A Légiközlekedési Egyesült
Szakszervezet közleménye – 2012. október 29.
Mivel a Malév GH vezetése
több ponton is semmibe veszi az új Munka törvénykönyvének rendelkezéseit, és
elzárkózik az egyeztetésektől, a szakszervezet munkaügyi közvetítő bevonására
tett javaslatot. Így lehetne új lendületet adni a tárgyalásoknak, és elkerülni,
hogy a munkaügyi vita elmérgesedjen.
A Malév Ground Handling Zrt. földi kiszolgáló vállalat, a
légiközlekedési ágazat két utolsó magyar tulajdonban maradt cég egyikének
vezetősége több mint egy hónapja igyekszik nyomásgyakorlással rávenni a
dolgozókat, hogy „önként” mondjanak le fizetésük jelentős részéről. A vezetőség
emellett év végi hatállyal felmondott minden kollektív szerződés (KSZ) értékű
megállapodást, és a teljes cafetéria-rendszert. Mindez összesen nettó 30-50
ezer forinttal csökkentené a dolgozók havi fizetését.
A munkavállalók jelentős része nemet mondott a cégvezetés
fenyegetéseire, azonban sokan aláírták a munkaszerződés módosítását. A korábban
a KSZ-ben szabályozott, az elmaradt béremelések ellentételezéseként kiharcolt
hó végi teljesítmény-pótlékok és jutalom egy része bekerült az ő
munkaszerződésükbe, a jelentősen csökkentett alapbérekkel együtt.
Ez ellentmond az új Munka törvénykönyvének. A törvény 280. § (1), 13. §
és 43. § (1-2.) szerint ugyanis a kollektív szerződés hatálya alatt semmilyen
körülmények között sem lehet a munkavállaló kárára eltérni annak
rendelkezéseitől. Erre a szakszervezet hiába figyelmeztette Limburger Lóránt
vezérigazgatót.
Nem ez az egyetlen jogilag aggályos lépés a vezetőség részéről. A
kollektív tárgyalásoktól, egyeztetésektől való elzárkózás, az információk
visszatartása az üzemi tanács elől egyaránt jogszabályt sért, a LESZ
álláspontja szerint. Épp ezért, hogy elkerülhető legyen a még súlyosabb
munkaügyi konfliktus, vagy épp a munkabeszüntetés, a szakszervezet munkaügyi
közvetítő bevonására tett javaslatot.
Az érdekképviselet várja Limburger Lóránt vezérigazgató válaszát. A
dolgozói oldal meggyőződése, hogy csak a tárgyalás vezethet eredményre, ugyanis
mind egy súlyos és elhúzódó munkaügyi konfliktus, mind a tervezett
megszorítások nyomán beinduló munkavállalói exodus
a cég megbénulásával fenyegetne.
* * *
A LESZ 2008 tavaszán, két
szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat
legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási
Szövetség) tagja. A jelenleg több mint ezer tagot számláló szervezet több
ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát
országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.
További információ: Csorba
Attila, a LESZ elnöke, 20/973-6290, www.lesz.org.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.