A német, osztrák, belga, dán, francia, olasz, luxemburgi, norvég,
svéd közlekedési miniszter jan. 31-én egyezményt írt alá a bérdömping ellen, számolt
be a sajtó.
Célja? Az unió országai közötti nemtelen konkurenciaharc
elleni küzdelem. Mit akarnak? Egyszerűsíteni az európai szabályozást,
hatékonyabbá tenni az ellenőrzést, a közúti szállítás tekintetében "kialakítani a közös álláspontot".
A piac európai, annak pedig szabályai vannak, nem a dzsungel törvénye uralkodik
és nem támogatják a szociális dömpinget.
"Az utak gályarabjai"
Az egyensúly
hiánya szembeötlő. A Comité national routier 2016 novemberi kimutatása szerint
nemzetközi szinten a nemzetközi közúti tehersofőrök bruttó bére 300 és 3 300 euró
között mozog, teljes évi költsége pedig egy bolgár sofőr esetében 16 000
euró, míg egy belgáé 56 000 euró. A vezetés éves ideje szintén széles,
1 540 óra Franciaországban és 2 025 Litvániában.
Gyakoriak
a csalások. 2015-ben Franciaországban több mint 100 000 jármű
ellenőrzése folytán közel felénél találtak szabálytalanságot, az európai szociális
előírások, a vezetési és a pihenőidő be nem tartását.
"Először
is a sofőrök életminőségének javítása a célunk, hiszen sokan olyanok, mint
a gályarabok". A
kamionokon kívül vizsgálják a kisebb járművek (furgonok, kisteherautók) szabályozását
is, melyek nincsenek hasonló előírások alá vetve, de egyre nagyobb mértékben
vesznek részt a nemzetközi fuvarozásban destabilizálva és letörve az árakat.
"Véget vetni a torzulásnak"
A német miniszter, Alexander Dobrindt a torzulásoknak
akar véget vetni és uniformizálni európai normákat. A félreértések elkerülése
végett, mondja, "protekcionizmust
hánynak a szemünkre, de ez megalapozatlan. Azt akarjuk, hogy minden bérből élő
védett legyen a visszaélésektől, hogy jogaikat respektálják a munkáltatók".
A 9 ország "szövetsége" leginkább a keleti
országokkal való nézetkülönbséget húzza alá. Már 2016 szeptemberében kérték az
Európai Bizottságtól, hogy az foglalkozzon a szociális aspektussal és a biztonsággal,
mivelhogy a gyakorlatban visszaélések tapasztalhatók a "kiéleződött
versenyben". Ez egyfajta válasz volt a 10 állam által támogatott
Lengyelországnak, amely tiltakozik a német és francia minimálbérről szóló
javaslat ellen, azt «aránytalan szabályozásnak» minősítve.
Franciaország egyébként 2016 júniusától, Berlin pedig
egy évvel korábban Brüsszel felszólítására kötelezte a nemzetközi cégeket, hogy
ezekben az országokban sofőrjeiknek legalább minimálbért fizessenek.
Forrás: http://www.lemonde.fr/economie/article/2017/02/01/transport-routier-9-pays-europeens-se-mobilisent_5072583_3234.html#KCWugp6HVwJgV5ci.99
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.