Beszélgetések a szekuláris és demokratikus Palesztina
aktivistáival - Gondolatok
a palesztinai helyzetről 2023. október 7. óta
(I’Internationale 33 - 2024 február)
Interjú
Naji El Khatib palesztin aktivistával, az Egy demokratikus állam kezdeményezés
(1) palesztin aktivistájával, amely a La Tribune des travailleurs (426. szám,
2024. február 7.), a francia Parti des Travailleurs hetilapjában jelent meg. E párt tagjai a Negyedik Internacionálé francia szekciójának aktivistái.
Négy hónappal 2023.
október 7. után hogyan jellemezné a palesztinok hangulatát?
Október
7-én sok palesztin aktivistához hasonlóan kifejtettem, hogy csak
megerősíthetjük: a palesztin nép harcának fő célja soha nem az ölés, hanem
mindig egy olyan politikai megoldás elérése, amely garantálja minden emberi
élet tiszteletben tartását, különbségtétel nélkül, legyen az zsidó vagy
palesztin. Ugyanakkor minden megfigyelő elismeri, hogy népünk túlnyomó többsége
számára október 7-e az ellenállás kifejeződése, a két oldal eszközeinek
különbözősége ellenére, egy olyan ellenállásé, amely minden borzalom ellenére
folytatódik. A "sommod", egy nehezen lefordítható szó (szilárdság,
ellenállóképesség, kitartás) sokféleképpen jelent meg: a Gázai övezetben a
civil lakosság megsemmisítésére és népirtására irányuló háborúval szemben;
Ciszjordániában a szélsőséges telepesek támadásaival és a hadseregnek a
menekülttáborok elleni nagyon erőszakos támadásaival szemben; és az 1948-as
határokon belül (az izraeliként honosított palesztinok körében) a cionista
fasizmus minden intézményi és társadalmi megnyilvánulásával szemben. A
palesztin diaszpórában a megsemmisítő háborúval szemben a harag érzése uralkodik
a nyugati országok ellen, ahol élnek, ahol nem tudják megváltoztatni
álláspontjukat Izrael Állam bűnös politikájával szemben. Egyfajta érzés, egyfajta
tehetetlenség érzése a mészárlással szemben. Miért hozakodnak elő Biden, Macron
és mások ismét a "kétállami megoldással"? Harminc éve a
"kétállami megoldás" egy megtévesztés, amelyet a megszállás és a
gyarmatosítás irányításának megszervezésére használnak. Ez alatt a harminc év
alatt a települések száma exponenciálisan nőtt, és a telepesek száma
Ciszjordániában 160 ezerről körülbelül egymillióra emelkedett, köszönhetően a
"kétállami megoldás" hazugságának. Sok palesztin szemében október 7-e
megnehezített minden olyan kísérletet, amely a palesztin nemzeti kérdés eltüntetésére
irányul. Ez a kísérlet az elmúlt években a "Palesztin Hatóság" és az
arab rezsimek, Izrael és a nyugati imperializmus szövetségesei cinkosságával
történt. Mindazok, akik most az úgynevezett "kétállami megoldást"
újratárgyalják, saját érdekeiket igyekeznek védeni. Az úgynevezett Palesztin
Hatóságot arra, hogy visszaszerezze azt a szerepet, amelyet már régen
elvesztett. Az Öböl-államok, hogy javítsák az Izraellel való kapcsolataik
"normalizálásának" feltételeit. Az amerikai imperializmus pedig azért,
hogy enyhítse az Izrael Gáza elleni támadásának közvetlen és feltétel nélküli
katonai támogatásának negatív hatásait.
Október 7-e
után az imperializmus, arroganciája ellenére, kénytelen volt figyelembe venni a
palesztin kérdést, mert a palesztin nép nem hagyta abba az ellenállást. Ezért
Cameron január 31-i nyilatkozata "egy palesztin állam" létrehozásának
szükségességéről és Blinken ugyanezen a napon tett nyilatkozata, amelyben
utasította az amerikai külügyminisztériumot, hogy tanulmányozza az ötletet, az
október 7-e utáni politikai kontextusra utal. Mindenesetre egy ilyen
szuverenitás nélküli, demilitarizált és izraeli biztonsági ellenőrzés alatt
álló "állam" azt mutatja, hogy a "kétállami megoldás" még
mindig nem több, mint egy palesztin "bantusztán" létrehozása a
palesztin ügy egyszer s mindenkorra történő felszámolása érdekében.
