2015.ápr.16. Pierre Stambul (UJFP -
zsidó-francia unió a békéért)
1967. jún.7-én az izraeli hadsereg vérrel
foglalta el Kelet-Jeruzsálemet. Azokat a helyeket, ahol százával estek el a
jordániai katonák, megtisztították és emléküket is eltörölték. A jún. 7-ét
ünneplő cionisták tagadják a palesztin nép méltóságát, emlékezetét. (…)
Könyvében, a «Hogyan találták ki Izrael
földjét», Shlomo Sand izraeli történész, aki katonai szolgálatot is
teljesített, leírja a a hadsereget és a népességet hatalmába kerítő, nagyon
rossz útra tért messianizmust.
Az annexió
Hívők, ateisták ezrei látogatják a Siratófalat, amely
az i.u. 70-ben Titus által leromboltatott második templom tartófalát
(nyugati fal) képezte. Mivel kevéssel ezelőtt épülhetett, akkor, amikor Judeát
már megszállták a rómaiak, kissé érthetetlen szimbolikus értéke… «Jeruzsálem
egyesítése», amit Naomi Shemer világsikert bejárt slágere mond a
«Yéroushalayim shel zahav» (Arany Jeruzsálem). A Knesszet nagyon gyorsan
megszavazta, hogy a város Izrael állam «oszthatatlan fővárosa» legyen (ezt a
státuszt az országok nagy többsége nem fogadja el). A propaganda azonban
Jeruzsálemet azóta a judaizmus exkluzív szimbólumaként mutatja be. Az annektált
rész 10-szer nagyobb, mint a jordániai Jeruzsálem: Ramallahtól Betlehemig és
két részre vágja Ciszjordániát és lehetetlenné tesz bármilyen «palesztin
állam» létezését az elfoglalt földek maradékán. Ez a «nagy Jeruzsálem» már jelzi a kolonializációt.
A mítosztól a
valóságig
A cionista
alapítók többségükben nem voltak hívők. De a kolonizálás eszközeként
felhasználták a Bibliát. A Biblia eseményeit történelmi tényként tálalták, mint
amelyek igazolják a hosszú számüzetés utáni visszatérést. Ma már tudjuk, hogy a
számüzetés teóriája csak feltevés, fikció.
Ami Jeruzsálemet
illeti, a Bibiában leírt Dávid és Salamon «egyesült királysága» teljes
mértékben legenda. A régészet nagyon makacs: ennek a királyságnak a
feltételezett korában Jeruzsálem legfeljebb néhány száz lakossal bíró vaskori
falucska volt. A nagy templom, Sába királynője – nagyon szép történet, de
szintén legenda. Ha egyáltalán létezett Dávid király, inkább pásztor lehetett.
Ma pedig a Silwan palesztin negyedben házakat rombolnak le, a lakosok ezreit
űzik el, az ellenállókat letartóztatják – Dávid király nevében. A megszálló
kijelentette, hogy Dávid király ott élt, akkor hát megépíti Dávid király házát,
Dávid király kertjét, Dávid király múzeumát és «judaizálja» a negyedet
bulldózerek és rendőrexpedíciók segítségével..
Az izraeli kormány megpróbálja «bizonyítani», hogy a régészek és történészek tévednek, amikor azok a bibliai idézetek történelmi hűségét tagadják, és megsokszorozza provokációit a Templom-hegyen ásatásokat végeztetve. Minden, amit felfedezhetett, ennél a mítikus időnél vagy jóval korábbi, vagy jóval későbbi.
Az izraeli kormány megpróbálja «bizonyítani», hogy a régészek és történészek tévednek, amikor azok a bibliai idézetek történelmi hűségét tagadják, és megsokszorozza provokációit a Templom-hegyen ásatásokat végeztetve. Minden, amit felfedezhetett, ennél a mítikus időnél vagy jóval korábbi, vagy jóval későbbi.
Jeruzsálem és a
zsidók
Az utolsó nagy
zsidó felkelés leverés után (Bar-Kohba, i.u.135), a várost lerombolták és a
zsidók számára megtiltották. A térség népességének nagyrésze áttért a
kereszténységre, aztán a VII. sz-i arab hódítások után az iszlámra. Miután
637-ben a várost elfoglalták, Omar kalifa engedélyezte a Bizáncba elűzött
zsidóknak, hogy visszatérjenek Jeruzsálembe.
