Nemzetközi
információk
Új
széria 70.sz. (439) - 2012. ápr. 20.
Az ILO
19. találkozója
Gotthard
Krupp (Németország)
Veszélyben
a 102-es konvenció «a szociális
ellátórendszer minimális normáiról»!
Néhány
hónap múlva az ILO rendes évi közgyűlésén a 102. konvenció kerül terítékre egy
ajánlással, mely a «bázisjellegű
szociális védelem és méltányos globalizáció» nevet viseli.
Ez az
1952-ben létrehozott 102-es konvenció az egyetlen, amely a «szociális ellátórendszer» 9 ágát definiálja (beteggondozás,
betegségi kiadások, munkanélküli, öregségi és munkahelyi baleseti járadék,
szakmai betegségek, családi pótlék, terhességi és rokkantsági illetmény,
átruházott jog visszaszállása). Minden ágban meghatározza a minimális normákat.
Mire jó akkor ez az ajánlás és milyen változást
jelent? Ezeket a kérdéseket a két új európai szerződés tükrében kell
megvizsgálni (Szerződés
a Gazdasági és Pénzügyi Unión belüli Stabilitásról, Koordinációról és
kormányzásról ill. Európai Stabilitási Mechanizmus).
Szociális ellátórendszer
Európában
Az ILO
jelentésében megadja az új ajánlás indokát: a 102-es nem javasol «sem elsőbbséget, sem az illetmények rendjét
az országok szüksége szerint és rendelkezésükre álló eszközök tekintetében».
Az ajánlással a rendelkezésre álló eszközök határát kell tudomásul venni, ez
szabja meg a garantálandó ellátórendszert.
Az
ajánlás tehát egyfajta válasz az Európában a pénzügyi tőke, a bankok és a
spekulánsok sokmilliárdos követelésének érdekében zajló folyamatra, a gyilkos
szigorításokra, az általánossá váló szociális elsivatagosításra, mellyel az
összes európai népet és dolgozót büntetik. Mondhatjuk hát, az ajánlás célja az,
hogy utat nyisson az európai kormányok számára a 102-es konvenció elvetésére.
A
jelentés szerint az európai országok többsége «majdnem teljes lefedettséget ért el.» «Kivéve Görögországot és Olaszországot, a tagországok nemzeti szinten
rendelkeznek a szükségletek szerint definiált minimumjövedelem rendszerével,
(tehát) nem a befizetésekkel arányos rendszerrel».
Eképpen
leszögezhetjük, majdnem minden európai országban van egy szükséglettől függő
minimáljövedelem. Pontosan ez, az általános lefedettség nem kompatibilis az EU,
a trojka diktátumaival, a két új
szerződéssel. A trojka programja szerint már nem az objektív szükségleteknek
kellene a minimumjövedelem alapját képezni, hanem a rendelkezésre álló
eszközöknek, melyek határait a pénzügyi piacok szabják meg. Ugyanez vonatkozik
az egészségügyi rendszerre vagy a nyugdíjakra...
A görög
segítség 2. csomagjának februári elfogadásakor a parlament előtt egy 726
oldalas listát állítottak fel: egyebek között szerepelt benne a görög
közigazgatásban 150 000 munkahely megszüntetése, a nyugdíjpénztár személyzete
60 %-ának elbocsátása, 15 ezer dolgozó azonnali tartalékba helyezése 60 %-os
bérrel, «strukturális reformok» bevezetése a munkaerőpiaci szabályozás komplett
megszüntetésére; a bértárgyalások és kollektív szerződések vége, a béremelések
megtiltása (a munkában töltött évekkel arányos növelés is), az elbocsátás
elleni védelem megszüntetése, a bér 22 %-os és 32 %-os (a 25 évesnél
fiatalabbak számára) csökkentése a minimálbér bázisán.
Az
esetek többségében mindez összeegyeztethetetlen az ILO konvencióival.
