2012. június 20., szerda

2012. július 1-től, ismét sok minden változik, hát senkit nem zavar?!


Veresegyházi hírhatár

Haut du formulaire


Fidesz-KDNP-frakció név szerinti szavazással, elfogadta az új Munkatörvénykönyvét.Azok számára azonban, – már akik még a munka világában maradtak -, elfogadhatatlan, mert a rugalmasság és biztonság elvéből a rugalmasságot csupán a munkáltatónak biztosítja, ellenben a munkavállalónak nem adja meg! Sőt, rombolja azt!

Kiszolgáltatottságot teremt, mivel megteremti a ”több munkáért kevesebb bér” elvét, melyet olyan döntésekkel alapoz meg, amelyek egyértelműen munkavállaló érdekeit sértik. Például, a jelenlegi szabályok szerint a munkajogi szabályoktól alapvetően a munkavállaló javára lehetett eltérni. Az új szabályokkal ez megváltozik, és lehetőség lesz a munkavállalóra kedvezőtlenebb jellegű szabályokat is bevezetni akár kollektív szerződésben, akár – jogszabályi felhatalmazás esetén - munkaszerződésben. Nem lenne kötelező az üzemi tanács létrehozása.

A törvény ma még előírja: ha foglalkoztatottak létszáma meghaladja 50 főt, üzemi tanácsot kell választani. Az NGM intézkedésével ez a kötelezettség megszűnne. A minisztérium indoklása szerint azért van szükség a „kötelezettség” megszüntetésére, mert az üzemi tanács: „a munkavállaló valós védelmét ellátni nem tudó, vállalatvezető idejét rabló kötelezettség”!

Kiszolgáltatottságot, a jogbiztonság tekintetében, mivel a kollektív szerződés szerint az általános jogszabályokhoz képest negatívabb szabályozást is lehet hozni a munkavállalóra nézve.A műszakpótlékokat megszüntetheti vagy drasztikusan csökkentheti, a túlórapótlékoknál engedélyezi a szabadidővel történő megváltás intézményét, illetve megteremti, hogy a munkaadónak ne kelljen kifizetnie, oly módon, hogy az alapbérbe ”beépíthetik” a túlórapótlékot, ezzel eltünteti azt. Kiszolgáltatottságot teremt, mert olyan eltorzult megoldást alkalmazhat, mellyel regionális szinten, eltérő mértékű minimálbéreket lehet majd megállapítani, azaz: nem érvényesül az egyenlő munkáért egyenlő bér elve.

Kiszolgáltatottságot teremt, mert a munkásvédelem sérül, mivel az új Mt. leginkább a munkaadók érdekeit védi.

Persze, azt kommunikálják, hogy ez a szabályozás rugalmasabbá teszi majd a munka világa szereplőinek az együttműködését, de azon kívül, hogy egyoldalú jogosítványokat ad a munkáltatóknak, kérdéses, hogy a szélesebb körű szabad akarat alkalmazására felkészültek-e a HR osztályok és a vállalatvezetés, megfelelően tudják-e beépíteni a megnövekedett számú alapelveket a megállapodásaik kidolgozásában, valamint, kérdés az is, hogy milyen hatással lesz a védettség szabályainak módosulása, például a kismamák újrafoglalkoztatására, mivel: megszűnik a gyermek három éves koráig biztosított, abszolút hatályú védelem a kismamák esetén.

Egy évről fél évre csökkentik azt az időszakot, amikor a gyermekgondozás céljából fizetés nélküli szabadságon otthon lévő kismama fizetett szabadságra jogosult. A munkába visszatérő kismama szabadságát viszont – a korábbi rendszerrel szemben – részben pénzre válthatják, kifizethetik a dolgozónak, ha szeretné.

Ez munkavállalói szempontból pozitív intézkedés lehet, hiszen nem szerencsés, ha az újra dolgozni kezdő anyuka az őt megillető felmondási védelmi időt szabadságon tölti. Korábban a visszatérési szándékról illett körülbelül 2 hónappal a munkába állás előtt írásban értesíteni a munkadót. Ezt az időtartamot is „leszabályozzák”: kötelezően 30 nappal korábban szólnia kell majd a munkáltatónak, ha újra dolgozni szeretne a kismama.
Továbbá: a betegség sem ad majd védelmet a munkáltató által közölt felmondás ellen.

Tehát, összesítve:
                                                                                      
Kiszámíthatatlanabb helyzetben lesznek a kismamák…

Rugalmasság – egyedi megállapodás csak a munkáltatónak kedvez...

Sok hátrány éri a dolgozókat, mert:

Nem kell indokolni a jövőben a felmondást, így a mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebb módon vehetnék fel és bocsáthatnák el a dolgozóikat. Az a korábbi követelmény, hogy rendes felmondás során a munkadónak indokolni kell a döntését: megszűnik.

