Tamás Gáspár Miklós írása.Ez az ellenzék – amelynek a vezetőit igazságtalanul bírálják, mert nem képesek a lehetetlenre – nem viheti végbe az új rendszerváltást (de még a rezsimcsökkentést se). Új ellenzékre van szükség. Az új ellenzék nem a kormány, hanem csak a rendszer ellenzéke lehet.
Az írást az Élet és Irodalom engedélyével közöljük
Ebben
az írásban nem játszik fontos szerepet az a három probléma, amelyet – mondjuk
így – sokoldalúan megvilágított már a balközép irányzatú publicisztika: (1) sem
az ellenzéki csoportosulások vezetőinek személyes képességei, (2) sem az új
választási törvények által kikényszerített „egység” vagy „összefogás”, (3) sem
a választási esélyek technikai „latolgatása”. Ezeket a kérdéseket a közvélemény
nagyjából már eldöntötte, nem nagyon van miért foglalkoznom velük.
Ezek
helyett inkább arról írok, hogy az ellenzék – ezen persze nem a
szélsőjobboldalt értem, hanem a liberális/szociáldemokrata/zöld pártokat és
mozgalmakat – intellektuálisan nem kielégítő módon fogja föl mind az ellenfél
(az ún. nemzeti konzervatív rezsim) természetét, mind a lehetséges alternatívákat.
1. A
Magyar-hipotézis
A Magyar polip c. máris nagy sikerű kötetben (Bp.:
Noran Libro, 2013) Magyar Bálint „posztkommunista maffiaállam”-nak nevezi az
Orbán-rendszert, amivel azonnal súlyos terminológiai hibát követ el, és
teljesen összekutyulja követőinek elmetartalmait. Ugyanis a szerző – helyesen –
kifejti, hogy a maffia azért, hogy biztonságba helyezze törvénytelen gazdasági
tevékenységének hasznát, bevásárolja magát az állam vezetésébe: vagy
politikusokat korrumpál, vagy – ugyancsak megvesztegetéssel és hasonlókkal –
saját ügynökeit juttatja vezető politikai és közigazgatási tisztségekbe. Evvel
szemben – folytatja továbbra is helytállóan Magyar Bálint – Orbán Viktor pártja
a vezető politikai és közigazgatási pozíciók birtokában tesz szert gazdasági
előnyökre és teremt vagyonos, rendszerhű uralkodó osztályt s a tőle
megkülönböztethetetlen politikai uralkodó réteget: ez pedig a „maffiaállam”
szimmetrikus ellenkezője. Nem érthető, hogy akkor miért kell „maffiaállamnak”
nevezni, hiszen Magyar szerint se az. (Hacsak nem a lucus a non lucendo, canis a non
canendo elv alapján.)
De a
félrevezető címke még a kisebbik baj.
Magyar Bálintnak és szerzőtársainak igazuk van abban, hogy az
Orbán-féle hatalmi konglomerátum politikai eszközökkel (kényszerrel) hoz létre
vagy „nevez ki” – gazdasági értelemben – uralkodó osztályt. De ahhoz, hogy ez a
korrekt és a kötetben jól bizonyított tényállítás magyarázatként is
megfeleljen, ahhoz specifikusnak is kell lennie, azaz be kellene
számolnia róla, hogy ez a módszer miképpen határozza meg az Orbán-rendszer
közjogi és politikai természetét, illetve politikai kultúráját.
Hiszen
a politikai erőszakkal létrehozott (gazdasági) uralkodó osztály nem újdonság.
Elég föllapoznunk a római történetírókat vagy Shakespeare
királydrámáit, hogy lássuk: éppen ekörül folynak – a históriában fölöttébb
gyakorta – a hatalmi viaskodások. De nézzük a magyar történelmet: nem rémlik a
szerzőknek, hogy a Rákóczi-szabadságharc leverése után a labanc főurak
személyében új arisztokráciát nevezett ki a Habsburg-hatalom? Nem hallottak
fővesztésről, birtok- és hivatalvesztésről, birtokadományozásról? Miért van
Esterházy-palota, Pálffy-palota, Károlyi-palota, és miért nincs Rákóczi-palota
vagy Bercsényi-palota? Az opricsnyik és a pomescsik se éppen új találmány. (S azt se
hihetjük, hogy a KISZ KB szegény munkáscsaládból származó egyik titkára, később
a magyarországi polgári demokrácia fénylő csillaga, örökölte vagy a szabad
piacon szerezte az induló tőkét, amelyből hipp-hopp, sok milliárdos
cégbirodalom született.) A gazdaságon kívüli állami erőszak – amelynek a
legszélső formája a területi hódítás, a gyarmatosítás – mindenkor az egyik
legelterjedtebb módszere volt a vagyoni és társadalmi előnyök elosztásának és
újraelosztásának, és nincs olyan társadalom, nincs olyan világtörténelmi
korszak, amelyben ne játszott volna fontos szerepet. (A köznemes Werbőczy
István épp úgy tett szert akkora földbirtokra, mint a mai Szlovénia, akárcsak
mai utódai: a Magyar Bálinték által leírt folyamatok megtalálhatók Acsády
Ignác, Grünwald Béla, Ágoston Péter, Szabó Ervin, Szende Pál történeti
műveiben, évszázaddal korábban.) A tőkés társadalmakra is igaz ez, noha a XIX.
századi liberális világkorszakban a gazdaságon kívüli kényszert – bár csak a
fejlett „anyaországokban”, nem a gyarmatokon és protektorátusokban! – korlátozták,
hiszen a fő elosztási mechanizmus a piac lett. Ez a korlátozás egyre szűkebb
téren érvényesült a XX. században (még az ún. demokratikus Nyugaton is), ahol
az állami újraelosztás egyre nagyobb szerepet játszott, ha nem is mindig új
uralkodó osztályok megteremtésének célzatával.
Tehát a Magyar-hipotézis, bár helytálló, triviális. Igen, van ilyen, de
nem (vagy alig) magyarázza a rendszer természetét.
A magyar polip c.
kötet megdöbbentően apolitikus.
Leírja az 1989 utáni kelet-európai társadalmakban szokványos, az
új uralkodó osztályokat gazdaságon kívüli kényszerrel életre hívó folyamatok
egyikét, de nem képes válaszolni arra a természetesen fölmerülő kérdésre, hogy
a hasonló folyamatok mennyiben magyarázhatják a nagyon is különböző
végkifejleteket. Hiszen az Orbán-rezsim egyedülálló. Mind Jelcin idején, mind
Putyin alatt az állam jelentős vagyonhoz juttatott különféle oligarchákat, a
két kormányzati rendszer azonban nagymértékben különbözik. Arról, hogy a
sajátos magyarországi rezsim miért és hogyan különbözik elődeitől, s mi
jelentené a specifikumát, úgyszólván szó sem esik. Azonos okokból pedig bajosan
lehetne különböző okozatokat levezetni, ezért a kötet ügyesen elkerüli Orbán
Viktor politikájának a politikai aspektusait.
A Magyar-hipotézis a társadalomtudomány és a történettudomány
figyelmen kívül hagyásával jött létre, ezért se ér sokat a nagy garral
bemutatott – triviális és banális – igazsága, amely amúgy tagadhatatlan. Arról
nem is szólva, hogy in petto az önszabályozó piac már Polányi
Károly által meggyőzően bírált elvont utópiájára támaszkodik, mintha az állami
kényszerektől (így pl. a jogtól) független piaci elosztás-újraelosztás valaha
is a valóság része lett volna, s mintha az volna a – soha nem létezett –
„normális” állapot, amelytől az Orbán-rezsim meglepő és kivételes módon eltér.
Abból, hogy valami ellenszenves vagy erkölcsileg elfogadhatatlan, nem
következik az, hogy nem „normális” vagy szokványos. Az se világos, hogy
föltétlenül magasabb erkölcsi minőségűek-e azok a tőkések, akik a piacon jutottak
a vagyonukhoz.