A német ellenreformok és a 102-es
konvenció
A DGB
egyik elemzése kimutatja, hogy a szociális háló lebontása teszi szükségessé a
konvenció módosítását. Schröder kancellár «Hartz»-nak nevezett törvényei lettek
a szociális háló elleni támadás alappillérei, ezek vezettek az alacsony bérek
drámai elterjedéséhez.
Az
alacsony bérűek szektora a bérből élők 23,1 %-a (7,9 millió); nem fizetnek
adót, sem társadalombiztosítási hozzájárulást, tehát csak nagyon kevés jogot
szereznek a különféle biztosításokhoz (betegség, munkanélküliségi, nyugdíj). Közülük
4,7 milliónyian szociális ellátást kapnak – ezt hívják Hartz IV-nek. 2011-ben
332 ezernek teljes idejű munkája volt társadalmi teher fizetésével, de nem
tudott megélni belőle és szociális segítséget is kapott.
Az
ellenreform központja az, amit így hívunk: «a
munkanélküli számára elfogadható szabály». Idézzük a DGB-t: Németországban
az új törvénykezést követően «a munkahely
elfogadható akkor is, ha semmi köze nincs a dolgozó képzettségéhez vagy korábbi
munkájához». A DGB konklúziója: «ez
összeférhetetlen a szakértő bizottság véleményével, mely szerint az
elfogadhatóságba bele kell számítani azokat az aspektusokat, mint a kapacitás,
kvalitás, szakmai gyakorlat és az utolsó munkahelyen eltöltött idő. A német
jogi helyzet nincs összhangban a konvencióval».
Összefoglalva,
Schröder reformjainak ezen központi aspektusát nem lehet összeegyeztetni az ILO
102-es konvenciójával. Ezért van az, hogy «az
ILO szakértői bizottsága több ízben… felhívta a kormány figyelmét, hogy
gondolja újra át az elfogadhatóság kritériumait.»
Az
uniós ellenreformok már a múltban az ILO konvencióira koncentráltak, azok
revízióját kívánták, meggyengítésüket és deregularizációjukat. Gondoljunk csak
a nők éjszakai munkavégzése és a gyermekmunka tiltásának eltűnésére.
A DGB
megjegyzi azt is, hogy még az Európai Bíróság ítéletei sem kompatibilisek az
ILO-konvenciókkal. Folytatja: az Európai Bíróság különféle ítéletei vezettek
oda, hogy a tagállamok kötelező jelleggel le kell mondjanak az ILO
konvenciókról, mert azok nem egyeztethetőek össze az európai törvényekkel. Ez
történt a Höfner-ügyben (1990), mely a 96-os konvenció megtagadásához vezetett.
Ugyanígy, a Levy-ügyben (1991) hozott döntés vezetett oda, hogy némely
tagország lemondott a nők éjszakai munkavégzéséről szóló 89-es egyezményről (az
NSZK soha nem ratifikálta).
A két új európai paktum
A Szerződés a Gazdasági és
Pénzügyi Unión belüli Stabilitásról, Koordinációról és kormányzásról kötelezi
az Európai Unió országait arra, az Európai Bíróság által kirótt bírságokkal
felügyelve, hogy az eladósodottságot csökkentsék. A 3-as cikkely szerint az állami költségvetésnek kiegyensúlyozottnak kell
lennie vagy bevételi többlettel kell rendelkeznie. Ezt a feltételt teljesíti
a tagállam, ha éves új eladósodottsága piaci áron nem haladja meg a GDP
arányában számított 0,5 %-ot. De ez a
határ nem csak az állami költségvetést érinti, hanem az ahhoz kapcsolódó
szociális területeket is. Ez a
paktum ismét magával hoz egy rakás ellenreformot a társadalombiztosítási,
nyugdíj-, egészségügyi rendszerben.
Az
eladósodás eme fékének állandónak kell maradnia, az alkotmányba beírva. Normát jelent az
állami tevékenység egészére.
