(Phoenix
írása)
Marx -
Engels
A Kommunista Párt kiáltványa
A Kommunista Párt kiáltványa
"Továbbá szemükre vetették a
kommunistáknak, hogy el akarják törölni a hazát, a nemzetiséget.
A munkásoknak nincs hazájuk. Nem
lehet tőlük elvenni azt, amijük nincs. Minthogy a proletariátusnak
mindenekelőtt a politikai hatalmat kell meghódítania, nemzeti osztállyá kell
emelkednie, önmagát nemzetté kell szerveznie, ezért maga is még nemzeti, bár semmi
esetre sem burzsoá értelemben.
A népek nemzeti elkülönülése és
ellentétei már a burzsoázia fejlődésével, a szabadkereskedelemmel, a
világpiaccal, az ipari termelés és az ennek megfelelő életviszonyok
egyformaságával egyre inkább és inkább eltűnnek.
A proletariátus uralma még inkább
eltünteti majd őket. Együttes cselekvés – legalábbis a civilizált országoké – a
proletariátus felszabadulásának egyik első feltétele.
Amilyen mértékben megszűnik az
egyik egyén kizsákmányolása a másik által, olyan mértékben szűnik meg az egyik
nemzet kizsákmányolása a másik által.
A nemzeten belüli
osztályellentéttel együtt a nemzetek egymással szemben ellenséges magatartása
is eltűnik."
Azt hiszem, hogy az egész szöveg
kulcsa az a rész, amely szerint
"Minthogy a proletariátusnak
mindenekelőtt a politikai hatalmat kell meghódítania, nemzeti osztállyá kell
emelkednie, önmagát nemzetté kell szerveznie, ezért maga is még nemzeti, bár semmi esetre sem burzsoá
értelemben."
A burzsoáziának ugyanis nagyon
sajátos fogalmi megközelítései vannak.
A burzsoá jog nem különbözteti meg
a személyi tulajdont a magántulajdontól, ezért nem képes értelmezni a Kiáltvány
azon sorait, mely szerint:
"A kommunizmus senkitől sem
veszi el azt a hatalmat, hogy társadalmi termékeket elsajátítson" (személyi tulajdon - Phoenix)", csupán azt a hatalmat veszi el,
hogy ezen elsajátítás révén idegen munkát leigázzon." (magántulajdon
- Phoenix)
Ugyanígy a (korai) burzsoá erkölcs
nem tud különbséget tenni a nők emancipációja és a nőközösség között.
És ami témánk szempontjából a
legfontosabb: a burzsoá
felfogás nem tesz különbséget a haza és a szülőföld között. És mivel
"az uralkodó osztályok nézetei egyben az uralkodó nézetek is", azért
ez a hiba jellemzi általában a közgondolkodást is.
A szülőföld az a szűkebb-tágabb
környezet, ahol az ember felnevelkedik, szocializálódik, megszerzi alapvető
kulturális, erkölcsi identitását.
Radnóti Miklós a csodálatos
"Nem tudhatom" -ban nem a hazájáról, hanem a szülőföldjéről beszél.
Amikor a verset írta, hazája éppen kitagadta őt fiai közül, ám a szülőföldjét
senki nem vehette el tőle.
Szülőföldje természetesen
mindenkinek (a munkásoknak is) van - volt is mindig. A szülőföld nem történelmi
fogalom - szemben a hazával, amely az.
A haza és a nemzet, mint fogalmak,
a polgári átalakulás termékei. Amikor kialakultak, akkor nem szűkítő, hanem éppenséggel
tágító jellegük volt.
A prekapitalista Európában és az
europaizált Amerikában - jellemzően feudális - viszonyok a társadalmat kuszán
szétaprózták: uradalmak, latifundiumok, fejedelemségek sokasága létezett
állandóan mozgó és kizárólag az erőszak révén fenntartott határokkal, a
társadalom egymással hadakozó "háznépekre" esett szét. Aki más
nyelven beszélt, az nem idegen volt, hanem egyszerűen - néma. Erről tanuskodik
a magyar "német" és a szláv "nyemec" nemzetnév. Sem nemzet,
sem haza nem létezett.