A magyar polip íróinak
nagybecsű figyelmébe ajánlom továbbá a nagytőkét évszázadok óta szimbolikusan
megjelenítő Rothschild-bankház kapcsolatát a Bourbon-, a Habsburg-, a
Hohenzollern-, a Hannover- és a Windsor-házzal. Sőt: a Bonaparte-családdal. Ki
befolyásolt kit? Nem könnyű megmondani.
2. Legitimitás
és diktatúra
Az
ellenzéki politikai irodalom (publicisztika, tanulmány, paszkvillus) általában
elismeri a liberális demokráciát megdöntő Orbán-rezsim formális legitimitását.
Ez még technikailag se biztos, hogy helytálló. Az a hírhedt trükk, amellyel a
Magyar Országgyűlés (akkor még: a Magyar Köztársaság Országgyűlése) kétharmados
többséggel fölülbírálta a csak négyötödös többséggel elfogadható köztársasági
alkotmányt, arra kellett volna hogy késztesse az országházi ellenzéket, hogy
egyszer s mindenkorra kivonuljon a törvényhozásból, s ne asszisztáljon a
hitvány jogtipráshoz. A kétharmados (csak minősített többséggel elfogadható)
törvények számának megsokszorozása, politikai tisztségviselők, közigazgatási és
bírói vezetők megbízatásának meghosszabbítása a jelenlegi parlament
élettartamán messze túlra azt jelenti, hogy az Orbán Viktor-kormány jelentős
hatalmi szférákban többé nem veti alá magát a népakarat még oly külsődleges
döntésének, majd ellenőrzésének se. (Erre adekvát válasz a választások
bojkottja lett volna s a polgári engedetlenség.)
A
liberális-demokratikus, polgári köztársaság megdöntésére a nemzeti jobboldalnak
nem volt, nem lehetett fölhatalmazása. Az új többség fölesküdött a köztársasági
alkotmányra, amelyet ukkmukkfukk eltörölt. Az új rend hit- és esküszegésen,
önkényen, jogtalanságon alapul. Az ún. demokratikus ellenzék és sajtója erre
gúnyolódással válaszolt. A nemzeti jobboldal alkotmányba iktatta saját
világnézeti preferenciáit, hagyományát és vitatható elveit – amelyeknek
természetesen helyük van a közéletben, csak éppen nem lett volna szabad őket
ilyen módon rögzíteni egyszer s mindenkorra, kötelezően mindenkire nézve – ,
beteljesítvén evvel a koronás címerbe egykor hallgatólagosan belefoglalt
jóslatot. Amikor a Kossuth-címert annak idején elvetette az Országgyűlés, néhai
Antall József miniszterelnök mindenkit biztosított róla, hogy a koronás
változat csak történeti kontinuitást fejez ki, és nem vonja kétségbe az állam
köztársasági jellegét. Tévedett.
Az új
„Alaptörvény” leszögezi, hogy Magyarország államformája: köztársaság. Ez
szemfényvesztés. Az európai politikai hagyományban a köztársaság a
népszuverenitáson nyugvó világi állam, amelynek alapelve az egyenlőség. A
köztársaságban minden politikai tisztség választáson alapul. A köztársaság nem
csupán annyit jelent, hogy az országnak nincs királya: a Horthy-rendszerben se
volt, de senki se tekintette, nem is nevezte az államot „köztársaság”-nak. A
nemzeti jobboldal a korábbi köztársasági államrendet nem számolta föl nyíltan
és a maga egészében, csak jócskán relativizálta – akárcsak az előző
államrend másik aspektusát, az alkotmányos-szabadelvű jogállamot. A represszív
jogszabályok hosszú sora, a kivételes, eseti intézkedések törvénybe, olykor
alkotmányba foglalása, az ellenzéki személyiségek elleni – néha eltéveszthetetlenül
„koncepciós pör” szagú – eljárások, a liberális vagy baloldali köztisztviselők
és közalkalmazottak, elsősorban vezetők tömeges leváltása és elbocsátása, a
végrehajtó hatalom túlsúlyának további növelése a többi hatalmi ág rovására
egyértelműen diszkriminatívvá teszi az új állam gyakorlatát, amely naponta
hágja át az alakilag még érvényes és hatályos nemzetközi
kötelezettségvállalásokat, egyezségokmányokat, szerződéseket, a föderális
(európai) alapjogi és közjogi rendszer fogalmi és intuitív kereteit.
Az
ellenzék bírálta mindezeket, de az idő teltével egyre halkabban. A vizsgálati
fogság időbeli fölső határának eltörlése (súlyos bűncselekmények gyanúja
esetén) olyasmi, amit nem lenne szabad eltűrni, akkor se, ha emiatt az ellenzék
egyetlen árva szavazatot se kap jövő tavasszal. Márpedig itt nagy a csönd.
Ámde
mindezek csak jelenségek.
Lényegük a következő: az ellenzék még mindig azt hiszi, hogy közös talajon áll az országosan és regionálisan, az
államban, a korporációkban és a médiákban majdnem teljhatalommal rendelkező
jobboldallal. Azt hiszi, hogy a hatalommegosztás – hivatalosan rég föladott
vagy elvetett – rutinja még mindig működik. A kormánybírálat hangja ugyan
goromba rikács (ami igen gyakran szükségtelenül megbántja a legújabb
fejleményekben ártatlan konzervatívok jogos érzékenységét), de a műfaj még
mindig a vita. A vita
helye is hagyományos: Országgyűlés, az ún. önkormányzatok képviselőtestületei,
a roppantul keveseket elérő balközép sajtó – , mintha vitatkozni lehetne a
dialógusra immár nem késztethető hatalommal, s mintha még léteznék valóságos
parlamentarizmus és valóságos médiaszabadság. Az ellenzék engedményeket tesz a
kormánynak s a jobboldalt támogató, irányított, manipulált és szervezett
közvéleménynek – például, úgy föst, a büntetés-végrehajtás ügyében, ami
szégyenletes –, mintha lehetséges volna az alku.
Más szóval föltételezi, hogy van relatív hatalma és
mozgásszabadsága. Holott mindevvel csak alátámasztja az egyre diktatórikusabb
hatalom legitimitásának alaptalan vélelmét, másrészt pedig bűnbakként és
pofozóbábuként szolgálja a kormányzati propaganda céljait. A Magyar Nemzet két véleményoldalának mintegy
háromnegyede a politikailag jelentéktelen, esélytelen ellenzéket támadja. Nem
mintha eltúlozná az erejét, hanem nevelő célzattal: akivel így lehet beszélni,
avval szóba ereszkedni egyszerre megszégyenítő és veszedelmes. A kormányzati,
rendszerapologéta újságírás, blogoszféra, politikai szónoklat, tévéhörgés a
kritikát honárulásnak, képviselőit az állam ellenségeinek tekinti, érveikre és
invektíváikra fenyegetéssel válaszol.
Az a
bizonyos „közös talaj” már rég nem létezik. Amikor az ellenzék egyik
vezérférfia az ún. rezsicsökkentésre úgy replikázik, hogy jobban szigetelő
nyílászárókat kell beépíteni a házakba inkább, nem azért nevetséges, mert
javaslata inadekvát (pedig az), hanem azért, mert mindenki tudja: nincs abban a
helyzetben, hogy részletekről vitatkozzék, megszólalásának az égvilágon semmi
értelme. Az ellenzék a „közös talajon” állva lényegében legitimnek tekinti a
köztársaságot megdöntő hatalmi struktúrát, ám ez megfordítva nincs így. A
hatalom illegitimnek (saját zsargonjában: „kommunistának”) tekinti a zömében
újkonzervatív/neoliberális ellenzéket.
Az ellenzék a kormányzat jogsértéseivel kampányol. Nem fogja föl, hogy a kormányzat
többet árt törvényhozással, mint törvényszegéssel, többet árt jogalkalmazással,
mint jogtalansággal. A
kormányzat és a vele eggyéolvadt vagy általa megteremtett uralkodó osztály
kevesebbet árt rendszeridegen korrupcióval, mint rendszerspecifikus
elnyomással. Többet árt a magas áfával, mint az áfacsalással. Ha az ellenzék a
jogrendet – az Orbán Viktor-i jogrendet – védi, elismeri ennek a rendnek az
érvényességét, s íme, mintha mégis lenne „közös talaj”, csak ezen a talajon az
ellenzék nem állhat a lábán, mert innen (az általa elismert jogrend értelmében)
ki van zárva.
