India: Négy éve börtönben a szakszervezet
(MSWU) szervezése miatt!
A Suzuki Maruti 11 munkásának azonnali
elengedését!
A
több mint 3 ezer dolgozót alkalmazó Maruti az indiai Manesarban, Haryana államban
található. 2002-ben az üzemet privatizálták és a Suzuki tulajdonába került.
Azóta
a dolgozók 75 %-a csak prekárius munkát végezhet, munkahelyük biztonságát nem védi
semmi.
A vállalatnál
létezett egy «házi» szakszervezet. A munkahelyi körülmények különösen nehezek. Az
esetek felében a havi bérek a produktivitástól függően változóak. A dolgozók betegség esetén ennek a bizonytalan bérnek
is 25 %-át veszíthetik.
A dolgozók a Maruti-Suzuki
Workers Union (MSWU) néven független szakszervezet felépítésébe kezdtek, mely
egyesítette az állandó dolgozókat és az «ideigleneseket». 2011-ben a
szakszervezet legális lépéseket tett annak érdekében hogy bejegyeztesse magát. Sztrájkok
és tüntetések sorozata után a szakszervezetet elismerték, de az üzem igazgatósága
minden párbeszédet elutasított az «ideiglenes» dolgozók helyzetének rendezésére.
2012. júl. 18-án a szakszervezet tagjai konstatálták,
hogy az üzembe az igazgatóság verőlegényeket fogadott fel. Ugyanezen a napon egy
művezető inzultált egy dolgozót – a kasztrendszeren alapuló gyalázatos kifejezésekkel
illette -, majd azonnal kirúgta. A szakszervezet tiltakozott és kérte az
intézkedés megsemmisítését.
A verőlegények nagyon gyorsan beavatkoztak, provokációjuk
hatására az erőszak eszkalálódott, a rendőrségnek is ki kellett szállnia. Egyik
műhelyben tűz ütött ki, az igazgatóság egyik tagját megölték (pontosan soha ki
nem derített körülmények között).
A következő napon a vállalat 147 munkását letartóztatták
– ideértve azokat is, akik az események időpontjában jelen sem voltak.
A munkások közül 11-en azóta is letartóztatásban
vaannak. Esetüket nov. végén kezdi vizsgálni a fellebbviteli bíróság.
Nambiath Vasudevan, a Világkonferencia egyik szervezője,
aki négy év óta védi a Maruti munkásait az NTUI (New Trade Union
Initiative) szakszervezeti konföderáció nevében: «Az indiai hivatalos szervek óvakodnak, ha a Maruti munkásait elengednék,
az rossz jelzés lenne a külföldi
befektetők számára».
Meghallgatván a szakszervezet két, a közelmúltban
szabadon engedett munkását, Pardeep Gujjart és Ram Niwast, a «Világkonferencia
a háborúk, kizsákmányolás és prekárius munka ellen» javasolja, hogy minden országban
munkásküldöttség követelje az indiai nagykövetségen a Suzuki-Maruti 11 munkásának
azonnali szabadonbocsátását.
Interjú a Maruti-Suzuki üzem két kiszabadult
szervezett munkásával
Kijöttetek a börtönből, ahová azért
kerültetek, mert részt vettetek egy szakszervezet létrehozásában.
Pardeep Gujjar: Minden
akkor kezdődött, amikor elhatároztuk, hogy szakszervezetet csinálunk. Az
igazgatóság tudatta, hogy még megpróbálni sem érdemes. Hát, nem is volt könnyű.
Négy kísérletük kudarcba fulladt, aztán végül 2012 márciusában mégis megalakultunk.
Júl. 18-án azonban gyanús körülmények között tűz ütött ki az üzemben és egyik
igazgató meghalt. Mindkettővel a munkásokat vádolták. 2300 munkást elbocsátottak,
216-ot megvádoltak és 147-et, közöttük engem is, letartóztattak. 4 évet voltam
börtönben, nemrég szabadultam. «Véletlenszerűen» persze a letartóztatottak
között vannak a szakszervezet vezetői is…
Ram Niwas: Másik
«véletlen», hogy július 18-án, a tűz kitörésekor, a dolgozókat az igazgatóság
fizette verőlegények támadták meg, az üzemből ostromlott várat csináltak. Társaink
közül tizenegyen még mindig börtönben vannak és a fellebbviteli bíróság előtt Delhiben
november 29-én meg kell jelenniük. Kampányt
folytatunk azonnali szabadon engedésükért és azért, hogy fény derüljön az
igazgató halálára is. Mailcímünk: marutiworkersstruggle@gmail.com.
Ne gondoljátok, hogy kivételes dolog, ami a Maruti-Suzuki-ban történt. Ugyanolyan multi ez is, mint a többi és az ehhez
hasonló esetek mindennaposak.
És a Magyar Suzuki Rt. hogyan csinálta?
Menjünk
vissza az időben.1991-ben Magyarországra telepedik a Suzuki. A 2006-os év: tizenkét
órás műszakban, hajnali kettőig túlóráztatják a munkavállalókat, nincs elég
vécé a gyártósorok mellett és idő a ”természetes szükségletek” elvégzésére, télen
a munkásszálláson 16 fok. 403 dolgozó nem kapta meg a 2004-es szabadságát, 19 dolgozónak törvényt
sértő módon, pénzben váltották meg a szabadságát. A munkahelyi
baleseteket eltitkolja a cég. A dolgozók egy részét nem alkalmazza, hanem
kölcsönzi – ideiglenesen –, és számukra még rosszabbak a munka- és fizetési
körülmények.
