„A mi jelenünk a ti jövőtök” – mondta néhány éve egy
  cseh baloldali aktivista nyugat-európai társainak. Az alábbi cikk az európai
  acélipar felszámolásáról szól. Hacsak a szakszervezeteknek nem sikerül
  megmenteni az ágazatot. 
Gandrange, majd Florange Franciaországban, Liége
  Belgiumban, Schifflange Luxembourgban – három acélipari termelőhely az
  ArcelorMittal tulajdonában. Mindegyiket be akarja zárni. Amikor a gyárak csak
  a nagy globalizációs stratégia „gyalogjai”, a dolgozók kiharcolt jogai és
  érdekvédelme nem állhat meg a határoknál. A gyakorlatban azonban a határokon
  átnyúló szakszervezeti mozgalom még gyerekcipőben jár. 
Elállt a jégeső Liège-ben. Mindjárt utána érkeztek
  az Arcelor Mittal bezárása ellen szervezett egynapos sztrájk és akciónap
  utolsó tüntetői. 2011. december 7-én késő délután az Avroy park panelházainak
  falai még visszhangozzák a Partizánok dalát, amelyet a belga és európai
  szakszervezetek küldöttei énekeltek. A vallon fémipari dolgozók szakadt tarka
  röplapjai ott maradtak a kiürült utcák közepén, miközben a kávézók szélesre
  nyitják az ajtókat. Bent meleg van. 
Ugyanez a jelenet lejátszódhatott volna Florange-ban
  is (Franciaország, Moselle), vagy Schifflange-ban (Luxemburg), ahol az év
  eleje óta több kohó bezárása ellen szervezkednek a dolgozók. Liège-ben az
  ArcelorMittal novemberben bejelentette az ougrée-i és seraing-i bezárást és a
  chertali acélgyártás leállítását is. „Ezzel ötszáznyolcvanegy munkahely
  szűnik meg közvetlenül, és áttételesen további legalább háromezerötszáz, de
  talán ötezer munkahely került veszélybe, pedig az ipari forradalom óta a
  fémkohászat a régió gazdasági motorja” – állítja Jean-Claude Marcourt, a
  vallon kormány alelnöke és gazdasági minisztere. 
A Mittal: zsarolás és Mittal, állítsd meg
  a szociális népirtást feliratú zászlókkal felvonuló munkások
  nyilvánvalóan dühösek. A tüntetés közepén Sylvain, egy „igazi melós” kiabálni
  kezd, mert elfelejti, hogy csendes felvonulásra készültek, a többi tüntető
  pedig szinte néma sorokban vonul: „A fémből a Lakshmi Mittal nem acélt, hanem
  pénzt gyárt. Ez szemétség.” Az acélmágnás, a Forbes szerint a világ
  hatodik leggazdagabb embere viszont tisztában van a tényekkel: Európa a
  csoport termelésének húsz százalékát biztosítja, de a költségek hatvan
  százalékát emészti fel. 
A globalizáció korában, amikor a transznacionális
  óriásvállalatok készek mindenféle szerkezetátalakításra és
  termeléskihelyezésre [1], hogyan alkalmazkodjanak a
  szakszervezetek a határokat elmosó kapitalizmushoz? Miután összehajtogatják a
  rendszeres európai tüntetések transzparenseit és elfelejtik azokat a
  sajtófotókat, amelyek a Continental dolgozóinak hannoveri tüntetésén
  készültek 2009 áprilisában, vajon mi marad a nemzetközi szakszervezeti
  mozgalomból? „Bár Európában egyre csökken a szervezett dolgozók aránya,
  egyértelműen megfigyelhető a szakszervezeti mozgalom europanizálódása –
  mondja Hans-Wolfgang Platzer, a fuldai egyetem politikai tanulmányok
  intézetének professzora. – A válság közelíti a szakszervezeteket, mert a
  cégek állandó átalakításait csak nemzetközi szinten lehet feltartóztatni.” [2] Michael Bach, aki az IG Metallnál a vállalati
  szektor alakulását figyeli, elismeri az „azelőtt soha nem látott európai
  szolidaritást. Németországban, Bremában például hasznot húztak abból, ha
  bezártak egy belgiumi üzemet. De most mindenkinek világos lett, hogy ő lehet
  a következő, az ő üzemét is bármikor bezárhatják. Ez a bizonytalanság
  összeforrasztja a dolgozókat, akik európai szinten lépnek fel a vállalatok új
  stratégiája ellen.” 