Két mecsetet építettek (al-Aqsa és a Sziklamecset) a dombon, ahol előtte a lerombolt templom állt és iszlám szent hellyé lett.
A kereszténység is szimbólumot csinált Jeruzsálemből. Egyre több keresztény zarándok jött és a «szent sírt» felszabadítása szolgált ürügyként a keresztes háborúkra is.
A zsidóknál másként volt, kvázi egyetlen zarándoklat sem történt. A zsidó vallás az exodus messianisisztikus vallása. Az ortodox zsidók (harédis) számára a visszatérés Jeruzsálembe a Messiás eljövetele előtt tilos. «A jövő év Jeruzsálemben» nem azt jelenti, hogy ott építjük fel az államot, hanem csak annyit, nemsokára megjön a Messiás.
1492 után, amikor a zsidókat kiűzték Spanyolországból, a török birodalom fogadta be őket, s elsőszámú céljuk Szaloniki, Szmirna, Szarajevo volt, Galilea (Safed), de nem a frissen ottomán hódítású Jeruzsálem.
1800 körül néhány – elsősorban Lengyelországból, Marokkóból érkezett – zsidó telepedett le Jeruzsálemben. Mélyen vallásosak voltak és a Méa Sharim negyedben tömörültek.
A cionista propaganda ma azt állítja, a zsidók Jeruzsálemben 200 éve többségben vannak. A 2008-ban elhunyt Sirine Husseini apja irányította a helyi hatóságot, ahol muzulmánok, zsidók, keresztények éltek együtt azelőtt békésen. A palesztinai zsidók nem voltak cionisták, sőt, tartottak attól, hogy a jó kapcsolatokat az megmérgezheti.
Két mecsetet építettek (al-Aqsa és a Sziklamecset) a dombon, ahol előtte a lerombolt templom állt és iszlám szent hellyé lett.
A kereszténység is szimbólumot csinált Jeruzsálemből. Egyre több keresztény zarándok jött és a «szent sírt» felszabadítása szolgált ürügyként a keresztes háborúkra is.
A zsidóknál másként volt, kvázi egyetlen zarándoklat sem történt. A zsidó vallás az exodus messianisisztikus vallása. Az ortodox zsidók (harédis) számára a visszatérés Jeruzsálembe a Messiás eljövetele előtt tilos. «A jövő év Jeruzsálemben» nem azt jelenti, hogy ott építjük fel az államot, hanem csak annyit, nemsokára megjön a Messiás.
1492 után, amikor a zsidókat kiűzték Spanyolországból, a török birodalom fogadta be őket, s elsőszámú céljuk Szaloniki, Szmirna, Szarajevo volt, Galilea (Safed), de nem a frissen ottomán hódítású Jeruzsálem.
1800 körül néhány – elsősorban Lengyelországból, Marokkóból érkezett – zsidó telepedett le Jeruzsálemben. Mélyen vallásosak voltak és a Méa Sharim negyedben tömörültek.
A cionista propaganda ma azt állítja, a zsidók Jeruzsálemben 200 éve többségben vannak. A 2008-ban elhunyt Sirine Husseini apja irányította a helyi hatóságot, ahol muzulmánok, zsidók, keresztények éltek együtt azelőtt békésen. A palesztinai zsidók nem voltak cionisták, sőt, tartottak attól, hogy a jó kapcsolatokat az megmérgezheti.
Egyik etnikai a
tisztogatástól a másikig
Az 1947-es
megosztás Jeruzsálem internacinalizálását célozta meg (a palesztin állam
közepén!) avégett, hogy a három nagy egyistenhívő vallás szent városa legyen. A
30-as évektől létezett egy titkos megállapodás a cionisták és hasémit dinasztia
(jordániai királyi család) között Palesztina megosztásáról, amelyet az alakuló
izraeli hadsereg szegett meg azzal, hogy minden palesztin falut megtámadott Tel
Aviv és Jeruzsálem között. Ekkor a jordániai arab légió háborúba lépett.
