2013 január
elsejétől az önkormányzati iskolák a Klik fenntartásába kerültek. Ez a tanév
közepe volt, ami a félévi bizonyítványok kiállítása miatt adminisztrációkkal
terhes időszak. Ennek ellenére a pedagógusok több hétig leltároztak: az
utolsó szögig felmérték az iskolák eszközállományát, és vezették az átadás-átvétel
adminisztrációját.
- Az új
törvény értelmében emelkedett a kötelezően iskolában töltött idő (32 óra),
illetve bővült a tanórákkal lekötött idő (sok helyen 26 órára). Rengeteg
pedagógus túlórázik anélkül, hogy egyetlen fillér kompenzációt is kapna. A 32
órát jóval túlteljesítik, de a munkaidő-nyilvántartásban ezt nem jelezhetik.
Ők azt mondják: hazudniuk kell.
- A kormány
szétverte a tankönyvpiacot, az államosított rendszerben sokszor rossz időben
és hiányosan érkeztek meg a tankönyvcsomagok, ami a tankönyves tanárokra
sokkal nagyobb terhet rótt. Mindezt sokkal alacsonyabb díjazásért, mint a
piaci működés idején. A fórumon egy pedagógus arról számolt be: még
novemberben is van olyan tanítványa, akinek nem jött meg a tankönyve.
- A kormány
megszüntette a tanszabadságot: kötelezően írja elő azt a két tankönyvet,
amelyből választani lehet, illetve nem engedi meg a kötelező
kerettantervektől való eltérést.
- A
mindennapos testnevelés órát annak ellenére vezették be, hogy az iskolák
negyedében nem volt megfelelő tornaterem. Az óraszervezésben óriási
feszültséget jelentett ez az intézkedés.
- A Klik
megalakulása óta forráshiányos, a kormánynak még egyszer sem sikerült olyan
költségvetést kialakítania, amely elegendő lenne az oktatás zavartalan
működtetéséhez. A forráshiány miatt az iskolák sokszor hiába kérik a
taneszközöket, azokat a pénzhiány miatt nem kapják meg.
- Az óraadó
pedagógusok fizetése rendszeresen csúszik, hónapokig nem kapják meg a
bérüket.
- A Klik az
alvállalkozóknak (például gyerekeket sportfoglalkozásra buszoztató cégeknek)
sem fizet időben, és sok esetben a közüzemi számlákat sem egyenlíti ki. Több
botrány is kipattant amiatt, hogy egyes iskolákban kikapcsolták az
internetet, vagy az áramszolgáltatást.
- A Klik nem,
vagy csak késve fizeti a pedagógusok utazási költségeit.
- A Klik a
jubileumi díjakkal is tartozik sok pedagógusnak.
- Bevezették a
pedagógus-életpályamodellt, amivel megszűntek a pótlékok, így azok is,
amelyek a helyettesítésekre, illetve a minőségi munka elismerésére
szolgáltak. Az új bértábla belépésével megjelent a minősítési rendszer, amely
kötelezi a pedagógusokat, hogy bizonyítsák, milyen kategóriára – pedagógus 1,
2, mester tanár, kutató tanár – jogosultak. A rendszer merev,
túlbürokratizált, számos hasznos tevékenységet nem lehet feltölteni a
minisztériumi asztaloknál kialakított sémákba. A pedagógusok zömének 2013
szeptemberétől több lépcsőben emelkedik a fizetése, ugyanakkor a
munkaterhelése is, így ezt kevesen érzékelik előrelépésnek.
-
Gyakorlatilag megszűnt a gyerekvédelem az iskolákban. A gyerekvédelmi
felelősök – ha vannak – túlterheltek, mert extra feladatként látják el
az ezzel járó feladatokat.
- A
minősítéssel párhuzamosan kiépíti a kormány a szakfelügyeleti rendszert.
Mivel nincs elég minősítő pedagógus, bevezeti a BECS-et (korábbi nevén
PÖCS-öt), azaz a belső ellenőrzési csoportot. Ennek keretében a
pedagógusoknak egymást kell minősítgetniük, ami felmérhetetlen feszültségeket
gerjeszt a tantestületekben.
- A félelem
egyre mélyebben issza be magát a tantestületekbe. A pedagógusok attól
tartanak, hogy a kritikának retorzió lehet a vége.
- A
pedagógusok nyakára ültették a Nemzeti Pedagógus Kart, amelyet az állam
hozott létre és a költségvetésből finanszíroz. A közelmúltban ez a testület
etikai kódexet szavazott meg, amely alapja lehet etikai eljárásoknak. A
köznevelési törvény eddig is tartalmazott a munkavégzésre etikai előírásokat,
ezért sokan újabb fenyegetésként élik meg a kódexet, amelyet ráadásul
vitatható körülmények között szavaztak meg.
- Az állam azt
tervezi, hogy iskolaközpontokat hoz létre, kisiskolákat szüntet meg. Ez újabb
bizonytalanság a pedagógusok körében.
- A szakképző
intézményeket 3 év alatt háromszor szervezték át, ennyiszer kellett káoszban
tanítaniuk a szakképző intézmények pedagógusainak. A többcélú
intézményeket szétszedik, így gimnáziumok szűnnek meg.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.