„A mi jelenünk a ti jövőtök” – mondta néhány éve egy
cseh baloldali aktivista nyugat-európai társainak. Az alábbi cikk az európai
acélipar felszámolásáról szól. Hacsak a szakszervezeteknek nem sikerül
megmenteni az ágazatot.
Gandrange, majd Florange Franciaországban, Liége
Belgiumban, Schifflange Luxembourgban – három acélipari termelőhely az
ArcelorMittal tulajdonában. Mindegyiket be akarja zárni. Amikor a gyárak csak
a nagy globalizációs stratégia „gyalogjai”, a dolgozók kiharcolt jogai és
érdekvédelme nem állhat meg a határoknál. A gyakorlatban azonban a határokon
átnyúló szakszervezeti mozgalom még gyerekcipőben jár.
Elállt a jégeső Liège-ben. Mindjárt utána érkeztek
az Arcelor Mittal bezárása ellen szervezett egynapos sztrájk és akciónap
utolsó tüntetői. 2011. december 7-én késő délután az Avroy park panelházainak
falai még visszhangozzák a Partizánok dalát, amelyet a belga és európai
szakszervezetek küldöttei énekeltek. A vallon fémipari dolgozók szakadt tarka
röplapjai ott maradtak a kiürült utcák közepén, miközben a kávézók szélesre
nyitják az ajtókat. Bent meleg van.
Ugyanez a jelenet lejátszódhatott volna Florange-ban
is (Franciaország, Moselle), vagy Schifflange-ban (Luxemburg), ahol az év
eleje óta több kohó bezárása ellen szervezkednek a dolgozók. Liège-ben az
ArcelorMittal novemberben bejelentette az ougrée-i és seraing-i bezárást és a
chertali acélgyártás leállítását is. „Ezzel ötszáznyolcvanegy munkahely
szűnik meg közvetlenül, és áttételesen további legalább háromezerötszáz, de
talán ötezer munkahely került veszélybe, pedig az ipari forradalom óta a
fémkohászat a régió gazdasági motorja” – állítja Jean-Claude Marcourt, a
vallon kormány alelnöke és gazdasági minisztere.
A Mittal: zsarolás és Mittal, állítsd meg
a szociális népirtást feliratú zászlókkal felvonuló munkások
nyilvánvalóan dühösek. A tüntetés közepén Sylvain, egy „igazi melós” kiabálni
kezd, mert elfelejti, hogy csendes felvonulásra készültek, a többi tüntető
pedig szinte néma sorokban vonul: „A fémből a Lakshmi Mittal nem acélt, hanem
pénzt gyárt. Ez szemétség.” Az acélmágnás, a Forbes szerint a világ
hatodik leggazdagabb embere viszont tisztában van a tényekkel: Európa a
csoport termelésének húsz százalékát biztosítja, de a költségek hatvan
százalékát emészti fel.
A globalizáció korában, amikor a transznacionális
óriásvállalatok készek mindenféle szerkezetátalakításra és
termeléskihelyezésre [1], hogyan alkalmazkodjanak a
szakszervezetek a határokat elmosó kapitalizmushoz? Miután összehajtogatják a
rendszeres európai tüntetések transzparenseit és elfelejtik azokat a
sajtófotókat, amelyek a Continental dolgozóinak hannoveri tüntetésén
készültek 2009 áprilisában, vajon mi marad a nemzetközi szakszervezeti
mozgalomból? „Bár Európában egyre csökken a szervezett dolgozók aránya,
egyértelműen megfigyelhető a szakszervezeti mozgalom europanizálódása –
mondja Hans-Wolfgang Platzer, a fuldai egyetem politikai tanulmányok
intézetének professzora. – A válság közelíti a szakszervezeteket, mert a
cégek állandó átalakításait csak nemzetközi szinten lehet feltartóztatni.” [2] Michael Bach, aki az IG Metallnál a vállalati
szektor alakulását figyeli, elismeri az „azelőtt soha nem látott európai
szolidaritást. Németországban, Bremában például hasznot húztak abból, ha
bezártak egy belgiumi üzemet. De most mindenkinek világos lett, hogy ő lehet
a következő, az ő üzemét is bármikor bezárhatják. Ez a bizonytalanság
összeforrasztja a dolgozókat, akik európai szinten lépnek fel a vállalatok új
stratégiája ellen.”
