CoMMunity.
Eu
(Mesés
Péter) Nem,
természetesen nem Orbánékkal kezdődött. Pontosan mikor is, nem tudom, jóformán
nem is érdekes. Talán akkor, amikor az első politikus kiállt szónokolni, hogy a
kultúra és az oktatás a legjobb és legfontosabb befektetés a jelenünkbe és a
jövőnkbe, mert a nemzet felemelkedése szempontjából, mint jól tudjuk, nincsen
fontosabb… A haza üdvére… A sokoldalúan művelt… Büszkén hangoztatjuk, hogy…
Diákjaink a nemzetközi megmérettetésben is… Lélekszámához mérten… Oktatási
rendszerünk további fejlesztése… Pedagógusaink áldozatos munkája… Minden
gyermek szabadon… Blablabla. ((…) Mindenesetre valamikor akkortájt
kezdődhetett, amikor a kultúra és az oktatás politikai beszédek tárgyává lett.
A
politikai tüntetéseknél a hatóságok eszköztára nem korlátozódik a gyülekezési
jogszabályok meghatározására vagy a tüntetés rendőri kezelésére. Egyrészt az
esetek többségében maguk a hatóságok a tiltakozások címzettjei, ezért azok
kénytelenek válaszolni a tiltakozók követeléseikre. Az akció célja végső soron
egy, a tiltakozók szempontjából pozitív válasz kikényszerítése. A hatóságok
másrészt képesek befolyásolni a kollektív akció a lefolyását is. Ez azért
fontos, mert a tüntetések közvetítései a választási műsorok mellett a politika
legizgalmasabb eseményei közé tartoznak, a dráma mindkét esetben a nézők előtt,
élőben bontakozik ki. Az események meghatározóak lehetnek a résztvevők számára,
különösen abban az esetben, ha egy tiltakozás során rendőri fellépésre,
erőszakos cselekményre is sor kerül. Ha a dráma elmarad, a tiltakozó esemény
sem képes kiváltani a kívánt hatást, azaz megszerezni a közvélemény
támogatását. A szegedi kormányhivatal vezetője is rendőrökkel vitethette volna
el a leláncolt diákokat az épületből, ehelyett bundáskenyeret és teát adott
„vendégeinek”.
-
Az események lefolyása szempontjából döntő tényező a tiltakozást
kiváltani képes intézkedések megfelelő időzítése is. December eleje és közepe a
legalkalmasabbnak tűnik az olyan bejelentésekre, amelyek várhatóan kiváltják a
felsőoktatási hallgatók rosszallását. Számos helyen már elkezdődött a
vizsgaidőszak és hamarosan jönnek az ünnepek is. Amelyik egyetemista nem ment
még haza tanulni vagy pihenni családjához, az éppen a decemberre betuszkolt
vizsgájára készül. Nem mellékes az sem, hogy télen hideg van. Ilyenkor nem
lehet olyan egyszerűen elfoglalni egy közterületet vagy ülősztrájkot folytatni,
hiszen már egyórányi tüntetésen ácsorgás is megterhelő.
-
A hallgatói tüntetések azonban azt az érzést kelthetik a
politikát követő közvéleményben, hogy a kormány valóban minden társadalmi
csoport érdekeit megsérti. A kormányellenes megmozdulásokon tehát nem az
egzisztenciájukat féltő értelmiségiek vagy szűk érdekcsoportok jelennek meg.
Egyre inkább úgy tűnhet, hogy az egész társadalom szemben áll a kormánnyal,
minden csoport tüntetése már önmagában is hitelesíti a többiekét. Ebben a
helyzetben a Békemenet megmozdulásai hatástalanok maradhatnak, hiszen a kormány
szimbolikus támogatásán kívül nem mutatnak fel a megmozdulók szakpolitikai
pozíciót.
-
Lehetséges a hallgatói tüntetéseknek egy másik, – talán
érdekesebb – következménye. Az RTL Klub híradójának videójában a
helyettes államtitkár nyilatkozata (1:36) alatt vágóképeket láthatunk a
lágymányosi kampusz aulájában történtekről. A videón a hallgatók a spanyolországi tüntetők (indignados)
és az Occupy mozgalom által használt kollektív véleményformálási eszközt
alkalmazzák: az egybegyűltek a csuklók rázásával egyetértésüket, keresztbe tett
karokkal pedig ellenvetésüket fejezhetik ki. Ez nem csupán egy kölcsönvett
praktikus eszköz, jelentősége ezen túlmutat. A társadalmi mozgalmak esetében a
tiltakozási forma megválasztásának is van jelentősége. Az „alter activism”
egy sajátos, a fiatal aktivista hálózatokra jellemző participációs forma, amely
esetén nagy jelentősége van a közösségi alkalmazásoknak, az élményalapú
politikai elköteleződésnek, a globális beágyazottságnak, a kulturális
önkifejezésnek. Ez egy olyan politikai artikulációs minta, ami megfelel a
magyar fiatalság, az egyetemi hallgatók ízlésének, tapasztalatainak. Ha
rátalálnak ennek ízére a keretszámok csökkentése ellen tüntetők, akkor képessé
válhatnak támogatóik elköteleződésének fenntartására, mozgosítási potenciáljuk
javítására, közös identitásuk kialakítására. Ezen túlmenően további témákat is
felvehetnek, bővíthetik követeléseik körét, megfogalmazhatják további
sérelmeiket vagy felháborodásukat (indignación).
-
A magyar hallgatók éppen azokat használhatják fel a kormánnyal
szemben, amelyeket a leginkább féltenek: nemzetközi tapasztalataikat,
társadalmi hálózataikat, kulturális tájékozottságukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.