1948.ápr.9-én az Irgun faiszta milicistái (Menachem Begin vezetésével) és a
Stern-csoport (Yitzhak Shamir vezetésével) a Jeruzsálem központjától 5 km-re
fekvő Deir Yassin falu civil lakosságát lemészárolta. A cél az volt, hogy a
palesztin lakosságra elűzzék. Amikor a háború hivatalosan is kitört (1948.
május 15-én) az ENSZ adta izraeli államban élő palesztinek majdnem teljes
létszámban menekülni kényszerültek.
A többszáz palesztin falu közül Deir Yassin csak egy, amelyet letöröltek a térképről. Pontosan ezzel a hellyel szemben építették fel a Yad Vashemet, a náci népirtás múzeumát. Deir Yassin területén ma a Givat Shaul «új negyede» áll. Az alatta húzódó országúti alagút a gyilkos Menachem Begin nevét viseli. A Porte de Vincennes antiszemita áldozatai pedig Givat Shau temetőjében nyugszanak. Micsoda szimbólum!
Ahhoz, hogy Jeruzsálemben szabad kezet kapjanak, a Stern-csoport terroristái 1948.szept.17-én meggyilkolták az ENSZ-megbízott Bernadotte-ot és helyettesét, Sérot ezredest. A tökéletesen beazonosított gyilkosok az izraeli első nemzeti egységkormányban kaptak szerepet.
Nyugat-Jeruzsálem «új negyedekkel» gyarapodott, a palesztin jelenlét megszűnt, helyükön új bevándorlók telepedtek le.
A 1949-es fegyverszünet idején Kelet-Jeruzsálem megmenekült az izraeliek elől. Az óvárost és körülötte néhány negyedet tartalmazott. Jordánia annektálta. Egyetlen átkelőhely volt – főként a zarándokok számára – a város két része között, a Mandelbaum kapu. Ahhoz, hogy Nyugat-Jeruzsálembe menjenek, az izraelieknek a letarolt palesztin falvak ellenére is meg kellett kerülnük a jordán Latrun-enklávét.
1949. Ben Guriont a jobboldali cionisták vádolták, miért nem hódította meg az egész palesztin mandátumterületet. Azzal mentette magát, hogy ez csak egy része a visszavett területnek. 1967. júniusában a cinisták már egész Palesztina gazdái. Körülbelül 2.500.00 palesztint elkergettek, milliók menekültek. Kelet-Jeruzsálemben pedig elkezdődik a tisztogatás.
A többszáz palesztin falu közül Deir Yassin csak egy, amelyet letöröltek a térképről. Pontosan ezzel a hellyel szemben építették fel a Yad Vashemet, a náci népirtás múzeumát. Deir Yassin területén ma a Givat Shaul «új negyede» áll. Az alatta húzódó országúti alagút a gyilkos Menachem Begin nevét viseli. A Porte de Vincennes antiszemita áldozatai pedig Givat Shau temetőjében nyugszanak. Micsoda szimbólum!
Ahhoz, hogy Jeruzsálemben szabad kezet kapjanak, a Stern-csoport terroristái 1948.szept.17-én meggyilkolták az ENSZ-megbízott Bernadotte-ot és helyettesét, Sérot ezredest. A tökéletesen beazonosított gyilkosok az izraeli első nemzeti egységkormányban kaptak szerepet.
Nyugat-Jeruzsálem «új negyedekkel» gyarapodott, a palesztin jelenlét megszűnt, helyükön új bevándorlók telepedtek le.
A 1949-es fegyverszünet idején Kelet-Jeruzsálem megmenekült az izraeliek elől. Az óvárost és körülötte néhány negyedet tartalmazott. Jordánia annektálta. Egyetlen átkelőhely volt – főként a zarándokok számára – a város két része között, a Mandelbaum kapu. Ahhoz, hogy Nyugat-Jeruzsálembe menjenek, az izraelieknek a letarolt palesztin falvak ellenére is meg kellett kerülnük a jordán Latrun-enklávét.
1949. Ben Guriont a jobboldali cionisták vádolták, miért nem hódította meg az egész palesztin mandátumterületet. Azzal mentette magát, hogy ez csak egy része a visszavett területnek. 1967. júniusában a cinisták már egész Palesztina gazdái. Körülbelül 2.500.00 palesztint elkergettek, milliók menekültek. Kelet-Jeruzsálemben pedig elkezdődik a tisztogatás.
