Saïd Bouamama: «A muzulmánok diabolizálásával megteremtették
az iszlamofóbiát»
(Fatma Kassoul, Mouâd Salhi)
(Fatma Kassoul, Mouâd Salhi)
Michel Collon website, Investig’Action
A francia elnökválasztások
első fordulójában a Front national eredménye megdöbbenést keltett. Növekvő
iszlamofóbia? Vagy egyszerűen csak a politikai és médiamanipulációban
fürdő Franciaországra világít rá? Az Investig’Action megpróbál válaszolni e
kérdésekre Saïd Bouamama szociológus segítségével, aki sok év óta elkötelezett
aktivistája az emigrációs, valóban egyenlő jogokért való küzdelemnek
Franciaországban.
Hogyan magyarázza Ön a Front national eredményét?
Szerintem két fő oka van. Az első a gyarmatosításhoz
köthető, történelmi ok. Abban az időben, hogy a francia kolonializmus működhessen,
a lelkeket fel kellett erre készíteni, mentálisan gyarmati terepet létrehozni.
Az arabok, a feketék modernitásra, felekezetenkívüliségre, a köztársaságra
allergikus tárgyként történt bemutatásával… Összegezve, a demokráciára
veszélyes emberekként. (…) Ma ezt az örökséget a francia szélsőjobb használja jelen
szükségleteinek kielégítésére. A politika területén kelepcébe került, mert más
pártok felveszik a szélsőjobb által ledobott kesztyűt – ahelyett, hogy ebből a
hűbéri viszonyból teljes mértékben eltűnnének.
A második faktor pedig a gazdasági válság. A lakosság
egy részének elszegényedéséhez vezetett, ingataggá tette a szociális garanciákat nagy számban. Az FN az emberek elégedetlenségére támaszkodik. Nem meglepő,
hogy a jelenlegi eredményt produkálta, az ellenkezője lenne az. De van egy másik
fontos lecke: Jean-Luc Mélenchon eredménye. Az FN téziseivel ütközve semmiféle
engedményt nem adott. Elért eredménye a felemelkedésre mutat, arra, hogy egy állampolgári
minoritás gondolatai társadalmi/gazdasági kérdésekre összpontosulnak.
Az iszlamofóbia erősödése összekötődik a franciaországi
bevándorlási politika csődjével?
De hát nincs csőd, legalábbis, ha valódi célját
nézzük. A bevándorlási politika nagyon egyszerű: a nemzeti munkaerőnél olcsóbb
munkaerő biztosítása. A dolgozók egymással versenybe állítása lefelé nivellálja
a munkaerő árát. Következésképpen az integrációról szóló szép idelológiai diskurzusokon túl mindig ott van az a nagyon egyszerű politika, mely a bevándorlók
és francia gyermekeik számára a munkaerőpiac legrosszabbul fizetett helyét
jelöli ki.
Nincs tehát kudarc, a bevándorlási politika mindig
reakciós jellegű. A valódi kudarc az, hogy azt hitték, ez a politika hosszú időre
életképes. Szisztematikusan kijelölni emberek helyét alsóbbrendű posztokon
csakis a frusztráció, a követelések, a felháborodás és az identitás újraigenlése
felé vihet. Szokás volt a bevándorlókat csendben elszigetelni. Követeléseik így
aztán feldúlják a közrendet, a szélsőjobboldal malmára hajtják a vizet és általában
is arra használják a politikusok: «látjátok, nem lehet asszimilálni őket».
Nem beszélhetünk a bevándorlási politika csődjéről
Franciországban. Amit konstatálhatunk, az a bevándorlási politika gazdasági módosulatának
elkerülhetetlen következménye.
Nicolas Sarkozy 10 éve egy beszédében választási játékterét
4 alapon nyugvónak jelölte meg (Gilles Kepel elemzése szerint): bevándorlás,
iszlám, a biztonság hiánya, nemzeti identitás. Az ilyenfajta diskurzusok a jobboldal
túlélésének szempontjából elsőrendűek?
Tökéletesen. Még a Szocialista Pártra is érvényes. A "biztonság hiánya" az ennél sokkal fontosabb
társadalmi problémákat takarja el. A biztonság hiánya, az ún. terrorista
akciók vagy a laicitás elleni támadások, a kis dolgok általánossá válása. Franciaországban
a biztonság hiánya nem növekszik tömegesen egy közösség magábazárkózása vagy
integrista veszély következtében. Objektív bizonyíték nincs erre.
Ellenben az utóbbi három évtizedet a következő
folyamat jellemezte: 1./ egy társadalmi osztály tömeges elszegényedése 2./ a
dolgozók nagyrészének prekarizációja, akik annak ellenére, hogy van
munkahelyük, féltik a jövőjüket 3./ növekvő rasszista diszkriminizáció.
Emlékeztetek arra, hogy öt munkáltatóból négyen munkafelvételkor diszkriminálnak – a
Nemzetközi Munkaügyi Iroda szerint, amely pedig nem mondható radikális
szakszervezeti militánsnak. 4./ megalázó processzusok folynak a népi negyedekben állandósult
rendőri ellenőrzésekkel.
Ezeknek a kérdéseknek kellene a választási kampány
közpéppontjában lenni?
