Állapotfelméréssel
készüljünk fel a rekonkvisztára c. írásából
/A magyar Diplo cikke/
Ma
már senki sem hiszi, hogy az értelem felülkerekedik az
értelmetlen megszorítási politikán, s azt sem, hogy erkölcsi
megfontolások elejét vennék a pénzt a hatalommal házasító
különféle botrányoknak. Ma a változás ígérete és
lehetősége csak az érdekek közvetlen ütköztetésétől, a
nyílt konfrontációtól várhat.
Olykor a leleplezés csak
megerősíti azt, amit amúgy is tudtunk. Arról értesülünk,
hogy egyes politikai vezetők szeretik a pénzt, és a tömött
bukszájúak társaságát keresik, továbbá hogy ezek a
politikusok és gazdag polgártársaink külön, törvények
fölött álló kasztot alkotnak. Meg hogy az adórendszer a
legvagyonosabbakat kényezteti. Vagy hogy a tőke szabad áramlása
csak arra való, hogy ugyanezek az emberek a vagyonukat
adóparadicsomokba menekítsék.
A konkrét törvénysértések
leleplezésének hatására kétségessé kellett volna válnia az
ilyen cselekmények elkövetését lehetővé tevő rendszer
létjogosultságának. Márpedig az elmúlt évtizedekben a világ
olyan rohamtempóban alakult át, amely messze meghaladta az
elemzőkészségünket. A berlini fal leomlása, a BRICS-országok
(Brazília, India, Kína, Oroszország, Dél-Afrika) színre
lépése, az új technológiák, a pénzügyi válság, az arab
tavasz, Európa hanyatlása: a szakértők lépten-nyomon vagy
arra figyelmeztetnek, hogy elérkeztünk a történelem
végpontjához, vagy azt jelzik, hogy új világrend van születőbe
...a társadalmi egyenlőtlenségek mértéktelen megnövekedése,
a politikai demokrácia leépülése, valamint a nemzeti
szuverenitás sorvadása. ... miután a kormányok elsődlegesen
egy szűk, kivételezett csoport – spekuláló, befektető,
hitelező, munkaadó, illetve a munkavállalókat elbocsájtó
személyek – érdekében hozzák meg az intézkedéseket, ezzel
elfogadták, hogy a politikai rendszerek oligarchikussá
alakuljanak át. Amikor egyesek a néptől felhatalmazva
megpróbálnak kiállni az érdekeikért, akkor pedig a szervezett
pénztőke nemzetközi nyomásgyakorlással siet őket
eltávolítani.... A rendszer azonban csak addig minősül
legitimnek, amíg az emberek továbbra is elhiszik: kemény
munkával nekik és gyerekeiknek is jó esélyük van az
érvényesülésre, továbbá ha okkal gondolják: a gazdagok a
játékszabályok betartásával gyarapodtak”. Ez a csillapító,
sőt, andalító evilági hit világszerte eltűnőben van. ...A
legutóbbi évekig abban a meggyőződésben éltünk, hogy
gyermekeink jobban fognak élni, mint mi. Ez az ábránd
szertefoszlott.
A munkás immár nem remélheti,
hogy tulajdonossá, újságíróvá, bankárrá, egyetemi tanárrá
vagy politikai vezetővé válhat. Az elit egyetemek (grandes
écoles)
jobban el vannak zárva a szerény társadalmi hátterű fiatalok
elől. Ugyanez érvényes a világ legjobb egyetemeire, amelyeken
a tandíjak jócskán megugrottak. Nemrég egy fiatal nő
Manilában öngyilkosságot követett el, miután képtelen volt
tovább fizetni a tandíját. Két éve egy amerikai diák
kifejtette: „Hetvenötezer dollár tartozásom van. Rövidesen
nem fogom tudni fizetni az esedékes részleteket. Az apám a
kezesem, s neki kell majd az adósságomat visszafizetnie.
Hamarosan ő is tönkre fog menni. Így történt aztán, hogy
tönkretettem a családomat azzal, hogy megpróbáltam kiemelkedni
a társadalmi osztályomból”.
… Az éles jövedelmi
különbségek gyakran teljesen beteg társadalom kialakulását
okozzák. A Walton család, a Walmart óriáshipermarket hálózat
tulajdonosának vagyona harminc évvel ezelőtt az amerikai
átlagos vagyon 61 992-szeresét tette ki. A jelek szerint ez nem
volt elegendő, mert manapság a család vagyona már az átlagos
vagyon 1 157 827-szeresére rúg. Ma a Waltonok vagyona egyenlő a
legszegényebb 48 800 000 családéval.
