Azt ígérték nekik, hogy «saját maguk főnökei és urai» lesznek …
December 15 óta azonban az Uber amerikai vállalkozás ellen 3 szakszervezettel együtt sztrájkolnak és tüntetnek
(legtöbbjük kisvállalkozó).
A sztrájkolók elsősorban azt követelik, hogy vessenek véget
a 3,75 eurós órabérnek és az Uber által felszámolt (20-ról 25 % nőtt) «komissziós
díjnak». Annak ellenére, hogy a közlekedési államtitkár, Alain Vidalies felszólított
arra, hagyják abba a blokádokat, a mozgalom a múlt hét végén is tartott.
Mamadou Traoré, VTC-sofőr,
a Le Parisien dec. 17-i számában magyarázza: «Két gyerekem van, Saint-Ouen-ban
lakunk (Seine-Saint-Denis megye). Eddig még csak kijöttem valahogy napi 10-12 órás
munkával, heti egy szabadnappal vagy anélkül. Most már ez lehetetlen.
Szerencsére a feleségem is dolgozik…». A múlt évben, aug. 29-én vágott a mesterségbe, havi 600-700 eurót keres.
«Tulajdonképpen havonta három hétig csak azért dolgozom, hogy
a költségeket kitermeljem». 2 000 euró a kocsibérlet,
ehhez hozzá kell adni az «500 - 600 eurónyi üzemanyagot, a kötelező autómosást
(50 euró) és 100 eurónyi bonbont és ásványvizet».
Mamadou Traoré számára minden komplikált. «Novemberben egy Mercedest béreltem az Avistól,
azóta viszont a tarifájuk megemelkedett. Most magánszemélytől bérlek egy Lagunát». Aug. végén
vizsgáznia kellett, hogy megkapja szakmai és vállalkozói engedélyét. «600 eurómba
került. Ma ugyanez 1 200 euró! 3 hónap
alatt kellett volna kézhezkapjam, a mai napig még mindig csak várom». Szerinte az «Uber
jól megrakja a zsebeit» csakúgy, mint a gépkocsikölcsönzők.
Egy szakszervezeti vezető hozzáteszi: a «társadalom
uberizációja a teljes prekaritást takarja».
A prekarizácó
pedig a kollektív jogok és garanciák összességét kérdőjelelezik meg minden
téren.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.