A palesztin jelenlét és emlékezet eltüntetése
A régi város négy «negyedre» lett osztva: keresztény,
örmény, muzulmán, zsidó. A zsidó negyedben a teljes palesztin lakosságot
elűzték, izraeli és amerikai gazdag bevándorlók vették át helyüket. A Siratófal
szomszédságában ebben a zsidó negyedben találjuk az 1948-ban elüldözöttek és
mártírjaik múzeumát. Nem a Nakba idején elüldözött 800.000 palesztinét, hanem
azét a néhány száz zsidóét, akik palesztin-Jordánia részében éltek 1948 és 1967
között. Jól működik az emlékezet manipulálása.
Gyorsan elkobozták az úgymond «gazdátlan» földeket, hogy «új lakónegyedek» épüljenek: Ramot, Atarot, Gilo, Pisgat Zeev, Gush Etzion, Maale Adoumim.
Har Homa egy gyönyörű erdő volt Betlehem és Jeruzsálem közötti. Titokzatos körülmények között legéett a Jasszer Arafat és Ehud Barak közötti tárgyalások első napján. Ma már egy gyorsan fejlődő kolónia, 30 ezer lakosa lesz és teljesen elvágja Betlehemet Jeruzsálemtől.
Kelet-Jeruzsálem judaizációja kívülről kapott segítséget: francia tőkések (Alstom és Véolia) építették a városközpontot Pisgat Zeevvel összekötő villamoshálózatot. Amerikai keresztény cionisták (autentikus antiszemiták) finanszírozták a Maale Adoumim építését. Ez a 40.000 lakosú luxuskolónia a Judeai sivatagot uralja kettévágva Ciszjordániát, akadályozva egy életképes palesztin állam létezését és ugyanakkor a térség vizét kirabolva. A beduinok elkergetésére is jó ürügy lett, holott ők mindig a Jerikóig vezető út mentén éltek. Földjeiket elkobozták.
Az oslói egyezmények (a 2001-ben elhunyt) Fejszal Husszeini vezetésével a «Keleti Háznak» adtak megbízást a jeruzsálemi palesztinok jogainak megvédésével. Akiknek 1967-tól speciális státuszuk volt: se nem állampolgár, se nem idegen, hanem «ottlakó». Narancsszínű rendszámot kaptak az autókra, amivel könnyebben tudtak mozogni. A helyhatósági választásokon részt vehettek (nem vettek részt, nem ismerték el az annexiót), de az országos választásokon egyáltalán nem. Minden megtettek, hogy Jeruzsálemet elhagyják, ideértve a lakhatási költségeket, a számukra bevezetett építési tilalmat.
Ariel Sharon megértette, hogy a tét Jeruzsálem. Megszerzett egy házat a régi város «muzulmán negyede» kellős közepén, izraeli zászlókkal boríttatta, számos izraeli katonával őriztette… Jeruzsálemben ő inspirálta a Templom-hegyen 2000. szept. 28-án azt a provokációt is, amely a második intifádához vezetett, őt pedig a hatalomba emelte.
2001-ben a Keleti Ház bezárt.
Gyorsan elkobozták az úgymond «gazdátlan» földeket, hogy «új lakónegyedek» épüljenek: Ramot, Atarot, Gilo, Pisgat Zeev, Gush Etzion, Maale Adoumim.
Har Homa egy gyönyörű erdő volt Betlehem és Jeruzsálem közötti. Titokzatos körülmények között legéett a Jasszer Arafat és Ehud Barak közötti tárgyalások első napján. Ma már egy gyorsan fejlődő kolónia, 30 ezer lakosa lesz és teljesen elvágja Betlehemet Jeruzsálemtől.
Kelet-Jeruzsálem judaizációja kívülről kapott segítséget: francia tőkések (Alstom és Véolia) építették a városközpontot Pisgat Zeevvel összekötő villamoshálózatot. Amerikai keresztény cionisták (autentikus antiszemiták) finanszírozták a Maale Adoumim építését. Ez a 40.000 lakosú luxuskolónia a Judeai sivatagot uralja kettévágva Ciszjordániát, akadályozva egy életképes palesztin állam létezését és ugyanakkor a térség vizét kirabolva. A beduinok elkergetésére is jó ürügy lett, holott ők mindig a Jerikóig vezető út mentén éltek. Földjeiket elkobozták.
