| 
   
Fidesz-KDNP-frakció név szerinti szavazással,
  elfogadta az új Munkatörvénykönyvét.Azok számára azonban, – már akik még a
  munka világában maradtak -, elfogadhatatlan, mert a rugalmasság és biztonság
  elvéből a rugalmasságot csupán a munkáltatónak biztosítja, ellenben a
  munkavállalónak nem adja meg! Sőt, rombolja azt! 
Kiszolgáltatottságot teremt, mivel megteremti a
  ”több munkáért kevesebb bér” elvét, melyet olyan döntésekkel alapoz meg,
  amelyek egyértelműen munkavállaló érdekeit sértik. Például, a jelenlegi szabályok
  szerint a munkajogi szabályoktól alapvetően a munkavállaló javára lehetett
  eltérni. Az új szabályokkal ez megváltozik, és lehetőség lesz a
  munkavállalóra kedvezőtlenebb jellegű szabályokat is bevezetni akár kollektív
  szerződésben, akár – jogszabályi felhatalmazás esetén - munkaszerződésben.
  Nem lenne kötelező az üzemi tanács létrehozása. 
A törvény ma még előírja: ha foglalkoztatottak létszáma meghaladja 50 főt, üzemi tanácsot kell választani. Az NGM intézkedésével ez a kötelezettség megszűnne. A minisztérium indoklása szerint azért van szükség a „kötelezettség” megszüntetésére, mert az üzemi tanács: „a munkavállaló valós védelmét ellátni nem tudó, vállalatvezető idejét rabló kötelezettség”! 
Kiszolgáltatottságot, a jogbiztonság tekintetében,
  mivel a kollektív szerződés szerint az általános jogszabályokhoz képest
  negatívabb szabályozást is lehet hozni a munkavállalóra nézve.A
  műszakpótlékokat megszüntetheti vagy drasztikusan csökkentheti, a
  túlórapótlékoknál engedélyezi a szabadidővel történő megváltás intézményét,
  illetve megteremti, hogy a munkaadónak ne kelljen kifizetnie, oly módon, hogy
  az alapbérbe ”beépíthetik” a túlórapótlékot, ezzel eltünteti azt.
  Kiszolgáltatottságot teremt, mert olyan eltorzult megoldást alkalmazhat,
  mellyel regionális szinten, eltérő mértékű minimálbéreket lehet majd
  megállapítani, azaz: nem érvényesül az egyenlő munkáért egyenlő bér elve. 
Kiszolgáltatottságot teremt, mert a munkásvédelem sérül, mivel az új Mt. leginkább a munkaadók érdekeit védi. Persze, azt kommunikálják, hogy ez a szabályozás rugalmasabbá teszi majd a munka világa szereplőinek az együttműködését, de azon kívül, hogy egyoldalú jogosítványokat ad a munkáltatóknak, kérdéses, hogy a szélesebb körű szabad akarat alkalmazására felkészültek-e a HR osztályok és a vállalatvezetés, megfelelően tudják-e beépíteni a megnövekedett számú alapelveket a megállapodásaik kidolgozásában, valamint, kérdés az is, hogy milyen hatással lesz a védettség szabályainak módosulása, például a kismamák újrafoglalkoztatására, mivel: megszűnik a gyermek három éves koráig biztosított, abszolút hatályú védelem a kismamák esetén. 
Egy évről fél évre csökkentik azt az időszakot,
  amikor a gyermekgondozás céljából fizetés nélküli szabadságon otthon lévő
  kismama fizetett szabadságra jogosult. A munkába visszatérő kismama
  szabadságát viszont – a korábbi rendszerrel szemben – részben pénzre
  válthatják, kifizethetik a dolgozónak, ha szeretné. 
Ez munkavállalói szempontból pozitív intézkedés
  lehet, hiszen nem szerencsés, ha az újra dolgozni kezdő anyuka az őt
  megillető felmondási védelmi időt szabadságon tölti. Korábban a visszatérési
  szándékról illett körülbelül 2 hónappal a munkába állás előtt írásban
  értesíteni a munkadót. Ezt az időtartamot is „leszabályozzák”: kötelezően 30
  nappal korábban szólnia kell majd a munkáltatónak, ha újra dolgozni szeretne
  a kismama. 
Továbbá: a betegség sem ad majd védelmet a
  munkáltató által közölt felmondás ellen. 
Tehát, összesítve:  
Kiszámíthatatlanabb helyzetben lesznek a kismamák… 
Rugalmasság – egyedi megállapodás csak a
  munkáltatónak kedvez... 
Sok hátrány éri a dolgozókat, mert: 
Nem kell indokolni a jövőben a felmondást, így a
  mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebb módon vehetnék fel és
  bocsáthatnák el a dolgozóikat. Az a korábbi követelmény, hogy rendes
  felmondás során a munkadónak indokolni kell a döntését: megszűnik. 