Belgiumban az ArcelorMittal szakszervezeti
  aktivistái megértették, hogy ha egyedül maradnak, a jelenlegi erőviszonyok
  miatt bele kell törődniük a korábbinál gyengébb pozícióba. Megpróbálják tehát
  meggyőzni európai kollégáikat arról, hogy a Liège-ben tervezett üzembezárás
  csak a kezdete a csoport Európából való kivonulásának, és hogy a válasz erre
  a közös és egységes tiltakozó mozgalom lehet.  
Ez az europanizálódási tendencia mégis számos
  akadályba ütközik: az európai szakszervezetek létszámának leépülése és
  elöregedése, kulturális különbségek, amelyek sokszor ellentétekhez vezetnek
  például a jogaikért való tüntetést a tárgyalások elemeként felhasználó
  latinok (Belgium, Spanyolország, Franciaország, Olaszország) és a Németország
  mögött felsorakozó, a társadalmi párbeszédet szorgalmazó északiak között.
  Sokszor nem is gondolnak rá, de a nyelvi különbségek is elválasztják őket: „A
  gyűléseken ott vannak a tolmácsok, de este vagy a szünetekben, a viták e
  fontos helyszínein az emberek nem értik meg egymást” – panaszkodik Michael
  Bach. 
És főleg, az európai szakszervezetek őrlődnek, hogy
  védjék-e a saját nemzeti munkaerőpiacukat, vagy erősítsék inkább a nemzetközi
  összefogást, amely elengedhetetlen a komoly, a nagyvállalatok hatalmával
  szembeszállni képes ellenhatalom létrehozásához. „Amikor az iparkitelepítés
  ellen tiltakozunk – mondja Joseph Thouvenel, a Confédération Française des
  Travailleurs Chrétiens (CFTC – a Katolikus Munkások Francia Konföderációja)
  nemzetközi ügyekkel megbízott felelőse – gyakran halljuk a dolgozóktól: nem a
  románok fogják kifizetni a gázszámlánkat és lakbérünket. Mindenkinek el kell
  magyarázni, hogy a munkahelyekért küzdünk, de a közös szempontokat is
  figyelembe kell venni.” 
„Csak kullogunk a tulajok nyomában” 
A Liège-i FGTB (Belga Általános Munkás Konföderáció)
  hatalmas termében Jean-François Tamellini a kezdetekről beszél. Szerényen
  mint Nico Cué-nek, a Brüsszel-Vallóniai fémmunkás szakszervezet karizmatikus
  titkárának a jobbkeze mutatkozik be. Ő nagyon is jól emlékszik, hogy
  „2008-ban az igazgatótanácsba delegált szakszervezeti képviselők, akik három
  különböző országot képviseltek, tudtak a HF6 [a seraingi 6. számú
  nagyolvasztó] bezárásának tervéről, de nem árulták el senkinek. Ezért a
  liége-iek nagyon bizalmatlanok az európai társaikkal szemben.” Ez pedig nagy
  baj, mert az iparban megfigyelhető tulajdonkoncentráció következtében a
  vezetés ugyanazon cégcsoporton belül a különböző gyárak és telephelyek között
  próbál versenyhelyzetet teremteni.” Alapvetően úgy tűnik, hogy a társadalmi
  összetartozás érzése csak válság idején alakul és formálódik, gyakran túl
  későn. „A liège-i meleghengermű bezárása adott lökést az európai mozgalomnak
  – mondja a fémipari FGTB küldöttségének elnöke, Robert Rouzeeuw. – A vállalat
  kijátssza egymás ellen a munkásokat. Belgiumban például Gentet Liège ellen,
  kihasználva a nemzetiségi súrlódásokat. Ráadásul szakszervezeti szinten
  egy-egy vita, hogy megállapodásra jussunk egy adott hatalmi egyensúly
  alapján, elég sokáig tart, így csak kullogunk a tulajdonosok után, akik egy
  lépéssel mindig előttünk járnak. Megpróbálunk gyorsítani, mert ha bezárást
  terveznek, akkor nincs vesztegetni való idő.” 
Látva, hogy öt év alatt a cégcsoport több mint
  harmincezer munkahelyet szüntetett meg Európában és kilenc európai nagykohót
  állított le a huszonötből, a szakszervezetek mozgósítani kezdtek, hogy
  tiltakozzanak az iparleépítés ellen. „Nem várhatjuk meg a következő kohó
  bezárását – mondja ingerülten Edouard Martin, az ArcelorMittalnál működő Confédération
  française démocratique du travail (CFDT – Francia Demokratikus Munkás
  Konföderáció) szakszervezet lotharingiai küldötte. –Teljesen világos,
  hogy a Mittal a rövid távú megtérülésben érdekelt, mi viszont meg akarjuk
  őrizni a kontinensen az európai acélgyártást.” 