Hogyan elemzed a
robbanás szélén álló izraeli társadalomban zajló folyamatokat?
Ami az izraeli társadalom gyors fejlődését illeti a
szélsőjobboldal, a fasizmus és a rasszizmus irányába, az egész világ szeme
láttára, idézzük Ilan Pappé izraeli akadémikus és történész elemzését, amelyet
egy nemrégiben Haifában tartott szimpóziumon mondott, és amely során a szerinte
"a cionista projekt végének kezdetét" jelző jeleket említette. Az
első indikátor "az a polgárháború, amelynek mindenki tanúja volt október
7-e előtt az izraeli zsidó közösségen belül a szekuláris és a vallásos tábor
között". Véleménye szerint "ez a háború meg fog ismétlődni... Ami a
két tábort összehozza, az a biztonsági fenyegetés, és nem úgy néz ki, hogy ez
mostantól működni fog". A második jelző "a palesztinok ügyének
példátlan mértékű támogatása világszerte, a hajlandóság az apartheid-ellenes
modell átvételére, amely segített megbuktatni azt a dél-afrikai rezsimet".
A harmadik mutató a gazdasági tényező, amelynek alapja "a nagy szakadék
azok között, akiknek van, és azok között, akiknek nincs, továbbá Izrael Állam
gazdasági szilárdságának sivár jövőképe". A negyedik mutatót úgy foglalják
össze, hogy "a hadsereg képtelen megvédeni a déli és északi zsidó
közösséget... Ez még több szorongáshoz és félelemhez vezet az izraeliek
körében". Az ötödik mutató "a
zsidók új generációjának álláspontja, beleértve az Egyesült Államokat is, amely
ellentétben áll az előző generációkkal, akik ugyan bírálták Izraelt, de úgy
gondolták, hogy Izrael biztosíték egy új holokauszt vagy az antiszemitizmus
hullámai ellen". Úgy gondolom, hogy ezt az optimista jövőképet
perspektívába kell helyezni, mert azoknak az izraelieknek a száma, akik véglegesen
elhagyják a cionista ideológiát egy demokratikus és szekuláris opcióért,
továbbra is szerény, bár folyamatosan növekszik. És mindez egy olyan
kontextusban, ahol Izraelnek, mint a kapitalizmus fellegvárának, még mindig
vannak erős pontjai politikai és gazdasági rendszerével, technológiai és
katonai képességeivel, és mindenekelőtt azzal a garanciával, amelyet a nagy
imperialista hatalmak adtak biztonságára a palesztin néppel szemben. A régióba
nagyon gyorsan küldött amerikai flotta jól szemlélteti Izrael állam helyét és
státuszát, mint az imperializmus fő gyarmata a Közel-Keleten.
Megerősíti a gázai nép haragját az összes arab rezsim ellen, amely
cserbenhagyta őket?
A gázai palesztin népet a legnagyobb mészárlásoknak kitenni
annak érdekében, hogy megsemmisítsék és tönkretegyék környezetüket, otthonaikat
és infrastruktúrájukat, egyenlő a kollektív büntetéssel, amiért nem adták fel
az ellenállást történelmi követeléseik - a visszatérés joga és a nemzeti
felszabadítás - elérése érdekében. A Gázai övezet lakosságának többsége olyan
menekültekből áll, akiket az 1948-as Izrael Állam létrehozásakor elűztek
otthonukból. A gázaiak azt hitték, hogy a népirtó háború katasztrofális
eredményei reakciót és szolidaritást váltanak ki az arab és iszlám világból...
sajnos elfelejtve, hogy ezt a világot korrupt és antidemokratikus elitek
irányítják, akik elnyomják és lemészárolják saját népüket, mint Izrael, a
palesztin népet. Gáza népe azonban tudja, hogy a régió népei velük vannak, még
ha ezt nem is tudják kifejezni az arab rezsimek által a palesztinokkal való
szolidaritási demonstrációkkal szemben gyakorolt kemény rendőri elnyomás miatt.