Kevesebb baleset lenne, mint „munkabaleset”
  definiálva: az intézkedés célja, hogy a munkáltató mentesüljön olyan
  esetekben a kárfelelősség alól, melyek közvetlenül nem kapcsolódnak a
  munkavégzéshez. A jelenleg hatályos munka törvénykönyve szerint a
  munkabaleset olyan baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés
  során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a
  munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül. Munkabaleset
  lehet például, ha valakit közlekedési baleset ér a munkájával kapcsolatos
  utazás során, de az is, ha a szervezett üzemi étkeztetés közben, vagy a
  munkahelyi öltözőben a tisztálkodáskor sérül meg az alkalmazott. Egyébként, a
  munkabaleset fogalmának szűkítésével a minisztérium 2 milliárd forintot
  szeretne megspórolni a munkáltatóknak. 
És amit, pedig már megszokhattunk volna: a
  munkáltató a jövőben a munkavállaló munkaidőn kívüli magatartását is jogosult
  lesz meghatározott körben ellenőrizni. (!) 
Itt jött el az a pillanat, amikor azt gondoltam,
  hogy befejezem, hiszen nem fogom tudni leírni azokat a passzusokat, melyekről
  még írnom kellene, mert felháborodásom elérte azt a határt, amikor azt kell,
  hogy mondjam, hogy: ELÉG! 
De, mégis folytatom, mert ezt mindenkinek tudnia
  kell! Tehát: 
Írásbelinek kell tekintetni az új szabályok alapján,
  azokat a nyilatkozatokat is, melyeket a munkavállaló elektronikusan kap
  kézhez. 
A fizetett távollétek tartama alatt a
  munkavállalóknak a jövőben esetenként kevesebbel kell beérniük. Megváltoznak
  a fizetendő juttatások szabályai. 
A munkaügy perek tervezhetőbbé válnak. A munkavállalóknak
  csak a tételesen és teljes körűen bizonyított kárát kell megfizetni a
  jogellenes felmondás körében, mert az átalánykártérítés szabályai megszűnnek. 
Összesítve: 
Többet fizet a károkozó munkavállaló 
Jelezni kell a visszatérési szándékot 
Munkabér, bérpótlék, távolléti díj 
További fontos változások: 
A foglalkoztatást jelentősen javítaná, a
  minisztérium szerint, ha a mikro- és kisvállalkozásoknál a munkavállalót csak
  a heti 48/60 órás, napi 12 órás munkaidőkeret kötné, amelynek felhasználásáról
  a két fél szabadon egyezik meg az éves munkaidőkeret mellett. A
  munkaidőkeretben történő foglalkoztatással sok vállalat minimálisra
  csökkentheti a rendkívüli munka után fizetendő bért, a rugalmas beosztásnak
  köszönhetően pedig akár 4 vagy 12 órában is behívható a munkavállaló.
  Bizonyos korlátozásokat figyelmen kívül hagyva, ez ma már megvalósítható. (Ön
  szerint is?) 
Az éjszakai és hétvégi bérpótlékot, csökkentették,
  és egységes módon határozták meg. 
Új szabályokat hoztak a végkielégítésekre: csökkentették
  és a jogosultság körét is. 
Csökkentették a felmondási időt, mellyel a
  felmondási időre szóló kötelezettségeket egyszerűsítették mindkét fél
  számára. (?!) 
Sok munkakörnél eltörlik azt a követelményt, hogy
  csak szakképzett munkavállaló tölthet be egyes állásokat, ugyanis az NGM úgy
  véli, hogy néhol feleslegesek a képesítési követelmények. 
Az intézkedéssel a szakképzetlen embereknek akarnak
  lehetőséget biztosítani az elhelyezkedéshez, de nem utolsó szempont az sem,
  hogy a vállalkozók ezzel „olcsóbb” munkaerőhöz jutnak: minimálbérért, 78
  ezerért dolgoztathatják azokat az embereket, akiknek korábban a garantált
  bérminimumot (94 ezer forint) kellett adniuk. Ez utóbbit ugyanis csak a
  szakképzettséggel rendelkezőknek kell megfizetni. A minisztérium szerint az intézkedés
  1 százalékos foglalkoztatás javulást, 100 ezer új, legális munkahelyet
  teremt. 
Elaprózzák a szabadságot, akkor, amikor amikor a
  törvény kimondja, hogy a szabadságunknak csak a negyedével rendelkezünk mi, a
  többinek a kiadásáról a munkadó dönt, és 30 nappal a szabadságolás előtt
  értesítenie kell a dolgozót, mikor küldené szabadságra. Ehhez a munkavállaló
  előzetes meghallgatása is szükséges, hogy megfelel-e neki az időpont. A
  jövőben ezeket a napokat kettőnél több részletben is kiadhatja majd a munkáltató,
  ha gazdasági érdekei miatt úgy látja jónak. 
A túlórákat ezentúl nem lesz kötelező kifizetni, a
  munkadó megválthatja szabadidőben. A munka törvénykönyve szerint, a
  rendkívüli munkavégzés (túlmunka, túlóra) esetén bérpótlék jár, azaz 50
  százalékkal magasabb órabér. Abban az esetben pedig, ha pihenőnapon kell
  dolgozni, akkor a fizetés dupláját kellene kapnia a munkavállalónak. 