Silvio Berlusconi hazája némileg elmarad az amerikai
teljesítményektől, ám a Banca d’Italia bejelentette, hogy az
ország tíz legtekintélyesebb vagyona annyit tesz ki, mint a
legszegényebb hárommillió lakos összvagyona.
Napjainkban már Kína, India,
Oroszország és az Öböl-országok is egymás sarkára lépnek a
milliárdosok klubjában. A jövedelemkoncentráció és a
dolgozók kizsákmányolásának tekintetében nincs mit tanulniuk
a nyugatiaktól... Az indiai milliárdosok, akik 2003-ban a
nemzeti vagyon 1,8 százalékát birtokolták, öt évvel később
már annak huszonkét százalékára tették rá a kezüket. Noha
időközben megsokasodtak, mégis nem túlzás-e, hogy egy több
mint egymilliárd lelket számláló országban egy hatvanegy
főből álló csoport birtokolja a nemzeti vagyon huszonkét
százalékát? ... Ez a csoport olyannyira jól él, hogy már
nemigen vásárol. Következésképpen gyűjtöget tovább, és
felhalmoz vagy spekulál, amivel az egyébként is túlburjánzott
és parazita pénzügyi világot hizlalja tovább.
… a tőke, amelyet kevésbé
sújtanak adók, mint a munkát, a neki kedvező döntésekből
(az adórendszer előnyeiből, a kisbetéteseket túszul ejtő
nagybankok megmentéséből, a hiteltörlesztésekkel nyomás
alatt tartott lakosságtól, a gazdagoknak befektetési
lehetőségeket teremtő és ugyanakkor további nyomásgyakorlást
eredményező növekvő államadósságból) származó vagyon egy
részét politikai támogató bázisának megerősítésére
fordítja.
Az összejátszás a politikával
garantálja a tőkének, hogy mindenkor alacsonyabb adó terhelje,
mint a munkát. 2009-ben a négyszáz legtehetősebb amerikai
adófizető közül hat egyáltalán nem fizetett, huszonheten tíz
százaléknál kevesebb adót fizettek, és egyikük sem fizetett
harmincöt százaléknál többet.
Mindent egybevetve, a gazdagok
arra használják fel a vagyonukat, hogy növeljék a
befolyásukat, majd a befolyásukat vagyonuk gyarapítására
használják. „Jelenleg ... az elit képes megvédeni a neki
kedvező helyzetet: aktívan beavatkozik a politikai rendszerekbe,
az adóelkerülés érdekében külföldre menekíti a vagyonát,
gyermekeit pedig az elit intézményekben a már megszerzett
előnyök átörökítésére nevelteti”. A fentiekből
világossá válik, hogy a helyzet megváltoztatásához többre
lesz szükség, mint némi alkotmányos tisztogatásra…
Abban a globalizált
gazdaságban, amelyben „a nyertes mindent visz”, amikor is az
országos szakszervezetek szétesőben vannak, s a legnagyobb
jövedelmekre a legalacsonyabb adókat vetik ki, az egyenlőtlenség
gépezete átformálja az egész földkerekséget.
... A lényegen mit sem
változtató engedelmes szavazás helyett sokkal inkább erőteljes
fellépésre, politikai kultúrára, népnevelésre, az
elszámoltatás és a mandátumukhoz hűtlenné vált képviselők
visszahívhatóságának a bevezetésére volna szükség.
A/z Európai/ Bizottságnak
nincs oka a szégyenkezésre eddigi munkája miatt. 2011-ben két
tagja, Mario Monti és Lukasz Papadimosz volt bankárok egy meg
nem választott testületek alkotta trojka (IMF, Európai
Bizottság, Európai Központi Bank) kegyéből olasz, illetve
görög kormányfői posztra emeltetett. Azonban manapság is
megesik, hogy egyes népek nem eléggé passzívak, s némileg
morgolódni kezdenek. Amikor Monti kísérletet tett arra, hogy a
trojka cenzusos, végső soron vagyonon alapuló kinevezését
valós választáson is megerősítse, csúfos kudarcot vallott.