Kevesebb baleset lenne, mint „munkabaleset” definiálva: az intézkedés célja, hogy a munkáltató mentesüljön olyan esetekben a kárfelelősség alól, melyek közvetlenül nem kapcsolódnak a munkavégzéshez. A jelenleg hatályos munka törvénykönyve szerint a munkabaleset olyan baleset, amely a munkavállalót a szervezett munkavégzés során vagy azzal összefüggésben éri, annak helyétől és időpontjától és a munkavállaló (sérült) közrehatásának mértékétől függetlenül. Munkabaleset lehet például, ha valakit közlekedési baleset ér a munkájával kapcsolatos utazás során, de az is, ha a szervezett üzemi étkeztetés közben, vagy a munkahelyi öltözőben a tisztálkodáskor sérül meg az alkalmazott. Egyébként, a munkabaleset fogalmának szűkítésével a minisztérium 2 milliárd forintot szeretne megspórolni a munkáltatóknak.

És amit, pedig már megszokhattunk volna: a munkáltató a jövőben a munkavállaló munkaidőn kívüli magatartását is jogosult lesz meghatározott körben ellenőrizni. (!)
Itt jött el az a pillanat, amikor azt gondoltam, hogy befejezem, hiszen nem fogom tudni leírni azokat a passzusokat, melyekről még írnom kellene, mert felháborodásom elérte azt a határt, amikor azt kell, hogy mondjam, hogy: ELÉG!
De, mégis folytatom, mert ezt mindenkinek tudnia kell! Tehát:

Írásbelinek kell tekintetni az új szabályok alapján, azokat a nyilatkozatokat is, melyeket a munkavállaló elektronikusan kap kézhez.
A fizetett távollétek tartama alatt a munkavállalóknak a jövőben esetenként kevesebbel kell beérniük. Megváltoznak a fizetendő juttatások szabályai.

A munkaügy perek tervezhetőbbé válnak. A munkavállalóknak csak a tételesen és teljes körűen bizonyított kárát kell megfizetni a jogellenes felmondás körében, mert az átalánykártérítés szabályai megszűnnek.

Összesítve:

Többet fizet a károkozó munkavállaló
Jelezni kell a visszatérési szándékot
Munkabér, bérpótlék, távolléti díj

További fontos változások:

A foglalkoztatást jelentősen javítaná, a minisztérium szerint, ha a mikro- és kisvállalkozásoknál a munkavállalót csak a heti 48/60 órás, napi 12 órás munkaidőkeret kötné, amelynek felhasználásáról a két fél szabadon egyezik meg az éves munkaidőkeret mellett. A munkaidőkeretben történő foglalkoztatással sok vállalat minimálisra csökkentheti a rendkívüli munka után fizetendő bért, a rugalmas beosztásnak köszönhetően pedig akár 4 vagy 12 órában is behívható a munkavállaló. Bizonyos korlátozásokat figyelmen kívül hagyva, ez ma már megvalósítható. (Ön szerint is?)

Az éjszakai és hétvégi bérpótlékot, csökkentették, és egységes módon határozták meg.
Új szabályokat hoztak a végkielégítésekre: csökkentették és a jogosultság körét is.
Csökkentették a felmondási időt, mellyel a felmondási időre szóló kötelezettségeket egyszerűsítették mindkét fél számára. (?!)
Sok munkakörnél eltörlik azt a követelményt, hogy csak szakképzett munkavállaló tölthet be egyes állásokat, ugyanis az NGM úgy véli, hogy néhol feleslegesek a képesítési követelmények.
Az intézkedéssel a szakképzetlen embereknek akarnak lehetőséget biztosítani az elhelyezkedéshez, de nem utolsó szempont az sem, hogy a vállalkozók ezzel „olcsóbb” munkaerőhöz jutnak: minimálbérért, 78 ezerért dolgoztathatják azokat az embereket, akiknek korábban a garantált bérminimumot (94 ezer forint) kellett adniuk. Ez utóbbit ugyanis csak a szakképzettséggel rendelkezőknek kell megfizetni. A minisztérium szerint az intézkedés 1 százalékos foglalkoztatás javulást, 100 ezer új, legális munkahelyet teremt.

Elaprózzák a szabadságot, akkor, amikor amikor a törvény kimondja, hogy a szabadságunknak csak a negyedével rendelkezünk mi, a többinek a kiadásáról a munkadó dönt, és 30 nappal a szabadságolás előtt értesítenie kell a dolgozót, mikor küldené szabadságra. Ehhez a munkavállaló előzetes meghallgatása is szükséges, hogy megfelel-e neki az időpont. A jövőben ezeket a napokat kettőnél több részletben is kiadhatja majd a munkáltató, ha gazdasági érdekei miatt úgy látja jónak.

