–
«A belga vasúttársaság, az SNCB dolgozói évek
óta heroikus küzdelmet folytatnak munkahelyük, a közszolgáltatás megőrzéséért. Januárban szakszervezeteikkel újabb 5 napos sztrájkot jelentettek be. Valószínűleg
felmerül a kérdés, nem túlzás-e – főként, hogy a nagysajtó illegálisnak mutatja
be a konfliktust …
Hát nem az. A management a munkavégzés
körülményeinek radikális megváltoztatására készül: heti egy-másfél óra plusz munkaidő
kompenzáció nélkül, a szabadnapok csökkentése, akár napi 12 óra munka is a vasúti személyzet bizonyos
kategóriái számára. Azt gondoljuk, ahol szakszervezetek
vannak, a dolgozók határozott válaszát képviselve nem hagyhatnak egy ilyen támadást
szó nélkül.
Azonban küzdelmünk az SBCB-nél sokkal
szélesebb és mélyebb, mint a munkakörülmények kérdése. A belga kormány szándéka
az, hogy a közszolgáltatást végző állami vasúttársaságot szétverje. A jelenlegi kormány
végső célja, hogy az angol vasút mintájára liberalizálja azt annak egyéb következményeivel együtt. Ilyenek a tarifák emelése (oda-vissza út két egymástól
100 km-re levő város között több mint 70 eurós áron), a több szolgáltató miatti hatékonytalanság,
balesetveszély, és az állam számára a terhek még súlyosabb növekedése …
Pedig a vonatok gyakran késnek, gondozatlanok,
bizonyos vonalakat, állomásokat bezártak, ahol még megvannak, ott is piszkosak,
elégtelenek. Sok a baleset. De ezekre a vezetés nem keresi a megoldást,
sőt, még súlyosbítja is, mert a kevesebb személyzet azt jelenti, hogy a szolgáltatás
romlik, több a késés. A dolgozói pihenőidő csökkentése a fáradtság növekedését és
az utasok veszélyeztetettségét eredményezi. 800-900 km-nyi mellékvonal
megszüntetése vagy a díjak emelése egyenlő a kevesebb és drágább utazással.
Most, amikor a klímaváltozás ellen harcolunk, nem azt akarjuk,
hogy az SNCB 20%-kal kisebb költségvetéssel, 5 év alatt 7000 dolgozóval alacsonyabb
létszámmal működjön, hanem jóval nagyobb költségvetést és több befektetést
akarunk! A vasúti közlekedésnek a
zöldebb társadalmat kell szolgálnia.
Végül pedig a közszolgáltatást végző SNCB elleni támadás a kormány szakszervezetellenes politikájának része, csapást akar mérni, mivel pontosan
tisztában van azzal a szereppel, amelyet a vasutasok játszanak nagy szakmaközti
sztrájkok sikerében. Az SNCB szakszervezeteinek
meggyöngítése a teljes belga munkásmozgalmat gyöngíti. A tét tehát sokkal nagyobb,
mint a vasút problémái. Reméljük, hogy mindenki ért ebből, számíthatunk a támogatásra
és szolidaritásra, melyre nagy szükségünk van.
Testvéri üdvözlettel:
Filip Peers & Philippe Dubois szakszervezeti titkárok»
Filip Peers & Philippe Dubois szakszervezeti titkárok»
– «Ugyanazok
a politikai vezetők, akik az SNCB-től plusz 2,1 milliárd eurót vonnak meg, döntöttek a bérek
befagyasztásáról, a nyugdíjkorhatár 67 évre emeléséről, a közszolgáltatások
privatizálásáról, Flandriában az egyetemi tandíjak 40%-os emeléséről, az áram áfájának
21 %-ra növeléséről, most 9,2 milliárdot szándékoznak vadászrepülőgépekbe,
drónokba és hadihajókba fektetni. A háborúba akarnak invesztálni, nem a szociális
problémák megoldásába.
A Comac ifjúsági szervezet kampányt indít: Geen
gevechtsvliegtuigen - pas d'avions de chasse! (nemet a vadászrepülőkre!)
–
A magyar nagysajtó számot adott a
kormány bejelentéséről: «2017 január elsejével az uniós
elvárások alapján Magyarországon is megkezdődik a távolsági tömegközlekedés liberalizációja». A magyar kormány szándéka az, amire az Unió utasítja: a
közszolgáltatások szétverése. A vasúti közlekedésből már eddig is falvak
tömegét, egész régiókat zárt ki, ezután pedig szétdarabolva magánkezekbe adja. A szolgáltatás azonban sem jobb, sem olcsóbb, sem biztonságosabb nem lesz, ahogyan
Angliában, Belgiumban sem, csak haszna vándorol magánzsebekbe.
Itt az ideje,
hogy a magyar vasutasszakszervezetek is ébredjenek…
–
«Magyarország, csakúgy, mint a szövetség többi állama, növelni fogja
katonai kiadásait, új eszközöket is beszerzünk. NATO-csapatok jelennek meg
Közép-Európa térségében» - jelentette be Magyarország
miniszterelnöke Newportban 2014 szeptemberében. "A hadikiadásoknak el kell érniük
a GDP 2%-át". Magyarország már eddig is részt vett a NATO kereteiben a balti
térség és Szlovénia légvédelmében, az afganisztáni és koszovói műveletekben, Litvániába és az «IÁ elleni koalícióba» egységet küldött – sokszámú katonai missziói
mellett. A Fidesz döntött a kötségvetési források megvonásáról a szociális
szolgáltatások, tömegközlekedés, egészségügy és oktatás területén, a 27%-os áfáról,
az egykulcsos adórendszerről.
Teljes összhangban vívja külső és belső háborúit.
A mi fiatalságunk mikor kap észbe, hogy jövőjét rabolja el ez a kormány a
NATO-val, Európai Unióval?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.