(Phoenix)
Az ukrajnai helyzet bizonyos fokig
az első világháborúra emlékezet, amennyiben semmiképpen nem a jó és a rossz – jól
elválasztható – konfliktusáról van szó, hanem különböző imperialista
érdekcsoportok összecsapásáról, aminek természetesen vannak helyi áldozatai is
(amilyen az első világháborúban Szerbia volt), de a történet messze nem róluk
szól.
Putyin Jelcin önállósult
kreatúrája, aki sokban szembeszállt mentorával, de bizonyos alapelvekben nincs
lényeges változás - esetenként Putyin markánsabban képviseli a jelcini vonalat,
mint maga Jelcin tette azt. Mindenek előtt ilyen az immár közel félévezredes
orosz geopolitikai alapelvek fenntartása és védelme:
1/ Oroszországnak földrajzilag jól
meghatározott érdekszférája van, amit minden eszközzel igyekszik fenntartani
(az érdekszféra soha nem jelentette az abba tartozó területek feltétlenül
Oroszországhoz csatolását adminisztratív értelemben is!);
2/ Oroszország világhatalom, és
mint ilyennek joga van minden fontos nemzetközi kérdésbe érdemileg beleszólni,
nem tűri, hogy a megkérdezése nélkül, a háta mögött döntsenek;
3/ Amennyiben az előző két elv
megsértése miatt Oroszország átlépi az 1/-ben említett érdekszférája határát, a
probléma többé-kevésbé sikeres (legalább Oroszország "arcát" megvédő)
megoldása után mindig visszatér az 1/-ben megjelölt érdekszférája keretei közé
(a 3/ elv egyrészt azt jelenti,
hogy nem igazak az orosz terjeszkedésről szóló újra meg újra elhangzó vádak,
másrészt azonban ez nem valamiféle pozitív orosz lelki alkat következménye,
hanem a túlságosan központosított hatalom és az érdekszféra önmagában is
hatalmas kiterjedése között feszülő konfliktus következménye. Az USA lényegesen
kisebb "anyaországi" területe, és lényegében jól bejáratott federalista,
decentralizált államszerkezete révén folytathat valóban terjeszkedő politikát -
ellentétben Oroszországgal az USA még soha sehonnan önként nem távozott, ahova
betette a lábát)
Annak idején Jelcin volt a
kezdeményezője a Szovjetunió felbomlását eredményező Minszk-melletti
egyezménynek és a rendkívűl laza, sokban pusztán formális Független Államok
Közössége létrehozásának. Ebben személyes hatalmi ambiciói (Gorbacsov
eltávolításának szándéka) mellett bizonyos reálpolitikai megfontolások is
szerepet játszottak. Mivel Gorbacsov nem teljesítette a szovjet
tagköztársaságok jogos követeléseit (a saját anyanyelv elsőbbsége az orosz
nyelvvel szemben, a besorozott kiskatonák helyben való kiképzése saját
anyanyelvű vezénylés mellett stb.), semmi garancia nem volt a megújult Unió
tervét nagy többséggel elfogadó népszavazás eredményének megvalósulására - a
balti köztársaságokban például a népszavazás teljesen sikertelen volt.
Jelcin, immár az önállósult
Oroszország fejeként reálpolitikusként viselkedett, amikor nem próbálta menteni
a menthetetlent és kiengedte az orosz érdekszférából a balti államokat. Annál
kevésbé viselkedtek így a másik oldalon, amikor példátlan gyorsasággal
felvették ezeket az államokat a NATO-ba. Ez egyeke volt azoknak a
megszámlálhatatlan gesztusoknak, amivel a "győztes" Nyugat meg akarta
alázni az Orosz Birodalamat.
Putyin ezt a jelcini politikát
markánsabban, de lényegében változatlanul folytatta. Egészen mostanáig semmi
jele nem volt, hogy Oroszország a legkisebb mértékben is kétségbe vonná a FÁK
tagállamainak szuverenitását. Ez alól egyetlen kivétel volt, Grúzia. Ám ott is
érvényesült a 3/ geopolitikai alapelv: miután Oroszország 1992-ben katonailag
biztosította a Grúzia részeit képező autonóm területek (Oszétia, Abházia) de
facto önállósulását, Grúzia fennmaradó részeinek szuverenitását nem bántotta.
Igyekezve a legszorosabb kapcsolatokat kialakítani az új érdekszféra
legfontosabb Oroszországtól államilag független részeivel soha nem vonta
kétségbe Belarussz, Kazahsztán és Ukrajna valamint a többi FÁK tagállam teljes
állami függetlenségét. Nyilván nem nélkülözve nyomásgyakorlási eszközöket végül
is kölcsönösen előnyös szerződés született Oroszország és Ukrajna között az
orosz feketet-tengeri hadiflotta hagyományos bázisának Szevasztopolnak az orosz
hosszúlejáratú bérletéről.
