A kormány a pedagógusok szolidaritásának hiányára és az egzisztenciális
kiszolgáltatottság okozta félelemre épít
„A PDSZ sztrájkja nem szolgálja
a pedagógusok érdekeit – fogalmazott közleményében az oktatási államtitkárság.
Kiemelték: delegációjuk számos megoldási javaslatot kínált a megegyezés
reményében a PDSZ-nek, a szervezet azonban minden ésszerű kompromisszumot
elutasított. „A gyerekek, szülők és a sztrájkhoz nem csatlakozó pedagógusok
érdekében a minisztérium gondoskodik arról, hogy azok a tanítók, tanárok, akik
nem vesznek részt a PDSZ munkabeszüntetési akciójában, zavartalanul végezhessék
munkájukat, az iskolák fogadják a diákokat, és ahol lehet, ott legyen tanítás”
– írja az államtitkárság. (MTI)
Most már biztos: sztrájkot
hirdet a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). Nem
írta alá azt a megállapodást a kormánnyal, amelyet a sztrájkbizottságban
lévő másik három érdekvédő szervezet kompromisszumként elfogadott. A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a
Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet, valamint az Oktatási Vezetők
Szakszervezete képviselői úgy látták ugyanis, hogy esélytelen a kormányt
letéríteni a közoktatás államosításával, drasztikus központosításával
„kövezett” útról, ezért inkább a
kármentést választották, vagyis a megállapodáson keresztül, a jogalkotási
folyamatba belekapcsolódva próbálják megóvni a pedagógusok munkahelyeit,
megakadályozni az iskolák bezárását, a munkaterhek növekedését. A PDSZ másik
utat választott, ennek a vége akár még egy határozatlan idejű, hosszan elnyúló
pedagógussztrájk is lehet, megalapította a saját sztrájkbizottságát
A PDSZ legfontosabb
követeléseinek egyike az volt, hogy a kormány azonnal függessze fel a köznevelési törvény végrehajtását. Az
ötfordulós tárgyalások során azonban a szakszervezet kompromisszumos javaslatot
fogalmazott meg ezzel kapcsolatban, azonban ez a kormányt nem érdekelte. A PDSZ
még szerette volna elérni, hogy ne csorbítsák az igazgatók munkáltatói jogkörét, továbbá „a kinevezések és munkaviszony-megszüntetések kérdésében a véleményezési
jog helyett” egyetértési jogot kapjanak. Garanciát követeltek arra, hogy a pedagógus-életpályamodellhez meglegyenek a szükséges költségvetési
források, és a modell bevezetése ne
járjon se a munkateher növekedésével, se létszámcsökkentéssel. A
követelések közt szerepelt még a közalkalmazottak bérének húszszázalékos
emelése, azonban e tárgykörben is rugalmasságáról biztosította a szakszervezet
a kormányt. „A megvalósítás, ütemezés kérdésében nyitottak voltunk. Mivel a
közalkalmazottak túlnyomó többsége az Emberi Erőforrások Minisztériuma alá tartozó
intézmények munkavállalója, fontosnak tartottuk, hogy a minisztérium is
támogassa érdekeik megvalósulását” – olvasható a PDSZ ezzel kapcsolatos
álláspontja.
A kormánynak minden kompromisszumjavaslatra az volt a válasz, hogy nem, nem és nem.
Egyetlen javaslataa megállapodás aláírása, amit a másik
három szakszervezet már megtett. Ezt a PDSZ visszautasította, mert ezt az oktatási rendszert elutasítja,
aláírásával viszont részei és működtetői lenne. A szakszervezet
természetesen megvárja az elégséges szolgáltatásról szóló bírósági határozatot,
és ezután határozatlan időre országos sztrájkot hirdet.Galló Istvánnéval, a Pedagógusok Szakszervezetének elnökével az egyezség aláírása előtti a PDSZ e-mailt váltott, leírta az okokat, amelyek miatt miatt nemet mond. Az érintett szakszervezetek is végig azt hangsúlyozták, hogy tudják, az, amit aláírnak, nem felel meg az eredeti követeléseinknek. Mégis kármentésről beszéltek. Azt mondták, ha ég a ház, segíteni kell az oltásban.
Mendrey László: – Mindenkire számítunk. Pártállástól,
szakszervezeti hovatartozástól függetlenül. Számítok minden kollégára, és nem
azért, mert a PDSZ-ért dolgozunk, hanem a közoktatásért.
Az egyezség garanciális elemei nem valódi garanciák. Azok
a célok, azok a megoldások, amiket az államosítás kínál, tönkreteszik a magyar
közoktatást, és föl kell függeszteni az államosítást, mert az most maga a káosz. Szükséges-e ilyen mértékű központi irányítást kialakítani? Tegyék
lehetővé azoknak az önkormányzatoknak, amelyek egyébként eddig is tudták
működtetni a rendszert a pedagógusok bérével és mindennel együtt, hogy
visszakapják az intézményüket. Tudjuk, hogy vannak hátrányos helyzetben lévő
települések, kisfalvak, ahol már a pedagógusok bérére sem volt pénz. Ezt meg
kell oldani, de nem úgy, hogy azokat is ilyen keretek közé kényszerítik, akik
urai voltak a helyzetnek. Ezzel pedig a közoktatás színvonalát erőszakosan lefelé
nivellálják.
