Sztrájkhullám a Renault, Hyundai és Kia üzemeiben: 100 000 munkás harcol
Dél-Korea rendszeresen példaként szolgál
a nagytőke számára. Nem véletlenül: a munkaidő növekszik, a munka ritmusa
pokoli, a foglalkoztatás prekarizált, a szakszervezeteket megtorlás éri. A
dolgozók azonban nem hagyják magukat.
A sztrájkhullám elsősorban a
gépkocsigyártást érinti, nem is először. Harmadik éve már, hogy a Hyundainál
sztrájkok folynak és a Renault-nak pedig az év eleje óta a 8. részleges sztrájkot
kell elviselnie.
A mostani eseményekben az az új,
hogy ezek a munkabeszüntetések koordináltak
a Hyundai és a Kia dolgozói között. Aug. 14-én a Hyundai 47 ezer szakszervezeti
tagjának 70 %-a voksolt a sztrájkra a Kia 30 000 szakszervezeti tagjához csatlakozva.
Aug. 22-én mindkét cégnél 4 órára szüntették be a munkát.
Néhány részleges sztrájk után aug.
29-én a (Samsung Motors tulajdonosa) Renault munkásai álltak le elutasítva az igazgatóság
javaslatait, melyek sokkal rosszabbak az általuk vártnál.
A tét a bónuszok alapbérbe integrálása volt. A
dél-koreai munkáltatók szívesen használják ezeket, mivel a dolgozót saját kizsákmányolása
fokozására ösztönzik (munkaintenzitás növelése, túlórák vállalása); azonfelül
azt a látszatot kelti, mintha az alkalmazottak ugyanazon a «hajón» utaznának: a
versenyképesség fokozása a munkásság érdeke is; de nem elhanyagolható az sem,
hogy a béreket illető társadalmi terhek ezeket nem érintik (fizetett szabadság,
betegbiztosítás, nyugdíjjárulék).A Legfelsőbb Bíróság igazat adott a
szakszervezeteknek, a vállalatok a rendszeres «jutalmakat» építsék be a
fizetésekbe.
Aug. 29-én a Reanult dolgozói utasították el a bónuszokkal
kisért havi 48 € béremelést, a kétéves
bérbefagyasztás után 90 eurós emelést követelve.
A Hyundainál és a Kiánál
azt nem fogadják el, hogy újabb bónuszokat kínál az igazgatóság a hétvégi túlórázások
fejében. A munkások havi 100 euró béremelést követelnek és munkahelyük garantálását
60 éves korukig.
A szakszervezetek közösen beleerősítettek a Legfelsőbb Bíróság ítélete nyomán, amelyet a vállalatok
nem fogadnak el. «Ha a vállalat így folytatja,
vége a párbeszédnek és határozatlan idejű sztrájkba kezdünk».
A két érintett szakszervezet a KMWU-hoz tartozik, amely a hatalmas és harcos KCTU (Szakszervezetek
Koreai Föderációja) tagja. A KCTU taglétszáma 700 000 fő, s a munkáltatókhoz és
a kormányhoz közeli FKTU-val szemben alternatívát képvisel. Az 1990-es évek
nagy osztályharcos sztrájkjai vezette.
A dél-koreai munkáltatók haboznak a «répa vagy bot»
alkalmazása között. A négyórás munkabeszüntetés folytán a Hyundai és a Kia 50
millió eurót veszített. A Hyundai két megoldást fontolgat: időszaki munkások
foglalkoztatása vagy máshová áttelepülés. Termelése egy részét már diszlokalizálta
Kínába, holott messze nem arról van szó, hogy ne lenne nyereséges: profitja
2012-ben 1 milliárd euró volt, 2013-ben 1,3 milliárd, az elemzők szerint pedig
2014-ben rekordra számíthat.
Tehát a több mint 100 000 szervezett munkás munkabeszüntetése
nem vicces a néhány év alatt az autógyártásban 5. helyre felfutott Dél-Koreában.
A dél-koreai vasutasok múlt év
decemberi hősies sztrájkja, a pedagógusok harca az antikommunizmus nevében
betiltandó szakszervezeteik védelmében, a gépkocsigyártó munkások mozgalma
minden szimpátiánkat kiérdemli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.