Nemzetközi
információk
új
széria 75.sz. (444) - 2012. màjus 25.
Június 2 - Genf:
19. nemzetközi szakszervezeti találkozó
«az ILO-konvenciók és a szakszervezeti
függetlenség megvédése érdekében»
H.-W.
Schuster (Németország), az Afadüsseldorfi elnöke (SPD), Ver.di szakszervezeti
bizalmi hozzászólása
«Monti II»: A «fiskális paktum» és az Európai
Stabilitási Mechanizmus (ESM) elleni ellenállást meg kell törni.
A múlt év októberében Párizsban tartott
nemzetközi nagygyűlés megerősítette:
«A
kapitalizmus bukásával szemben a munkásmozgalomnak nincs már választása, mint
sztrájkokkal, tüntetésekkel és megmozdulásokkal meghiusítani azokat a destruktív programokat, melyeket a „baloldali” és jobboldali
kormányok, a Trojka túlbuzgó kiszolgálói akarnak diktálni a nemzeti
szuverenitás kárára».
Így van, az Európai Bizottság bárki
másnál jobban tudja. A KOM 2012 130, az EB «a
kollektív intézkedések alkalmazási joga gyakorlásának utasítási projektje a vállalati szabadság és a
szolgáltatások területén», a 2012. márc. 21-i «Monti II» utasítás a tanács
elé kerülnek abban a helyzetben, melyben egész Európát a dolgozók és a
szakszervezetek növekvő ellenállása jellemzi. A közelmúltban Spanyolországban
zajlott le impozáns általános sztrájk.
Az utasítás nyílt háborús nyilatkozat a szakszervezeti jogok ellen, a kollektív
akciók ellen, ideértve a sztrájkot is, melyeket az ILO 87-es és 98-as
konvenciói garantálnak 60 éve. Az Európai Unió minden állama ratifikálta, így
elismerte ezt a jogot saját nemzete számára.
Az ILO jelezte «World of Work Report 2011» c. jelentésében,
hogy a «társadalmi megmozdulások
kockázata» az egész világon emelkedni fog. Látjuk is egész Európában. Az ILO
konstatálja, hogy különösen nagy az elégedetlenség Észtországban, Franciaországban, Görögországban, Írországban,
Olaszországban, Portugáliában, Szlovákiában és Spanyolországban. Ezekben az
országokban a kormányokat már leváltották a «trojka» (az IMF-EKB-EU)
diktátumainak követése miatt, a munkásosztály ellenállása, sztrájkjai, tüntetései
és akciói ezzel a diktatúrával le akarnak számolni. A «fiskális paktum» és az
ESM ratifikálása fel fogja gyorsítani ezt a
folyamatot.
A «Trojka» diktátumai
összeegyeztethetetlenek a dolgozói és szakszervezeti jogokkal, az ILO
konvencióival, ahogy már csak ezen egyetlen diktátumból kiderül: a bérek
csökkentése azoknak az országokban, amelyek az EU-tól és az IMF-től
«segítséget» kapnak.
A Bizottság és a kormányok nem akarnak
sokáig totojázni. A «Monti II»-ben (a novemberben olasz miniszterelnökké kineveztetett
volt európai biztosra utalva) nem vezérfonalat javasolnak, hanem utasítást
közölnek, melyet kötelezően a nemzeti jogok közé kell applikálni (1-1 cikkely).
Ez a «Monti II» az EU válasza az Európai
Bíróság ismert a sztrájkjogellenes ítéleteire a «Viking-Line», a
«Laval/Vaxholm», a «Rüffert» és «Luxemburg» ügyekben.
A «Monti II utasítással» az Európai
Bizottság létrehozta azt az alapot, amellyel az összes tagországban fel lehet
lépni a sztrájk jogával szemben. A sztrájkjog előtt formálisan meghajol, de
megáll azon a határon, melyet a szerzdődések szabnak (a Maastrichtitól a
Lisszaboniig) a belső piacon az alapvető tőkés szabadságokkal: a sztrájkjog
gyakorlásában a gazdasági szabadság garantálva lesz (2.cikkely).