A legegyszerűbb megoldás, hogy
elejét vegyük az ilyen természetű kiábrándulásnak, az, ha
egyáltalán nem vesszük figyelembe a választók döntését. Az
Európai Unió, amely az égvilágon mindenkit kioktat
demokráciából, specialistája ennek az eljárásnak. Ez
egyáltalán nem véletlen. ... alapvetően bizalmatlan a
demokrácia iránt, amit a többség zsarnokságának tekint,
abból a feltételezésből indul ki, hogy a politikai vezetők –
klientúrájuk legnagyobb megelégedésére és újraválasztásuk
bebiztosítása érdekében – hajlanak a közérdek
feláldozására, amelyet a valóságban a vállalatvezetők
képviselnek. Ezért a legszigorúbban korlátozni kell az ilyen
felelőtlen politikusok önálló mozgásterét. Ez a szerepe a
jelenleg e szemléletből táplálkozó európai uniós korlátozó
mechanizmusoknak (a központi bankok önállósága, az
államháztartási hiány korlátozása a GDP három százalékában,
a stabilitási paktum), vagy az Egyesült Államokban a
közkiadások automatikus lefaragásának (a költségvetési
kiadások automatikus zárolása).
Felvetődik a kérdés, vajon
mitől is tartanak a liberálisok, hiszen a kormányok mostani
gazdasági és társadalmi reformjai alapvetően megfelelnek a
pénzügyi körök és a pénzpiacok igényeinek. Ezt a
megfelelést egyébként csak erősíti, hogy az állami
hierarchia csúcsain a legeslegpolgáribb társadalmi csoportok
felülreprezentáltak, továbbá az a tény, hogy a politikai
vezetők játszi könnyedséggel váltanak az állami és a
magánszektor között. Amikor egy olyan országban, mint Kína,
ahol az éves egy főre eső jövedelem alig haladja meg a 2500
dollárt, a kínai törvényhozásban nyolcvanhárom milliárdos
foglal helyet. Könnyű tehát megérteni, hogy az állami
hierarchia csúcsain a gazdag kínaiak nem szenvednek hiányt
prókátorokban. Ebben a vonatkozásban az amerikai modell
követőre talált. Miután Amerikával ellentétben Kínában
nincsenek választások, Peking egyelőre nem osztogatja
legkapósabb nagykövetségeit a győztes elnök kampányát a
legbőkezűbben támogató adakozóknak.
A vezető politikusok és a
milliárdosok közötti összefonódások és érdekütközések
már a határokon túl is folynak. ...A szegénységi fogadalom
amúgy nem jellemző az olyan volt kormányfőkre sem, mint Tony
Blair, Jean-Luc Dehaene és Giuliano Amato. A volt brit
miniszterelnök a JP Morgannak, a belga a Dexiának, az olasz a
Deutsche Banknak ad tanácsokat. Lehetséges-e a közjót úgy
védelmezni, hogy közben nem megyünk szembe a külföldi
félfeudális rendszerek vagy pénzintézetek érdekeivel, amelyek
a jövőben esetleg a munkaadóink lesznek? Amikor az ilyen
lehetőség mind több országban a hatalomban egymást váltó
két pártot egyaránt érinti, akkor e pártok a nép szemében
olyanok lesznek – Upton Sinclair regényíró szavaival élve –,
mint „ugyanannak a ragadozó madárnak a két szárnya”.
A jövedelemkülönbségek
látványos növekedése nagyrészt annak tudható be, hogy a tőke
nagyon alacsony szinten adózik. Márpedig ennek fenntartása
érdekében folyamatos lobbi zajlik..., pedig a tőkejövedelmek
adócsökkentésének költségeit az adózók 71 százaléka
viseli, hasznát viszont csak a leggazdagabb egy százalék
élvezi.
… A tőke – mint vagyon,
illetve mint biztos járadék forrása – működésének
megszilárdítása érdekében hozott intézkedéseknél a
kormányok mindig előszeretettel hivatkoztak „külső
választóik” (a trojka, a hitelminősítő intézetek, a
pénzpiacok) által gyakorolt ellenállhatatlan nyomásra.
Ráadásul amint véget érnek az országos választások,
Brüsszel, az Európai Központi Bank, valamint az IMF azonnal
elküldi saját követeléseit, illetve megvalósításuk
menetrendjét az új vezetőknek, akik így egy sor választási
ígéretüket egyszerűen meg fogják tagadni.