A polgári forradalmak által
kialakított haza-fogalom ezt a szétaprózottságot volt hivatott egyesíteni -
főként természetesen a burzsoázia érdekei szerint. Ezért beszélhet Marx joggal
nemzetről, hazáról "burzsoá értelemben".
Történelemoktatásunk súlyos hiányossága,
hogy ezt nem csak nem hangsúlyozza ki, de ellenkezőleg, a XVIII-XIX.
századokban keletkezett romantikus történelem-visszavetítéseknek (kevésbé
eufemisztikusan történelemhamisításoknak) ad széles teret. Ez lényegében a
"létező szocializmus" időszakára is igaz, bár valamivel kevésbé, mint
a Horthy-korszakra, vagy az azt újraélesztgető mára.
A három legismertebb romantikus
versünk (Szózat, Himnusz, Nemzeti dal) sok példát nyújtanak az ilyen hamis
visszavetítésekre. A három szerző becsületére legyen mondva, hogy mindhárman
megírták saját romantikájuk kritikáját is: Kölcsey a Husztot, Vörösmarty a
Gondolatok a könyvtárbant, és Petőfi a XIX. század költőit, illetve az
"Egy gondolat bánt engem"-et.
A haza és a nemzet ugyanannak a
dolognak a két oldala: a nemzetnek van hazája, és a haza fiai alkotják a
nemzetet.
Sztálinak talán az egyetlen
eredetinek tekinthető és tudományosan értékelhető elméleti munkája a Bécsben,
Buharin segítségével megírt "Marxizmus
és nemzeti kérdés" című
műve. Ebben olvasható az elhíresült definíció:
"A nemzet az emberek
történelmileg kialakult tartós közössége, mely a nyelvnek, a területnek, a
gazdasági életnek és a kultúra közösségében megnyilvánuló lelki alkatnak
közössége alapján keletkezett"
Én nem a "a kultúra
közösségében megnyilvánuló lelki alkat"-ba kötnék bele, azt minden további
nélkül helyettesíteni lehet "történelmileg kialakult kulturális és
erkölcsi identitással" vagy valami hasonlóval.
Tökéletesen helyes és a marxizmus
szellemiségének megfelelő álláspont, hogy
"Persze magától értetődik,
hogy a nemzet, mint minden történelmi jelenség, alá van vetve a változás
törvényének, hogy a nemzetnek megvan a maga története, kezdete és vége."
Ám amit ezután ír Sztálin: "Hangsúlyoznunk kell, hogy a
felsorolt ismérvek közüi egymagában egyik sem elegendő a nemzet
meghatározásához. Sőt: ha ez ismérvek közül csak egy is hiányzik, a nemzet
megszűnik nemzet lenni",
az rendkívül problematikus, és bizonyítására egy felettébb iskolás
jellegű gondolatfutam következik, amely még a tárgyi tévedéstől sem mentes ("Végül a norvégek és dánok egy
nyelvet beszélnek, de ...")
Hogy Buharin alaposan segített
Sztálinnak a cikk megírásában, az valószínűleg nagy mértékben emelte az írás
színvonalát, ám a lenini "politikai végrendeletben" álló megjegyzés
Buharinról: "Buharin nem
csak a párt legértékesebb és legnagyobb teoretikusa, ... de elméleti nézetei
nagyon is kétségesen sorolhatók a teljesen marxista nézetek közé, mert van
benne valami skolasztikus (sohasem tanulta és azt hiszem, sohasem értette
egészen a dialektikát)" sokszorosan igaz a Buharint utánzó
Sztálinra.
A sztálini
"nemzet-ismérvek" többsége a szülőföld, és nem a haza fogalmához
kapcsolódik. Egyetlen ismérv megjelenése változtatta a szülőföldet hazává, de
egyben ennek az ismérvnek a jelenléte bizonytalanná is tette a többi
szükségességét - ha nem így lett volna, akkor a haza fogalma nem tágíthatta
volna óriásira a szülőföld fogalmát. Ez az új ismérv pedig nem más, mint a (tőkés) gazdasági közösség.
A haza és a nemzet új fogalmai az
új államforma, a köztársaság fogalmai is egyben. A polgári állam az, amely hatalmát
a nemzet akaratából eredezteti és amely hatalmának hatóköre jelöli ki a haza
határát.