Belgiumban az ArcelorMittal szakszervezeti
aktivistái megértették, hogy ha egyedül maradnak, a jelenlegi erőviszonyok
miatt bele kell törődniük a korábbinál gyengébb pozícióba. Megpróbálják tehát
meggyőzni európai kollégáikat arról, hogy a Liège-ben tervezett üzembezárás
csak a kezdete a csoport Európából való kivonulásának, és hogy a válasz erre
a közös és egységes tiltakozó mozgalom lehet.
Ez az europanizálódási tendencia mégis számos
akadályba ütközik: az európai szakszervezetek létszámának leépülése és
elöregedése, kulturális különbségek, amelyek sokszor ellentétekhez vezetnek
például a jogaikért való tüntetést a tárgyalások elemeként felhasználó
latinok (Belgium, Spanyolország, Franciaország, Olaszország) és a Németország
mögött felsorakozó, a társadalmi párbeszédet szorgalmazó északiak között.
Sokszor nem is gondolnak rá, de a nyelvi különbségek is elválasztják őket: „A
gyűléseken ott vannak a tolmácsok, de este vagy a szünetekben, a viták e
fontos helyszínein az emberek nem értik meg egymást” – panaszkodik Michael
Bach.
És főleg, az európai szakszervezetek őrlődnek, hogy
védjék-e a saját nemzeti munkaerőpiacukat, vagy erősítsék inkább a nemzetközi
összefogást, amely elengedhetetlen a komoly, a nagyvállalatok hatalmával
szembeszállni képes ellenhatalom létrehozásához. „Amikor az iparkitelepítés
ellen tiltakozunk – mondja Joseph Thouvenel, a Confédération Française des
Travailleurs Chrétiens (CFTC – a Katolikus Munkások Francia Konföderációja)
nemzetközi ügyekkel megbízott felelőse – gyakran halljuk a dolgozóktól: nem a
románok fogják kifizetni a gázszámlánkat és lakbérünket. Mindenkinek el kell
magyarázni, hogy a munkahelyekért küzdünk, de a közös szempontokat is
figyelembe kell venni.”
„Csak kullogunk a tulajok nyomában”
A Liège-i FGTB (Belga Általános Munkás Konföderáció)
hatalmas termében Jean-François Tamellini a kezdetekről beszél. Szerényen
mint Nico Cué-nek, a Brüsszel-Vallóniai fémmunkás szakszervezet karizmatikus
titkárának a jobbkeze mutatkozik be. Ő nagyon is jól emlékszik, hogy
„2008-ban az igazgatótanácsba delegált szakszervezeti képviselők, akik három
különböző országot képviseltek, tudtak a HF6 [a seraingi 6. számú
nagyolvasztó] bezárásának tervéről, de nem árulták el senkinek. Ezért a
liége-iek nagyon bizalmatlanok az európai társaikkal szemben.” Ez pedig nagy
baj, mert az iparban megfigyelhető tulajdonkoncentráció következtében a
vezetés ugyanazon cégcsoporton belül a különböző gyárak és telephelyek között
próbál versenyhelyzetet teremteni.” Alapvetően úgy tűnik, hogy a társadalmi
összetartozás érzése csak válság idején alakul és formálódik, gyakran túl
későn. „A liège-i meleghengermű bezárása adott lökést az európai mozgalomnak
– mondja a fémipari FGTB küldöttségének elnöke, Robert Rouzeeuw. – A vállalat
kijátssza egymás ellen a munkásokat. Belgiumban például Gentet Liège ellen,
kihasználva a nemzetiségi súrlódásokat. Ráadásul szakszervezeti szinten
egy-egy vita, hogy megállapodásra jussunk egy adott hatalmi egyensúly
alapján, elég sokáig tart, így csak kullogunk a tulajdonosok után, akik egy
lépéssel mindig előttünk járnak. Megpróbálunk gyorsítani, mert ha bezárást
terveznek, akkor nincs vesztegetni való idő.”
