2014. szeptember 21., vasárnap

Dél-Korea




Sztrájkhullám a Renault, Hyundai és Kia üzemeiben: 100 000 munkás harcol




Dél-Korea rendszeresen példaként szolgál a nagytőke számára. Nem véletlenül: a munkaidő növekszik, a munka ritmusa pokoli, a foglalkoztatás prekarizált, a szakszervezeteket megtorlás éri. A dolgozók azonban nem hagyják magukat.  
A sztrájkhullám elsősorban a gépkocsigyártást érinti, nem is először. Harmadik éve már, hogy a Hyundainál sztrájkok folynak és a Renault-nak pedig az év eleje óta a 8. részleges sztrájkot kell elviselnie.    
A mostani eseményekben az az új, hogy ezek a munkabeszüntetések koordináltak a Hyundai és a Kia dolgozói között. Aug. 14-én a Hyundai 47 ezer szakszervezeti tagjának 70 %-a voksolt a sztrájkra a Kia 30 000 szakszervezeti tagjához csatlakozva. Aug. 22-én mindkét cégnél 4 órára szüntették be a munkát.  
Néhány részleges sztrájk után aug. 29-én a (Samsung Motors tulajdonosa) Renault munkásai álltak le elutasítva az igazgatóság javaslatait, melyek sokkal rosszabbak az általuk vártnál.  
A tét a bónuszok alapbérbe integrálása volt. A dél-koreai munkáltatók szívesen használják ezeket, mivel a dolgozót saját kizsákmányolása fokozására ösztönzik (munkaintenzitás növelése, túlórák vállalása); azonfelül azt a látszatot kelti, mintha az alkalmazottak ugyanazon a «hajón» utaznának: a versenyképesség fokozása a munkásság érdeke is; de nem elhanyagolható az sem, hogy a béreket illető társadalmi terhek ezeket nem érintik (fizetett szabadság, betegbiztosítás, nyugdíjjárulék).A Legfelsőbb Bíróság igazat adott a szakszervezeteknek, a vállalatok a rendszeres «jutalmakat» építsék be a fizetésekbe.
Aug. 29-én a Reanult dolgozói utasították el a bónuszokkal kisért havi 48 béremelést, a kétéves bérbefagyasztás után 90 eurós emelést követelve.
A Hyundainál és a Kiánál azt nem fogadják el, hogy újabb bónuszokat kínál az igazgatóság a hétvégi túlórázások fejében. A munkások havi 100 euró béremelést követelnek és munkahelyük garantálását 60 éves korukig.  

A szakszervezetek közösen beleerősítettek a Legfelsőbb Bíróság ítélete nyomán, amelyet a vállalatok nem fogadnak el. «Ha a vállalat így folytatja, vége a párbeszédnek és határozatlan idejű sztrájkba kezdünk».
A két érintett szakszervezet a KMWU-hoz tartozik, amely a hatalmas és harcos KCTU (Szakszervezetek Koreai Föderációja) tagja. A KCTU taglétszáma 700 000 fő, s a munkáltatókhoz és a kormányhoz közeli FKTU-val szemben alternatívát képvisel. Az 1990-es évek nagy osztályharcos sztrájkjai vezette.

A dél-koreai munkáltatók haboznak a «répa vagy bot» alkalmazása között. A négyórás munkabeszüntetés folytán a Hyundai és a Kia 50 millió eurót veszített. A Hyundai két megoldást fontolgat: időszaki munkások foglalkoztatása vagy máshová áttelepülés. Termelése egy részét már diszlokalizálta Kínába, holott messze nem arról van szó, hogy ne lenne nyereséges: profitja 2012-ben 1 milliárd euró volt, 2013-ben 1,3 milliárd, az elemzők szerint pedig 2014-ben rekordra számíthat.

Tehát a több mint 100 000 szervezett munkás munkabeszüntetése nem vicces a néhány év alatt az autógyártásban 5. helyre felfutott Dél-Koreában.

A dél-koreai vasutasok múlt év decemberi hősies sztrájkja, a pedagógusok harca az antikommunizmus nevében betiltandó szakszervezeteik védelmében, a gépkocsigyártó munkások mozgalma minden szimpátiánkat kiérdemli.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.