A próbaidő jelenleg maximum 3 hónap a
  versenyszférában, a köztisztviselőknél viszont fél év. Ezt az időszakot a
  teljes nemzetgazdaságban 6 hónapra emelnék. A jelenlegi szabályok szerint a
  próbaidő alatt bármikor, azonnali hatállyal és indoklás nélkül megszüntethető
  a munkaviszony. A cégek maximálisan kihasználják a próbaidőt olyan pozíciókban
  is, ahol ez indokolatlan lenne, sőt gyakori, hogy a három hónapos próbaidőt
  is keveslik, és féléves munkaerő-kölcsönzéssel kerülik majd el. 
Az álláskeresési járadék feltételrendszerének
  szigorításával jövőre, 2013-ban 42,9 milliárd forintot takarít meg az
  államháztartás. 2012-ben és 2013-ban évente 27,2 milliárd forint marad meg az
  álláskeresési segély megszüntetésével, és - ugyancsak évente - 41 milliárd a
  bérpótló juttatás rendszerének átalakításával. A bérpótló juttatást -
  amelynek havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori minimuma, jelenleg
  28.500 forint - jelenleg a közmunkaprogramban részt vevők vehetik igénybe
  arra az időre, amíg nem kapnak munkát közfoglalkoztatás keretében. 
A kabinet  szerint a következő két évben
  összesen 81 milliárd forint spórolható meg azzal, hogy az aktív és
  szakképzési munkaerő-piaci eszközök egy részét hasonlé célú Európai Uniós
  forrásokkal váltják ki. 
A táppénz-folyósítás szabályozásának
  felülvizsgálatával már idén 3 milliárd forint takarítható meg, a következő két
  évben pedig 10-10 milliárd forint. A több jogcímen igénybe vehető szociális
  és családtámogatási transzferek összegének maximálása 2012-ben és a következő
  évben egyaránt 15 milliárddal kevesebb kiadást jelent a költségvetésnek. A
  tervek szerint nominálisan rögzítik a családtámogatási ellátásokat, az
  intézkedéssel jövőre 18, 2013-ban 36 milliárd forintot spórol majd a büdzsé. 
Végezetül, az alább olvasható egy olyan levél,
  melyet egy munkaügyi szakértő írt, az általa meghirdetett tanfolyam egyik
  résztvevőjének: 
„Kedves Kolléga!  
Az Új Mt. gyökeresen megváltoztatott része a
  munkaidő, pihenőidő, rendkívüli munkaidő és bérpótlékok. 
Van egy rossz hírem ezzel kapcsolatosan - ismerni
  kell a teljes törvényi szöveget, hogy valaki el tudjon igazodni benne, de legalább
  Új Mt. 86-165§-ig.  
A bérpótlékoknál a műszakpótlékot és az éjszakai
  pótlékot érinti a változás, mivel eltörölték a megszakítás nélküli munkarend
  miatti extra (20%-40%-os) bérpótlékokat. 
Éjszakai pótlék csak akkor, jár ha a 22-06 közötti
  időre eső munkavégzés az 1 órát meghaladja. 
A munkavállalónak - a műszakpótlékra jogosult
  munkavállalót kivéve - éjszakai munkavégzés esetén (22-06), ha ennek tartama
  az 1 órát meghaladja, 15 % bérpótlék jár. 
Pl.: A munkáltató tevékenysége, akkor több műszakos,
  ha tartama hetente eléri a 80 órát. 
DE, csak akkor köteles 30%-os műszakpótlékot
  fizetni, ha a munkavállaló munkaideje rendszeresen másik időpontban kezdődik. 
A több műszakos tevékenység keretében foglalkoztatott
  munkavállalónak, ha a beosztás szerinti napi munkaideje kezdetének időpontja
  rendszeresen változik, a 18 és 06 óra közötti időtartam alatt történő
  munkavégzés esetén 30 % bérpótlék (műszakpótlék) jár. 
Az átmeneti rendelkezések törvénytervezete
  pontosítja a rendszeresség fogalmát (ezt feltehetőleg 2012.06.18-án tárgyalja
  a parlament): 
A változást rendszeresnek kell tekinteni, ha havonta
  a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetének időpontja a munkanapok legalább
  egyharmada esetében eltér, valamint a legkorábbi és a legkésőbbi kezdési
  időpont között legalább négy óra eltérés van. 
További szép napot kívánok Neked, és ne feledd,
  mindig ott állok melletted!” 
Azt gondolom, kell is, legalább ő álljon mellettünk,
  munkavállalók mellett, ha már az, akinek kellene, nem áll mellettünk! 
Akkor, most: kinek is jó, ez az új munka
  törvénykönyve? 
Az országunk 2012. I. Törvénye?! 
Forrás: már nem is
  tudom…        Szs 
 | 
 
2012. június 20., szerda
2012. július 1-től, ismét sok minden változik, hát senkit nem zavar?!
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.