A GKI a bejelentett
intézkedéscsokorról:
A fedezetet elsősorban a közszféra befagyasztott bérei
biztosítják. Itt a fügefalevelet az egészségügyi dolgozók részleges béremelése
jelenti, melyet a kórházi büdzsékből vették el, így a növekvő várólisták az
egészségügyben, a ki nem fizettet kórházi számlatömeg (év végére 60 milliárd
Ft) amelynek kamatait a beszállító vállalkozások fizetik meg (2-3 milliárd Ft)
szintén a béremelés következményei. A meg nem valósult pedagógus béremelés (73
milliárd Ft) pedig mindössze egy fiktív tételt törölt ki a költségvetésből
(feltehetően eddig sem gondolták ezt komolyan).
Csökken az EU Önerő alap is 20 milliárd Ft-tal (ezt 50 milliárd
Ft-tal szeptemberben hozták létre, hogy az egyre nehézkesebb EU forráslehívást
segítsék legalább az önkormányzatok esetében). Nem nehéz belátni, hogy ez az
intézkedés sem gyorsítja az EU források felhasználását. A hazai
társfinanszírozás szintjének csökkentése (55 milliárd Ft) mérsékli a lehívható
források nagyságát, így azok esetleges növekedés generáló hatását is.
A közszférában bevezetik a kötelező nyugdíjba vonulást és egy 3
évre szóló létszámstopot, valamint megszűnik a nyugdíj melletti munka lehetősége.
Mindezek 30 milliárd Ft-ot tesznek hozzá a megtakarításokhoz. A miniszter
szerint 22 ezer fővel csökken jövőre a létszám (s értelemszerűen évente további
20-25 ezerrel). Miután nem valószínű, hogy az intézkedés a fegyveres
testületeket és az egészségügyet érintse (az előbbinél a korengedményes nyugdíj
megszüntetése önmagában biztosítja, hogy szinte nincs nyugdíjba vonuló, az
utóbbinál pedig túl sokan mehetnének nyugdíjba, így az ellátás kerülne
veszélybe), az igazgatás és az oktatás marad lehetőségként.
Az igazgatás létszám-fogyása eddig sem sikerült, maradnak az
önkormányzatoknál szolgálatot teljesítő hivatalnokok (5-7 ezer fő) és a
közoktatás. Ennek ágyaz meg a pedagógusok kötelező óraszám-emelése, valamint a
várható alapfokú oktatási intézményi összevonások. A szakiskolai rendszerből a
nem szakmai tárgyak óraszámának csökkentése (s azon belül a testnevelés órák
megugrása) akár 7 ezer fő elbocsátását is jelentheti.
A közoktatásban eddig sem volt jellemző a munkavállalók nyugdíj
melletti foglalkoztatása, amennyiben a helyettesítésről gondoskodni lehetett.
Ez a reáltárgyak esetében sok helyen gondot okoz, így ez esetben sem valószínű
a kényszernyugdíjazás. Maradnak a humán tárgyak.
Természetesen az elbocsátások következményei nem szerepelnek a
költségek között. Egyrészt a (még ingyenes) pedagógus- és hivatalnokképzésből
kikerülőknek eszerint nem lesz állásuk (s többségük pályakezdő munkanélkülivé
válik), másrészt az elbocsátandók kieső fogyasztása és a munkanélküliek
ellátása sincs beszámítva. Összességében kiadási oldalon legalább 10 milliárd
Ft többlet keletkezik.
A szociális ellátások plafonjának bevezetése érdemben nem jelent
megtakarítást, különösen, ha a gyermekek után járó kedvezményeket (jogosan) nem
számítják bele.
A TB járulékplafon (662 ezer Ft/hó) eltörlése az egyéni
nyugdíjjárulék (10%) esetében (51 milliárd Ft) részben visszaveszi a
szuperbruttó adóalap kivezetését, miközben újabb terheket rak a jövő
nyugdíjkifizetéseire.
A pénzügyi tranzakciós illeték felemelése 3 ezrelékre
készpénzforgalom (és postai sárga csekk) esetében (30 milliárd Ft) egyértelműen
fogyasztásmérséklő hatású. A kártyahasználat a jövedelmek emelkedésével nő,
részben kulturális, részben viszont praktikus okok miatt (mivel a kisebb,
jellemzően községi boltokban nincs kártyaleolvasó). A csökkenő fogyasztás
miatti állami bevételkiesés 8 milliárd Ft lehet. Nem mellékesen ez a lépés és a
dohánytermékek monopolizált eladása miatti forgalomcsökkenés miatt további
kereskedelmi munkahelyek elvesztésével is fenyeget.
A Magyar Államkincstár befizetési kötelezettségének további
emelése (most éppen 30 milliárd Ft) csak akkor jelent érdemi bevételt, ha ez
azt jelenti, hogy ennyivel kevesebbhez jutnak az önkormányzatok (a közszféra
béreit, a nyugdíjakat és a gyermekek után fizetett juttatásokat, valamint a
segélyeket ez nem érintheti.). A NAV-hoz bekötni tervezett közel 400 ezer
pénztárgép révén elérni tervezett 95 milliárd Ft megvalósíthatósága kérdéses.
Nem csak a pénztárgépekkel trükköznek az áfa-csalók, hanem a „be
nem ütött” tételekkel. Így a becsült fekete forgalomhoz (2000 milliárd Ft)
képest várt fehérítő hatás - ráadásul ilyen rövid idő alatt - eltúlzott. A
kivitelezés költsége (új szerverek a NAV-nál, az adatokat kezelő személyzet
költsége stb.) az államnál, a kiépülés várható ideje, a vállalkozásoknál a
kiépítendő internetes csatlakozás, valamint a működtetés költsége a homályba
vész. Erősen valószínű, hogy a teljes kiépülés nem tud meglenni a jövő év
közepe előtt, így mindent összevetve jó esetben 25-30 milliárd Ft többlet
keletkezhet úgy, hogy a vállalkozásoknak ez évente 2-3 milliárd Ft többlet
kiadást jelent.
Összességében úgy látjuk, hogy a tervezett 397 milliárd Ft
helyett mintegy 100 milliárd Ft-tal kisebb lesz a nettó megtakarítás.
Ugyanakkor esély van arra, hogy a munkahelyvédelmi akcióterv kiadásai
meghaladják a számított 285 milliárd Ft-ot. Ezzel együtt az intézkedések
hatására kb. 150 milliárd Ft-tal lesz rosszabb az államháztartási egyensúly a
kormány által reméltnél.
Ugyanakkor a munkahelyek növekedését az adó és
járulékintézkedések aligha fogják érdemben növelni, inkább a foglalkoztatás
összetétele változhat, illetve némileg több pénz maradhat egyes
vállalkozásoknál. Az egyensúlyt javító intézkedések 80%-a közvetlenül negatívan
hat a lakosságra, akár a növekvő elbocsátások, csökkenő munkahelyek, akár a
többlet állami befizetések miatt. Emellett az egészségügyi ellátás és az
oktatás területén további színvonal csökkenésre kell felkészülni. Így lesz
aztán a csokorból csomag! - írják a GKI elemzői.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.