Ezt a
szabályt súlyosbítja
a paktum 4-es cikkelye, mely szerint a
GDP évi 5 %-ával 60 %-ra kell
leszállítani az ezt meghaladó adósságot (majdnem minden országnak
meghaladja). «A Merkel- kormánynak 26-30 milliárd eurót kell találnia, vagyis az
állami kiadások 2,5 %-át pluszban – a kormány inkább erre, mint a Hartz IV-re
fizet minden évben» (DGB) azért, hogy
a diktátumot teljesítse. Azt is jelzi, hogy még több privatizáció és nyirbálás
lesz.
Pluszban
a trojka diktatórikus hatalmat kap, hogy kötelezzen a strukturális reformokra
és a kiigazítási programokra. Ebben rejtőzik a paradigma változása: a 102-es
konvenció definíciója a probléma, a «lehetőségre
álló eszközök» függvénye kell legyenek a «szükségletek».
Az
Európai Stabilitási Mechanizmussal olyan új intézmény születik, mely megfelel
az európai szintű IMF-nek. Az ESM lesz Európa számára a strukturális kiigazítási
programok destruktív politikájú Valutaalapja. Evvel az ajánlással a 102-est
illetően a konvenciót a pénzügyi piacokhoz fogják idomítani, a szociális jogok
letörésével, a nemzeti jogokkal, a szuverenitással és a munkás- és
szakszervezeti jogokkal szembeni offenzíva részeként.
Kampányt a szakszervezetek felé,
nemzetközi és nemzeti szinten a 102-es konvenció kiterjesztéséért – a szociális
ellátórendszer elpusztításának veszélyével szemben
Az
ajánlás és a konvenció között nagy a különbség. A DGB így határozza meg: az ILO
konvenciói a nemzetközi jognak felelnek meg, az országoknak ratifikálniuk kell,
azok így ismerik el annak kötelező jellegét. Az ajánlás is munkajogi normákat
és szociális jogokat tartalmaz, de ellentétben a konvencióval, nem kötelező
jellegű, csak irányvonalat jelöl, választhat az ország, hogy alkalmazza vagy
nem. (Általában egy konvenció előkészítésének része akkor vagy olyan területen,
ahol nincs konszenzus.)
Az
ajánlás tehát jogilag nem kötelez, a kormányok önkényes döntése játéka. Itt
csatlakozik az Unió és a trojka diktátumaihoz, a két új szerződéshez, minden
európai országra radikális programokat kényszerítve az adósság, a deficit
csökkentésére. Fatális következményei lesznek nem csak itt, hanem az egész
világon.
Gotthard Krupp – 2012 április
HAITI
Interjú Katia Ridoréval
(Bizottság egy munkáspártért, Haiti)
«Június 1-én nagy nemzetközi
szolidaritási napot a Minustah-csapatok kivonásáért»
–
A
haiti politikai helyzet jelenleg nagyon feszült, a miniszterelnök lemondott, bírákat
gyilkoltak meg, hívtak vissza, megtorlások zajlanak, stb.
–
A politika bűncselekmények, a megfélemlítés, a félelem klímájának létrehozása mindig is a
haiti uralkodóosztály fegyvere volt, hogy hatalmát kontrollálja. Amikor a
demokratikus jogok szünetelnek, amikor zavaros körülmények között választunk a
lakosság távolmaradásával és megszállás alatt, akkor nem csoda, hogy ilyen
dolgok történnek. Ami pedig a miniszterelnök lemondását illeti és állítólagos ellentétét az elnökkel, az ezt körülvevő
médiapaláver csak arra jó, hogy elterelje a lakosság figyelmét a napi
gondokról. Martely (az elnök) és Gary Conille (a miniszterelnök) lehet, hogy
nem értenek egyet a formában, de az alapokban igen, ugyanazoknak az
intézményeknek dolgoznak, ugyanannak a rendszernek. Ebben az értelemben a
népnek nincs semmi köze a színházhoz. A
helyzet megint csak azt mutatja, hogy a népi rétegeknek kell egy saját
szervezet, hogy szuverenitása birtokában
hatalmát megszerezze, hogy kellőképpen tudja magát reprezentálni egy
Alkotmányozó Nemzetgyűlésben, hangját hallassa, védje jogait, segítsen egy demokratikus társadalom kialakításában.