2011. december 7-én a szimbolikus akció során leállt
  a termelés Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Belgiumban,
  Luxemburgban és néhány német üzemben. Tüntetéseket szerveztek a Cseh
  Köztársaságban, Romániában, Macedóniában és Lengyelországban. Az
  ArcelorMittal 2006-os létrehozása óta első ízben az Európai Fémmunkás
  Szövetség (Fédération Européenne de la Métallurgie, FEM) koordinálta a 24
  órás akciót az európai acélipari helyszíneken, hogy tiltakozzon a kapacitások
  leépítése ellen. Az a tervük, hogy európai fejlesztési stratégiát dolgozzanak
  ki, a kontinensen a legprogresszívebbek egyike. „Tény, hogy a FEM nagy munkát
  végzett, az óriásvállalatok többsége a fémiparban működik, ilyen az
  aeronautika, a fegyvergyártás, az elektronika, az autóipar – elemzi a CFDT
  helyettes titkára, Marcel Grignard. – Ez a szektor évtizedek óta állandó
  átalakulásban van, tehát folyamatos a nyomás, hogy alkalmazkodjanak.” 
Még a szándék sem létezik, hogy az Európai Unió
  biztosítsa a törvényi keretet, amely lehetővé tenné, hogy a transznacionális
  vállalatok dolgozói hallassák hangjukat. Az Európai Szakszervezeti Szövetség
  (ETUC/CES) által Wroclawban szervezett európai tüntetés idején, 2011.
  szeptember 17-én Piotr Duda, a lengyel Szolidaritás szakszervezet elnöke csak
  egy rövid nyilatkozatot tudott tenni a Centenáriumi Csarnokban, korábbi nevén
  Népi Palotában, ahol az európai pénzügyminiszterek találkoztak. Bírálta az
  Európai Bizottságot, amiért közömbös a szociális kérdések iránt: „A
  politikusok állandóan a szolidaritásról beszélnek, de semmit nem tesznek
  azért, hogy ez konkrétan megvalósulhasson. Az euró megmentése fontosabb
  nekik, mint a munkahelyek és az emberek megmentése. Az unió szociális
  dimenziója puszta fikció!” Az ötvenötezres tüntetésről szólva Bernadette
  Ségol, az Európai Szakszervezeti Szövetség elnöke hozzátette: „Két év
  pusztító válság után az európai vezetőknek nem kellene többé a pénzpiacok és
  a hitelminősítők parancsainak engedelmeskedniük. Meg kellene állapodni
  egy olyan európai gazdasági kormányzásról, amely a szolidaritás és a
  foglalkoztatás alapján áll, célirányos iparpolitika megvalósításával.” 
Az európai unió születésekor a béke, a szociális
  fejlődés és a társadalmi haladás volt a cél, úgy, hogy a különböző nemzetek a
  közös piac keretei között közelíthessenek egymáshoz. Ezzel szemben Andor
  László január 17-i beszédéből kiderült, hogy a Bizottság elkötelezett a
  szabadpiaci dogmák és a szociális dömping iránt. A foglalkoztatási és
  szociális ügyek biztosa, az MSZP, a magyar szocialista párt delegáltja azt
  sugallta, hogy a szerkezeti átalakítások a „vállalatok életének részei” és
  „szükségesek a vállalati versenyképesség megőrzéséhez”. Anne Dufresne
  szociológus szerint éppen ellenkezőleg, „az Európai Uniónak meg kell
  fordítania a fontossági sorrendet: a népek szociális jólétéért kell küzdenie,
  és nem a pénzpiac további erősödéséért. Ehhez erős és harcos szakmaközi
  szakszervezeti szövetséget kell kialakítani, közös követelésekkel.”[3] 
Párbeszéd helyett monológ 
Az unió létrehozása óta sosem volt cél a társadalmi
  párbeszéd lehetőségének megteremtése a globalizálódó gazdaság feltételei
  között. 1985-ben Jacques Delors elindított egy bizonyos „európai szociális
  párbeszédet”, de a korábbitól gyökeresen eltérő hozzáállással: a
  konfliktusokról a hangsúlyt a szociális partnerek együttműködése felé tolta
  el. Azután következett az 1991. októberi megállapodás, amelyet beépítettek a
  Maastrichti Szerződés szociális témái közé, és amely megszabta a jogi
  kereteket és eljárásrendet, hogy kibontakozhasson a társadalmi párbeszéd,
  amelynek együttműködési, konzultációs és tárgyalási szerepet szántak. A
  tárgyalás azonban nagyon gyorsan másodlagossá vált a fent említett dialógus
  gyakorlatában, amelynek logikája, hogy a „szociális partnerek” támogassák az
  állami politikát. Ezért igen nehéz lett a közös európai kollektív
  szerződéseket megkötni. 1995 óta csak hét keretmegállapodást
  [4] fogadtak el szakmaközi és ötöt ágazati szinten. A kollektív európai
  megállapodásoknak ez a félresikerült története később új jelenséget
  eredményezett: a transznacionális vállalati egyezményeket. 
