozgalom a tőkés állam ellen fordul, akkor a nemzetközi államszerű
képződmények ellen is kell majd fordulnia, máskülönben illúziókban ringatja
magát. (És megfordítva: a multik, a nemzetközi banktőke stb. ellen ordítozó
szélsőjobboldal megfontolhatná, hogy a tőke nemzetközi, és a magyar nemzetiségű
kizsákmányolók semmivel se kíméletesebbek, mint külföldi osztálytársaik.)
Végül:
a Mozgalomnak tudatosítania kell, hogy az Orbán-rezsim rémségei ellen fordult
tömeg jelentős része pár hónapja még Fidesz-szavazó volt (vagy pláne:
jobbikos). A Mozgalomhoz csatlakozó jobboldaliak politikai identitása nem szűnt
meg emiatt. Ezért az elégedetlen jobboldaliak önbecsülése és emberi méltósága –
akárcsak mindenki másé – megköveteli a toleranciát és a tapintatot. Az emberibb
viszonyok megteremtése elkezdődhetnék a jobboldali honfitársaink iránti
tisztelet begyakorlásával, ami sokunk számára szokatlan lesz, de szükséges.
Amiképpen tudatosítanunk kell, hogy nem a polgári rendszerrel való visszaélés
(a korrupció) okozza a nyomort, hanem maga a rendszer, akkor is, ha törvényesen
működik, úgy azt is látnunk kell, hogy a polgári pártok közötti tagadhatatlan
különbségek mellett a hasonlóságaik is lényegesek.
A népi
elégedetlenség végső politikai iránya bizonytalan, esélyei még
bizonytalanabbak. De a tüntetéssorozat máris kivívta magának a legmagasabb
rangot: ez a magyar demokrácia legerőteljesebb spontán megnyilvánulása a
rendszerváltás óta. Ezt nyilván tömegsztrájkoknak és az állampolgári
engedetlenség és informális nyomásgyakorlás más alakváltozatainak kell majd
követniük, ha változást akarunk elérni. De itt akkor is nagy dolog történt, ha
elmarad a siker.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.