Nem mondanék rosszat a Facebookról, a közösségi hálózatatokról, mert végülis
csak a dolgukat teszik. A terrorista terrorizál, a tanító tanít, a migráns migrál,
a tolvaj lop …
Minden kategóriának, minden egyénnek vagy
korporációnak megvan az oka a létezésre. Nem önmagában kell tehát kritikával
illetni, csak strukturális vagy személyi «léte okaként», kereteként. A
közösségi hálózatokról beszélve azonban a személyes felelősségről is beszélni
kell.
A Cambridge
Analytica szerint 50 millió amerikait kémlelnek és manipulálnak a Facebookon
keresztül
Pillanatnyilag
ez az új botrány.
Azt
hányják a Facebook szemére, hogy sokmillió amerikai adatait adta el. A
profilokat a Cambridge Analytica vizsgálta, hogy azután a személyeket célzott választási
propagandával rábírja arra, Trumpra szavazzanak.
Igaz lehet?
Igen.
A Facebooknak nincs igaza? De.
A Facebook mestersége
Lehetővé tenni, hogy az emberek
kapcsolatbaa lépjenek egymással, kezdeményezzenek, megosszák véleményüket.
Mindezt ingyen a nap 24 órájában működő Facebookon, ami milliárdokba kerül… Fizetni
senki nem akar.
Akkor
mégis mi lenne a Facebook mestersége?
A
TF1 (a legrégibb francia nemzeti televízió) igazgatója egyszer így definiálta
munkáját: «A TF1mestersége az, hogy a
Coca-Colának adjon el a rendelkezésre álló agykapacitásból».
A
Facebook mestersége jóval túlmegy a TV1 és a hagyományos média gazdasági
modelljén, amelyek hiába vergődnek éppen ezen óriási különbség okán.
A
Facebook képes a rendelkezésre álló agykapacitás eladására – méghozzá soha el
nem ért egyéni és minőségi pontossággal.
A Facebookon közzétett adataiddal
tudhatom, ki vagy. Mit szeretsz, kikkel állsz kapcsolatban, milyen típusú
információkra reagálsz, és még mesésebb, hogy milyen érzelmeket váltanak ki !
Egészen egyszerű példát adok.
Eredetileg volt egy kis felfelé mutatóhüvelykujj,
«kedvelem», most már olyan emotikonok is, mint a nevetés, szomorúság, düh, stb.
Az emotikonok politikai
beavatkozása
Tegyük fel, hogy olyan információt kapsz
a Facebookon a média címlapján szereplő hírről, amelyben a líbiai partokon hajótörést
szenvedett 150 migránsról van szó (túlélő nincs).
Aki a nevetésre nyom, feltehetően
elégedett, a szélsőjobbos témák érdeklik.
Aki
«a dühös vagyokra», az a szélsőbalosakra.
Aki
a szomorúságra, valószínűleg érzékeny a migránsok fogadása, a humanista témákra.
Aki
a felfelé mutató hüvelykujjat használhatta, csak érdeklődését mutatta ki
anélkül, hogy valóban tudnánk, mit gondol a poszt tárgyáról. Az emotikonok
többet mondanak.
A
Facebook, a közösségi hálózatok mindegyike mást se tesz, mint az adataidat adja
el, hogy jó üzenet menjen a jól kijelölt helyre.
Csak
marketing
A
tömeges, egyénileg nem célzott marketinghez képest nyilvánvaló az előrelépés,
ez pedig nyitott ajtó a propaganda és a manipuláció előtt.
Nem
kell ezt a Facebook szemére hányni, a jogalkotókat és magunkat illeti a
rosszallás.
Felelősek
vagyunk azért, hogy milyen eszközt használunk, amelyek egyébként figyelemreméltóan
sokoldalúak, de más aspektusukban rettentőeen veszélyesek.
A védekezés
Adataidat eladták; ha mégsem, akkor levadásszák,
ellopják.
A védekezés legjobb módja az, hogy a
lehető legmértékletesebb legyen «netéleted», ezt meg lehet tenni. A Facebookon
az igazi barátokat kell előnyben részesíteni!!
Ne reagálj minden információra
emotikonnal. Ne mutasd érdeklődéset a felemelt hüvelykujjal se.
Ne engedd meg, hogy a közösségi hálózatok
«feltérképezzék» a valódi életedet, ne plakátold ki magad.
Használd ki a hálózatokat, ugyanakkor ne
vesd magad azok alá. Gondolj arra is, a face,
a net ‘nem felejt’, minden visszakereshető, az a megjegyzésed is, amit később
letagadnál.
Két
módja van annak, hogy elrejtsd a titkodat: a süket csönd vagy annyi mindennel
nyakon önteni a lényeget, hogy ne legyen könnyen megkülönböztehető a
haszontalanságtól.
Ha
a Facebookon 5 000 hamis barátod van, közöttük 50 igazi, az algoritmusnak
nehezebb lesz kihámozni valamit … a hatalom számára is, mert a tét már
kezdetben az, hogyan lehet az embereket rávenni, hogy kimondják, kik ők, mit
gondolnak, kire szavaznak, kik az elvbarátaik, kikkel állnak kaapcsolatban,
mihez van kedvük, mik a terveik…
Röviden, minden diktatúra és propaganda
legszebb álma ez!
A közösségi hálózatok olyan termékek,
amelyben te vagy a főhős.
Ugyan késő már, de nincs még minden elveszve.
Készüljünk!
Charles SANNAT
https://insolentiae.com/reseaux-sociaux-le-produit-dont-vous-etes-le-heros-ledito-de-charles-sannat/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.