A jogszabály ebben az esetben
kormányhatározatot jelent. Na most nézzük csak meg, hogy mi történt a
keretszámokat illetően a diákmegmozdulások idején. Félnaponta jelentek meg
egymásnak ellentmondó határozatok. Tudom, hogy alkotmányt is lehet írni
Strasbourg és Brüsszel között, de ez nem olyan játék, amibe belemehetnénk.
2010-ben készült egy felmérés, aminek az eredményét soha senki
nem cáfolta, Hoffmann Rózsáék sem. E szerint a pedagógusok heti munkaterhelése
átlagosan 51 óra. A nemzeti köznevelési törvényben megfogalmazott
pedagógus-életpályamodell arról szól, hogy a megnövelt bérük mellé a
pedagógusoknak jóval több időt kell eltölteniük az iskolában, amelyből hosszabb
időre kötelezhetők az oktatással, neveléssel összefüggő munkára, ez a bizonyos
32 óra. Amikor így is heti 51 óra az átlagos munkaterhelés, akkor miért is kell
ezt megemelni? A másik probléma: a pedagógusok kötelező óráinak számát, a heti
kötelező munkaidőhöz, a 40 órához viszonyítva kell kiszámítani, annak 55-65
százalékában kell meghatározni. Ez 22-26 óra. Amennyiben a felső érték szerint
határozzák meg a kötelező órák számát, s ennek lehetőségét a megegyezés nem
zárja ki, úgy jelentős pedagóguselbocsátásokra lehet számítani. Efölött van
még, hogy a tanár 32 óráig foglalkoztatásra kötelezhető. Ez így összességében
nagyon komoly munkaidő-növekedés. Erre azt mondják, hogy majd lesz béremelés. A
megállapodásban rögzítették, hogy a cél az alsó határ, azaz az 55 százalék
megtartása. És ha nem sikerül? Mert a törvényben továbbra is benne van az 55-65
százalékos játéklehetőség. Erről a tankerületi igazgató dönt majd, hiszen a 32
órás bent tartózkodás továbbra is benne van a megállapodásban. Hangsúlyozzák,
hogy ez feladathoz kötött, és nem a helyben tartózkodáshoz, hanem a gyerekekhez
kötik. Aki ilyeneket fogalmaz meg, nincs tisztában azzal, hogy a pedagógiai
munka mit jelent, milyen leterhelést, milyen lelki, szellemi stresszt.
Most tényleg nagyon nagy a tét, és rendkívül kiélezett a
helyzet. A közoktatásban ugyanis a szemünk előtt bontják le mindazt, amit az
elmúlt húsz év alatt nagy nehezen felépítettünk, és aminek eredményei bizony,
már láthatók. Ez az átalakítás abba az
irányba visz, melyet már kétszer is meghaladott az élet, vagyis az elmúlt
század harmincas és hetvenes éveinek központi állami irányítási modelljét. Ez a politika szempontjából kényelmes
helyzetet teremt, mert központi direktívákkal, kézi vezérléssel lehet
irányítani egy, a nemzet jövőjét meghatározó, komoly rendszert. Kézi
vezérléssel lehet pénzt pumpálni bele, és pénzt kivonni, és a pedagógusok is
állami alkalmazottak lesznek. Ez az alattvalóvá nevelést segíti.
A nemzeti köznevelési törvény három részből áll. Az első
szakaszt bevezették 2012. szeptember 1-jén, a második szakaszt 2013. január
1-jén, ez az államosítás, a harmadik pedig az életpályamodell bevezetése, 2013.
szeptember 1-jén. Pont. Ebben nincs olyan, hogy ha majd lesz pénz, akkor majd
fizetünk. Be kell vezetni az életpályamodellt, mindennel együtt. Ez volt az a
momentum, ami miatt a pedagógusok sokáig bizakodtak. Azt mondták, jó, nem
nagyon értünk egyet a köznevelési törvény irányával, nagyon mást gondolunk a
kerettantervekről, de majd ott lesz az életpályamodell. Aztán 2012 októberében Matolcsy úr kissé relativizálta a törvényt, amikor
azt mondta, hogy ha lesz pénz, akkor persze lesz béremelés is. Azóta azt
halljuk, hogy mindent meg fognak tenni, törekszenek rá. Miről is beszélünk? De
mindettől függetlenül: az egyezségben, amit
aláírtak a szakszervezetek, az áll, hogy 2013. szeptember 1-jétől elindul az
életpályamodell, a megemelt munkaterheléssel (ha a tanárok kötelező
óraszámát két órával emelik, az 11 ezer álláshely megszűnését jelenti). Ez, ha tetszik, ha nem, bárki bármit mond
is, pedagóguselbocsátásokkal jár. Hogy mennyivel, nem tudjuk. Mindig azt
mondták, hogy a munkaerő-felesleget fedezni fogja a nyugdíjba vonulók száma.
Megkérdeztük, hány nyugdíjas pedagógusra számítanak, egyáltalán: mennyien
vannak a rendszerben. Nem tudták novemberben, nem tudták decemberben, és nem
tudták a legutolsó egyeztetésen sem.
Gallóné fô érve, hogy az aláírással
ellenőrző szerepet kapnak a közoktatási
változtatások végrehajtásában. Ezek szerint a mi Gallónénk nem csak asszisztálni fog a
munkaidőnöveléshez, az elbocsátásokhoz, hanem részt is vesz benne és ehhez aktíválja a
pedagógusok szakszervezetét, hozzájárul ennek a torz, gyerek-. szülő- és pedagógusellenes oktatási rendszernek a fenntartásához..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.