A vállalatátalakításokra, a társadalmi párbeszédre,
  az egészségügyre és a biztonságra, az emberi erőforrásra és az adatvédelemre
  vonatkozó megállapodásokat leggyakrabban az Európai Üzemi Tanács (Comités
  d’Entreprise Européens, CEE) írja alá [5], amelynek
  eleve csak információs és tanácskozási joga van. A tanácsról az Európai
  Bizottság egyik jelentése megállapította, hogy a vállalatátalakítások több
  mint felében nem konzultáltak a munkavállalók képviseletével, és csak utólag
  tájékoztatták őket a kész tényekről. A vizsgált negyvenöt eset nyolcvan
  százalékában a konzultációnak semmiféle hatása nem volt a folyamatra. Több
  mint jelképes, hogy a Renault vilvorde-i üzemének 1997. októberi brutális bezárása
  anélkül történt, hogy bármilyen törvényben garantált kötelességet
  teljesítettek volna, mint például a dolgozók előzetes tájékoztatását vagy
  konzultációt. Ez az eset precedenst teremtett, és azóta egy úgynevezett „lex
  Renault” készült a vállalatátalakításokról, amely keretbe foglalja a folyamat
  lépéseit és szankciókkal fenyegeti azokat a vállalkozókat, akik nem tartják
  tiszteletben a tájékoztatást és a konzultációt. Philippe de Buck, a
  BusinessEurope, az európai tulajdonosok érdekvédelmi szervezetének elnöke
  elismerte, hogy „ahogyan ezt az átalakítást bejelentették, az botrányos volt.
  Azóta a szakzsargonban az átalakításokkor azt mondják: alkalmazni kell a lex
  Renault-t. De milyen valós változás történt? Több, jobb, gyorsabb információt
  adnak? Nem, azelőtt tárgyaltak a szakszervezetekkel. Most egy hadseregnyi
  jogászt alkalmaznak, de nem mondanak el többet, mint a dolgok felét.” 
Az Európai Üzemi Tanácsi irányelvek 2009. május 6-i
  felülvizsgálata mégis egyfajta törekvést mutatott arra, hogy komolyabban vegyék
  a transznacionális kollektív tárgyalásokat, amelyek a vállalatátalakításokról
  folynak. A szakszervezetek is ki akarnak jönni a védekező helyzetből és
  javaslatokkal akarnak előállni. Nincs többé „szociális partnerség”, helyette
  a különvélemény megfogalmazására került át a hangsúly. „Realistának kell
  lenni. Nem lehet tárgyalni az EÜT szintjén az ArcelorMittal-lal – mondta az
  ArcelorMittal európai szakszervezeti csoportjának vezetője, Georges Jespers.
  – Nincs párbeszéd, csak tájékoztatást kapunk. Az EÜT tehát nem képes hatni a
  cégvezetésre. Ezért azon dolgozunk, hogy alakuljon egy valódi döntési
  hatáskörrel rendelkező európai küldöttség.” 
A mostani helyzetért nagyrészt a transznacionális
  vállalatok vezetői a felelősek, miközben háromoldalú együttműködésben kellene
  tárgyalniuk a szakszervezetekkel és a politikai intézményekkel. „Minden olyan
  esetben, amikor a probléma a munkaszerződésen alapuló társadalmi
  kapcsolatokat érinti, elsőbbséget kell kapjon a társadalmi partnerek közötti
  párbeszéd – állítja Philippe de Buck. – Nem vagyunk a háromoldalú
  egyeztetések ellen, de a kétoldalú megállapodásokat is el kell ismerni.” A
  szakszervezetek részéről Geoffrey Schenk azt a gondolatot támogatja, hogy a
  transznacionális gazdaságban „a politikai vezetőknek kell szerepet vállalniuk
  az ipari vezetőkkel szemben, akik a világ bármely pontjáról jöhetnek. A
  háromoldalú megállapodás igazságosabb hatalmi egyensúlyt biztosít.” 