Látva, hogy öt év alatt a cégcsoport több mint
harmincezer munkahelyet szüntetett meg Európában és kilenc európai nagykohót
állított le a huszonötből, a szakszervezetek mozgósítani kezdtek, hogy
tiltakozzanak az iparleépítés ellen. „Nem várhatjuk meg a következő kohó
bezárását – mondja ingerülten Edouard Martin, az ArcelorMittalnál működő Confédération
française démocratique du travail (CFDT – Francia Demokratikus Munkás
Konföderáció) szakszervezet lotharingiai küldötte. –Teljesen világos,
hogy a Mittal a rövid távú megtérülésben érdekelt, mi viszont meg akarjuk
őrizni a kontinensen az európai acélgyártást.”
2011. december 7-én a szimbolikus akció során leállt
a termelés Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Belgiumban,
Luxemburgban és néhány német üzemben. Tüntetéseket szerveztek a Cseh
Köztársaságban, Romániában, Macedóniában és Lengyelországban. Az
ArcelorMittal 2006-os létrehozása óta első ízben az Európai Fémmunkás
Szövetség (Fédération Européenne de la Métallurgie, FEM) koordinálta a 24
órás akciót az európai acélipari helyszíneken, hogy tiltakozzon a kapacitások
leépítése ellen. Az a tervük, hogy európai fejlesztési stratégiát dolgozzanak
ki, a kontinensen a legprogresszívebbek egyike. „Tény, hogy a FEM nagy munkát
végzett, az óriásvállalatok többsége a fémiparban működik, ilyen az
aeronautika, a fegyvergyártás, az elektronika, az autóipar – elemzi a CFDT
helyettes titkára, Marcel Grignard. – Ez a szektor évtizedek óta állandó
átalakulásban van, tehát folyamatos a nyomás, hogy alkalmazkodjanak.”
Még a szándék sem létezik, hogy az Európai Unió
biztosítsa a törvényi keretet, amely lehetővé tenné, hogy a transznacionális
vállalatok dolgozói hallassák hangjukat. Az Európai Szakszervezeti Szövetség
(ETUC/CES) által Wroclawban szervezett európai tüntetés idején, 2011.
szeptember 17-én Piotr Duda, a lengyel Szolidaritás szakszervezet elnöke csak
egy rövid nyilatkozatot tudott tenni a Centenáriumi Csarnokban, korábbi nevén
Népi Palotában, ahol az európai pénzügyminiszterek találkoztak. Bírálta az
Európai Bizottságot, amiért közömbös a szociális kérdések iránt: „A
politikusok állandóan a szolidaritásról beszélnek, de semmit nem tesznek
azért, hogy ez konkrétan megvalósulhasson. Az euró megmentése fontosabb
nekik, mint a munkahelyek és az emberek megmentése. Az unió szociális
dimenziója puszta fikció!” Az ötvenötezres tüntetésről szólva Bernadette
Ségol, az Európai Szakszervezeti Szövetség elnöke hozzátette: „Két év
pusztító válság után az európai vezetőknek nem kellene többé a pénzpiacok és
a hitelminősítők parancsainak engedelmeskedniük. Meg kellene állapodni
egy olyan európai gazdasági kormányzásról, amely a szolidaritás és a
foglalkoztatás alapján áll, célirányos iparpolitika megvalósításával.”
Az európai unió születésekor a béke, a szociális
fejlődés és a társadalmi haladás volt a cél, úgy, hogy a különböző nemzetek a
közös piac keretei között közelíthessenek egymáshoz. Ezzel szemben Andor
László január 17-i beszédéből kiderült, hogy a Bizottság elkötelezett a
szabadpiaci dogmák és a szociális dömping iránt. A foglalkoztatási és
szociális ügyek biztosa, az MSZP, a magyar szocialista párt delegáltja azt
sugallta, hogy a szerkezeti átalakítások a „vállalatok életének részei” és
„szükségesek a vállalati versenyképesség megőrzéséhez”. Anne Dufresne
szociológus szerint éppen ellenkezőleg, „az Európai Uniónak meg kell
fordítania a fontossági sorrendet: a népek szociális jólétéért kell küzdenie,
és nem a pénzpiac további erősödéséért. Ehhez erős és harcos szakmaközi
szakszervezeti szövetséget kell kialakítani, közös követelésekkel.”[3]
Párbeszéd helyett monológ
Az unió létrehozása óta sosem volt cél a társadalmi
párbeszéd lehetőségének megteremtése a globalizálódó gazdaság feltételei
között. 1985-ben Jacques Delors elindított egy bizonyos „európai szociális
párbeszédet”, de a korábbitól gyökeresen eltérő hozzáállással: a
konfliktusokról a hangsúlyt a szociális partnerek együttműködése felé tolta
el. Azután következett az 1991. októberi megállapodás, amelyet beépítettek a
Maastrichti Szerződés szociális témái közé, és amely megszabta a jogi
kereteket és eljárásrendet, hogy kibontakozhasson a társadalmi párbeszéd,
amelynek együttműködési, konzultációs és tárgyalási szerepet szántak. A
tárgyalás azonban nagyon gyorsan másodlagossá vált a fent említett dialógus
gyakorlatában, amelynek logikája, hogy a „szociális partnerek” támogassák az
állami politikát. Ezért igen nehéz lett a közös európai kollektív
szerződéseket megkötni. 1995 óta csak hét keretmegállapodást
[4] fogadtak el szakmaközi és ötöt ágazati szinten. A kollektív európai
megállapodásoknak ez a félresikerült története később új jelenséget
eredményezett: a transznacionális vállalati egyezményeket.