Így
aztán az ellenzék nem képes fölmérni, hogy mi veszett el. Ragaszkodnia kell
ahhoz a – valószínűleg – tévhithez, hogy itt választást nyerhet, tehát az
ellenfele, habár kissé fura, mégis hagyományos vetélytárs, akivel a
választóknak tett ajánlatok révén lehet versenyre kelni. Evvel megtéveszti
önmagát és a közönséget. Az ellenzék egyrészt avval vádolja a radikális
jobboldali kormányt, központi és helyi közigazgatást, hogy a köztársasági rend
ellentétét erőltette az országra, másrészt pedig úgy viselkedik, mintha mi sem
történt volna.
A paradoxon az egészben az, hogy voltaképpen igenis van „közös talaj”, csak nem a jog és nem a
politikai, uralmi módszerek és szabályok tekintetében.
3. „A
munkaalapú társadalom” és a liberálisok
A (mai, magyarországi) liberális publicisztika a nemzeti jobboldal
népszerűségének és erejének szörnyű csodáját javarészt annak tulajdonítja, hogy
– amint az az uralkodó osztályok reakciós politikai irodalmában már több ezer
esztendeje szerepel – a nép irracionális, a népet a legszűklátókörűbben
értelmezett anyagi érdekek és etnikai kirekesztő szenvedélyek mozgatják, a nép
ki van szolgáltatva tömeglélektani tébolyoknak; továbbá annak, hogy a nép
szolgalelkű, szívesen aláveti magát valamely kemény kezű vezérnek; a nép
ostoba, képtelen saját érdekét kiszámolni, megérteni, képviselni,
megvédelmezni; a nép tudatlan, nem ismeri nyomorú helyzetének mozgatórugóit és
a helyzet rendelkezésre álló alternatíváit; a nép erkölcstelen, irigyli mások
jó sorsát, elkívánja mások javait, mindent felelőtlenül csak magának akar,
közömbös számára a közjó, a közérdek és a szabadság. (Vö. minderről: Jacques
Rancière: Le Philosophe et ses pauvres, 1983/2007, Jacques
Rancière: La Haine de la
démocratie, 2005, vö. még: Étienne Balibar: La Crainte des masses, 1997.
A „populizmus” nevű papírtigrisről máskor írok majd.)
Szerény
nézetem szerint ez nem csak ellenszenves véleményhalmaz, hanem ráadásul téves
is. Azt én is sajnálatosnak tartom, hogy a magyar nép – habár sok tekintetben
megtévesztik, de erről aligha tehet, hiszen értesüléseit és nézeteit mindenki
az intézmények által közvetített uralkodó kultúrából szerzi be – jelentős
része pillanatnyilag a nemzeti jobboldalt támogatja, habár a hozzáférhető
adatok szerint még így is elégedetlen az etnokonzervatív kormány
teljesítményével. De ez a támogatás csöppet sem érthetetlen.
A 2008 óta tartó gazdasági világválságnak sokféle oka van (s itt
szerepelnek műszaki-tudományos, demográfiai, geopolitikai, katonai, ökológiai
tényezők is a szorosabban vett gazdasági okok mellett, hogy olyasmiről ne is
szóljunk, mint a nemzetközi munkásmozgalom de
facto megszűnése, ami azért
nem csekélység), de ott van közöttük a neoliberális-neokonzervatív
gazdaságpolitika is. Ezt mindenki tudja. Az Orbán-rezsim retorikailag, de
olykor – ritkán – a gyakorlatban is szembeszáll evvel, ami sokak nem egészen
indokolatlan elismerését váltja ki. De ez még nem volna elegendő.
Orbán-rezsim – s ez a legfontosabb! – világossá tette a legnagyobb
nyilvánosság előtt, hogy tudomása
van a magyar nép többségének
kétségbeejtő helyzetéről, ezt a helyzetet nem hazudja el, hanem mintegy
részvétét nyilvánítja, és megígéri, hogy kísérletet tesz ennek a pokoli,
kiúttalanak tetsző szituációnak az orvoslására. Különösen élesen tudatában van
legfontosabb bázisa, a középosztály egzisztenciális szorongásának, a
deklasszálódástól való páni félelmének. Ha a középosztály elveszti lakását,
autóját, telefonját, a nagyszülők nyugdíját, a gyerekek ösztöndíját, akkor vége
a világnak, azaz a polgári civilizációnak. Ezért a kormány megkísérli a
devizaadósok helyzetének enyhítését, csökkenti az energiaárakat. A szükségessé
vált megszorításokat közvetve, a tőkés vállalatok különadói révén hajtja végre
(tehát az új megélhetési nehézségekről a közönség szemében a bankok, a
telekomok stb. tehetnek).
A középosztály – a kapitalizmus általános ideológiájának
megfelelően, amelyet persze az ellenzék is oszt – azt képzeli, hogy a
tőketulajdon nélküli, de egyelőre még a tőke-munka kontinuumban helyet foglaló
hivatalnokok, értelmiségiek, szakmunkások megmentése az erénytől, ebben az esetben a
szorgalomtól, munkakedvtől, vállalkozó szellemtől, takarékosságtól függ. A
strukturális (tehát szükségszerű, elkerülhetetlen) munkanélküliséget az
érintettek erkölcsi hiányosságainak (is) tudja be. „Nem szeret dóóógozni” – ez
ma a legsúlyosabb vád. Ennek az általános ideológiának a mostani válság
körülményei között pszichológiailag óhatatlanul bekövetkező kiélesedése kedvez
annak a fölülről lefelé vívott osztályharcnak, amely a mostani politikai
világhelyzet fő jellemzője.
Az osztályharc
fölülről e percben – olykor
„antikapitalista” álarcban – a piacon megélhetést nem találó, ezért segélyre
szoruló rétegek, nemzedékek és etnikumok ellen folyik.
Ez az
osztályharc olyan mértékben jelenti az emberi szolidaritás fölmondását, ahogyan
ezt 1789 óta soha nem tapasztaltuk. (A fasizmus „preventív ellenforradalmának”
kivételével, amely természetesen a mainál is sokkal rosszabb volt.)
És ez
„világjelenség”, nincs különösebb magyar specifikuma.
„A munkaalapú társadalom” azt jelenti, hogy fönnmarad az állam
redisztribúciós szerepe, csak ez immár nem „perverz újraelosztás”, hanem
nyíltan antiegalitárius állami beavatkozás. Ráadásul Orbán Viktornak ez a
fontos politikai fogalma nem tesz különbséget a „vállalkozó” (a tőkés)
„munkája” (üzleti és vállalatvezetési tevékenysége) és a bérmunkás munkája
között: úgy tünteti föl – s ebben láthatólag az ellenzék is egyetért vele – ,
hogy a különbség vagy ellentét nem a tőke és a munka, hanem a tőke-munka
kontinuum és a dologtalan segélyezettek patologikus világa között áll fönn. Ez
teljes összhangban áll a mai nyugati mainstreammel,
amely a neokonzervatív fordulat (Thatcher, Reagan, ill. Blair, Schröder stb.)
óta fölszámolta a szociális törvényhozást.
Az ellenzék evvel látszólag nem ért egyet, amennyiben kiemeli az egész
problémakötegből a cigánykérdést – a szociális segélyezés visszaszorítása
csakugyan aránytalanul súlyosan érinti a romákat. Azonban itt nem pusztán
diszkriminációról van szó. „Rassenkampf
ist Klassenkampf” – írta a
nagy szociáldemokrata (ausztromarxista) teoretikus és munkásvezér, Otto Bauer.
Itt ennél sokkal rendszerszerűbb a dolog. A hatalom ma bünteti a munkanélküliséget („közmunkával” –
amelyet ma azért bírál az egyik magyar ellenzéki vezető, egyébként korábbi
szakszervezeti ember, hogy „nem elég hatékony”, „nem átgondolt” és „pazarló”).