A vállalat vezetésében is meg kell lennie az
  akaratnak a párbeszédre a munkavállalók képviselőivel. „Azóta, hogy Mittal
  megvette az Arcelort, a szakszervezetek részvétele a vállalat életében az
  angolszász kultúra mintájára alakult – magyarázza Enrique Soriano, aki a
  spanyol CCOO (Munkásbizottságok) képviselője az ArcelorMittal európai
  vállalati tanácsában. – Mittal, miközben ő az európai vállalati tanács
  elnöke, soha nem vesz részt a megbeszéléseken. Információs kötelezettségét a
  sajtóban teljesíti, konzultációk nincsenek, mivel az ő politikáját nem lehet
  vitatni.” 
„A keretmegállapodásokra koncentrálunk a kollektív
  szerződésekkel szemben[6], mert jobban szeretjük, ha
  ajánlásokra támaszkodhatunk, mint ha jogilag támogatott előírásokra. Igaz,
  hogy ha egyszer elfogadták a kollektív szerződést, annak jogi következményei
  vannak. Egy keretmegállapodás meg nem von maga után szankciókat” – ismeri
  el őszintén Philippe de Buck. A munkáltatói szervezet mindig is ellene
  volt annak, hogy a transznacionális egyezmények jogi keretet kapjanak, és
  főleg nem kívánta, hogy az EÜT döntési fórummá váljon. Ennek a hiányosságnak
  a feloldására a transznacionális keretmegállapodásokat vállalati szintre
  nyomták le, sőt felhagytak a tárgyalások továbbfejlesztésével, amely ágazati
  és szakmaközi szinten kötelezné őket. Anne Dufresne szerint „a vállalati
  tárgyalás többé nem az az alap, amelyre ráépül a szociális piramis
  hierarchiája, hanem ez maradt meg a szakszervezeti párbeszéd egyetlen
  szintjének.”[7] 
Mi több, az Európai Szakszervezeti Szövetség (ETUC)
  nem tekinti az EÜT-ot „adekvát tárgyaló szervezetnek [és attól fél, hogy] a
  határokon átnyúló tárgyalás ürüggyé válhat arra, hogy még inkább egyedi,
  vállalati szintre tolódjanak el a tárgyalások”.[8] A
  konföderáció főleg attól fél, hogy kihagyják a tárgyalásokból, mert nem
  nagyon népszerű, inkább egyfajta lobbiszervezetként működik a Bizottságnál és
  a munkáltatóknál. Michèle Descolonges francia szociológus egyértelműen ki is
  mondja : „Az ETUC nem innovatív szervezet. Európai tüntetéseket szervez
  ugyan, de egészében nem létezik. Foglalkoztatási kérdésekben nincsenek
  eszközei, ahogyan a szociális jogok ügyében sem.” 
  
A francia Usinor vette meg a belga állami tulajdont 
Minden oldalról érkeznek a bírálatok. Joseph
  Thouvenel szerint „az ETUC egyfajta szakszervezeti ENSZ, amely nem oldja meg
  a munka világának a problémáit.” „Es tut mir leid, aber ich mache das nicht!”
  (Sajnálom, nem tehetem) – mondja a Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB) elnöke,
  Michael Sommer, ötpercnyi beszélgetés után a német szakszervezeti szövetség
  székházában. Nem szívesen beszél az európai szakszervezeti mozgalomról:
  „Pillanatnyilag gondjaink vannak az ETUC titkárságával, tehát nem szeretnék
  olyan kérdésekre válaszolni, amelyek európai témákra vonatkoznak.” És ezzel
  véget vet a beszélgetésnek. 
