1. pénzbeni szegénység (az átlajövedelmek
60 %-án aluli összegből élők)
2. az anyagi eszközöktől megfosztottság (jelenti:
a váratlan kiadások kifizetésképtelenségét, mindennap két, proteint tartalmazó
étkezést hiányát, megfelelő fűtés nélküli életet, évi egyhetes nyaralásra való
képtelenséget, hátralékok felhalmozását, közlekedési eszköz (autó), televízió,
mosógép használatának stb. nélkülözését)
3. munkanélküli vagy nagyon kevés munkával
rendelkező (20 %-os intenzitás alatt) családban élés.
E három indikátort kalkulálja és kombinálja a Jövedelmek
és életviszonyok statisztikája (EU-SILC) a szgénység-deriváltság megállapítására.
Az Unió
megköveteli, hogy a tagországok benyújtsák, milyen intézkedéseket hoznak annak
érdekében, hogy: a 20-64 éves korosztály 75 %-ának munkahellyel rendelkezzen, a
GDP 3 %-a kutatás-fejlesztésbe legyen befektetve, az ún. «20/20/20»-ban megfogalmazott
klimatikus és energiacélok teljesüljenek, az iskolaelhagyás 10 % alá kerüljön
és az ifjúság 40 %-a szakképzettséggel rendelkezzen, és az EU-szinten 120 milliónyi «szegény célszemély»
(a népesség 24,5 %-a) száma 20 millióval csökkenjen. (Forrás: http://www.iweps.be/sites/default/files/20101001-FO.pdf)
Ez aztán igen! kiálthatnánk rögvest fel – ha nem néznénk azt,
hogyan járul hozzá maga az Európai Unió a szegénységnek nemhogy csökkenéséhez:
növekedéséhez!
1.
Az Unió alapelve a tőke, a szolgáltatások és a személyek szabad és
akadályoztatlan mozgása. Tiltja az állami beavatkozást, így a Nokia, Mittal,
Ford, stb. szabadon bezárhatja üzemeit maga mögé hagyva munkások tízezreit.
Szabad utat enged a bérdömpingnek azzal, hogy a munkaerőnek «joga van» a helyinél
alacsonyabb bérért munkát vállalni, az ezt akadályozó nemzeti törvényeket
megsemmisíti, a szakszervezeti beavatkozás jogát hatályon
kívül helyezi.
2.
A Maastrichti szerződéssel előírja a deficit és államadósság
csökkentését, ezt megerősíti és fokozza a legújabb GPUSKK-ban, melyek a jóléti,
szociális (nyugdíj, járadékok, stb.) és közszolgálati feladatok (oktatás,
egészségügy, stb.) megfaragását jelentik.
3.
Előírja a liberalizálás-privatizációt (légitársaságok, vasutak,
posták, stb.), mellyel nem csak érintett dolgozók csúsznak le, hanem az egész társadalmat
érintik (megszűnik az állami tulajdon, annak bevételi ezután már a magánszektort
illeti, de elhárul az akadály is a szolgáltatások szűkülése, drágulása, minősége
csökkenése elől).
4.
Az előírt megszorítások mindig a munka világát érintik, a tőkét
illető társadalmi terhek állandóan csökkennek (a «versenyképesség» érdekében!); az állami adósság fizetése pedig a
közpénzek magánbankokhoz vándorlásának egyik módja csak (a másik a közvetlen
feltőkésítés, «talpraállítás»).
Ezért teszik fel a spanyol munkásaktivisták
a kérdést: «Mennyi beteg fog még meghalni orvosi
kezelés hiányában, mert a kórházakat megfosztják a szükséges eszközöktől az EU
elvárása, a «költségvetések szanálása céljából»? Hány munkáscsaládot
fognak még kitenni otthonából? Hány újabb nyugdíjast fognak még nyomorba
dönteni a kormányok már bejelentett programjai? A reménytelenség milyen fokát
kell elfogadnunk fiataljaink ügyében, hagyjuk-e gyerekeinket, országaink élő
erejét tömegesen külföldre emigrálni? Bérük megkurtításának mekkora
százaléka vár még a közalkalmazottakra? Hányszor kell még belenyugodni abba,
hogy veszítettünk a többezres- tízezres - százezres nagyságrendű elbocsátások
következtében? A deregularizáció-liberalizáció-privatizáció mekkora mértéke
lesz elég a Brüszelben követelt versenyképességi kritériumokhoz?»
Ma azonban az európai kontinenset olyan helyzet jellemzi, s vele együtt a
régi imperialista hatalmakat, az úgynevezett «európai konstrukció» oszlopait, amelyet
Lenin így fogalmazott meg: «akik fent vannak, nem tudnak a korábbiak szerint
uralkodni» és «akik lent, azok pedig nem akarnak a régi módon élni».
«Fent» válságban vannak az európai intézmények, a legfőbb hatalmak
kormányai, melyek a trojka (IMF-EU-EKB) dolgozó és népellenes programjai
megvalósítását tűzték ki célul. Súlyosbítja ezt az amerikai imperializmus
halmozott nyomása európai versenytársaira. A novemberi európai
csúcstalálkozó kudarcba fulladt, nem sikerült megállapodni az EU költségvetéséről
– mert egyre kevésbé lehetséges beszélni Európa «politikai és gazdasági egyesítésről»
és az úgynevezett «szociális Európáról». De válságba kerülnek a kormányok is, támogatásuk
olvadozik mindenütt.
Szemben a trojka programjainak brutalitásával «lent» a tömegek
demonstrálják, hogy nem akarnak a régi módon élni (még ha egyelőre «minden egyes
alkalommal beleütköznek saját konzervatív bürokrata
apparátusukba» is.) Dolgozói
sztrájkok, tömegtüntetések szervezeteikkel együtt, Londontól Párizsig és Berlinig, Athénig, Romániáig, a Cseh Köztársaságig,
Szlovéniáig, Moldáviáig. A közelmúlt hatalmas szakszervezeti tüntetései a növekvő
munkásellenállást fejezik ki (Európa keleti részében is, a restaurációs
bürokraták 20 éves rablóprivatizációja ellenére), meg-megtorpanásra késztetve a
hatalmat. Annak ellenére, hogy a sorsukat a bomló tőkés rendszer túléléséhez
kötő munkásmozgalmi vezető apparátusok minden lehetséges manővert megpróbálnak,
hogy a tömegek haragja ne «csorduljon túl» a megjelölt kereteken. Ezért mennek
bele a párbeszédekbe, szociális dialógusokba, különegyezkedésekbe, «történelmi
kompromisszumokba».
A válság a szervezetek (szakszervezetek, pártok) minden szintjén
jelentkezik, táplálja szétszakadozásukat. De minden országban együtt keresik a munkásmozgalom
kűlönböző irányzataihoz tartozó munkásaktivisták az európai munkásosztály
segítését azon az úton, hogy mentesüljön a trojka és annak szolgálatában álló
kormányok diktatúrája alól (s ehhez a munkásosztály és szervezeteinek
függetlensége kérdését vetik fel). Mert «mindnyájunk
sorsa szorosan egymáshoz kötődik». A kezdeményezés megfelel annak, hogy
a politikai demokrácia visszaszerzéséért indított harccal összekössük. Látnunk kell, semmilyen, a népesség többségének, a
munkásosztálynak és a demokráciának megfelelő politika nem lehetséges az Európai Unióval. A trojkával való szakítás mint kiindulópont kell a „versenyképesség-történelmi
kompromisszum” konszenzusával való leszámolásához.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.