A vállalatátalakításokra, a társadalmi párbeszédre,
az egészségügyre és a biztonságra, az emberi erőforrásra és az adatvédelemre
vonatkozó megállapodásokat leggyakrabban az Európai Üzemi Tanács (Comités
d’Entreprise Européens, CEE) írja alá [5], amelynek
eleve csak információs és tanácskozási joga van. A tanácsról az Európai
Bizottság egyik jelentése megállapította, hogy a vállalatátalakítások több
mint felében nem konzultáltak a munkavállalók képviseletével, és csak utólag
tájékoztatták őket a kész tényekről. A vizsgált negyvenöt eset nyolcvan
százalékában a konzultációnak semmiféle hatása nem volt a folyamatra. Több
mint jelképes, hogy a Renault vilvorde-i üzemének 1997. októberi brutális bezárása
anélkül történt, hogy bármilyen törvényben garantált kötelességet
teljesítettek volna, mint például a dolgozók előzetes tájékoztatását vagy
konzultációt. Ez az eset precedenst teremtett, és azóta egy úgynevezett „lex
Renault” készült a vállalatátalakításokról, amely keretbe foglalja a folyamat
lépéseit és szankciókkal fenyegeti azokat a vállalkozókat, akik nem tartják
tiszteletben a tájékoztatást és a konzultációt. Philippe de Buck, a
BusinessEurope, az európai tulajdonosok érdekvédelmi szervezetének elnöke
elismerte, hogy „ahogyan ezt az átalakítást bejelentették, az botrányos volt.
Azóta a szakzsargonban az átalakításokkor azt mondják: alkalmazni kell a lex
Renault-t. De milyen valós változás történt? Több, jobb, gyorsabb információt
adnak? Nem, azelőtt tárgyaltak a szakszervezetekkel. Most egy hadseregnyi
jogászt alkalmaznak, de nem mondanak el többet, mint a dolgok felét.”
Az Európai Üzemi Tanácsi irányelvek 2009. május 6-i
felülvizsgálata mégis egyfajta törekvést mutatott arra, hogy komolyabban vegyék
a transznacionális kollektív tárgyalásokat, amelyek a vállalatátalakításokról
folynak. A szakszervezetek is ki akarnak jönni a védekező helyzetből és
javaslatokkal akarnak előállni. Nincs többé „szociális partnerség”, helyette
a különvélemény megfogalmazására került át a hangsúly. „Realistának kell
lenni. Nem lehet tárgyalni az EÜT szintjén az ArcelorMittal-lal – mondta az
ArcelorMittal európai szakszervezeti csoportjának vezetője, Georges Jespers.
– Nincs párbeszéd, csak tájékoztatást kapunk. Az EÜT tehát nem képes hatni a
cégvezetésre. Ezért azon dolgozunk, hogy alakuljon egy valódi döntési
hatáskörrel rendelkező európai küldöttség.”