Bünteti a hajléktalanságot. De miközben maga mellé akarja állítani a maradék
szakmunkásságot, bünteti a munkásosztályt is: minden érdemleges tiltakozás
nélkül el tudta fogadtatni az Európában egyedülállóan represszív Munka
törvénykönyvét, gyakorlatilag megszüntette az ún. közismereti tárgyak oktatását
a szakiskolákban (hadd maradjon tudatlan a proli: ez igazán klasszikus burzsoá
osztálypolitika), fatálisan meggyöngítette a szakszervezeteket és í. t.
Mindezek ellenére az új jobboldali állam elismeri a súlyos
gazdasági és társadalmi problémák meglétét, és vállalja, hogy megpróbál
segíteni a honpolgárokon. Mi
egyéb volna a modern állam fő föladata? Az
ellenzék evvel szemben – noha joggal mondhatná, hogy a polgárvédő intézkedések
részrehajlók, egyoldalúak, igazságtalanok és a legtöbb esetben látszólagosak –
mintha azt sugallaná, hogy az államnak evvel nincs sok dolga, ha megteremtik a
„kiszámíthatóságot”, a „biztonságos, előrelátható gazdasági környezetet”, akkor
majd „jönnek” a befektetők, s evvel spontánul megoldódnak a gazdasági-szociális
„gondok”. Ha valaki nem óhajtja az államot bevonni a legsúlyosabb kérdés
megoldásába, vajon miért törekszik rá, hogy átvehesse az állam vezetését?
Összefoglalva: a magyar nép egyáltalán nem viselkedik
irracionálisan, amikor – noha többségében elégedetlen a kormánnyal! – mindennek
ellenére nem nagyon támogatja az ellenzéket, s így elégedetlensége nem talál
kifejezést (ebben nem a nép a hibás, hanem az abnormális politikai és
pártszerkezet), aminek következtében a Fidesz-KDNP fogja megnyerni az
országgyűlési, európai és helyhatósági választásokat. Mivel nincs valóságos
alternatíva. Ezt szerény nézetem szerint a magyar nép élesen látja, jól,
okosan. Az Orbán-kormány keveset tesz, de nagyjából azokkal a témákkal
foglalkozik, amelyek a nép szükségleteinek szemszögéből döntőek. Ebből
helytelen volna azt a következtetést levonni, hogy a nép helyesli a politikai
tisztogatást a közigazgatásban, a kultúrában, a fölsőoktatásban, a tudományos
kutatásban, helyesli a nyilvánosság korlátozását, a médiák egyirányúsítását, a
szervilis hivatalos közbeszédet. A nép sajnos helyesel mindenféle szörnyűséget
– a tekintélyelvű rendszabályok százait – , ezek azonban „az osztályharc fölülről” következményei, ez pedig a mai
társadalom realitása, nem a nemzeti jobboldal találta ki; csak kihasználja.
A jobboldali kormányzat csakugyan csak a középosztályon akar
segíteni, de az ellenzék – úgy látszik – még a középosztályon SE. Ráadásul a
kormányzó jobboldal még a legszegényebbek problémáival is foglalkozik – a
represszió és a jótékonykodás jellegzetes konzervatív keverékével – , ez pedig
észlelhető, akármennyire ellentmondásos. Az elháríthatatlan strukturális
munkanélküliség körülményei között ugyan mit vár az ellenzék a választóktól?
A
„közös talaj” politikai értelemben persze a kommunistaellenesség. Mindkét
„oldal” (gondolom, nem én vagyok az egyetlen, aki az elmúlt pár évben
meggyűlölte ezt a rossz metaforát) „kommunistának” nevezi a másikot. Persze
soha nem világos, hogy „kommunistán” a szovjet típusú államkapitalizmusok
teljes tapasztalatát értik-e (arról említés se tétessék, hogy a benne olykor
föl-fölvillanó emancipatorikus tendenciákat-e) vagy az ettől nagy mértékben
független filozófiai „projektet”. De hát látjuk, hogy mit.
A
kormányzó jobboldal kommunistának nevezi egyrészt a genealógiai értelemben a
kommunista (ritkábban a szociáldemokrata vagy anarchista) irányzatokból
származó tendenciákat (többnyire kivéve 1956-ot) és az Új Baloldal és 1968
irtózatos (antiautoritárius) örökségét, másrészt pedig a nyugati polgári
baloldal áramlatait (antirasszizmus, antietnicizmus, antinacionalizmus,
feminizmus, nemzetköziség – azaz szolidaritás az elnyomott, szegény népekkel –
, antiklerikalizmus, laicizmus, kulturális modernizmus, hiperkritikai szellem
stb.). Hiszen élő kommunisták (a szónak akár jó, akár rossz értelmében) alig
vannak Magyarországon – nem róluk van itt szó. De a jobboldal által bűnbaknak
kijelölt csoportok (munkanélküliek, romák, fogyatékkal élők, a „nemzetközi zsidóság”,
a szomszédos országok etnikai többsége, „a Nyugat”, a melegek, a színes bőrűek)
iránti rokonszenv, együttérzés vagy akár csak a diszkriminatív indulat hiánya:
„komcsi”.
Az
ellenzék pedig olyan, a kapitalizmust – siker esetén – megerősítő intézkedéseket,
mint teszem azt az energiaszolgáltatók (kivásárlással véghezvitt) államosítása,
„kommunistának” tekint, mintha a radikális piaci fordulatot nem az állam
csinálta volna meg, ahol megcsinálta. Az október 23-i, szánalmas ellenzéki
seregszemle egyik befolyásos szónoka „újkommunistának” nevezte az
Orbán-rezsimet. A „balliberális”, mérvadó ellenzéki sajtó a Kádár-rendszerrel
veti össze az Orbán-rendszert szüntelenül, ami sértés mindkettőre nézve. Ezek
az analógiák teljességgel légből kapottak. A reálszoc rendszerekről sok rosszat
lehet elmondani (csakugyan rendőrállamok, diktatúrák, gyakran
tömeggyilkos diktatúrák voltak), de azt nem, hogy a gazdagok uralmát
testesítették volna meg, mint majdnem minden más rendszer a történelemben. Az
Orbán-rezsim pedig maradéktalanul plutokratikus, akárcsak elődei 1989 óta. A
modern társadalmakban mindenkor nagyfokú, intenzív az állami beavatkozás. Az
ellenzék állami beavatkozásnak csak redisztributív intézkedéseket tekint,
mintha kormányzása idején nem állami eszközökkel mozdította volna elő a
radikális piaci fordulatot, s mintha pl. a privatizáció nem állami kényszer
folytán ment volna végbe. Az etatizmus a kapitalizmus egyik jellegzetes
alakváltozata. Az a kelet- és közép-európai kapitalizmus, amelyet félig-meddig
megszüntettek a hatalomra került kommunista pártok (bár maguk se tudtak, csak
nagyon kis részben, áthatolni a tőkés horizonton), maga is etatisztikus volt
(mint tudjuk, a régi szociáldemokrácia – Lenint és Trockijt beleértve – ezért
meg a tőkekoncentrációnak és a tőke társadalmasodásának magas foka miatt
reménykedett, alaptalanul, a könnyű „átmenetben”).
Tagadhatatlan, hogy az antidemokratikus politikai rezsimek
vonzódnak az etatizmushoz (bár pl. az olaszországi fasiszta rendszer kezdetben
gazdaságilag liberális volt!), de az etatizmusnak nemcsak proletár vezetés
alatti, egalitárius, az ipari munkásságnak kiváltságokat biztosító –
közkeletűen „kommunistának” nevezett – variánsai vannak, hanem legalább
Bismarck óta másfajták is. Az ellenzék a maga mély antiegalitarizmusa folytán
egyenlősítéssel gyanúsítja modern történelmünk leginkább antiegalitárius
rendszerét (vö. egykulcsos személyi jövedelemadó; vö. magas forgalmi adó; vö.
adójóváírás eltörlése; vö. minimálbér megadóztatása; vö. forráskivonás az
egészségügyből és a fölsőoktatásból; vö. a munkanélküli-segély folyósítási
tartamának megkurtítása); majd csodálkozik, hogy nem veszik komolyan. Hiszen a
kapitalizmuson belül a forgalmi szférával szembeni bizalmatlanság, a
hitelintézetek elleni kampány: ez nem a kommunisták, hanem a szélsőjobboldal
taktikája volt mindig. (Vö. TGM: „Jobb- és baloldali antikapitalizmus”, Élet és Irodalom, 2013. október
20.)