Az oslói egyezmények (a 2001-ben elhunyt) Fejszal Husszeini vezetésével a «Keleti Háznak» adtak megbízást a jeruzsálemi palesztinok jogainak megvédésével. Akiknek 1967-tól speciális státuszuk volt: se nem állampolgár, se nem idegen, hanem «ottlakó». Narancsszínű rendszámot kaptak az autókra, amivel könnyebben tudtak mozogni. A helyhatósági választásokon részt vehettek (nem vettek részt, nem ismerték el az annexiót), de az országos választásokon egyáltalán nem. Minden megtettek, hogy Jeruzsálemet elhagyják, ideértve a lakhatási költségeket, a számukra bevezetett építési tilalmat.
Ariel Sharon megértette, hogy a tét Jeruzsálem. Megszerzett egy házat a régi város «muzulmán negyede» kellős közepén, izraeli zászlókkal boríttatta, számos izraeli katonával őriztette… Jeruzsálemben ő inspirálta a Templom-hegyen 2000. szept. 28-án azt a provokációt is, amely a második intifádához vezetett, őt pedig a hatalomba emelte.
2001-ben a Keleti Ház bezárt.
Az izraeli fél minden tárgyaláson hajthatatlan volt,
tulajdonképpen a palesztin kapitulációt követelte. Még a munkáspárt is jelezte,
hogy minden «új negyed» izraeli marad és annyit javasoltak, hogy a palesztin
állam fővárosa Abu Dis legyen (nagy-jeruzsálemi kis palesztin falucska, amelyet
a várostól fal választ el).
Jeruzsálem, az ellenállás városa
Ma kicsit kevesebb, mint 300.000 lakos él
Nyugat-Jeruzsálemben és Keleten kicsivel több mint 500.000. A palesztinek
éppenhogy többségben vannk ott, aminek elvileg államuk fővárosa kellett volna
legyen.
A palesztin negyedekben állandósultak a támadások és a harmadik intifádáról beszélnek, ami szintén innen indulna. A feszültség szélsőséges:
A palesztin negyedekben állandósultak a támadások és a harmadik intifádáról beszélnek, ami szintén innen indulna. A feszültség szélsőséges:
– Silwanban, ahol 1991. óta többszáz integrista
kolónia rendezkedett be, kiprovokálták a negyed «bunkerizálását» és a
lakosságot folyamatosan megtorlás éri. Gyermekeket tartóztatnak le.
– Cheikh Jarrah negyedét 2000 óta árasztják el a
telepesek, a Legfelsőbb Bíróság pedig nekik adott igazat. Mindkét negyedben
maguk a lakosok szervezik bizottságokban az ellenállást.
– Az óváros. Régóta fenyegeti egy integrista szekta, hogy
felrobbantja a Templom-hegyet, hogy rekonstruálhassa a Templomot. Eddig
még nem tudták megtenni, de hagyják őket parádézni, vonulgatni, a Templom-hegyi
imádkozás jogát követelni a zsidóknak. Netanyahu akkor használja őket erőszakos
cselekmények kiprovokálására, amikor akarja.
– A Chouafat palesztin negyedben történt, hogy egy 16
éves palesztint fiút, Mohamed Abou Khdeirt a telepesek élve elégettek néhány
nappal a 2014 júliusi Gáza elleni támadás kezdete előtt.
– Jeruzsálemben történt az is, hogy egy zsidó-arab vegyes iskolát felgyújtottak
és rasszista feliratokkal borították: «halál az arabokra, stop az
asszimilációnak».
Nem! Jeruzsálem nem annak a zsidó államnak az «oszthatatlan fővárosa»,
amely elnyomja a nemzsidókat. Ez a város mindenkié, minden hívőé és ateistáé.
Jeruzsálemben kell követelni ennek a végeláthatatlan háborúnak egyetlen
megoldását: a tökéletes jogegyenlőséget és együttélést.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.