A mostani helyzetért nagyrészt a transznacionális
vállalatok vezetői a felelősek, miközben háromoldalú együttműködésben kellene
tárgyalniuk a szakszervezetekkel és a politikai intézményekkel. „Minden olyan
esetben, amikor a probléma a munkaszerződésen alapuló társadalmi
kapcsolatokat érinti, elsőbbséget kell kapjon a társadalmi partnerek közötti
párbeszéd – állítja Philippe de Buck. – Nem vagyunk a háromoldalú
egyeztetések ellen, de a kétoldalú megállapodásokat is el kell ismerni.” A
szakszervezetek részéről Geoffrey Schenk azt a gondolatot támogatja, hogy a
transznacionális gazdaságban „a politikai vezetőknek kell szerepet vállalniuk
az ipari vezetőkkel szemben, akik a világ bármely pontjáról jöhetnek. A
háromoldalú megállapodás igazságosabb hatalmi egyensúlyt biztosít.”
A vállalat vezetésében is meg kell lennie az
akaratnak a párbeszédre a munkavállalók képviselőivel. „Azóta, hogy Mittal
megvette az Arcelort, a szakszervezetek részvétele a vállalat életében az
angolszász kultúra mintájára alakult – magyarázza Enrique Soriano, aki a
spanyol CCOO (Munkásbizottságok) képviselője az ArcelorMittal európai
vállalati tanácsában. – Mittal, miközben ő az európai vállalati tanács
elnöke, soha nem vesz részt a megbeszéléseken. Információs kötelezettségét a
sajtóban teljesíti, konzultációk nincsenek, mivel az ő politikáját nem lehet
vitatni.”
„A keretmegállapodásokra koncentrálunk a kollektív
szerződésekkel szemben[6], mert jobban szeretjük, ha
ajánlásokra támaszkodhatunk, mint ha jogilag támogatott előírásokra. Igaz,
hogy ha egyszer elfogadták a kollektív szerződést, annak jogi következményei
vannak. Egy keretmegállapodás meg nem von maga után szankciókat” – ismeri
el őszintén Philippe de Buck. A munkáltatói szervezet mindig is ellene
volt annak, hogy a transznacionális egyezmények jogi keretet kapjanak, és
főleg nem kívánta, hogy az EÜT döntési fórummá váljon. Ennek a hiányosságnak
a feloldására a transznacionális keretmegállapodásokat vállalati szintre
nyomták le, sőt felhagytak a tárgyalások továbbfejlesztésével, amely ágazati
és szakmaközi szinten kötelezné őket. Anne Dufresne szerint „a vállalati
tárgyalás többé nem az az alap, amelyre ráépül a szociális piramis
hierarchiája, hanem ez maradt meg a szakszervezeti párbeszéd egyetlen
szintjének.”[7]
Mi több, az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC)
nem tekinti az EÜT-ot „adekvát tárgyaló szervezetnek [és attól fél, hogy] a
határokon átnyúló tárgyalás ürüggyé válhat arra, hogy még inkább egyedi,
vállalati szintre tolódjanak el a tárgyalások”.[8] A
konföderáció főleg attól fél, hogy kihagyják a tárgyalásokból, mert nem
nagyon népszerű, inkább egyfajta lobbiszervezetként működik a Bizottságnál és
a munkáltatóknál. Michèle Descolonges francia szociológus egyértelműen ki is
mondja : „Az ETUC nem innovatív szervezet. Európai tüntetéseket szervez
ugyan, de egészében nem létezik. Foglalkoztatási kérdésekben nincsenek
eszközei, ahogyan a szociális jogok ügyében sem.”
A francia Usinor vette meg a belga állami tulajdont
Minden oldalról érkeznek a bírálatok. Joseph
Thouvenel szerint „az ETUC egyfajta szakszervezeti ENSZ, amely nem oldja meg
a munka világának a problémáit.” „Es tut mir leid, aber ich mache das nicht!”
(Sajnálom, nem tehetem) – mondja a Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB) elnöke,
Michael Sommer, ötpercnyi beszélgetés után a német szakszervezeti szövetség
székházában. Nem szívesen beszél az európai szakszervezeti mozgalomról:
„Pillanatnyilag gondjaink vannak az ETUC titkárságával, tehát nem szeretnék
olyan kérdésekre válaszolni, amelyek európai témákra vonatkoznak.” És ezzel
véget vet a beszélgetésnek.
