«A Spinetta-projekt jogállásunk
végét jelenti»
Mi az álláspontod a
kormány támadásával kapcsolatban?
Ez a Spinetta-jelentés
szolgál a vasúti reform új projektjeként, valójában pedig egyik eleme sem
teszi lehetővé a szolgáltatás javítását. Ellenkezőleg, mivelhogy az SNCF-et
magánvállalkozássá akarja alakítani, az állam nem lenne tulajdonos, hanem csak
részvényes (mint az Air France, France Télécom, EDF-GDF, stb. esetében). Megnyitja
az utat a tőke és a privatizáció előtt, és semmi megoldást nem nyújt a vállalat
adósságának rendezésére sem. Az adósságot az államnak magára kell vállalnia,
mivel ennek legnagyobb része a TGV-vonalak kiépítéséből származik. A jelentés
aláhúzza, hogy az állam kivonul és a régiókra hagyja a kérdés rendezését.
Tudva tudván, hogy a régiók már most is pénzügyi gondokkal küzdenek, bizonyos,
hogy számos vasúti vonalat le fognak zárni.
Ehhez adódik hozzá,
hogy a munkaerőpótlás jogállása megszünik, holott a biztonság szempontjából
specifikus és szigorú keretekre van szükség.
Végül pedig a
jelentés azt állítja, hogy 200 millió eurót tud besöpörni a tarifák
felülvizsgálatával. Azaz, erősen megnöveli a szolgáltatás árát.
Röviden: mindenki vesztes, a vasutasok is, az utasok is.
Ezért kell feltétlenül megakadályozni a közszolgálat lerombolását, meg
kell kontrázni a politikusok és a média összehangolt dezinformációit, a
vasutasok megbélyegzését.
Mivel hosszú lesz a küzdelem, meg kell nyerni az utasok támogatását,
tömegessé kell tenni a harcot, ki kell szélesíteni, annál is inkább, mert a
támadás a közszolgáltatások minden területén érzékelhető.
Aláírtad a vasutasok felhívását, amelyben konferenciát akarnak az állami
tulajdon monopóliumához visszatérés érdekében.
Azt gondolom, a közszolgáltatások felszámolásának folyamata
kétségbevonhatatlanul megállapítható. Az egyetlen megoldás ennek gyógyítására a
közszolgáltatások visszavétele és állami felügyelet alá helyezése. Persze ez
a tanácskozás nem fogja megoldani a gondot, de lehetővé teszi, hogy tudatosítsuk,
mennyire fontosak a közszolgáltatások, azok megőrzése, hiszen azok biztosítanak hozzáférést mindenki számára egyenlő bánásmódodal. Ez pedig nem egyeztethető
össze a magánérdekkel..
Hogyan készültők a riposztra, mik a jelszavak?
Achères-ben a vasutas-CGT-nél a terepen győztük meg a dolgozókat arról,
hogy kell ez az akció. A munkánk meghozta gyümölcsét, mert többszázan megyünk a márc.
22-i tüntetésre.
A jelszavak: a minőségi közszolgáltatás, a visszatérés az egységes és
integrált vállalathoz, általános béremelés, a konkurencia megnyitásának
megszüntetése, az élet és a munka minőségét rontó újjászervezések leállítása, a
vasútellenesség berekesztése. Ezen túl az állomásokon az utasokat szóróanyaggal
tájékoztatjuk és véleményt is cserélünk velük.
Ami a szervezeti egységet illeti, országos szinten egyetértés van a
követeléseket illetően, az áprilisi sztrájk lefolytatásában. Az egyetnemértést el
akarjuk kerülni.
Szakszervezeti információk
(CGT, UNSA és CFDT)
A CGT, UNSA et CFDT
közös nyilatkozata: «Megállapítjuk, hogy a kormánynak semmi
hajlandósága nincs a valódi tárgyalásokra, a szakszervezetek semmilyen
megjegyzését, kritikáját nem veszi számításba (…) A szakszervezetek felelősségük tudatában megállapítják,
hogy ilyen önkényes kormánnyal szemben kollektív, hosszú, intenzív
harcra van szükség. Következtetésképpen: 2018. április 2-4-től kezdődően minden 5 napban kétnapos
sztrájkról döntöttek» (márc. 15-i kommüniké)
A SUD-Rail föderáció: «egyetért
az ápr. 3-val kezdődő munkabeszüntetéssel, de fenntartással él a CGT – UNSA –
CFDT azt követő sztrájksorozatának tervét illetően, erről a márc. 21-én tartandó
tanácskozáson kíván tárgyalni. Mandátuma korlátozódik a 24 órás megújítandó sztrájkról szóló előzetes bejelentésre és az ápr. 3-tól kezdődő közgyűlések megtartására (...) » (kommüniké márc. 15, 21
h.)
A Force ouvrière deklarálta: «A Spinetta-jelentés teljes visszavonását !!! A közgyűlések teljes mértékben függetlenül döntsenek
az általános sztrájkról. A közgyűlések a vasutasoké, akár szakszervezeti
tagok, akár nem. Szakszervezeti egységet! Egységet a vasutasok között!» (röplap,
márc. 16)
*(a Spinetta-jelentés a francia vasút
jövőjéről szól 127 oldalon – az Európai Bizottság figyelmeztette a tagországokat,
hogy a vasúti személyszállitás privatizációja a küszöbön áll, határideje 2019)
A
vasutasok megbeszélik, megvitatják és döntenek
• Szakszervezeti bizalmik
Arról, ami a márc. 22-i sztrájk és tüntetés előestéjén
történt:
«– A kollégák egyharmada feliratkozott, hogy Párizsba
jön a tüntetésre.
