A pénz hidege címmel Szalai Anna reagált az időskorúak ellátásának
botrányos hazai viszonyaira | (Népszabadság| 2012. május 15.)
(Vastagbetűs kiemelések, a zárójeles piros
megjegyzések tőlünk)
|
A magánidősotthon üzlet. Messze nem
annyira jó, mint tíz éve volt, de még mindig jócskán csurran-cseppen belőle,
ha valaki tudja, hová kell tartani a bödönt. Az alapképlet egyszerű. Az építési költség többnyire már
az első beköltözéskor megtérül, miközben a férőhely átlagosan ötévente újra
és újra eladható. Akár 12-16 millióért. A lakók
„kipörgetése” nélkül is. És közben is folyamatos a bevétel.
(Már annak idején, mikor bevezették, mélyen
megdöbbentem azon, hogy az otthonba költözködőtől elveszik lakását, házát, vagy annak megfelelő összeget kérnek. A
havi befizetések mellett. Hiszen ez – a jogtalan hasznon felül –„felhívás
keringőre”, anyagilag ösztönzi a «gyors cseréket»! Mindez
pedig állami segédlettel…)
A lakóktól havonta nem kérhető el több
nyugdíjuk
nyolcvan százalékánál. Az önkormányzati otthonok
között is akad azonban olyan, ahol így is százezer forint fölött van a havi
térítési díj, miközben az élelem napi nyersanyagnormája alig 430 forint. Ha a
nyugdíjból nem tud eleget fizetni a lakó, az önkormányzatnál kuncsoroghat a
kiegészítésért. Esetleg a gyerekektől kérheti a pótlást.
(Hogyan lehet ilyet előírni, hogyan arányul a
nyugdíj 80 %-a az effektív
költségekhez? Egy 100 ezer Ft-s nyugdíjnál 80 ezret kell fizetni, egy 60
ezresnél 48 ezret, holott a havi ellátás elvileg ugyanaz? Törvényesen!)
Néhány intézmény – nagy kegyesen – a
családi ingatlanra bejegyzett jelzálogot is elfogadja fizetségként. Másutt mindenért – ellátás, takarítás,
rezsi, ápolás stb. – külön fizetni kell. Akinek
nincs miből, nem partner. Ha már belekerült ebbe a helyzetbe, maradnia
veszélyes is lehet. Pénzteleneknek és nagyszájúaknak különösen. Esetleg hiába
nyomnák a riasztót éjjel, ha szorít a mellkas.
(Ismételten fel kell tenni a kérdést: ha
minderre még külön fizetni kell, akkor mire szolgál a lakás átadása és a havi
apanázs? Fejőstehenek azok a családok, amelyek rászorulnak erre a szolgáltatásra?
Nincsenek fékek beépítve a gátlástalan haszonszerzés megakadályozására?)
Az otthonokban alapszolgáltatás az
állandó orvosi felügyelet és a gyógyszerezés. A gyakorlatban inkább saját
autóval látogatható a helyi rendelő. Gyógyszerből a legolcsóbb jár. Ha még
van. A költséghatékonyság mindent háttérbe szorít. Különösen az állami
normatíva drasztikus csökkenése óta. A hét évvel ezelőtti állami pénznek az idén alig
több mint a fele jár. Ez még így is évente 635 ezer forint fejenként. Egyházi
fenntartóknak csaknem a duplája. Nem meglepő,
hogy a korábbi civil fenntartók többsége áldott köpenyt kanyarintott maga
köré. Az egyházak nem vonakodtak betársulni. A beruházó és az üzemeltető cég
tulajdonosi köre egyébként is ritkán egyezik, így az előbbi haszna az utóbbi
csődje esetén is megmarad.
Az állam 36 milliárdot költ az idén az idősotthonok
támogatására. Az illetékes minisztériumnak azonban nyilvántartása sincs az
országban működő több száz intézményről, nemhogy képe lenne a működésükről. Az önkormányzatok inkább csak akkor szereznek tudomást
a területükön működő magán- és egyházi otthonokról, ha azok csődjével a lakók
ellátása a nyakukba zuhan. Korábban az államháztartási, a közigazgatási és a
tisztiorvosi hivatal is felügyelte működésüket. Mégis csődbe ment jó néhány,
utcára juttatva mindenéből kiforgatott lakóit.
(Hogy’ az ördögbe lehetséges, hogy az állami
normatívák kettős mércével mérnek;
hogy felhasználásukat nem ellenőrzi senki; hogy ílyen vállalkozásokkal kockázat
nélkül meg lehet kerülni a szabályozásokat, visszaélni az idős emberek utolsó
éveivel, családokat kétségbeesésbe, kilátástalanságba taszítani büntetlenül,
s amellett eljátszani az állami pénzeket, stb.)
Már akkor is hallani lehetett napokra
székhez kötözött idős emberről, eltűnt családi ékszerekről, penészes szilvás
gombócról, vizeletszagról, korlátozott ágyneműcseréről. Elszigetelt esetek –
legyintettek korábban. Ma az ellenőrzésre kijelölt kormányhivatal vezetőjének
minderről csupán az jut eszébe: ez az egész egy izgalmas trükközés az egyházi
finanszírozás megszerzésére. Ennyi? Ha ez komoly, tényleg csak az ima
segíthet.
(Hogyan kellene ennek egy normális országban
kinéznie? Először is, semmiféle «beugrót» nem szabadna megengedni, max. 1-2
havi kauciót, melyet vissza kellene adni, ha a szolgáltatás megszűnik.
Biztosítani kell a több szektor jelenlétét állami, helyhatósági, egyházi, magánberuházásokkal
és működtetéssel, kompetens szakemberekkel. Az árakat világosan, napra mérten
meghirdetni a minőség függvényében, mindezt világosan előírni, kategorizálni, többoldalról ellenőrizni folyamatosan. A párszáz idősotthon
nem elegendő, számukat növelni kell –
a hasonló népességű Belgiumban 1600 idősek otthona található, rentabilitásuk átlagosan:
2006-ban 5,8 %, 2007-ben 6,7 %, tehát nem «aranybánya», de tisztes
megélhetési forrás az üzemeltetők számára is.
Mert minden nemzet annyit ér, amennyire
gondoskodik a rászorultakról.)
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.