2012.
szept. közepén a Wall Street Journal megírta,
hogy a Ford restrukturálni szándékozza európai termelését, beleértve a Ford Genk bezárását is. Azonban a Ford gyorsan cáfolta, Jeff Wood, a Ford
Europe új alelnöke még el is jött Genkbe megnyugtatni a szakszervezeteket, hogy
az invesztálások folytatódnak. A cinizmus csúcsa, hogy még azt is megemlítette,
2013 októberétől az új Mondeot itt fogják gyártani. "Több,
mint 12 millió eurót fektettek be az új modellek gyártásába", mondja Jo
Claes, a FGTB szakszervezeti tömörülés felelőse. Két évvel ezelőtt
– a válságra, a cég «nehéz helyzetére» való tekintettel – a munkások beleegyeztek a 12 %-os bércsökkentésbe.
Most
pedig bejelentették, hogy az 50 éves gyárat
2014-ben véglegesen bezárják. A Mondeo, S-Max és Galaxy gyártása a spanyol Valenciába
az Almussafes üzembe kerül (a
munkaerő olcsóbb). Az indokok között szerepel a «túltermelés» (de: 3-6 hónapot,
sőt olykor többet kell várni egy igényelt jármű leszállítására).
A genki üzem bezárása a vilvorde-i Renault és az antwerpeni
Opel megszűnése után újabb csapás a belga autóiparra. A Ford
üzleti forgalma 3 milliárd euró, 30 %-kal részesedett a belgiumi autógyártásban, a belga GDP 0,3 %-át adta és 10 ezer munkahely szűnik meg.
A bejelentés jól időzített, a helyi és tartományi választások utáni
napokra esik. Vallónia ipartalanítása is változatlan tempóban folyik, az
Arcelor Mittal bezárása után után a fémipar utolsó fellegvára (La Louvière-ben)
szintén bejelentette, hogy 1200 dolgozója felét bocsátja
el, a maradéknak bércsökkentést ajánl. Mi jön még?
A szakszervezetek blokolták a genki üzemet a késztermékek
elszállításának megakadályozására. A PTB, a Belga Munkapárt az üzem elkobzását
és államosítását követeli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.