A lelkiállapot inkább pozitív, nincs olyan vasutas,
aki nem tudott a demonstrációról. Sokan kérdezték: és utána mi lesz?
– Nálunk a vasutasok kb negyede iratkozott fel.
– Sok szervezetlen (nem szakszervezeti tag) is csatlakozott,
130 dolgozóból kilencvenen jönnek. Belépések is történtek.»
• A műhelyekben, szolgáltatásokban:
«A vasút, az együttes dolog, nem lehet szétbontani
adminisztrációra, kereskedelemre, utasszolgálatra, stb.
– Elviselhetetlen időszakot élünk, megtámadtak
bennünket, igazolni próbálják ezt a támadást is.
– Azt mondják, csak az újonnan felvetteknél szüntetik
meg a státuszt. Igaz lehet?
– A személyzetet meg fogják bolygatni, áthelyezik.
Bennünket is?»
• Március 22-ről:
«– Két nap sztrájk hetente, rendben, de akkor aztán
egyetlen vonat se járhat.
– Nem szabad letenni az ismétlődő sztrájkok értékéről.
– Nehéz
lesz, de nem lehetetlen a győzelem.
– Három
és fél hónapra beszüntetjük a munkát. Az majd kényszeríti őket.
– A sajtókampány
is azt mutatja, győzhetünk ? Macron meg fog botlani.
– Nem tudom mi lesz, ha menni kell és mindent
blokkolni, megtesszük, a munkahelyünket védjük.
– Nem kell túlozni, de nem kell a kapukat sem bezárni...»
• 160 kolléga vett rész a CGT, FO, SUD, UNSA, CFDT szakszervezetek
közös tájékoztatóján. A kérdések:
«–Az előzetes sztrájkbejelentés megtörtént márc.
22-re?
– Milyen módozatai vannak a munkabeszüntetésnek?
– Kell-e még valamit deklarálnunk?Mi van, ha a főnökök
is sztrájkolnak?
– Kétnapos
sztrájk hetente.. nem lenne jobb a folyamatos?
– A dolgozói gyűlések szuverének.
– A legfontosabb, hogy a törvénytervezet ellen sztrájkoljunk.
– Hogyan győzhetem meg a munkatársaimat?
– Mire fog szolgálni a munkabeszüntetés, ha semmit nem
blokkolunk?
– Mindenkinek, akármilyen poszton dolgozik, meg kell
védenie a vasút közintézményét és jogállásunkat. Egységben.
– Fontos, hogy tudjuk, miért megyünk oda. Mit írjunk a
molinóra: a vasutasok a
Macron-Spinetta terv visszavonásáért?
– Azt is oda kell írni, hogy a közszolgáltatásért,
mert hiszen az utasokról is szól …»
Egy óra véleménycsere után gyakorlati teendőkről eset
szó, egy csoport pedig az érveléről dolgozott ki anyagot.
Minden egymást követő kormány!
Egységes a kívánság: «Védjük meg az
összes közszolgáltatást; szolidaritást a vasutasokkal!», s márc. 19-én egy
tucat szervezet írta alá (Alternative libertaire [AL]; EELV; Ensemble !;
Gauche démocratique et sociale [GDS]; Géneration.s,; Groupe parlementaire LFI; NPA; Nouvelle Donne; PCF; PCOF; Parti de gauche [PG]; République et
socialisme).
Pozitív,
hogy a politikai szervezetek csatlakoznak, hogy támogatnak minket.
De azon
nagyon csodálkozom, hogy a Spinetta-jelentésről nem született ilyen közös deklaráció.
Mintha az nem is létezne. Egyetlen alkalommal sem említik a vasutasok státuszát,
pláne nem védelmezik. Nem is beszélve a vasút állami tulajdonárol, amelynek –
nekem úgy tűnik – a («baloldali») politikában
minimumként kellene szerepelnie.
Küllönösen
meglepett a nyilatkozat eme szakasza: «Íme, évek óta az egymást követő kormányok a szállítás
privatizációja mellé álltak (…).1997 és
az RFF létrehozása óta az SNCF-et (állami vasút) egyre inkább felszeletelték, a
vasutasok szociális helyzetét megbontották és lefolytatták az európai direktívák
előírta magánosításokat. Macron pedig ma végig akarja vinni az SNCF szétrobbantásának
logikáját.»
Teljesen
igaz, mégis, a becsület megkívánja, hogy megjegyezzük, az «egymást követő kormányok» között ott volt a szocialista Jospin-kormány
(1997 – 2002), abban a közlekedési miniszter a kommunista párttól Jean-Claude
Gayssot, és Marie-George Buffet,
Jean-Luc Mélenchon, Dominique Voynet na meg persze mások.
Persze
mindenki tévedhet, mindenki csinálhat egy - régebbi politikáját érintő -
kritikus mérleget.
De ahhoz,
hogy ez hihető legyen, ki kell mondani.
Sajnos,
itt ilyen nem történik.
Szükségesnek
találom, hogy figyelmeztessek a tényekre, mivelhogy a vasúti személyszállításban visszatérni az SNCF
monopolhelyzetéhez - vele együtt a dolgozók státuszával
és a 657 magánvonal államosításával - az kell, hogy egy nap a kormány szakítson
az Európai Unióval és annak direktíváival.
Jelenleg
blokkolni kell Macront, a Spinetta-jelentést vissza kell vonatni.
Ehhez más
megoldás nincs, mint a munkabeszüntetés, az egyesült sztrájk - világos
jelszavakkal.
(Patrick Delvert)
Forrás: La Tribune des travailleurs 131. száma (4.oldal)