–
Nem
gondolod, hogy a mai helyzet is megerősíti a
Minustah «stabilizációsnak»
mondott missziója komplett kudarcát?
–
A Minustah el kell távozzon Haitiból. Elejétől fogva
hamis, soha nem volt háborús helyzet az országban, tehát a békefenntartásnak
sem volt semmi értelme. Jelenléte megfelel az imperialista erők örök
szükségletének, a megtorló erők fenntartásának Haitiban, abban az országban,
ahol a neoliberális politika nyíltan kimutatja gyilkos és
embertelen arcát. Alapvető szerepe a mi földünkön az, hogy elnyomja a nép
hangját, fenntartsa a status quo-t,
kontrollálja a belpolitikát, annak szereplőit, akik persze leginkább
marionettfiguráik, a lakosság többségét nyomorban tartsa és
megakadályozza tiltakozását. A Minustah jelenléte a szuverenitás és a haiti nép
öntudatának durva megsértése. Több tízezer
katona flangál harckocsikon nagykaliberű és nehézfegyverekkel felszerelve a
kiszolgáltatott népesség között. A Minustah 2004 óta ezt a képet mutatja. Nem említve azokat az eseteket, mint fiatal lányok és fiúk
megerőszakolása, a parasztok javainak eltulajdonítása, a kolerajárvány többezer
áldozata. Bőven van bizonyítékunk arra, hogy a Minustah a nyomor és erőszak, az
emberi jogok megsértése stabilizálásának misszióját végzi. Minden eszközzel
harcolnunk kell a „misszió” ellen.
-
Hogyan
látjátok a megszálló csapatok kivonásáért folyó harc folytatását, a nemzetközi
szolidaritási nap szervezését, a haiti nép támogatását június 1-én?
-
A csapatok azonnali távozása aktivitásunk tengelye.
Nagy fontosságot tulajdonítunk a nemzetközi
szolidaritási napnak, melyet São Pauloban (Brazília) adott ki a kontinentális találkozó. A találkozón azon 7 ország
küldöttei vettek részt, melyek kormányai részt vesznek Haiti megszállásában. A
felhívást megerősítette a karibi
konferencia Vertières-ben. Persze mi is, a Comité pour un parti
des travailleurs, részt veszünk az előkészítésben. Haitiban létrehoztunk egy követőbizottságot munkás és népi
szervezetek részvételével, egy bizottságot a kolerajárvány áldozatainak kártérítése érdekében. Több jelentős mozgósítást végzetünk
az elmúlt hónapokban a Minustah távozását reklamálva.
Ez a
két csoport hív a június 1-i nemzetközi
napra. Hatalmas megmozdulásra számítunk.
Robert FABERT (a
Karibi Dolgozók és Népek Szövetsége)
8 év
megszállás elég! Ki a Minustah-csapatokkal!
Le a
megszállással! Szabad és szuverén Haitit!
Kapcsolattartás
Informations internationales
Entente internationale des travailleurs
et des peuples
87, rue
du Faubourg-Saint-Denis 75010 - Paris -France
Tél :
(33 1) 48 01 88 28Fax : (33 1) 48 01 88 36 E.mail eit.ilc@fr.oleane.com
Directeur
de la publication : Daniel Gluckstein - Imprimerie Rotinfed 2000, 87,
rue du Faubourg-Saint-Denis, 75010 Paris (France) - Commission paritaire n°
0713 G 82738
Edité par “Les
Amis de l’Entente”, 18, allée Colbert, 78470 Saint-Rémy-lès-Chevreuse
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.