Daniel Gluckstein: Lenin, az imperializmus és
a háború – III. utolsó rész
(Megjelent a La Vérité speciális kiadásában,
2014 júniusa)
A
szociálsovinizmus gyökereinél
Lenin pontosít:
«A
kapitalizmus biztosította egy maroknyi különlegesen gazdag és nagyerejű állam
(a Föld lakosságának kevesebb, mint egytizede, s ha szélesebben és túlzóan is
számolunk, egyötöde) privilegizált helyzetét. amely egyszerű
«szelvényvagdosással» fosztogatja az egész világot. (…) El lehet képzelni, hogy
ez a gigantikus extraprofit (mert abból a profitból származik, amelyet
a tőkések a «saját országuk» munkásaikból a kipréselten felül érnek el),
lehetővé teszi, hogy korrumpálják a munkásvezetőket és a munkásarisztokrácia
felsőbb rétegét. A «fejlett» országok tőkései ténylegesen meg is teszik: ezer
módon korrumpálják azokat, közvetlenül vagy közvetetten, nyíltan vagy rejtve…».
Lenin szerint az 1914 előtti II.
Internacionáléban az opportunizmus kikristályodása nyomán megjelent politikai
formák, a municipalizmus és a miniszterializmus ennek jelzései (annak ellenére,
hogy országok szerint különbözhetnek), amit nem tudunk elemezni és megérteni
(tehát küzdeni ellene) anélkül, hogy össze ne kapcsolnánk társadalmi és gazdasági
gyökereit. E témában Gérard Bloch aláhúzza:
«Senki
nem értette meg teljességében a Tőke
metódusát a II. Internacionálé idején, s ennek hatása a század elején a
revizionizmus elleni polémia különös jellege. (…) 1915-ig kellett várni, hogy
Lenin végezze el az imperializmus, a kapitalizmus legfelsőbb foka elemzését,
ahogyan benne rejlő törvényeiből, a termelőerők és a termelőeszközök
magántulajdona közötti konfliktusokból elkerülhetetlenül bekövetkezik
agóniájának szakasza, a világforradalom időszaka. Minden bizonnyal nem csak
Lenin géniusza és Hegel A logika olvasása kellett Marx módszere együttesének megragadására, hanem az is,
hogy a kapitalizmus végső történelmi válságának korszaka 1914. aug. 1-vel
elkezdődjék».
Az imperialista háború reakciós minősítése
minden érintett ország munkásmozgalmára következményekkel járt.
«A
saját, az imperialista háborúban elkötelezett kormány elleni harc nem állhat
meg egyik országban sem annak a forradalmi agitáció okozta nyilvánvaló veresége
előtt (…) Oroszország győzelme a világ és az ország belső reakciós erőinek
megerősödéséhez vezetne, s a régióban már meghódított népek teljes
kiszolgáltatottságához vezetne. Ez az, amiért Oroszország veresége lenne
összességében a legkisebb rossz».
Következésképpen:
«Egy
reakciós háborúban a forradalmi osztály mást nem kivánhat, mint kormánya
kudarcát».
Lenin másfelé tereli a polémiát az
imperializmus Kautsky által megformált meghatározásával szemben, de megjegyzi,
hogy Kautsky «volt az II.
Internacionálénak nevezett időszak fő marxista teoretikusa az 1889-1914 közötti
huszonöt év alatt», mielőtt az a szociálsovinizmushoz csatlakozott. Az imperializmus mint a kapitalizmus
legfelsőbb foka vagy «gazdasági foka»
lenini meghatározásának Kautsky egy másik definícióval opponál: az imperializmus
csak egyszerű politika, az, amit a «pénzügyi
tőke» részesít előnyben. Kautsky szerint nem kell «azonosítani» az imperializmust a «kortárs kapitalizmussal», annak ellenére, hogy az imperializmus a «fejlett ipari kapitalizmus vitális
szükséglete», amelynek az az állandó tendenciája, hogy keresi a «mind nagyobb agrárrégiók annektálását vagy
alávetését, akármilyen nemzet is lakja azokat». Egy ilyen definíció, húzza
alá Lenin:
«nem ér
semmit, mert egyoldalú, önkényes, egyedül a nemzeti kérdést hozza ki (…)
önkényes és pontatlan módon egyedül az annektálást végrehajtó országok ipari kapitalizmusához köti és nem
kevésbé önkényesen és pontatlanul az agrárrégiókat teszi előtérbe».