A kormányoknak mindenütt ...
be kell tartaniuk az Európai Bizottság által kijelölt
makrogazdasági irányelveket. (…) Ez gyakorlatilag azt jelenti,
hogy a választási láz elültével szépen kiderül, mennyire
szűk a gazdasági mozgásterük.
Az Európai Bizottság egyik
magas rangú hivatalnoka részt vett a francia államkincstár és
uniós kollegái közti találkozón. „Ez egyszerűen észbontó
volt, úgy viselkedtek, mint egy tanító, aki azt magyarázza a
rossz tanulónak, hogy mit kell tennie. Nagyon csodáltam a
Kincstár igazgatóját, hogy képes volt megőrizni a nyugalmát.
”**[24]
Ez a jelenet Etiópia vagy Indonézia sorsára emlékeztet, amikor
ezeknek az országoknak a vezetői az IMF által kiszabott
büntetések egyszerű végrehajtóivá devalválódtak**[25].
Ma Európa hasonló helyzetben van. Az Európai Bizottság 2012
januárjában felszólította Görögországot, hogy kétmilliárd
euróval faragja le a közkiadásokat. Éspedig pénzbüntetés
terhe mellett, öt napon belül.
… Meglepő, de a mi vén
kontinensünkön robbanásra kész koktélt kevertünk ki: az
embertelen megszorítási politika és a virágzó adócsalási
ipar botrányos keverékét.
Persze a határok átjárhatósága
miatt nem mindenki panaszkodik. Bernard Arnault, aki a világ
tízedik leggazdagabb embere és egy csupa luxusterméket
előállító multinacionális cég tulajdonosa, még örömének
is hangot adott amiatt, hogy a demokratikus kormányok vesztettek
befolyásukból. Kijelentette, hogy „a vállalatok,
mindenekelőtt a nemzetközi cégek lehetőségei egyre nagyobbak,
s Európában képessé váltak arra, hogy kijátsszák egymás
ellen az államokat. (…) A politikusok egyre kevésbé képesek
befolyásolni egy adott ország gazdasági életét.
Szerencsére!”**[26]
Fokozódik azonban az országokra
nehezedő nyomás. A hitelező államok, az EKB, az IMF, a
hitelminősítő intézetek alkotta járőrosztagok, valamint a
pénzpiacok egyirányú fellépéséről Jean-Pierre Jouyet, a
Banque Publique d’investissement (Állami Beruházási Bank)
elnöke két évvel ezelőtt beismerte: ezek az intézmények
Olaszországban „nyomásgyakorlással befolyásolták a
demokratikus játékszabályokat. Már a harmadik kormány bukott
meg a túl nagy adósságállomány miatt… Elszálltak az olasz
államadósság kamatai – így szavazott a pénzpiac…
Előbb-utóbb a polgárok fel fognak lázadni e de facto
diktatúra ellen.”
A de facto diktatúra
gond nélkül számíthat a médiára: figyelemelterelő témákat
dobnak be, segítenek elhalasztani, majd téves irányba terelni a
kollektív lázadásokat. A legkirívóbb botrányokat és
kilengéseket személyek harcaként sikeresen depolitizálják,
azaz megfosztják valódi politikai jelentésüktől. Az események
tényleges mozgatórugóinak a megvilágítása, annak feltárása,
hogy miféle mechanizmusok tették lehetővé, hogy egy rendkívül
szűk kisebbség ragadja magához a vagyont és a politikai
hatalmat, hogy képes legyen ellenőrizni egyszerre a piacokat és
az államot, folyamatos felvilágosító munkát igényelne. Rá
kell mutatni, hogy a kormány elveszíti legitimitását, ha
hagyja a társadalmi egyenlőtlenségek kiéleződését, és
tudomásul veszi a demokrácia leépülését.
A
tüntetések és különféle tömegmegmozdulások egymást
követik – a választásokkor, az utcán, a vállalatoknál –,
a nép egyértelműen és sorozatosan elítéli az illegitimmé
vált kormányokat. De a súlyos válság ellenére a
megmozdulások csak tapogatózva keresik a változás alternatív
lehetőségeit, félig abban a hitben, hogy ilyenek nem léteznek,
vagy lehetetlenül magas árat kellene fizetni értük. Mindez
kétségbeejtő állapothoz vezet. Ideje lenne mielőbb kiutat
találni.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.