Ez itt a „közös talaj”, amelyen a két „oldal” áll. Ezért az
ellenzéknek a – benyomásom szerint – őszinte demokratikus frazeológiája
groteszkké válik. Hiszen még a kudarcot vallott szocialista/liberális kormányok
is próbálkoztak az arányos közteherviselés bizonyos elemeinek a bevezetésével,
bár a tőkés vállalatok profitjához nem nagyon nyúltak, de a gazdag egyének kiváltságait (egyéni kiváltságait) nem növelték; a
szegényeken nem segítettek, de nem folytattak ellenük háborút. S az ellenzék
ezen a ponton az Orbánénál mértéktartóbb adópolitikát javasol. Ez helyeselhető
akkor is, ha egyértelmű: itt nem kellene nagy ellenállással számolnia a tőke
képviselői részéről. Hiszen ez utóbbiaknak nem a személyi jövedelemadó a lényeges.
„A munkaalapú társadalom” jelszava – azon túl, hogy a
segélyezetteket erkölcstelen, alacsonyrendű csőcseléknek tünteti föl, és
osztályszolidaritást sugall a tőkések és a munkások között, szemben a
szubproletariátussal, a prekariátussal, a hátrányos helyzetű, diszkriminált
(„kirekesztett”) kisebbségekkel, a betegekkel, a gyerekekkel és az idősekkel
szemben (továbbá gyanút kelt a „hasznot nem hajtó”, „szubverzív” művészekkel és
kutatókkal szemben) – azt a sikerkultuszt fokozza, amely a polgári
társadalomnak egyik legellenszenvesebb sajátsága. A korábbi (premodern,
prekapitalista) társadalmak a „kiválók”, a „nemesek” kasztját ismerték el és
magasztalták, s lenézték a „hitványak”, a „nemtelenek”, a földtúró együgyűek
alacsonyrendű testi szenvedélyektől nyűgözött, irracionális, gyáva, szolgalelkű
söpredékét (a „paraszt” szláv eredetű szó, együgyűt, tehát ostobát jelent, s
még ma se dicsérő jelző: „maga paraszt!”, mondják, hatvannyolc esztendővel
Bartók Béla halála után még mindig). A polgári társadalomban senki nem születik kiválónak, itt az a kiváló, aki a
szüntelen versenyben győz. Orbán Viktorban is a győztest csodálják még
ellenfelei is. „A kemény munka” – amelyről mindenki tudja, hogy szenvedés és
megaláztatás forrása, s amelyet évezredek óta minden nagy civilizáció és
világvallás szerencsétlenségnek és/vagy isteni büntetésnek tart – dicsőítése
elleplezi a verseny megnyeréséhez szükséges két tényezőt: a furfangot és a
szerencsét. „Aki dolgozik, az boldogul” – mondta a magyar polgári társadalom
ravaszdi alapítója, Kádár János, de ő a maga újraelosztó-egalitárius
világrendszerének romjain még félig-meddig hitt ebben a marhaságban; ma erre
nincs mentség.
A
balközép ellenzék is „munkahelyteremtésről” habog: ennek természetesen semmi
értelme nincs akkor, amikor a társadalom újratermeléséhez szükséges javakat – a
technika fejlődése folytán – a munkaképes lakosság töredéke képes előállítani.
A többieket – nyilvánvalóan – el kell tartani, ezt azonban mindenki (mindenki,
akinek hatalma van) visszautasítja. A tőke-munka kontinuumból kizuhantakon a
furfang és a szerencse se segíthet. A polgári társadalom megőrzésével – azaz
radikális társadalmi forradalom híján – ezt a problémát csak az újraelosztó
állam „kezelheti”; a liberálisok valaha érdemdús antietatizmusa elavult. Nem az
a kérdés, hogy jelentős-e az állam szerepe (mindenképpen nagy), hanem az állam
politikájának az iránya; mint mindig: egyenlőség vagy egyenlőtlenség? –
szabadság vagy tekintélyuralom? – gondoskodás vagy büntetés? Az
Orbán-rezsim azt a látszatot kelti, hogy a közjavakat (államosítással) a köz
ellenőrzése alá helyezi – „köz” nincsen, csak kőkeményen önző osztályállam,
tehát ez csalékony illúzió vagy szemfényvesztés – , evvel azonban legalább
ideológiai tekintetben inkább összhangban áll a korkívánatokkal és a
korszellemmel, mint a liberális magyarországi ellenzék avíttas államtalanító
mantrái.
Ha az
ellenzék csakugyan harcba szállna az egyenlőtlenséggel, a társadalmi
igazságtalansággal, akkor legalább annyit kockáztatna a „nemzetközi színtéren”
(tehát a globális kapitalizmus intézményeivel szemben), mint a jelenlegi
rendszer.
4. Európa
A jelenkori magyar etnicizmus (vö. TGM: „Nacionalizmus kontra
etnicizmus”, Magyar Narancs,
2013. november 7.) Európa-ellenessége rendkívül mély gyökerekkel rendelkezik;
rájuk azonnal visszatérek.
Kissé
sematikusan szemlélve a dolgot, itt kétféle etnicizmus áll szemben egymással:
az autoritárius jobboldalon a nyugati társadalmakkal szembeni utálat és
bizalmatlanság, a „szociálliberális” ellenzéken a keleti társadalmakkal
szembeni mély megvetés. Az ellenzéki publicisztika legközkeletűbb szemrehányása
a kormányzatnak címezve: keletre viszi az országot, holott mi 1989-ben a Nyugat
mellett döntöttünk. (Megjegyezném, hogy én még liberális koromban is azt írtam,
hogy a szabadság nem földrajzi fogalom, de ez mellékes.) Az ellenzék „Európát”
és a „Nyugatot” a szabadság szinonimájaként emlegeti, mintha a Nyugat nem a
Habsburg-monarchia és a Harmadik Birodalom formájában gyakorolt volna befolyást
hazánk történelmére, a jobboldal pedig a Kelethez vonzódik ma, mintha az oszmán
birodalom és a Szovjetunió… De nem is folytatom. A kuruc és a labanc
előítéletek élnek, ám a kuruc múlt fölszabadító, plebejus elemei nélkül.
Evvel magyarázható, hogy a Nyugat-Európát megrázó, a
kelet-európaiakkal szembeni rasszista gyűlölethullám (vö.http://hvg.hu/velemeny/20131128_TGM_Euroatlanti_udvozlettel)
semmiféle visszhangot nem váltott ki Magyarországon (a „nyugatos” román
miniszterelnök, a „szociáldemokrata” Victor Ponta egyenesen helyeselte David Cameron
brit miniszterelnök aljas szónoklatait és javaslatait saját honfitársai ellen,
akárcsak annak idején a korábbi, jobboldali „liberális” külügyminiszter, Adrian
Cioroianu): az ellenzéken azért nem, mert az itt uralkodó előítélet szerint
nyugat-európai kormány nem lehet rasszista, a kormánypárti sajtóban azért nem,
mert a célba vett kelet-európaiak főleg románok, bolgárok és leginkább:
cigányok.
Tehát
sem a Kelet-barát, sem a Nyugat-barát etnicizmus nem segít benne, hogy mi,
kelet-európaiak megvédhessük magunkat.
