A mai húszévesek, akárcsak negyven-ötven
éves szüleik legtöbbje, nem tudja, mi történt valójában ’56-ban. Felmenőik is azt alapján mesélnek, amit "saját" szemükkel láttak, esetleg csak szerettek volna - vagy amit az '56 utáni hatalom képviselt.
Az 1956. október 23-i tüntetést
felelősségüket pontosan felmérő, magabiztos fiatalok tervezték és szervezték.
Fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a ma
nemcsak szalonképes, de úgyszólván kötelezővé tett „antikommunizmus”-nak akkor
nyoma sem volt. A szocializmus szovjet formáját a forradalmárok egységesen
elvetették, a kommunista párt tagjai azonban nemcsak részt vettek a
mozgalomban, de az üzemekben, településeken gyakran vezető szerephez jutottak.
Ugyanezt mondhatjuk a függetlenségről. A tüntető fiatalok, majd a hozzájuk
csatlakozó munkások számára a függetlenség a Szovjetuniótól való függetlenséget
jelentette. Később, a semlegesség kinyilvánítása lényegében a hidegháborútól távolmaradásra
utalt. A miskolci egyetemisták állásfoglalásában megjelent a dunai konföderáció
gondolata.
Az államosított nagyüzemek
munkás-önigazgatása nem volt utópikus. A tulajdonviszonyokat a dolgozók
érdekeinek rendelték alá. Mind az üzemi tanácsok hatáskörének megerősítéséről,
mind a hatalomtól független szakszervezetek befolyásának kiterjesztéséről
közmegegyezés alakult ki. A magántulajdonként vagy szövetkezeti formában
tevékenykedő kis- és középvállalatok működését is természetesnek tartották.
Az erőszakkal termelőszövetkezetbe
kényszerített parasztság nagy része minden bizonnyal önállósodott volna. Az
„azé a föld, aki megműveli” elvét az újjáalakult pártok is természetesnek
tekintették, a falvaktól távol élő birtokos osztály és az ezzel
elkerülhetetlenül együtt járó hárommillió koldus visszatérésének rémképe fel
sem merült. Nyíltan senki nem merte hirdetni a Horthy-rendszer visszaállítását.
A forradalmat megelőző időszakban az
értelmiség legfőbb gondja a szabadságjogok visszaállítása és nem a
hatalomgyakorlás volt. E jogok közül a szellem, azaz a kezdeményezés, a szólás
és a vélemények kifejtésének szabadsága volt a legfontosabb. Mivel az államon
kívül anyagi eszközökkel senki sem bírt, természetesnek tekintették, hogy a
kultúra és a közlés tényleges szabadságát az állam biztosítsa.
Nem az egy vagy több párt által dominált
állam, sem pedig a társadalmat domináló állam képe lebegett a szemünk előtt,
hanem a minden polgárát egyenlőnek tekintő, szolgáltató jogállamé. Az
ötvenhatos forradalom nemzeti és erkölcsi stratégiáját senki sem fejezte ki oly
tömören, mint Tamási Áron a Magyar Írók Szövetsége 1956. december 28-án tartott
közgyűlésén. A korábban széles körben ismert (és ugyancsak széles körben a
feledés mélységébe merült) Gond és hitvallás című állásfoglalásának szövegét
idézzük: „A nemzeti függetlenség és a társadalmi rend demokratikus felépítése:
ez a magyarság vágya, melyet mi is hordozunk és munkába önteni törekszünk. (…)
Győzzük meg együtt a politika vezetőit, hogy a politika nem lehet öncél, hanem
csak a nép üdvére eszköz; s késztessük őket arra, hogy a magyarság egységes
óhaja szerint használják ezt az eszközt.
Vagyis a függetlenség kivívására
egyfelől, belső életünkben pedig arra, hogy a munkások és a parasztok törzsére,
a szellem és az értelmiség segítségével, felépüljön az egészséges magyar
társadalom, az önkormányzat demokratikus módján. Csak így jöhet létre az erős
és gazdag állam, melynek barátsága más államokkal igaz és tartós, s amely
nemcsak száműzi az emberi kizsákmányolást, hanem maga sem nehezedik nyomasztó
terhével a népre. A nyugalmas és dolgos társadalom, a nép jólétén őrködő állam
fölött emígy biztos záloga lesz a jövőnek a nemzet.”
A forradalom vezető erői legitimitásukat
a feudális kötelékektől megszabadult, „az elején és végén félfasiszta, a kettő
között autoritárius rendőrállam” (Bibó István) romjain épülő 1945–1948 közötti
demokratikus kísérlettől eredeztették.
A kísérlet a külső kényszer hatására
történelmünkben nem először elbukott, de megtagadására nem lehet okunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.