2014. május 1-jén
lejár a moratórium, amelyet Magyarország a 2004-es EU-csatlakozáskor kapott,
majd 2010-ben meghosszabbított. Az uniós alapelv, hogy a tagállamok nem
korlátozhatják a tőke szabad mozgását. Azonban lehet olyan részletszabályokat
alkotni, amelyek a gyakorlatban korlátozzák a földvásárlást. Ennek egyik
eszköze, hogy az új törvény szerint csak a földművesnek minősített
személyek vásárolhatnak egy hektárnál több földet vagy erdőt. A törvény lehetőséget
ad arra, hogy uniós államok polgárai is földet vegyenek, ha egyébként
megfelelnek a földműves definíciójának, vagyis Magyarországon élnek és
gazdálkodnak.
A törvény érdekessége,
hogy ahhoz több mint kétszáz módosító indítványt nyújtottak be, de kormány
május végén egy vezércsellel kidobta az összes ilyen javaslatot, és teljesen új
törvényt nyújtott be.
A földtörvény 1200 hektáros, sőt, bizonyos esetekben
1800 hektáros birtokméreteket engedélyez. A helyi földbizottságok nem
szólhatnak bele a haszonbérleti szerződésekbe, vagyis abba, hogy ki béreli a
településükön a földeket. A már korábban magánhasználatba
adott állami tulajdonú földek egy-egy nagyobb vállalkozó vagy vállalkozói
csoport művelésébe tartoznak, új földek megszerzéséhez hiányzik a
földalap, így gyaníthatóan ezekre kötött Orbán Viktor miniszterelnök a Nemzeti
Agrárgazdasági Kamarával stratégiai megállapodást. Semmit nem lehet tudni
egyelőre a létrehozni tervezett mintagazdaságokról, csak a kormányfő
elmondásából lehet következtetni arra, hogy ezek majd ugyan állami földeken
működnek, de nem állami gazdaságok lesznek, hanem magántársaságok érdekét
szolgálják majd.
A földtörvény módosításával az
Orbán-kormány 2010-ben úgy döntött, hogy a földeladásoknál az állami földeket
kezelő Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) elővásárlási joggal rendelkezhet
majd. Vidékpolitikája pedig azt a célt tűzte ki eredetileg, hogy az állam a
használaton kívüli földeket begyűjti és hosszú távú földhasználati bérleti
szerződések keretében kiosztja azoknak a helyieknek, akik készek a
megművelésére. A meghirdetett állami földek pályázatait azonban sorozatos
botrányok kísérték: kiderült, hogy a pályázatok nagy részét rendre szűk
vállalkozói csoportok nyerik, a helyiek csak mutatóban kapnak földhasználati
jogot. A gyakorlat ellen fellázadt a Vidékfejlesztési Minisztérium politikai
államtitkára, Ángyán József is, aki azóta folyamatosan támadja a kormányt, hogy
nem azt a programot hajtja végre, amit megígért. Összefonódnak a Fideszhez és
az MSZP-hez is köthető földbárók érdekei az ügyben. Ez abból is látszik, hogy
egy jól körülhatárolható kör érdeke volt, hogy a foglalkoztatási kötelezettség
kikerüljön a földhasználati feltételek közül, amit el is értek. A földek 50
százalékát ma is nagy tőkés társaságok birtokolják hosszú lejáratú bérleti
szerződések formájában.
Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének
főtitkára szerint az igazi nyertes ebben a helyzetben az állami földeket
bérlők köre. Ezeket a területeket ugyanis 20 vagy 50 évre adták bérbe, és
a megkötött szerződések miatt az új földtörvény ezekre a birtokokra nem
vonatkozna. Az első Orbán-kormány által az utolsó pillanatban, 2001-ben
privatizált gazdaságok és nekik 50 évre bérbe adott állami földek
tulajdonosai tehát több szempontból is jól járnának.
Egyrészt a "mintagazdaságokat" mentesíthetik a földbérleti díjak megfizetése alól, másrészről
saját befektetés nélkül fejleszthetnék a legmodernebb szintre a gazdaságukat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.