Az ETUC-t szakszervezeti körökben nem veszik
komolyan. A belga fémmunkások acélipari ágazata viszont bizonyította az
erejét az ArcelorMittallal szemben, amikor megfogalmazta követeléseit a
politikai hatalomnak. „Hat hónappal a liège-i meleghengermű bezárása után már
láttuk, hogy a kohók ideiglenes és ismételt leállítása falhoz állít bennünket
– panaszkodik Georges Jespers. – Az FGTB szakszervezet a gazdasági
minisztérium támogatásával felkért két kutatóintézetet [Laplace és Syndex], hogy
vizsgálják meg, nyereséges-e a liège-i acélipar. A vizsgálat még folyik, de a
Syndex már megállapította, hogy ha a Mittal nem akarta volna lenyomni az
árakat, és e célból visszafogni a termelést, akkor ma Florange és Liège is
teljes kapacitással működne. A jelenlegi felesleges kapacitás tisztán
konjunkturális, nem szerkezeti jellegű. Ez a tanulmány az európai munkahelyek
együttes védelmét fogja szolgálni.”
Politikusok és szakszervezeti vezetők keserűen
bírálják Lakshmi és Aditya Mittal vezetési módszereit. Apa és fia úgy
irányítja a világ legnagyobb acéltermelő vállalatát, mint egy központosított
középvállalatot. 2004-ben Aditya Mittal így beszélt terveiről korábbi
főnökének a Crédit Suisse-nél: „A Mittal az lesz az acéliparban, ami a Ford
hajdan az autóiparban.” [9] A kritikusok arra
is rámutatnak, hogy a nyereségből Mittalék vasércbányákat vásárolnak – ezen a
piacon féktelen spekuláció dúl.
Belgiumban a szakszervezetek követelik, hogy
regionálissá alakítsák a vallon acélipart; ez a követelés emlékeztet a
közelmúltra. 1985–1987 között a vallon acélipar állami tulajdonban működött,
de a kinevezett vezetők úgy döntöttek, hogy egy nemzetközi méretű csoport
részévé teszik. Akkoriban a francia Usinor 25 milliárd frankért (hétmilliárd
euró 2011-es árfolyamon) vette meg a termelőeszközöket. A belga
szakszervezetek szerint ha az állam képes volt négymilliárd eurót költeni a
Dexia bank önkormányzati hitelágazatának államosítására, akkor egymilliárd
eurót szánhatna arra, hogy fenntartsa a foglalkoztatást a liège-i medencében.
Az acélipari szektorban egy friss európai példa jut Georges Jespers eszébe:
„Egy nagy régiós politikai ülésen [ahol Vallónia, Lotharingia, Saar-vidék és
Rajna–Pfalz vett részt], megtudtam, hogy a német Rajna–Pfalz tartomány és a
szakszervezetek elérték, hogy megvásárolják az egyik acélipari üzem
részvényeinek 71 százalékát. Mittal végül is eladta a részesedését. A tartomány
a helyi bankokkal együtt visszavásárolt mindent. Most befektetnek a
termelőeszközökbe. A mi kérésünk tehát nem olyan nagyon utópisztikus.
Európában vannak olyan esetek, ahol ez működik. Tanuljunk egyet s mást
egymástól.”
Fordította: Hrabák András
[1] 2008 és 2010 között az Európai Unióban havonta
90–100 nagyobb iparkitelepítés történt, és ezek miatt minden egyes új
munkahely 2,5 munkahely megszűnésével járt.
[2] Les Echos, Párizs, 2010. május 4.
[3] Les accords d'entreprise transnationaux. Un
moyen de relancer la négociation collective européenne [A
transznacionális vállalatok egyezményei. Eszköz az európai kollektív
tárgyalások újraindítására?], Les Notes de l'IES, n°11, Párizs, 2010.
március.
[4] A szakszervezetek és a tulajdonosok közötti megegyezés, amelynek a főbb
pontjai arra szolgálnak, hogy nagy vonalakban megszabják a keretet vagy
modellt a későbbi egyezmények számára.
[5] 2011-ben 932 ilyen megállapodást írtak alá,
emellett 2200 multinacionális megállapodást. ETUI: European Trade Union
Institute.
[6] Megállapodás a munkafeltételekről és a szociális
garanciákról, amelyet a munkavállalók képviselői és a tulajdonosi szervezetek
írnak alá. A megállapodás törvényileg kötelező érvényű.
[8] Állásfoglalás a 2006-os kollektív tárgyalások
koordinálásáról, amelyet az ETUC végrehajtó bizottsága fogadott el 2005.
december 5–6-i brüsszeli ülésén.
[9] L'Express, 2012. január 4.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.