Lenin aláhúzza, hogy az annexiók tendenciája:
«nem
csak az agrárrégiókra vonatkozik, hanem még a legiparosodottabbakra is
(Belgiumot Németország, Elzászt Franciaország kivánta meg), mivel elsősorban
befejeződvén a világ felosztása, új felosztás követeli a kezek kinyújtását
bármilyen területek felé; másodsorban pedig az imperializmus alapvető lényege a
nagyhatalmak vetélkedése a hegemónia megszerzésére, vagyis területek
megódítására – nem is annyira saját magukért, mint az ellenfél meggyengítéséért
és annak hegemóniája aláaknázásáért».
Mivel kombinálódik az, amit a kérdés «gazdasági aspektusának» nevez.
«Kautsky
az imperializmus politikáját elválasztja annak gazdaságától feltételezve, hogy
az annexió a pénzügyi tőke «preferált» politikája, és ennek oppozíciójaként a
burzsoáziának egy más politikája is lehetséges még mindig a pénzügyi tőke
bázisán. Összefoglalva: a gazdaságban a monopóliumok összeegyeztethetőek olyan
politikai viselkedéssel, amely a monopóliumot, az erőszakot, a hódítást
kizárja. Összefoglalva: mintha a pénzügyi tőke idején precizen befejezett
területi felosztás kompatibilis lenne egy nem imperialista politikával (…) Ez
eltompítja a kapitalizmus jelenlegi fázisának legalapvetőbb ellentmondásait».
Az
«ultraimperializmus» apropóján
Amikor Kautsky azt állítja, hogy az
imperializmus nem a kapitalizmus törvényeiből fakad, hanem az csak a
kapitalizmus politikai tendenciáját fejezi ki, el tudjuk képzelni – Kautsky meg
is teszi –, hogy a kapitalizmus egy más formája, az, amit Kautsky
«ultraimperializmusnak» nevez, felül tud kerekedni annak ellenmondásain.
Lenin szerint ez a szuperimperializmus
elképzelés «egyesülés, nem pedig az egész
világ imperializmusainak harca, a tőkés rendszerben a háborúk megszünésének
fázisa, a «nemzetközi szinten egyesült pénztőke univerzumának közös
kizsákmányolása» fázisa semmi más, mint
«ultraszamárság», «mélységesen téves eszme (…), mely olajat önt az
imperializmus apologistáinak tüzére,
amelyet követve a pénztőke dominanciája meghaladja a világgazdaság egyenlőtlenségeit és ellentmondásait, holott a
valóságban azokat az csak megerősíti».
Pontosan ellenkezőleg van tehát:
«A
pénzügyi tőke és a trösztök nem meggyengítik, hanem megerősítik a világgazdaság
különböző elemei fejlődési ritmusa közötti differenciákat. Márpedig a tőkés rendszerben az erőviszonyok módosulnak, akkor hol
lakozhat itt az ellentmondások feloldása, ha nem az erőben?»
Térjünk vissza a háborúk gyökerére:
«Kell-e
kérdezni, hogy van-e a finánctőke számára a kapitalizmusban más eszköz, mint a
háború az egyik oldalról a termelőerők fejlődése és a tőkefelhalmozás közötti,
másrészről a gyarmatok megosztása és a «befolyási övezetek» közötti
aránytalanság gyógyítására?»