Egy sor haza és nemzet nem tesz
eleget a sztálini ismérvek mindegyikének. Vitathatatlanul ez a helyzet az
Amerikai Egyesült Államok esetében.
1) Az USA-nemzet nem egy nyelven
beszél. Még a hivatalos nyelve, az angol is véletlenszerűen az, hiszen annak
idején néhány szavazaton múlt, hogy nem a német lett a hivatalos nyelv
2) A terület egysége nem alapja,
hanem következménye az államhatalomnak. Mivel az USA alkotmánya kimondja, hogy
az Egyesült Államoknak, mint volt gyarmatok szövetségének nem lehet gyarmata,
ezért nincs is. Alaszka, Hawaii, Puerto Rico, Guantanamo, Panama-csatorna
Övezet - nem gyarmatok, hanem utólag csatlakozott, társult államok, bérlemények
stb.
3) "A kultúra közösségében
megnyilvánuló lelki alkat" közösségét jól lehet tanulmányozni a
Chinatownokban, a néger gettókban, a latin negyedekben, a Szent Patric napi ír
felvonulásokon stb. stb.
Ugyanakkor azonban gazdasági
egység következtében:
1) Az angol nyelv tudása minden
érvényesülés alapja
2) Az USA új területeit gazdasági
vállalkozásként szervezett hódításokkal ("vadnyugat" stb.) direkt
vásárlásokkal, bérletekkel (Alaszka, Guantánamo, Csatorna Övezet stb.) igen
szilárd egységbe fogja
3) Nincs még egy ország, ahol
olyan már-már vallásos hazaszeretet lenne, a nemzeti jelképeket olyan szinte
fétikus tisztelet övezné. mint az USA.
Ez a dolgok dialektikája.
A Kommunista Kiáltvány 1847-ben
íródott és 1848 januárjában jelent meg. Ekkor Európa sok országában még éppen
csak érlelődött a polgári forradalom. Olyan országokban mint Németország és
Olaszország, a haza és a nemzet fogalmai a feudális széttagoltság, és az abból
eredő elmaradottság ellenpólusai, máshol, mint Magyarországon, vagy
Lengyelországban ezeken túlmenően még az idegen hatalomtól való függetlenség
jelszavai is. Mindezen országokban ekkor még nincs számottevő munkásság. A Kiáltvány
vitatott szavait ezekhez az országokhoz alkalmazni történelmietlen.
A Kiáltvány elsősorban a korabeli
Angliáról, Hollandiáról, Franciaországról, az USA-ról és a gyarmatokról szól.
Abban az időben a felsorolt
országokban a munkásság elképesztő nyomorban élt, semmiféle tulajdona -
munkaerején kívül - nem volt. Mivel a köztársaságokban (az angol és holland
alkotmányos monarchiák valójában szintén köztársaságok voltak) a szavazati jog
a cenzus szerint csak a tulajdonnal (vagyonnal) rendelkezőket illette meg, a
munkásoknak természetesen szavazati joguk sem volt. A szavazó polgárok formális
akaratát kifejező parlamentáris demokrácia, amely a burzsoá haza alapját
jelentette, ilyenformán a munkások számára nem létezett. Ne feledjük el, hogy a
legdinamikusabban fejlődő régiókban (az amerikai kontinensen) a hatalmas tőkés
módon szervezett ültetvényeken a munkások formálisan is rabszolgák voltak!
Ezeknek a munkásoknak valóban nem
volt hazájuk! Egy sor polgári, emberi jogot kellett maguknak kivívni
(választójog, szakszervezeti, gyülekezési jog, munkaidő csökkentés és
korlátozás stb.) amelyek révén ma már a proletariátus "nemzetté szervezte
magát, bár semmi esetre sem burzsoá értelemben". Ám még ma is - vagy ma
még inkább - fontos a munkások internacionalista gondolkodása, cselekvése -
hiszen tudjuk
A gazdag külföldi kizsákmányolja a
szegény külföldit.
A gazdag külföldi kizsákmányolja a
szegény magyart.
A gazdag magyar kizsákmányolja a
szegény magyart.
A gazdag magyar kizsákmányolja a
szegény külföldit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.