2017. június 14., szerda

Közúti teherszállítás – vihar készülődik




A német, osztrák, belga, dán, francia, olasz, luxemburgi, norvég, svéd közlekedési miniszter jan. 31-én egyezményt írt alá a bérdömping ellen, számolt be a sajtó.

Célja? Az unió országai közötti nemtelen konkurenciaharc elleni küzdelem. Mit akarnak? Egyszerűsíteni az európai szabályozást, hatékonyabbá tenni az ellenőrzést, a közúti szállítás tekintetében "kialakítani a közös álláspontot". A piac európai, annak pedig szabályai vannak, nem a dzsungel törvénye uralkodik és nem támogatják a szociális dömpinget. 


"Az utak gályarabjai"


Az egyensúly hiánya szembeötlő. A Comité national routier 2016 novemberi kimutatása szerint nemzetközi szinten a nemzetközi közúti tehersofőrök bruttó bére 300 és 3 300 euró között mozog, teljes évi költsége pedig egy bolgár sofőr esetében 16 000 euró, míg egy belgáé 56 000 euró. A vezetés éves ideje szintén széles, 1 540 óra Franciaországban és 2 025 Litvániában.

Gyakoriak a csalások. 2015-ben Franciaországban több mint 100 000 jármű ellenőrzése folytán közel felénél találtak szabálytalanságot, az európai szociális előírások, a vezetési és a pihenőidő be nem tartását.

"Először is a sofőrök életminőségének javítása a célunk, hiszen sokan olyanok, mint a gályarabok". A kamionokon kívül vizsgálják a kisebb járművek (furgonok, kisteherautók) szabályozását is, melyek nincsenek hasonló előírások alá vetve, de egyre nagyobb mértékben vesznek részt a nemzetközi fuvarozásban destabilizálva és letörve az árakat.

 

 "Véget vetni a torzulásnak"


A német miniszter, Alexander Dobrindt a torzulásoknak akar véget vetni és uniformizálni európai normákat. A félreértések elkerülése végett, mondja, "protekcionizmust hánynak a szemünkre, de ez megalapozatlan. Azt akarjuk, hogy minden bérből élő védett legyen a visszaélésektől, hogy jogaikat respektálják a munkáltatók".

A 9 ország "szövetsége" leginkább a keleti országokkal való nézetkülönbséget húzza alá. Már 2016 szeptemberében kérték az Európai Bizottságtól, hogy az foglalkozzon a szociális aspektussal és a biztonsággal, mivelhogy a gyakorlatban visszaélések tapasztalhatók a "kiéleződött versenyben". Ez egyfajta válasz volt a 10 állam által támogatott Lengyelországnak, amely tiltakozik a német és francia minimálbérről szóló javaslat ellen, azt «aránytalan szabályozásnak» minősítve. 

Franciaország egyébként 2016 júniusától, Berlin pedig egy évvel korábban Brüsszel felszólítására kötelezte a nemzetközi cégeket, hogy ezekben az országokban sofőrjeiknek legalább minimálbért fizessenek.

Forrás: http://www.lemonde.fr/economie/article/2017/02/01/transport-routier-9-pays-europeens-se-mobilisent_5072583_3234.html#KCWugp6HVwJgV5ci.99

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.