A Suzuki
vezetői szerint viszont minden rendben van. De nemcsak a dolgozók, hanem
munkaügyi felügyelők szerint sincs: három éven belül négyszer bírságoltak, utoljára
már majdnem a maximálisan kiszabható összeggel büntettek. A cég megsértette a napi és heti
munkaidő, valamint a rendkívüli munkavégzés elrendelésére vonatkozó
előírásokat, nem adta ki a pihenőidőt, a szabadságokat, és a túlórákat sem
fizette ki. 2005-ben 1120
ember a törvényesnél egy nappal kevesebb pihenőnapot kapott, ezzel a cég háromszázzal
több autót gyártott (a profitba pedig belefért néhány millió forintnyi büntetés).
A 2006 decemberi demonstráción kirobbant
a "botrány". A munkahelyen
nincs kollektív szerződés. A munkások "az asztalra csaptak" és munkásérdekképviselet
aktív szervezésébe kezdtek. A gyár igazgtósága nem engedte, hogy az üzem
területén érdekvédelmi szervezet alakuljon, így egy buszban alakult meg a gyárkapun kívül az esztergomi Suzuki
gyárban dolgozók szakszervezete. Az eseményen az esztergomi
rendőrkapitányság járőrei is megjelentek, igazoltatták a szervezőket és
megpróbálták elérni, hogy a buszra kifüggesztett "Törvényességet a Suzuki
Rt.-nél!" feliratot vegyék le. A jelenlévők erre nem voltak hajlandóak.
A szakszervezet megalapítása 2007. január
13-án megtörtént.
Február 17-én a gyár a korábban elrendelt másfél órás túlórát újabb
félórával kívánta megtoldani a műszak végén. Ez óriási fölháborodást szült a
mintegy ötven, éppen műszakot teljesítő dolgozó körében, akik ekkor már több
mint tíz órája hegesztettek. A szakszervezet melléjük állt. Ugyanakkor
történt, hogy feltörték Párma Zsolt, az
Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének elnöke szekrényét,
amelyben a szakszervezettel kapcsolatos iratokat tartotta. Látszólag semmi sem
tűnt el, az ajtót viszont nem lehetett többé rendesen bezárni. A jegyzőkönyvet
a biztonsági őrök jelenlétében rögzítették. Másnap – minő “véletlen” – a
szakszervezeti vezető nyitott szekrényében bontatlan szeszes üveget találtak!
A Magyar Suzuki RT ezen a vonalon személyesen
ellene folytatta támadását. Ebocsátotta. Munkaügyi perében a Bíróság 2007. májusában
jogellenesnek nyilvánította a Suzuki Zrt. által 2006. február 9-én tett
rendkívüli felmondást, és egyúttal kötelezte a céget arra, hogy Párma Zsoltot
eredeti munkakörében foglalkoztassa tovább. A Suzuki 2007. május 17-én az újabb
rendkívüli felmondást postázott a tisztségviselő részére, de ismét felmentette az Esztergomi Bíróság a Suzuki
szakszervezeti vezetőjét a – most már - rágalmazás vétsége alól...
Részletek egy interjúból az elbocsátott
szakszervezeti vezetővel 2007 júliusában (forrás: HVG)
Az esztergomi Magyar Suzuki
Zrt. gyárában júliustól bevezették a napi két, egyenként 10 órás,
meghosszabbított műszakra épülő munkarendet.
Párma Zsolt: Az új, kétműszakos munkarend bevezetése éppen azokat
érinti a leghátrányosabban, akik már régóta a gyárban dolgoznak, már nem
fiatalok, és esetleg van valamilyen egészségi problémájuk is. Ők, köztük a
gyermekeiket nevelő asszonyok, a napi nyolc órás munkát még el tudták viselni,
de nem biztos, hogy képesek lesznek tizenegy órán át helyt állni. (Az egyórás
ebédidővel együtt 11 órás a műszak. A szerk.) Az új rendben az eddigi túlóra
lehetőség is megszűnik. Ha ez így megy tovább, a magyar nyelvben is
meghonosodik a japán karosi kifejezés. Így
nevezik Japánban azt, ha valaki a szó szoros értelmében halálra dolgozza magát.
A Suzuki szóvivője szerint
egyeztettek a szakszervezetekkel és a munkásokkal és azok egyetértettek az új munkarenddel.
Párma Zsolt: A két, nyújtott műszakos rend komoly megtakarítás a
cégnek a szállítás, de az étkeztetés terén is. Velünk, az EGFSZ-szel nem
egyeztettek sem az új munkarendről, sem pedig a bérfejlesztésről. Másrészt
igenis volt széleskörű tiltakozás, a dolgozók aláírásokat gyűjtöttek, amit a
vezérigazgatónak adtak át. Létszámunk és a tagnévsorunk titkos, minden dolgozó
fölött Damoklesz kardjaként lebeg a fenyegetés, hogy bármikor elveszítheti az
állását. Ezért óvatosak vagyunk, nem adjuk ki a neveket. A vezetés, ha úgy
gondolja, megvádolhatja a munkásokat olyan szabályok megszegésével, melyeket
képtelenség betartani. Amíg viszont nincs más jellegű konfliktus, e szabályok
betartását nem kérik számon. A vezetőség bárkit képes olyan helyzetbe hozni,
hogy eljusson a fizikai vagy a mentális tűrőképességének a határára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.