2012. október 25., csütörtök

Újabb elbocsátások, gyárbezárások Belgiumban




2012. szept. közepén a  Wall Street Journal megírta, hogy a Ford restrukturálni szándékozza európai termelését, beleértve a  Ford Genk bezárását is. Azonban a Ford gyorsan cáfolta, Jeff Wood, a Ford Europe új alelnöke még el is jött Genkbe megnyugtatni a szakszervezeteket, hogy az invesztálások folytatódnak. A cinizmus csúcsa, hogy még azt is megemlítette, 2013 októberétől az új Mondeot itt fogják gyártani.  "Több, mint 12 millió eurót fektettek be az új modellek gyártásába", mondja Jo Claes, a FGTB szakszervezeti tömörülés felelőse. Két évvel ezelőtt – a válságra, a cég «nehéz helyzetére» való tekintettel  – a munkások beleegyeztek a 12 %-os bércsökkentésbe.

Most pedig bejelentették, hogy az  50 éves gyárat 2014-ben véglegesen bezárják. A Mondeo, S-Max és Galaxy gyártása a spanyol Valenciába az Almussafes üzembe kerül (a munkaerő olcsóbb). Az indokok között szerepel a «túltermelés» (de: 3-6 hónapot, sőt olykor többet kell várni egy igényelt jármű leszállítására).

A genki üzem bezárása a vilvorde-i Renault és az antwerpeni Opel megszűnése után újabb csapás a belga autóiparra. A Ford üzleti forgalma 3 milliárd euró, 30 %-kal részesedett a belgiumi autógyártásban, a belga GDP 0,3 %-át adta és 10 ezer munkahely szűnik meg.

A bejelentés jól időzített, a helyi és tartományi választások utáni napokra esik. Vallónia ipartalanítása is változatlan tempóban folyik, az Arcelor Mittal bezárása után után a fémipar utolsó fellegvára (La Louvière-ben) szintén bejelentette, hogy 1200 dolgozója felét bocsátja el, a maradéknak bércsökkentést ajánl. Mi jön még?

A szakszervezetek blokolták a genki üzemet a késztermékek elszállításának megakadályozására. A PTB, a Belga Munkapárt az üzem elkobzását és államosítását követeli.  



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.