Az első komolyabb felzúdulást a Hankook állami támogatása váltotta ki: a
dél-koreai gumigyártó 2007-ben jelentette be, hogy
Dunaújvárosban építi meg első európai gyárát. A cég akkor
sajtóhírek szerint 16 milliárd forintos állami támogatást kapott, amiért
cserébe vállalta, hogy 1500 embernek ad munkát. Egyszerű matekozással
kiszámítható, hogy kicsit több mint 10,5
millió forintnyi támogatás jutott egy munkahelyre.
2008 júniusában jelentette
be a Mercedes, hogy Kecskeméten építi fel első
kelet-európai gyárát, mely 2500 embernek ad majd munkát. A német cég állami
támogatásáról ellentmondó hírek jelentek meg: először 35, majd 30 milliárd
forintról volt szó, a legfrissebb hírek pedig már 22,1 milliárdról szólnak. Még
ha ezzel a legalacsonyabb összeggel számolunk, akkor is 8,84 millió forintba kerül egy munkahely az államnak.
Két másik nagy autógyár is terjeszkedést
jelentett be hazánkban: a General Motors tulajdonában lévő Opel 500 millió eurós
beruházással 800 új munkahelyet teremt Szentgotthárdon, míg az Audi győri gyárát bővíti. Az Opel esetében 7,5 milliárd forintos állami támogatással valósul meg
a beruházás, azaz közel 9,5 millióba
kerül egy munkahely.
Az Európai Bizottság 2014 júliusában kezdeményezte a részletes
vizsgálatot annak megállapítására, hogy a szabályoknak megfelelő-e a magyar
állami támogatás, amelyet az Audi kap győri autógyárának bővítéséhez. Megfelel
a 133,3 millió eurós (41,5 milliárd forint) magyar állami támogatás -
állapította meg részletes vizsgálata után az Európai Bizottság. A tervek
szerint 2100 munkahely jön majd létre.
Akkor munkahelyenként mennyit is fizetünk
mi mindnyájan azért, hogy a hasznot elvigyék a multik?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.