Ami
pedig az Európa-ellenesség magyar gyökereit illeti: már a XIX. század végén
„kozmopolitának” és „nemzetidegennek” számított a rokonszenvező érdeklődés a
Rajnától nyugatra fekvő országok „szellemisége” iránt (a németbarátság – az
akkor a reakció nemzetközi központjának számító Poroszország iránti előszeretet
– soha nem számított [mostanáig, amikor Németország liberális]
„kozmopolitának”). Ez politikailag egyértelmű volt: 1848-i forradalmunk
eszmerokona volt az 1848-i párizsi forradalomnak. Franciaország egalitárius
volt, antifeudális és antiklerikális, erős volt benne a szocialista
munkásmozgalom és a modernista kultúra. A liberális Anglia és Amerika a maga
polgári anyagiasságával és prózaiságával, szólásszabadságával és
mozgékonyságával szintén borzolta a hűbéri-konzervatív idegeket. Párizs volt a
magyar baloldal Bakonya. Ráadásul a francia, a brit közvélemény élénken
helytelenítette a magyarországi nemzetiségek elnyomását, rokonszenvezett a
románokkal, szerbekkel, csehekkel, fölháborodott a parasztok nyomorán,
írástudatlanságán és csendőri üldözésén, megütközött a munkássággal szembeni
terror jelenségein. A világon egyedülállóan korlátozott szavazati jog, a
feudális parlament, a harsogó sovinizmus szintén heves ellenszenvet keltett –
tegyük hozzá, megérdemelten. (Egyébként még a korabeli Ausztriában is
megdöbbenéssel vegyes viszolygással nézték azt, ami Magyarországon folyt,
különösen Tisza István befolyása alatt.)
A
nyugati modernizmus kultúráját és politikáját a magyar (és persze általában a kelet-európai,
mindenekelőtt az orosz) reakció a baloldali fölforgatás forrásának, a
hagyomány, a vallás és a nemzet ellenségének tekintette. A Régi Rend – amely
védelmezőinek szemében mindig „a természetes rend” – belső ellensége (ezt
Oroszországban jellegzetesen „nihilistá”-nak nevezték) egyben a külhatalmak (no
meg „a nemzetközi zsidóság”) szövetségese kellett hogy legyen. Ezt a
hagyományos magyar uralkodó osztályok még akkor is így gondolták, amikor az
antant román és francia csapatai segítették őket vissza a hatalomba az
1918/19-i forradalmak után, de Trianon (a versailles-i békerendszer) ezt a
jobboldali eszmekincs egyik fő ékességévé tette. (Az első világháború előtti
magyarországi nemzetiségi kérdés ekkor tűnt el – alkalmasint végérvényesen – a
magyar történelmi emlékezetből.) „A baloldal időnként rárontott nemzetére”: ez
a közhely több mint évszázados. (Mellesleg: a Komintern volt a versailles-i
békerendszer legnagyobb ellensége.)
Bármennyire hagymázos ez a képzelgés, az ellenzék ráerősít avval,
hogy álláspontját nem elvekből, hanem az állítólagos (valójában nem létező)
európai konszenzusból vezeti le. „Ez Európában nem lenne lehetséges” – zokogja
az ellenzéki sajtó: ez hol igaz, hol nem. (Nem szólva a Nyugat áhítatos,
provinciális és tényellenes kultuszáról a balközépen, beleértve a
reakciós senkik iránti nagyrabecsülést . A Magyar Nemzet ezt ájult Putyin-imádattal
viszonozza…)
Nem az
a hiba, hogy ellenzéki személyiségek hajlandók nyilatkozni nyugati lapoknak, s
nem kímélik Orbán Viktor rendszerét – ugyan miért kímélnék? – , csak a vak nem
látja, hogy nem az országot, hanem a politikai szisztémát bírálják. A hiba
abban van, hogy érvelésükben ingatag, mulandó történelmi alakulásokra
támaszkodnak, s emiatt Európáról olyan mítoszt alkotnak, amely még legendának
is meglehetősen elhihetetlen. A liberális Európa (alaptalan) mítoszának az a
következménye, hogy – összhangban a nép iránti bizalmatlanság ellenszenves,
indokolatlan és antidemokratikus szokásával – föltételezik: „a művelt Nyugaton”
nem volna lehetséges „irányított” vagy „vezérdemokrácia” (hogy ez egyszer ezt a
butuska szólamot ismételjük: az ilyen „demokrácia” ugyanis egyáltalán nem
demokrácia), ezt csak a mi kelet-európai népeink rossz tradíciói és
beidegződései okozzák. (A modern történelem még oly futó áttekintése is
bizonyítja, hogy ez szamárság. Hány évszázadig tűrték a nyugat-európai
fölvilágosult népek a gyarmatosítás borzalmait?)
A Fidesz-KDNP – amelynek megvan a saját népmegvető diskurzusa,
amely persze szintén a neoliberális duma egyik változata: a keményen dolgozó
vállalkozó-és-munkás szembeállítása a szorgalmas adófizetők pénzéből élősködő underclasstársadalomellenes
heréivel, akik szeretnek beleülni a készbe, várják a sült galambot, és í. t. –
fokozatosan magáévá tette a hagyományos magyar reakció régi elfogultságait,
különös tekintettel az ún. konstruktív/destruktív ellentétre.
A „konstruktív” magyar ember (szerb ember, lengyel ember stb. az
ottani reakció szerint) a természetes rend, azaz a hagyományos társadalmi és
értékhierarchia, az engedelmesség, a rend, a tisztelet, a fölsőbbség, a
szorgalom híve, az egyház és a hadsereg támogatója, rang- és úrtisztelő, a
represszív szexuális morál betartója, a szigorú gyermeknevelés, a szigorú
büntetőjog híve, hazafias – azaz a mindenkori nemzeti állam önföláldozó,
önkéntes szolgája – és könnyen mozgósítható mindenfajta lázadás ellen. Mivel
ezt a rendet valamilyen értelemben „természetesként” definiálják, a
„destruktív” ember a föntiek egyenes ellentéte lévén, a fölforgató és
izgató-lázító egyrészt egészségtelen lény, aki kudarcait kompenzálja túl,
másrészt nem része a „természetes” etnikai (tévesen „nemzetinek” is nevezett)
közösségnek. Tehát – a reakciósok szerint – nem a „destruktív” személyek és
csoportok nézeteivel van baj, hanem a természetükkel.
Nem
tévednek, hanem idegenek.
Ezt a hitregét könnyedén vissza lehetne utasítani, ha a mai
liberális „közbeszélők” nem a magyar nép „antidemokratikus” természetében keresnék – az iméntiekhez sajnos
fölöttébb hasonlóan – a hibát. Vannak ún. európai magyarok, akiknek a természete, úgy látszik, eltér
az ún. ázsiai magyarokétól. Az „idegenszívű”, „nyugatos” magyarok legjobbjai –
Ady, Bartók – ezt nem így látták.
Gyűlölöm dancs, keleti fajtám,
Mely, hogy kifáradt, engemet adott,
Ki sápadtan fut Napnyugatra,
Hogy ott imádja Urát, a Napot.
Mely, hogy kifáradt, engemet adott,
Ki sápadtan fut Napnyugatra,
Hogy ott imádja Urát, a Napot.
Ezt
írta Ady. Látszólag szó szerint azt, amivel a reakció vádolta a nyugatosokat.
Csakhogy ez: „gyűlölöm a fajtám”, nem azonos evvel: „gyűlölöm a fajtátokat”.
Márpedig a jobboldal nem az előbbit, hanem az utóbbit mondja a baloldalnak.
A
reakció azt állítja, hogy aki ellentétet tételez föl elnyomók és elnyomottak
között, az nem magyar. A mai liberalizmus azt állítja, hogy aki ellentétet
tételez föl elnyomók és elnyomottak között, az nem európai. Az előre elrendelt
társadalmi harmónia tana konzervatív tan. Az ellenzék is konzervatív, csak nem
tud róla.