A túlórákat ezentúl nem lesz kötelező kifizetni, a munkadó megválthatja szabadidőben. A munka törvénykönyve szerint, a rendkívüli munkavégzés (túlmunka, túlóra) esetén bérpótlék jár, azaz 50 százalékkal magasabb órabér. Abban az esetben pedig, ha pihenőnapon kell dolgozni, akkor a fizetés dupláját kellene kapnia a munkavállalónak.

A próbaidő jelenleg maximum 3 hónap a versenyszférában, a köztisztviselőknél viszont fél év. Ezt az időszakot a teljes nemzetgazdaságban 6 hónapra emelnék. A jelenlegi szabályok szerint a próbaidő alatt bármikor, azonnali hatállyal és indoklás nélkül megszüntethető a munkaviszony. A cégek maximálisan kihasználják a próbaidőt olyan pozíciókban is, ahol ez indokolatlan lenne, sőt gyakori, hogy a három hónapos próbaidőt is keveslik, és féléves munkaerő-kölcsönzéssel kerülik majd el.

Az álláskeresési járadék feltételrendszerének szigorításával jövőre, 2013-ban 42,9 milliárd forintot takarít meg az államháztartás. 2012-ben és 2013-ban évente 27,2 milliárd forint marad meg az álláskeresési segély megszüntetésével, és - ugyancsak évente - 41 milliárd a bérpótló juttatás rendszerének átalakításával. A bérpótló juttatást - amelynek havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori minimuma, jelenleg 28.500 forint - jelenleg a közmunkaprogramban részt vevők vehetik igénybe arra az időre, amíg nem kapnak munkát közfoglalkoztatás keretében.
A kabinet  szerint a következő két évben összesen 81 milliárd forint spórolható meg azzal, hogy az aktív és szakképzési munkaerő-piaci eszközök egy részét hasonlé célú Európai Uniós forrásokkal váltják ki.

A táppénz-folyósítás szabályozásának felülvizsgálatával már idén 3 milliárd forint takarítható meg, a következő két évben pedig 10-10 milliárd forint. A több jogcímen igénybe vehető szociális és családtámogatási transzferek összegének maximálása 2012-ben és a következő évben egyaránt 15 milliárddal kevesebb kiadást jelent a költségvetésnek. A tervek szerint nominálisan rögzítik a családtámogatási ellátásokat, az intézkedéssel jövőre 18, 2013-ban 36 milliárd forintot spórol majd a büdzsé.

Végezetül, az alább olvasható egy olyan levél, melyet egy munkaügyi szakértő írt, az általa meghirdetett tanfolyam egyik résztvevőjének:

„Kedves Kolléga!
Az Új Mt. gyökeresen megváltoztatott része a munkaidő, pihenőidő, rendkívüli munkaidő és bérpótlékok.
Van egy rossz hírem ezzel kapcsolatosan - ismerni kell a teljes törvényi szöveget, hogy valaki el tudjon igazodni benne, de legalább Új Mt. 86-165§-ig.
A bérpótlékoknál a műszakpótlékot és az éjszakai pótlékot érinti a változás, mivel eltörölték a megszakítás nélküli munkarend miatti extra (20%-40%-os) bérpótlékokat.
Éjszakai pótlék csak akkor, jár ha a 22-06 közötti időre eső munkavégzés az 1 órát meghaladja.
A munkavállalónak - a műszakpótlékra jogosult munkavállalót kivéve - éjszakai munkavégzés esetén (22-06), ha ennek tartama az 1 órát meghaladja, 15 % bérpótlék jár.
Pl.: A munkáltató tevékenysége, akkor több műszakos, ha tartama hetente eléri a 80 órát.
DE, csak akkor köteles 30%-os műszakpótlékot fizetni, ha a munkavállaló munkaideje rendszeresen másik időpontban kezdődik.
A több műszakos tevékenység keretében foglalkoztatott munkavállalónak, ha a beosztás szerinti napi munkaideje kezdetének időpontja rendszeresen változik, a 18 és 06 óra közötti időtartam alatt történő munkavégzés esetén 30 % bérpótlék (műszakpótlék) jár.
Az átmeneti rendelkezések törvénytervezete pontosítja a rendszeresség fogalmát (ezt feltehetőleg 2012.06.18-án tárgyalja a parlament):
A változást rendszeresnek kell tekinteni, ha havonta a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetének időpontja a munkanapok legalább egyharmada esetében eltér, valamint a legkorábbi és a legkésőbbi kezdési időpont között legalább négy óra eltérés van.
További szép napot kívánok Neked, és ne feledd, mindig ott állok melletted!”

Azt gondolom, kell is, legalább ő álljon mellettünk, munkavállalók mellett, ha már az, akinek kellene, nem áll mellettünk!

Akkor, most: kinek is jó, ez az új munka törvénykönyve?
Az országunk 2012. I. Törvénye?!


Forrás: már nem is tudom…        Szs

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.