Az ETUC-t szakszervezeti körökben nem veszik
  komolyan. A belga fémmunkások acélipari ágazata viszont bizonyította az
  erejét az ArcelorMittallal szemben, amikor megfogalmazta követeléseit a
  politikai hatalomnak. „Hat hónappal a liège-i meleghengermű bezárása után már
  láttuk, hogy a kohók ideiglenes és ismételt leállítása falhoz állít bennünket
  – panaszkodik Georges Jespers. – Az FGTB szakszervezet a gazdasági
  minisztérium támogatásával felkért két kutatóintézetet [Laplace és Syndex], hogy
  vizsgálják meg, nyereséges-e a liège-i acélipar. A vizsgálat még folyik, de a
  Syndex már megállapította, hogy ha a Mittal nem akarta volna lenyomni az
  árakat, és e célból visszafogni a termelést, akkor ma Florange és Liège is
  teljes kapacitással működne. A jelenlegi felesleges kapacitás tisztán
  konjunkturális, nem szerkezeti jellegű. Ez a tanulmány az európai munkahelyek
  együttes védelmét fogja szolgálni.” 
Politikusok és szakszervezeti vezetők keserűen
  bírálják Lakshmi és Aditya Mittal vezetési módszereit. Apa és fia úgy
  irányítja a világ legnagyobb acéltermelő vállalatát, mint egy központosított
  középvállalatot. 2004-ben Aditya Mittal így beszélt terveiről korábbi
  főnökének a Crédit Suisse-nél: „A Mittal az lesz az acéliparban, ami a Ford
  hajdan az autóiparban.” [9] A kritikusok arra
  is rámutatnak, hogy a nyereségből Mittalék vasércbányákat vásárolnak – ezen a
  piacon féktelen spekuláció dúl. 
Belgiumban a szakszervezetek követelik, hogy
  regionálissá alakítsák a vallon acélipart; ez a követelés emlékeztet a
  közelmúltra. 1985–1987 között a vallon acélipar állami tulajdonban működött,
  de a kinevezett vezetők úgy döntöttek, hogy egy nemzetközi méretű csoport
  részévé teszik. Akkoriban a francia Usinor 25 milliárd frankért (hétmilliárd
  euró 2011-es árfolyamon) vette meg a termelőeszközöket. A belga
  szakszervezetek szerint ha az állam képes volt négymilliárd eurót költeni a
  Dexia bank önkormányzati hitelágazatának államosítására, akkor egymilliárd
  eurót szánhatna arra, hogy fenntartsa a foglalkoztatást a liège-i medencében.
  Az acélipari szektorban egy friss európai példa jut Georges Jespers eszébe:
  „Egy nagy régiós politikai ülésen [ahol Vallónia, Lotharingia, Saar-vidék és
  Rajna–Pfalz vett részt], megtudtam, hogy a német Rajna–Pfalz tartomány és a
  szakszervezetek elérték, hogy megvásárolják az egyik acélipari üzem
  részvényeinek 71 százalékát. Mittal végül is eladta a részesedését. A tartomány
  a helyi bankokkal együtt visszavásárolt mindent. Most befektetnek a
  termelőeszközökbe. A mi kérésünk tehát nem olyan nagyon utópisztikus.
  Európában vannak olyan esetek, ahol ez működik. Tanuljunk egyet s mást
  egymástól.” 
  
Fordította: Hrabák András 
 
   
   
  
  
[1] 2008 és 2010 között az Európai Unióban havonta
  90–100 nagyobb iparkitelepítés történt, és ezek miatt minden egyes új
  munkahely 2,5 munkahely megszűnésével járt.  
[2] Les Echos, Párizs, 2010. május 4. 
[3] Les accords d'entreprise transnationaux. Un
  moyen de relancer la négociation collective européenne [A
  transznacionális vállalatok egyezményei. Eszköz az európai kollektív
  tárgyalások újraindítására?], Les Notes de l'IES, n°11, Párizs, 2010.
  március. 
           
  [4] A szakszervezetek és a tulajdonosok közötti megegyezés, amelynek a főbb
  pontjai arra szolgálnak, hogy nagy vonalakban megszabják a keretet vagy
  modellt a későbbi egyezmények számára. 
[5] 2011-ben 932 ilyen megállapodást írtak alá,
  emellett 2200 multinacionális megállapodást. ETUI: European Trade Union
  Institute. 
[6] Megállapodás a munkafeltételekről és a szociális
  garanciákról, amelyet a munkavállalók képviselői és a tulajdonosi szervezetek
  írnak alá. A megállapodás törvényileg kötelező érvényű. 
[8] Állásfoglalás a 2006-os kollektív tárgyalások
  koordinálásáról, amelyet az ETUC végrehajtó bizottsága fogadott el 2005.
  december 5–6-i brüsszeli ülésén.  
           
  [9] L'Express, 2012. január 4. 
 | 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.