| 
 
2013 január
  elsejétől az önkormányzati iskolák a Klik fenntartásába kerültek. Ez a tanév
  közepe volt, ami a félévi bizonyítványok kiállítása miatt adminisztrációkkal
  terhes időszak. Ennek ellenére a pedagógusok több hétig leltároztak: az
  utolsó szögig felmérték az iskolák eszközállományát, és vezették az átadás-átvétel
  adminisztrációját. 
- Az új
  törvény értelmében emelkedett a kötelezően iskolában töltött idő (32 óra),
  illetve bővült a tanórákkal lekötött idő (sok helyen 26 órára). Rengeteg
  pedagógus túlórázik anélkül, hogy egyetlen fillér kompenzációt is kapna. A 32
  órát jóval túlteljesítik, de a munkaidő-nyilvántartásban ezt nem jelezhetik.
  Ők azt mondják: hazudniuk kell. 
- A kormány
  szétverte a tankönyvpiacot, az államosított rendszerben sokszor rossz időben
  és hiányosan érkeztek meg a tankönyvcsomagok, ami a tankönyves tanárokra
  sokkal nagyobb terhet rótt. Mindezt sokkal alacsonyabb díjazásért, mint a
  piaci működés idején. A fórumon egy pedagógus arról számolt be: még
  novemberben is van olyan tanítványa, akinek nem jött meg a tankönyve. 
- A kormány
  megszüntette a tanszabadságot: kötelezően írja elő azt a két tankönyvet,
  amelyből választani lehet, illetve nem engedi meg a kötelező
  kerettantervektől való eltérést. 
- A
  mindennapos testnevelés órát annak ellenére vezették be, hogy az iskolák
  negyedében nem volt megfelelő tornaterem. Az óraszervezésben óriási
  feszültséget jelentett ez az intézkedés. 
- A Klik
  megalakulása óta forráshiányos, a kormánynak még egyszer sem sikerült olyan
  költségvetést kialakítania, amely elegendő lenne az oktatás zavartalan
  működtetéséhez. A forráshiány miatt az iskolák sokszor hiába kérik a
  taneszközöket, azokat a pénzhiány miatt nem kapják meg. 
- Az óraadó
  pedagógusok fizetése rendszeresen csúszik, hónapokig nem kapják meg a
  bérüket. 
- A Klik az
  alvállalkozóknak (például gyerekeket sportfoglalkozásra buszoztató cégeknek)
  sem fizet időben, és sok esetben a közüzemi számlákat sem egyenlíti ki. Több
  botrány is kipattant amiatt, hogy egyes iskolákban kikapcsolták az
  internetet, vagy az áramszolgáltatást. 
- A Klik nem,
  vagy csak késve fizeti a pedagógusok utazási költségeit. 
- A Klik a
  jubileumi díjakkal is tartozik sok pedagógusnak. 
- Bevezették a
  pedagógus-életpályamodellt, amivel megszűntek a pótlékok, így azok is,
  amelyek a helyettesítésekre, illetve a minőségi munka elismerésére
  szolgáltak. Az új bértábla belépésével megjelent a minősítési rendszer, amely
  kötelezi a pedagógusokat, hogy bizonyítsák, milyen kategóriára – pedagógus 1,
  2, mester tanár, kutató tanár – jogosultak. A rendszer merev,
  túlbürokratizált, számos hasznos tevékenységet nem lehet feltölteni a
  minisztériumi asztaloknál kialakított sémákba. A pedagógusok zömének 2013
  szeptemberétől több lépcsőben emelkedik a fizetése, ugyanakkor a
  munkaterhelése is, így ezt kevesen érzékelik előrelépésnek. 
-
  Gyakorlatilag megszűnt a gyerekvédelem az iskolákban. A gyerekvédelmi
  felelősök – ha vannak – túlterheltek, mert extra feladatként látják el
  az ezzel járó feladatokat. 
- A
  minősítéssel párhuzamosan kiépíti a kormány a szakfelügyeleti rendszert.
  Mivel nincs elég minősítő pedagógus, bevezeti a BECS-et (korábbi nevén
  PÖCS-öt), azaz a belső ellenőrzési csoportot. Ennek keretében a
  pedagógusoknak egymást kell minősítgetniük, ami felmérhetetlen feszültségeket
  gerjeszt a tantestületekben. 
- A félelem
  egyre mélyebben issza be magát a tantestületekbe. A pedagógusok attól
  tartanak, hogy a kritikának retorzió lehet a vége. 
- A
  pedagógusok nyakára ültették a Nemzeti Pedagógus Kart, amelyet az állam
  hozott létre és a költségvetésből finanszíroz. A közelmúltban ez a testület
  etikai kódexet szavazott meg, amely alapja lehet etikai eljárásoknak. A
  köznevelési törvény eddig is tartalmazott a munkavégzésre etikai előírásokat,
  ezért sokan újabb fenyegetésként élik meg a kódexet, amelyet ráadásul
  vitatható körülmények között szavaztak meg. 
- Az állam azt
  tervezi, hogy iskolaközpontokat hoz létre, kisiskolákat szüntet meg. Ez újabb
  bizonytalanság a pedagógusok körében. 
- A szakképző
  intézményeket 3 év alatt háromszor szervezték át, ennyiszer kellett káoszban
  tanítaniuk a szakképző intézmények pedagógusainak. A többcélú
  intézményeket szétszedik, így gimnáziumok szűnnek meg. 
 | 
 
2015. december 1., kedd
Mi borította ki leginkább a pedagógusokat?
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.