Ukrajna egymást váltó kormányai -
a többi kelet-közép európai rendszerváltó ország többségéhez hasonlóan - mély
gazdasági válságba döntötték az országot. 2004 és 2010 között meglehetősen
ekzaltált körülmények között, de a törvényesség látszatát betartva váltogatták
egymást az "oroszbarát" és a "nyugatbarát" kormányok, de
egyik sem tudta rendbe tenni az ország megroppant gazdaságát. 2013-ban azonban
lényegében puccsal buktatták meg az "oroszbarát" Janukovics elnököt.
Mivel Janukovics uralmának semmiféle - a korábbi időszakokhoz képest - kirívó
eseménye nem volt (Tyimosenkó volt miniszterelnök asszony bebörtönzését kivéve,
ami azonban nem lehetett kiváltó ok), azért az egyetlen számba jöhető ok az
volt, hogy Janukovics nem írta alá az Európai Unióval a társulási szerződést.
Ehhez a szerződéshez Ukrajna lakoságának egy jelentős része semmivel alá nem
támasztható illúziókat támasztott, holott a legvalószínűbbnek Ukrajnának a
NATO-ba terelése tűnik (amire jó elrettentő példa Törökország, amely 1949 óta
alapító tagja a NATO-nak, 1963-ban társulási szerződést írt alá az EU
elődszervezetével és azóta is hitegetik a rendes tagsággal, aminek
valószínűsége a közeli jövőben a nullával egyenlő).
Igen valószínű, hogy Janukovics
orosz nyomásra nem írta alá a társulási szerződést. Ugyanis ez lett volna az a
pont, ahol Ukrajna átlépte volna az orosz geopolitika 1/ pontjában megszabott
határt. Sem Putyin, sem Oroszország Putyinnál demokratikusabb, vagy diktatórikusabb
irányítója nem tűrheti el, hogy Ukrajna nyíltan a
NATO felé orientálódjon.
A majdani "forradalom"
végképpen megijesztette Moszkvát. Immár a fekete tengeri hadiflotta,
Szevasztopol került veszélybe. Kiev brutális lépése, amivel visszavonta az ukrán
és az orosz nyelv egyenrangúságáról szóló törvényt, felingerelte Kelet-Ukrajna
orosz ajkú többségét. Putyin (Moszkva) bolond lett volna, ha nem használja ki a
helyzetet. Információk hiányában nem tudom megítélni, hogy a kelet-ukrajnai
"orosz szeparatizmust" Oroszország szervezte-e, vagy csak megragadta
az ebben rejlő, számára kedvező lehetőséget. Igen, itt valóban polgárháborús,
sőt világháborús veszélyt idéztek fel. Azonban ebben a NATO, az EU legalább
annyira sáros, mint Oroszország. Elég lett volna egy felelős nyilatkozat arról,
hogy a NATO semmilyen körülmények között nem kínál fel tagságot Ukrajnának,
hogy Ukrajna tiszteletben tartja nemzeti kisebbségei már elért jogait, azokat
inkább bővíteni, mintsem szűkíteni fogja és Oroszországnak nem maradt volna
semmilyen erkölcsi alapja Ukrajna belügyeibe beleszólni, vagy pláne megsérteni
Ukrajna területi egységét.
Még valami.
Megkérdezném, joga van-e egy
szuverén ország valamely területét az ott többségben levő nemzetiségi
kisebbségnek - külföldi hatalom támogatásával - elszakítani? A félreértések
elkerülése végett: nem a Krimről, Kelet-Ukrajnáról kérdezek, hanem Koszovóról (a
különbség: Oroszország - legalább is eddig - nem bombázta Ukrajnát, a NATO
viszont bombázta Szerbiát)
Megkérdezném, hogy ha egy
nagyhatalom veszélyben érzi szerződéses jogait egy stratégiailag kiemelkedően
fontos objektum esetében, joga van-e érdekeit megvédeni? A félreértések
elkerülése végett: nem Szevasztopolról kérdezek, hanem a Panama Csatorna
Övezetről (a különbség: Oroszország nem rohanta le Ukrajnát, nem pusztított el
több tízezernyi ukránt és nem rabolta el Ukrajna egyébként igencsak kétes
legitimitású elnökét, az USA tengerészgyalogosai viszont partraszálltak
Panamában, megöltek több tízezer panamait és elrabolták Panama törvényes
elnökét).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.