Mi a helyzet a Hamász Iránnal és szövetségeseivel fenntartott kapcsolataival? A
Hamász, amely történelmileg a (szunnita) Muzulmán Testvériség része, soha nem
tartozott Irán "természetes" szövetségesei közé, mint a libanoni
Hezbollah, a jemeni hutik vagy az iraki és szíriai síita milíciák. A Hamász és
Irán közötti kapcsolat nem ideológiai vagy felekezeti, hanem inkább politikai szövetség,
amelyet meg lehet erősíteni vagy el lehet hagyni. Amikor a Hamász elutasította
az iráni diktátumot, miszerint ki kell állni az Irán szövetségesének számító
szíriai rezsim mellett, Irán hosszú időre megszakította a kapcsolatokat a
Hamásszal. A Hamász, amely nemzeti felszabadító mozgalomként igyekszik
pozícionálni magát, hogy átvegye a Fatah helyét a palesztin történelemben,
tudja, hogy Irán és szövetségesei "Jeruzsálem felszabadításáról"
szóló diskurzusa "belső fogyasztásra" és a síita hatalmak pozícióinak
megerősítésére szolgál, és semmi köze a palesztin aggodalmakhoz. Mi a helyzet a
hagyományos palesztin vezetéssel: a Fatahhal (Jasszer Arafat és Mahmúd Abbász
pártjával) és a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) más áramlataival,
beleértve a "baloldalt" is? A Fatah egy öreg, hiteltelen szervezetté
vált, amely képtelen arra, hogy vezetőit előrébb helyezze, vagy vezetői
pozíciókat adjon fiataljainak. A múlt harcosainak egy csoportja bürokratikus
alkalmazottakká változott. A Fatah önként lemondott a nemzeti harc vezetéséről
azáltal, hogy egyesült az úgynevezett Palesztin "Hatósággal" (az
1993-as oslói megállapodásokból született intézmény, amely lényegében Izrael
biztonságának "garantálására" szolgál - a szerk. megjegyzése). Néhány
vezetője még mindig sikertelenül próbálja visszaállítani a szervezet korábbi
dicsőségét. A PLO, amely ugyanúgy integrálódott ezekbe az intézményekbe, mint a
Fatah és a palesztin baloldal nagy része, elvesztette minden legitimitását,
hogy minden palesztint képviseljen. Ezért a Hamász úgy helyezkedik el, hogy
megpróbálja megörökölni a nemzeti ügyet, amelyet ezek az elöregedő szervezetek
elhagytak.
Hogyan értelmezi a Hamász által most közzétett "A mi
narratívánk" című dokumentumot, amely a Hamász "saját" verzióját
adja október 7-ről?
Ezzel a január 21-én közzétett dokumentummal a Hamász -
amelynek 2017-es kongresszusa elfogadta az "állam" gondolatát
Ciszjordániában és a Gázai övezetben, tehát de facto Izrael mellett - úgy
pozicionálja magát, mint alapvető partnert az imperializmussal és Izraellel már
megkezdett tárgyalásokban a "politikai megoldásról". Ezért fogadta el
a nemzeti felszabadítási mozgalom néhány hagyományos álláspontját. Ebben a
dokumentumban sok újdonság van. Szokatlan stílusban adja elő magyarázatait, és
önkritikát gyakorol az Október 7. egyes aspektusait illetően. A másik újdonság
a konfliktus történeti bemutatásában rejlik, amely a palesztin politikai
írásokban általában használt nyelvezetet ismétli. Nyoma sincs vallási
narratívának. A dokumentum áttekintést ad a palesztin kérdés kialakulásáról, a
palesztinai cionista gyarmatosítás kezdetétől a Nakbán (1948) keresztül
Ciszjordánia és a Gázai övezet megszállásáig (1967), valamint Izrael
gyarmatosítási, földelkobzási, apartheid, szent helyek megsértése, elnyomás,
letartóztatások és Gáza ostroma iránti étvágyától. Egy másik fontos jelzés az
"izraeli civilek" szavak tízszeres ismétlése, és annak hangsúlyozása,
hogy "kerülni kell a civilek elleni támadásokat". Ez jelentős
változás a Hamász második intifáda alatti katonai akcióihoz képest. Egy utolsó
pontot fontos megemlíteni, mert ez egy pozitív változás. A hatszor elhangzott
kijelentés, miszerint "a cionista projekttel való konfliktus nem a
zsidókkal való konfliktus a vallásuk miatt, nem a zsidók, mint zsidók elleni
harc. Ez egy konfliktus a cionisták ellen, mert ők gyarmatosítók, akik
megtámadják népünket és elfoglalják földünket".
