«A kecskeméti Mercedes
gyárban súlyos problémák vannak, a kormány és az üzemi vezetők mindent
megtesznek, hogy a hazugságokat fenntartsák. A Mercedesről csúcsminőségével szemben
a technika, amit idehoztak, elavult, ezeken nem lehet csúcstechnológiát és előírt
darabszámot előállítani. Ekkor jönnek a retorziók a munkásokkal szemben, melyek
kapcsán robbant ki végül a konfliktus.
Mercedes már idén milliárd
eurós megszorítást terveznek. Ezt a gyár vezetése jelentette be a tavalyi év
végén a munkásgyűlésen. Éppen az ún. prémiumkategóriás modellek eladásával van gondja.
Az alapvető probléma, ami miatt a Mercedes kecskeméti gyára nem képes az előírt
darabszámot és minőséget teljesíteni, hogy a gépsorok alkalmatlanlanok, az
egyes autókra szánt időt borzalmasan rövidre szabták, a teljesítőképesség
határain túlra és lehetetlen elvégezni.
A gyárban alkalmazottként,
illetve kölcsönzött munkaerőként lehet munkába állni.
Mercedes-alkalmazott. Az
átverés a belépésnél beindul. Minden szépet és jót megígérnek, milliós
összegekben letelepedési, átköltözési vagy lakbértámogatás. Egyedül az
átköltözési támogatás valós nettó 180 ezer Ft értékben. Fizetési trükkök. Miután
az ember kilép az előző munkahelyéről a Mercedesnél kiderül, hogy az összeg nem
nettó, hanem bruttó, az is csak utazási térítéssel és bónusszal együtt.
Az új munkavállalót 3
hónapra kiküldik Németországba tanulni, erre az időre megkapja alapbérét
(bruttó 138 ezer Ft) valamint a kinti költségtérítést. Az első 3 hónapban 300-350
ezer forint így a havi nettó keresete. Azonban az apró betűs rész szerint aláíratnak
egy 3 éves szerződést, és ha ezen időszak alatt ki akarna lépni, vissza kell
fizetnie az alapbérén felül eső részt.
Ha kölcsönzött munkaerő
az ember, természetesen nem küldik ki sehová: és egyébként is, semmi jóra ne
számítson. Két munkaerő-kölcsönző cég, az Adecco, illetve a Workforce, akik még
a maguk sápját is leveszik az amúgy sem magas fizetésekből.
Az összeszerelő gépeit
máshol már évek óta raktárban álló gépekből állították össze. Csúcstechnológiára...
A Rohrbau robotjainak egyharmada el sem indult a próbaüzemnél... a szórásuk
irtózatosan nagy, nem lehet minőségi munkát csinálni velük.
A fizetés persze rögtön
visszaesik a bruttó 138 ezerre és a műszakpótlékkal, bónusszal együtt sem lesz
magasabb 110-120 ezer forintnál. De sokan még ezt sem érik el. Mindezért
cserébe a munka nehéz, megerőltető.
A gyár magyarországi
vezetője a legutóbbi, botrányosan véget ért munkásgyűlésen kijelentette, hogy
minden forintot kétszer is meggondolnak, mielőtt kiadnák... főleg a
munkabérekre vonatkozóan...
Az egyik műszakgyűlésen,
amikor a bérek nevetségesen alacsony voltát firtatták, az összeszerelő vezetője
kijelentette, hogy „Magyarországon könnyebb a megélhetés, mint Németországban”.
A művezetők silánysága miatt naponta konfliktusok robbannak ki a dolgozók és a
középvezetés közt. A Maister úr nem tudja, hogy mit csinálnak a munkásai, nincs
tisztában a gyártási folyamatokkal, néha nem is ismeri az embereit, azt hiszi,
hogy más csoportokba tartoznak.