A kérdésre Lenin negatívan válaszol: az
interimperialista ellentmondások nem képesek másként megoldani,
csakis az imperialista hatalmak közötti konfrontációkkal, ideértve a legerőszakosabbakat
is.
Az 1914-ben kezdődő világháború tehát nem egy
baleset, hanem a tőkés fejlődés törvényei által létrehozott imperializmus
természetéből fakad. De egyik korszakból áttértünk egy másikba. A nemzeti
emancipáció, a nemzetek önmeghatározása nem ugyanúgy vetődik fel, mint az előző
fázisban. Ezentúl, írja Lenin:
«a
nemzetek önmeghatározását is a kapitalizmus imperialista szakaszához kapcsolódva kell nézni (…). Mi az imperializmus elleni
forradalmi harc hívei vagyunk, vagyis a kapitalizmus ellen. Az imperializmus
pontosan megtalálható a más nemzetek elnyomóinak törekvéseiben, az elnyomás
szétterjedésében és súlyosbodásában, a gyarmatok újrafelosztásában. Ezért van,
hogy korunkban a nemzeti önmeghatározás kérdésének gyökere az elnyomó országok szocialistáinak attitüdjében található.»
Elnyomó
nemzetek, elnyomott nemzetek
Lenin szemében az imperializmus időszakában
alapvető kérdéssé válik az elnyomó és elnyomott nemzetek éles
megkülönböztetése:
«A
szociáldemokrata program középpontjában kell állnia az elnyomó és az elnyomott
nemzetek megkülönböztetésének, ez a divízió az imperializmus lényege (…). Ez a
divízió (…) kapitális az imperializmus elleni forradalmi harc szemszögéből.
Ebből a divízióból kiindulva kell megállapítani a «nemzetek saját maguk feletti
rendelkezésének joga» definiálását, amely konzekvensen demokratikus,
forradalmár és megfelel
a szocializmusért való azonnali küzdelem
általános feladatának. Ennek a jognak a nevében cselekedve és követelve, hogy
azt ne csak halkan elrebegjék, az elnyomó nemzetek szociáldemokratáinak
vállalniuk kell a szeparáció szabadságát az elnyomott nemzetek javára, mivel
egyébként a nemzeti jogok egyenlőségének elismerése és a munkások nemzetközi
szolidaritása csak üres szó és képmutatás».
Az imperializmusnak minden vonalon reakciós
minősítése és a háború imperialistának minősítése Lenin szerint számos
következménnyel jár. Nevezetesen azzal, milyen módon kell megformálni a békéért
való harcot:
«A
békéért vívott harc elválasztása a proletariátus forradalmi harcától nem más,
mint egy szentimentális burzsoá pacifista mondat, vagy amely csak a nép
megtévesztésére szolgál. Nem tudunk és nem is kell «államférfiúi» pózt
felvennünk és konkrét «békeprogramokat» kidolgozni. Ezzel ellentétben a mi
dolgunk, hogy megmagyarázzuk a tömegeknek, hiábavaló reménykedni a demokratikus
(annexió-, erőszak-, fosztogatásmentes) békében a forradalmi osztályharc
fejlesztése nélkül (…). Az imperializmus megdöntéséért folytatott harc nehéz,
de a tömegeknek ismerniük kell az igazságot erről
a nehéz, de mégis szükséges harcról. Nem szabad olyan reményekbe ringatni őket,
hogy a béke elérhető az imperializmus megdöntése nélkül», «az imperialista
háborúk teljes mértékben elkerülhetetlenek amíg a magántulajdon létezni fog».