„Európa” és a „Nyugat” persze ma neoliberális gazdaság- és
szociál- (antiszociál-) politikát jelent, globalizációt, még további
privatizációt, a közjavak szétosztását tőkés magánvállalatok között. (Vö. Ugo
Mattei: Contro riforme,
2013.) Orbán Viktor az IMF „kipaterolásával” megszabadult a nemzetközi tőkés
pénzügyi intézmények nyomásának jelentékeny részétől, ennek a föltétele viszont
a monetarista politika legfontosabb föltételének – az ún. költségvetési
egyensúlynak – a legszigorúbb betartása. Ezért a rezsicsökkentés (amelynek
révén ma Magyarországon a legalacsonyabbak az energiaárak Európában, ami
mégiscsak eredmény!) úgy lehetséges, hogy a népjóléti büdzsére szánt egyéb
összegeket csoportosítják át – nem a tőke profitjából vonják el – , ami más
pontokon koncentrálja a nyomort. Természetesen nem a szegények kapnak valami
pótlékot, hogy bírják a gáz- és villanyszámlát, hanem mindenki kevesebbet
fizet, ami – ahogy ezt unásig kimutatta már a megmaradt független sajtótöredék
– természetesen a jómódúaknak kedvez. Mindazonáltal még ez a szerény intézkedés
is – akárcsak a devizaadósok föltétlenül indokolt megsegítése – kiváltja „a
Nyugat” helytelenítését. Orbán sok tekintetben neokeynesiánus
gazdaságpolitikája nem sátáni, de persze hiányzik belőle az eredeti népjóléti állam koncepciójának minden emancipáló és
egyenlősítő aspektusa.
Orbán
Viktor nagyon jól tudja, ha nem lassítja a középosztály lecsúszását,
deklasszálódását, akkor veszélybe kerül a stabilitás. Ha ezrével kerülnek az
utcára a lakáshitelt fölvett kis- és középpolgárok, akkor elérkezett a szélsőjobboldal
nagy pillanata. Ezt, amennyiben hatalomra kerülne, a balközép is megértené, és
hasonlóan cselekednék. De ebben a percben a magyarországi középosztály
„Európát” és „a Nyugatot” okolja, mert gáncsot vet a megmentésére elszánt
„nemzeti kormánynak”.
Ebben a helyzetben kellene értékelnie a hazai közvéleménynek az
európai intézmények és az európai sajtó támadását az alkotmányosság és az
emberi jogok megsértése, a hatalmi visszaélések, a végrehajtó hatalom túlsúlya,
az ellenzéki politika, a kritikai szellem, a baloldali kulturális tendeciák
eltiprása miatt, olyan helyzetben, amelyben az elsősorban védelmezett csoportok
amúgy is népszerűtlenek. Amit a jobboldali médiák „fasisztázásnak” és
„antiszemitázásnak” hívnak (mintha nem a fasizmus és az antiszemitizmus lenne a
probléma, hanem a bírálatuk, olykor persze túlzó vagy némely esetekben téves
bírálatuk), valósággal hisztérikus őrjöngést vált ki a nemzeti középosztályban.
S mivel az Európai Unió nem szövetségi állam, a magyar kormány sűrűn ismétlődő elmarasztalása
– amelyben kínosan vegyül az emberi jogok védelme a globális tőke védelmével –
még eredménytelen is, azon fölül, hogy a szándékolttal ellenkező néplélektani
hatást fejt ki. Az „európai”, a „jogvédő”, a „liberális” – ez mind
„magyarellenes” kozmopolitát és judeoplutokratát jelent – szitokszóvá vált, s a
tárgyilag teljesen indokolt és helytálló Tavares-jelentés megszavazói
honárulóknak, illetve a nemzet ellenségeinek minősültek (egyszerre kommunista
és ultrakapitalista szörnyeknek; megjegyzem, a kommunizmus és liberalizmus „azonossága” régi náci toposz).
Az ellenzék tágra nyílt szemmel sétált bele ebbe a csapdába:
eltűrte, hogy a polgári demokrácia, alkotmányosság, alapjogok európai védelmét
a magyar államérdekkel ellentétesnek tüntessék föl, nem mondta el, hogy a
szabadságjogok védelme – a nemzetközi arénában is, sőt: különösen ott –
hazafias kötelesség, és nem tudta elkülöníteni az indokolt külföldi bírálatokat
az indokolatlanoktól, vagy azonosította magát avval is, amivel nem lett volna
szabad, vagy mentegetőzött amiatt is, amire büszkének kellett volna lennie. Right or wrong, my Europe – ez volt az ellenzéki sajtó
álláspontja. Az föl se merült, hogy Európa épp annyira megérett az
átalakításra, mint Magyarország. Az se, hogy a nemzeti függetlenség érték
lehet. A kelet-európaiakkal szembeni xenofób, rasszista, kirekesztő nyugati
politikák és médiaszenny ellen – tudtommal – komolyabban csak Balázs Gábor (vö. http://www.rednews.hu/a-gyakorlat-elmelete/default/zur-roma-frage.html)
és én írtunk a magyarországi sajtóban: ez botrány.
Bár a
dicséret Pesten nem szokás, hadd emeljem ki Andor Lászlónak, az Európai
Bizottság tagjának bátor és intelligens akcióit a kelet-európai bevándorlók
érdekében, szembeszegülését a nyugat-európai idegengyűlölő mocsokhullámmal (és
a brit kormánnyal). Nem sok hivatalos embert lehet ebben a rémséges ügyben
megdicsérni.
5. Orbán Viktor
Nem
tagadható, hogy Orbán Viktor jelentős államférfi. Valószínűleg történelmi alak.
Ha 2018-ig vagy 2022-ig kormányozhat, ő is a nagy magyar konszolidálók közé
tartozik majd, mint Tisza István, Bethlen István, Kádár János. Tisza István az
első világháborúba és Trianonba vezette a nemzetet, Bethlen István a gazdasági
világválságba és – szándéktalanul – a szélsőjobboldali hatalomátvételbe,
közvetve tehát a második világháborúba, Kádár János a gazdasági összeomlásba és
a szocialista projekt végső vereségébe.
Hogy
milyen lesz a katasztrófa, amelybe ez a nagy formátumú politikus vezeti
hazánkat, még nem világos, de valamennyien érezzük, hogy katasztrófa közeleg.
Rendszerének
megítélését liberális illúzió akadályozza. A rendszerváltó liberálisok azt
képzelték, a rendszerváltás nyomán megszülető polgárság olyan lesz, mint a
Thomas Mann, Marcel Proust, Márai Sándor, Robert Musil megörökítette polgárság.
Pontosabban azt, hogy olyan lesz, mint Mann, Proust, Márai, Musil, nem is az
általuk megírt polgárok: érzékeny, finom, művelt, muzikális, literátus, polgári
értelmiségiek, toleráns és megértő szabadelvű humanisták, kifinomult olvasók,
gyűjtők és műértők, jótékony, fejlett szociális érzékű, fölvilágosult
világpolgárok.
Ilyenek
is akadtak valaha (kevesen), de a valóságos burzsoázia persze nem ilyen. A
polgárság dolga az üzlet. A profit megszerzéséhez, a vagyon növeléséhez, az
előny fokozásához az üzletnek kedvező, a társadalmi riválisokat (mindenekelőtt
a munkásokat) és a többi tőkéseket kordában tartó, s a jogot ehhez simulóan
alakító, erős államra van szükség.
A magyarországi burzsoázia a maga egészében Orbán Viktor
táborában, a radikális nemzeti jobboldalon található. Orbán Viktor és rendszere
a versenytől, a konkurenciától nem az általa néha emlegetett plebejusokat védi,
hanem a magyar polgárokat, olykor – ha lehet – a kispolgárokat is. Ez a polgári rendszer, amelyről
a liberálisok hajdan csak ábrándoztak, de amelyet – a lehető legbrutálisabb,
legsportszerűtlenebb, legönzőbb módon – Orbán Viktor és szövetségesei
teremtettek meg.