Ezek olyan valódi kérdések, melyeket a francia társadalomnak
fel kellene tenni. Hogyan lehet küzdeni a pauperizáció ellen? Hogyan visszaadni
a dolgozóknak a garanciákat? Hogyan küzdeni a rasszista diszkrimináció ellen? Hogyan
leállítani a népi negyedek rendőri felügyeletét? Ha ezek nem tetszenek
valakiknek, akkor olyanról vitatkoznak a problémák elfedésére, mint amiket
idézett: nemzeti identitás, biztonság hiánya, stb.
Milyen hatásai vannak ennek a 30 éve tartó folyamatnak?
Modellünket fogja felborítani. Áttérünk a bűnbak-modellre, arra a történelmi modellre, mely mindig létezett Európában:
a belső ellenségére. Ma a xenofób reakciók nem csak a Franciaországban kikötött
bevándorlókat illetik. Most már egy francia születésű is lehet idegen, aki
mindig is itt élt és teljesen mértékben francia. Ez a jelenség új, a célt áthelyezi
a bevándolóról a muzulmánra: ez áttérés a bűnbakképzésről a belső ellenségre.
A politikusok és médiumok iszlám terrorizmussal
fenyegetése a vízcsapból is folyik, de 1991 óta
az Európában elkövetett támadások 94 %-a a szélsőjobbtól és
szeparatista mozgalmaktól ered. Csak 0,4 %-ot lehet az iszlamisták szemére hányni.
Hogyan magyarázza ezt?
Amióta a szélsőjobb írja elő a
tematikát, a félelem bevezetésére van egy bizonyos választói és médiarentabilitás. Választási vagy tömegkommunikációs igyekezetből
félelemkeltő gépezetet állítottak fel és ennek eszköze a muzulmán. Pedig egyrészt nincs olyan anyagi tény, amely ezt megmagyarázza, márészt viszont pedig létezik egy
ideológiai találmány, melyet iszlamofóbiának nevezhetünk.
A társadalom valódi problémája nem a terrorista tettek
vagy a muzulmánok által elkövetett köztársaságellenes cselekedetek. Pontosan
fordítva, az iszlamofób ideológiai viták vezetnek iszlamofób tettekhez. A muzulmánok
minden erővel folyó diabolizálása vezetett az iszlamofóbiához. Ennek egyébként
nem csak a politikai pártok a szerzői, hanem a közhatalom is. Ha törvényt
hozunk a lefátyolozott fiatal lányok számára, ha nem is nevezzük meg, az csak a népesség egy részére vonatkozik. Segédkezet nyújtunk a Front national,
de az államapparátus gyakorlatához is.
Politikusokról beszél és az igazságszolgáltatásról. És
a média?
Inkább az iszlamofóbia katalizátoraként működnek, mint
csinálójaként. A csinálók csoportja sokkal szélesebb, megtaláljuk a nagy
jobboldali, szélsőjobboldali politikai pártokat csakúgy, mint a Szocialista Pártot,
mely sok engedményt tett e téren.
Az a mód, ahogyan a sajtó viselkedik sok társadalmi
kérdésben, zavaró. Szemszögük az iszlamofób beszédet általában megerősíti, katalizálja és szélesebben bocsátja ki.
Kommentálja a Merah-ügyet*? Van-e politikai vonzata?
(Merah a 2012 márciusában Toulouse-ben és Mantaubanban 7 életet, közötte
3 gyermekét követelő gyilkossághullám szerzője)
Nyilván, vaknak kellene lenni, hogy ne lássuk. De
ellentétben azzal, amit Sarkozy feltételez, Merah nem egy idegen ország
terméke. Ellenkezőleg, a francia társadalomban meglévő tudomásul nem vétel, az
egyenlőtlenségek, a megaláztatások és ellentmondások eredménye. Ez nem igazolja
rendőrök vagy gyermekek megölését. Csak azt mutatja, a francia társadalom
rosszul működik.
Hogyan magyarázza a (norvég) Breivik és a Merah ügyek sajtókezelésének
különbségét? Az előbbi bolondnak kiáltották ki, a másodikat muzulmán terroristának
…
Jó mélyen benne vagyunk az iszlamofóbiában. Ténylegesen
az iszlamofóbia tartalmazza, hogy egy jelenséget ne az okok együtteséből
kiindulva értelmezzünk, hanem maradjunk meg egy kulturalista magyarázatnál. Itt
felfedték Merah vallását. Holott minden, kizárólagosan csak egy közösséget
érintő magyarázat elkerülhetetlenül rasszista. A Merah-ügyben a sajtó kereken
elkerülte a patológiai jellegű magyarázatokat: stabil emberként mutatták be,
mint aki racionális politikai döntéseket hozott, melyek összeegyeztethetőek
erkölcsével… Viszont ha a gyilkos nem muzulmán, általában azt állítják, csak mentális beteg lehet.
Az Amnesty International közelmúltban készített
jelentése az iszlamofóbiáról Franciaországban és Belgiumban közkézen forog. Hozzájárulhat
ez a muzulmánok életkörülményei javításához Európában?
«Javítás», na ne túlozzunk.
De pozitív lépés. Sokan vagyunk, akik
évtizedek óta felhívjuk a figyelmet az iszlamofóbiára. De módszeresen
lekicsinylik, mondván, aggályaink ideológiai hátterűek és az iszlamofóbia csak
kitalálás. Tehát, az egy pozitív szakasz, ha egy olyan szervezet,
mint az Amnesty International tárgyiasítani
tudja a tényeket, és összefoglalja az iszlamofób törvénykezés létezését. Ez
kivisz bennünket az ideológiai terepről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.