Pár újságban megjelent,
hogy a Mercedes magyarországi gyárában bevezetik a szombati munkanapokat is. De
az már nem, hogy hogyan. A ledolgozandó 6 szombat közül csak a 24 óra feletti
munkaidőt fizetnék ki, de azt sem a szabadnapra járó 100%-os túlórapótlékkal,
hanem csak 50%-kal. A többi a munkaidőszámlára menne, amit szabadnapként kapna
meg az ember, ha áll a termelés. Nem lehet azt mondani, hogy nagy üzlet egy
szombati, 100%-os pótlékkal díjazott munkanap elcserélése egy szerdai
munkanapra. És a két szombatot is csak a negyedév végén fizetné ki a gyár, ha
ugyan kifizetné... mert lehetősége van csúsztatni a dolgot. Tehát bemegy az
ember dolgozni szombatonként, de pénzt ebből nemigen lát. Az új munkaidőkeretet
azért állították így össze, mert már előre látják, hogy a kereslet
csökkenésével le fog állni a gyár.
Amikor erről beszámoltak
a legutóbbi munkásgyűlésen, óriási botrány tört ki.
A munkásgyűlést fenyegetve
eleve biztonsági őrökkel vetették körül. A gyár magyarországi vezetője kijelentette,
hogy minden forintot kétszer is meggondolnak, mielőtt kiadnák... főleg a
munkabérekre vonatkozóan...
A szakszervezet egy
figyelmeztető demonstrációt szervezett, mivel az üzemi vezetés felrúgta a
megállapodást a szombati munkarenddel kapcsolatban. A szakszervezet ugyanis azt
szerette volna, ha legalább minden második szombatot kifizetnek. A
szakszervezet által szervezett erőtlen tiltakozása: amikor bejelentik a dolgot,
az ezzel egyet nem értők sípszóra felállnak és elfordulnak. Felhangzott a
sípszó, és a munkások nagy része felállt és a fal felé nézett. A délutáni
műszak karakánabb volt, kerek-perec elküldték a gyári vezetést a fenébe, több
tucat autókarosszériát tettek tönkre.
Mi vezetett idáig?
Hogyan lehetséges az, hogy a dolgozók semmi más tiltakozási formát nem tudnak
találni?
A Munka törvénykönyve
erre a munkaidőkeretre lehetőséget ad. A dolgozónak nincsenek jogai, a
munkáltató rendelkezik pl. a szabadságának 3/4-ének kiadásával, gyakorlatilag
korlátlan túlóra is elrendelhető. Ha az
aznapi darabszám nem készül el, meghosszabbítják a munkaidőt, az emberek nem
tudnak hazajutni a gyárból.
Miért csak most
robbantak ki konfliktusok?
A problémákat hosszú
idők óta ismerjük. Nyáron 40 fok van a csarnokban, mert légkondicionáló
természetesen csak az irodákba jutott. Télen sem jobb a helyzet, mert akkor
hideg van. Intézkedés nincs.
Az egyik munkást, aki indulatosabban
szólalt fel az egyik gyűlésen, másnap négytagú „delegáció” kereste meg a
munkahelyén, hogy felelősségre vonják a szavai miatt. A szakszervezetist, aki a
sípos-fal felé fordulós akciót szervezte, röviddel később a biztonsági őrök
megfosztották belépőkártyájától. Egy művezető rendszeresen sértegeti a
munkásokat, erre az volt a válasz, hogy mi nem értjük a Daimler-kultúrát és azokat,
akik a pl. a művezető elleni levelet aláírták, és eljuttatták annak
feletteséhez, egyenként hallgatta meg - az a művezető, aki ellen a levél szólt.
És még hosszan lehetne
ezeket sorolni.
Rengetegen otthagyják a
céget, akkor is, ha nem könnyű bármiféle munkát találni. Volt olyan nap, amikor
84-en adták be a felmondásukat.
A munkások szervezkednek
és keresik az ellenállás lehetőségét. Úgy tűnik, csak a sztrájk vezethet
eredményre, de ez a jelenlegi magyar jogszabályok alapján nehéz, de nem
lehetetlen, akár egyetlen brigád is képes megbénítani a gyárat, ha úgy adódik.»
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.