De a háborúellenes harc és a tőke
megdöntésére irányuló harc közötti szoros kapcsolat szükségességét megformálni
semmiképpen nem jelenti, hogy a demokratikus feladatok elvesztették volna
jelentőségüket és jelentésüket. Erről Lenin ezt írja:
«A
proletariátus csak a demokrácián keresztül tud győzni – ami a hiánytalan
demokrácia megvalósítását jelenti – és energikusan ragaszkodva demokratikus
követeléseiért vívott harca minden egyes epizódjához. A szocialista forradalmat
és a kapitalizmus elleni harcot abszurd szembeállítani a demokratikus követelések egyikével, a nemzeti követeléssel. A kapitalizmus elleni forradalmi harcot össze
kell kötnünk a demokratikus követelések együttesének forradalmi programjával és taktikájával: köztársaság, hadsereg, nép
által választott funkcionáriusok, nők egyenjogúsága, nemzeti önrendelkezés,
stb».
Evidens kapcsolat létezik a forradalmi
defetizmusért, tehát saját kormánya vereségéért küzdő Lenin meg nem alkuvása és
magának az imperializmus természetének mély analízise között. Van kapcsolat
eközött és a gyakorlati következmények között, amelyeket le kellett vonnia az
1917-es forradalom első napjaitól kezdve. Különösen amikor visszatérve
Oroszországba közzétette híres Áprilisi téziseit, amellyel napirendre
vette a harcot, hogy a munkásosztály és reprezentánsai szakítva a burzsoá
kormánnyal kezükbe vegyék a demokratikus feladatok megvalósítását, amelyet mint
osztály egyedül ez tudott végigvinni. Van kapcsolat ezen elemek együttese és
saját eltökélt harca között, hogy tudatosan végigvigye a szükséges szakítást az
I. Internacionálé szociálsovinisztáival.
Néhány reflexió
Itt nincs hely arra, hogy megvizsgáljuk a
történelmi fejlődést, amely 1917. októberétől kezdve Lenin elemzését és
imperialistaellenes küzdelmét igazolja. Ez már egy másik történet. De három reflexiót
vitára lehet bocsátani:
- Egy évszázaddal azután, hogy az 1914-18-as mészárszék megkezdődött, ugyanez a dekadens, megkopott, széteső imperializmus, amely ebben a szakaszában már arra sem képes, hogy bármilyen pozitív fejlődést adjon az emberiségnek, amely a mai dekompozíció elszabadult vágtázásának gyökere és az összes földrészt, népet érinti, az emberiségnek már a létét is fenyegeti. A nagy termelési eszközök magántulajdonán alapuló rendszer a rothadás stádiumába került és túlélése Lenin szerint lehetetlen. Lehetséges lenne-e ez a túlélés az apparátusok támogatása nélkül, amelyek végleg elárulták a szocializmusért vívott küzdelmet, a szociáldemokrata apparátusokhoz csatlakozott sztálinista ellenforradalmárok apparátusai nélkül, mindazok nélkül, amelyek ezek válságából születtek és egy évszázaddal 1914 után hozzásegítenek a véglegesen csődött mondott társadalmi rendszer agóniájának meghosszabbításához?
- A második megjegyzés az elnyomott és elnyomó népek megkülönböztetésére vonatkozik. Számosan vannak, akik a (külföldi) «despotizmus» elleni küzdelem jegyében saját imperialista kormányuk mögött sorakoznak fel és igazolják a háborúkat a világ minden részében, Iraktól Líbiáig, Malitól Ukrajnáig. De 2014-ben ugyanúgy, mint 1914-ben, a munkásmozgalom első feladata az «elnyomó nemzetek» berkeiben nem a saját imperializmus elleni küzdelem lenne az elnyomott nemzetek oldalán?
- A harmadik aspektus a munkásosztály független politikájának szükségessége, amely felétele annak, hogy az a tőkés osztály kezéből kiragadja a tulajdoni rendszert. Nem kevésbé 2014-ben mint 1914-ben nincs visszatérés a «jó kapitalizmushoz», amely a finánctőkével ellentétben produktív és befektető. A tőke az tőke. Lenin megfogalmazásában:
«A reakciós feudalizmus helyét ma a szenilis burzsoázia finánctőkés
mágnásai foglalták el. Végképp el kell söpörni».
Ez a IV.
Internacionálé feladata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.