Mit válaszolnak a hozzád hasonló, a demokratikus megoldás támogatói:
egy egységes szekuláris és demokratikus palesztin állam a történelmi Palesztina
területén?
A gázai brutális megsemmisítő háború két, egymásnak
ellentmondó álláspontot alakított ki a palesztin közvéleményben, mind a
történelmi Palesztinában, mind a diaszpórában. Egyrészt ez a népirtás ismét
megmutatta, hogy a kiirtás a cionista állam hivatalos politikája az amerikai
imperializmus közvetlen részvételével, és hogy ezért radikális megoldásra van
szükség, ami életképes és meggyőző alternatívává tette az "egyetlen
demokratikus és világi palesztin állam" palesztin javaslatát. Azt tapasztaltuk,
hogy képviselőcsoportunk politikai programja, az Egy Demokratikus Állam
Kezdeményezés (ODSI) hallhatóbbá vált. Folyamatosan nő a velünk kapcsolatba
lépők száma. Másrészt a Gázában elkövetett borzalmak láttán sajnos vannak jelei
annak, hogy az emberek visszahúzódnak saját identitásukba, feszültté válnak, és
elutasítanak másokat, akiket csak ellenségnek tekintenek. Megerősödnek azok a
reakciós mozgalmak is, amelyek az amerikai és az európai imperializmus
bűnrészességét, a cionistákkal való bűnrészességüket, a demokrácia és a
modernitás minden értékét egybeolvasztják az izraeli-amerikai tábor
szolgálatában álló eszköznek tekintett értékekkel. Ez a negatív fejlemény
tovább fogja nehezíteni a demokratikus és világi államért folytatott
küzdelmünket Palesztinában.
Mi a kapcsolat a nemzeti kérdés és a munkások és parasztok szociális
törekvései között?
Kétségtelen, hogy a palesztin társadalom (egy paraszti
többségű nép) elpusztítása, kitelepítése és földjéről való elszakítása oda
vezetett, hogy a menekültek tömegei föld nélkül élnek, amit megművelhetnek, és
olcsó, idénymunkásokká váltak a menedékországok termelési ágazataiban, jogok és
védelem nélkül. Röviden, egy kitelepített nép, amely a befogadó társadalmak
perifériáján él, és amelynek nem voltak meg az erőforrásai ahhoz, hogy saját
szakszervezeteket alakítson. Az 1948-as első Nakba folytatódik, és most egy
folytatódó Nakbáról beszélünk... A népirtás eme körülményei között ma nehéz
beszélni a palesztin munkások egységéről, és így egy olyan pártról, amely ezt a
munkásosztályt képviselné.
A "Tézisek a Palesztin Alkotmányozó
Gyűléshez" (2) segíthetnek-e egy élcsapat összehozásában?
A CORQI
nemzetközi konferenciáján (2023 novemberében) elfogadott "Tézisek a
palesztin alkotmányozó gyűlésről" egy valódi palesztin élcsapat
kialakulásának egyik mozgatórugója lehet.
E tézisekhez való ragaszkodás azonban azzal függ össze, hogy az egységes
demokratikus állam politikai programja milyen mértékben fejlődik, hogy az a
palesztin politikai színtér központi elemévé váljon.
Más szóval, ha az egységes államért folytatott mozgalom
valóban népi mozgalommá alakul, és súlya lesz a palesztin döntéshozatalban,
akkor az Alkotmányozó Gyűlésért folytatott küzdelem valódi előrelépést érhet
el. A két kérdés szorosan összefügg.
Dominique Ferré interjúja 2024. február 3-án (1) Az ODSI
honlapja a www.odsi.co címen érhető el (2)
Megjelent a L'Internationale 32. számában, a Negyedik
Internacionálé Újjáalakításának Szervezőbizottsága folyóiratában.