Ez a
rezsim csak látszatra „nemzeti kapitalizmus”. Orbán védi a maga autoritárius –
antidemokratikus, antiliberális és antiszociális – rendszerét a nemzetközi tőke
bizonyos pénzügyi intézményeitől, hogy megőrizze mozgásszabadságát, azaz
csaknem korlátlan hatalmát; de nem védi, mert nem védheti meg tőlük a
nemzetgazdaságot. Amennyire tudja, oltalmazza a nemzeti burzsoázia és a nemzeti
középosztály – a saját bázisa – hadállásait, de a hagyománynak és a kultúrának
azt a rombolását, amely minden kapitalizmus sajátja, nem enyhíti, hanem egyre
intenzívebbé teszi. Az a durva és kulturálatlan eklektika, amely betölti a
köztereket – közülük is kiemelkedik a Makovecz-cég bizarr és rút felcsúti
stadionja mint az Orbán-rezsim arrogáns és értelmetlen jelképe – , világosan
mutatja, hogy az új magyar polgári konzervativizmus represszív és autoritárius,
de semmi köze a Széchenyi, Hild, Kemény és Arany megtestesítette szerény,
szemérmes tradícióhoz, a megfontolt, körültekintő és felelősségteljes
konzervatív magyar észjáráshoz, a „fontolva haladáshoz” (ez független attól,
hogy ennek az örökségnek az atyái mennyire voltak zaklatott és szenvedő
magánemberek). Ez a rezsim durva, hangos, hazardőr és közönséges. Ilyen a
modern kapitalizmus a periférián, de egyre inkább ilyen a centrumban is. Donald
Trump nem Buddenbrook szenátor.
A
liberális ellenzék még mindig Orbán Viktorral szemben óhajtja megteremteni az
„igazi” polgári társadalmat. Ez nevetséges. A polgári társadalmat már
megteremtették.
Ilyen.
Ezt a polgárságot – több szakaszban – állami vagyonjuttatással
„nevezték ki”, ez csakugyan igaz. De hát a legtöbb vállalat tulajdonosa nem a
nemzeti burzsoázia, hanem a globális nagytőke. Az általa szabadon hagyott
aprócska sávban folyik az Orbán-rezsim politikája, amely próbálja ugyan ennek a
sávnak a terjedelmét növelni, de végső soron nagyon is óvatosan. Hogy ez az új Gründerzeit – akárcsak a régi – korrupt, csaló és
erőszakos? Hát persze. Hogy rémülten húzza össze magát a csendőrcsizma
puffanására és a rendőrsíp szavára? Régi dal, régi dal.
A
„balliberális” ellenzék olyasmire keres – kétségbeesetten – magyarázatot, ami
voltaképpen semmiféle magyarázatra nem szorul. Ezt a rendszert akartátok. Nem
tetszik? Elhiszem.
Orbán
Viktor az ellenzék által Orbán Viktornál is lelkesebben helyeselt rendszer
legtehetségesebb és legenergikusabb vezetője. Neki nincs
lelkiismeret-furdalása, és nem negélyez semminő baloldaliságot. Ő nem
sinkófálja el a régi másként gondolkodóktól a „demokratikus ellenzék” foglalt
terminusát. Ő, ha teheti, nyugodtan elszedi a pénzt azoktól a burzsoáktól, akik
valamiért nem függenek tőle, hogy átnyújtsa azoknak, akik igen. Ha nem
uralkodhat nagyüzemeken, szupermarket-láncokon és nagybankokon, hát uralkodik
pár száz trafikon. Őrzi a tőkés rendszer stabilitását, amire elődei nem voltak
képesek.
Közben
nem bolond a gyűlölt kapitalizmus „értékeire” hivatkozni, hanem „nemzetnek”
nevezi a mellette kitartó középosztályt (s látványosan, bár őszintétlenül kiáll
a fiatal, újgazdag vállalkozói réteg öntudatos, kihívó suttyósága – foci, pálinka,
kolbász, terepjáró, gumicsizma, bográcsozás – mellett), amelynek csakugyan
hatékony patrónusa. Evvel persze parazsat gyűjt a fejére.
A
középosztály ugyanis csődben van, és eddigi életszínvonalának és életformájának
megőrzésére semmi remény. Ha bekövetkezik az összeomlás, egyetlen kiútja a
fasizmus. Ez Orbánt épp úgy elsöpörné, mint a liberális és baloldali
értelmiséget, amely ezt az esszét olvassa. Ha 2014-ben újra kétharmados
többséggel nyer – ebben csak olyasféle váratlan kataklizma akadályozhatja meg,
mint az áfacsalási botrány, ha olyan súlyos, mint némelyek sejtetik – , akkor
előbb-utóbb (majd meg tetszik látni) a félelemtől űzött liberális értelmiség
kénytelen lesz szövetséget kötni vele, vagy belenyugszik egyeduralmába némi
békén hagyásért cserébe. Ezt Bethlen Istvánnal is megtették elei, s nem
használt semmit. A volt Szovjetunió nyugati perifériája és a Balkán békétlen,
lázad. Az orbáni Magyarország síri nyugalma majd megtetszik a riadozó
Nyugat-Európának is.
Az Orbán-rezsim Európa-ellenes és pszeudoirredenta kakaskodása (a
magyar nacionalizmus történetének ismerői számára a mai hivatalos „magyarkodás” tök hiteltelen és szervetlen, nem
eredeti termék, hanem posztmodern pastiche,
félig értett elemekből félművelten összefércelt patchwork) kifogja a szelet a
parlamenti és parlamenten kívüli újfasizmus vitorlájából. Orbán, meg kell adni,
szeretné kivezetni Magyarországot a gazdasági és civilizációs válságból – azon
az áron, hogy tönkreteszi. Nem érti, hogy a joguralom kiiktatásával – a
kormányhatalom bármekkora szélesítésével – elpusztítja a modern polgári
államot, s az etatizmusa (még a saját kritériumai szerint is) kontraproduktívvá
válik. Személyes uralmának bármilyen gyöngülése káoszt okoz: ez minden
diktatúra és féldiktatúra alapproblémája. Minden önkényuralom függ a vezér
formaidőzítésétől, s ennélfogva törékeny és kiszolgáltatott.
Evvel
az egyre élesebben kirajzolódó balsorssal szemben a jelenlegi ellenzék
gondolati állaga nem elég jó. Emiatt sikertelen az ellenzék, nem szervezeti
széttagoltsága és középszerű vezetése miatt. Mintha sejtené, hogy – kevéssé
valószínű – választási sikere esetén masszív társadalmi-gazdasági
elégedetlenséggel, a néptömegeknek az orbáni féldiktatúra által lefojtott
követeléseivel és túlköveteléseivel, az elnyomorított értelmiség jóvátételi
igényeivel, a gyűlölködő, domináns jobboldali médiákkal, a szomszédok és a
szövetséges hatalmak nehezen teljesíthető várakozásaival meg a honi fasiszta
dinamikával kell szembenéznie – , s mindezt a szétvert államapparátussal
kellene megkísérelnie, amelynek a hivatalnokai immár tapasztalatból tudják,
hogy lojalitásuk valamely balközép kormányhoz Orbán visszatérése esetén jó
esetben elbocsátással, rosszabb esetben börtönnel jár. Nem csoda, hogy az
ellenzék csak ímmel-ámmal törekszik a győzelemre.
Ez az ellenzék – amelynek a vezetőit igazságtalanul bírálják, mert
nem képesek a lehetetlenre – nem viheti végbe az új rendszerváltást (de még a rezsimcsökkentéstse). Új
ellenzékre van szükség. Nem pusztán nemzedékváltásra. A nemzedékváltás a végzetnek,
az idő múlásának a másik neve: ehhöz nem kell intellektuális erőfeszítés,
magától is bekövetkezik, s a Fidesz-KDNP „új undokai” meg a neonácik is
fiatalok.
Ez az
ellenzék nem a kormány, hanem csak a rendszer ellenzéke lehet.
Ugyanis
a Fidesz-KDNP nemzeti kormánya nem kormány, hanem politikai rendszer, amely
egyesíti magában a stabilitást szolgáló állami beavatkozást, a politikának –
diktatúrákra jellemző – közigazgatássá változtatását, a pluralizmus
redukcióját, az antiegalitarizmust (minden vesztes és kárvallott „erkölcsi
fogyatékos”) és a körkörös etnicizmust (mind a Nyugat, mind keleti és déli
szomszédaink „ellenségek”, és „ellenség” mindkét kijelölt faji kisebbség
„itthon”). A mai ellenzék semmiféle választ nem ad a válságra. Sokan gondolják
úgy, hogy még a rossz válasz is jobb, mint a semmilyen. Benne legalább van
gondolat.
A
legkeserűbb pesszimizmus is naivan derűlátó, ha szegény hazánkról van szó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.