Szintén márc. 21-i javaslatával az «európai parlamenti és tanácsi direktiva az
96/71/EG alkalmazására a szolgáltatási jövedelem keretében» világosan
kimutatja, hogy a nemzeti hatóságok ellenőrzési jogai korlátozottak a külföldi
«szolgáltatók» felett. A kollektív szerződések, a védőintézkedések kérdését
helyezi obligón kívülre és a bér- és szociális dömpinget favorizálja. A
szakszervezetek joggal tartanak attól, hogy a bér- és szociális dömping ellen
létező törvényeket az Európai Bíróság meg fogja semmisíteni ennek a
direktívának a nevében, melynek intézkedéseit a külföldre kiküldött dolgozók
«maximális védelme» számára az EU Bizottsága állapítja majd meg.
Sztrájk
vagy konfliktus?
A sztrájkjog (és a szakszervezet)
helyébe az lesz a tagországok feladata, hogy fejlesszék ki a «konfliktusok rendezésének folyamatát olyan
helyzetekben… melyekben a konfliktusok a kollektív lépések alkalmazásának
jogából erednek, ideértve a sztrájkjogot vagy a sztrájk szabadságát, nemzeteken
átívelő helyzetekben vagy olyan helyzetekben, melyeket jellemzi a határokon átívelő
vállalkozási vagy szolgáltatási szabadság» (3-1 cikkely). Természetesen a
«szociális partnerek» feladata, hogy az EU nívóján egyezséget kössenek, melyek
által «bíróságon kívüli mechanizmusok
folyamata és módozata lép életbe» (3-2 cikkely). A szakszervezetek maguk
kell, hogy egyezségre lépjenek azon elveket tekintve, amelyekkel a sztrájkjog
helyett «a konfliktusok rendezésére» sor kerül. Kötelesek, a 3-3 cikkely
szerint, megvárni a «megoldást konfliktusaik rendezésére».
A sztrájkban az összebékíthetetlen
osztályérdekek ütköznek. A sztrájk
mindig olyan harchoz kötődik, mely azonnali követelésekkel bír vagy –
általános sztrájk esetén – a munkásellenes intézkedéseket megvalósító kormány
megdöntésére irányul. Egy «konfliktus» csak inkább magyarázkodás a «szociális
partnerek» között a tőkeviszonyok stabilizálására. De «szemben a kapitalizmus
csődjével, a munkásmozgalomnak nincs más választása, mint a gyilkos programok
megsemmisítése sztrájkokkal, tüntetésekkel és mobilizációval»!
A «Monti II» utasítás szellemében maga a
sztrájk nem «lépheti át a szükséges
mértéket a kívánt cél érdekében a bírósági kompetencia és szerep sérelmére»
(3 (4) cikkely). Eleddig a szakszervezet döntött céljáról és eszközéről. Most
pedig a bíróságok, elsősorban az Európai Bíróság fog dönteni. Az Európai
Bizottság 11-es számú ajánlásában pontosítja «a kollektív lépések,
ideértve a sztrájkjogot vagy a sztrájk szabadságát, szintén összhangba kell
kerüljenek a vállalkozási és szolgáltatási szabadsággal az «arányosság elve»
alapján, mely megköveteli a nemzeti hatóságok komplex beavatkozását.» A
sztrájkokat tehát vizsgálat alá kell vetni, hogy szükségesek-e a kívánt cél
eléréséhez, különösen, ha a belső piacon túl átlépi a határt is.
A 4-es cikkely felvázol egy «riasztó mechanizmust», mely akkor lép
életbe, ha «akciók vagy súlyos körülmények veszélyeztetik a vállalkozási vagy
szolgáltatási szabadságot és súlyosan érintik a belső piac működését, komolyan
sértik a munkaviszonyokat vagy súlyos társadalmi zűrzavart okoznak a tagország
vagy más tagországok területén».
Az Európai Unió különösen a «Monti II
utasítással» diktatorikus módszerekhez fordul, ezekre támaszkodva erőszakkal
keresztülviszi a fiskális paktumot és az Európai Stabilitási Mechanizmust a
bankoknak és spekulánsoknak juttatandó további milliárdok biztosítására. Olyan
gyilkos szigorítási intézkedésekkel, melyek egész Európában, annak összes
országában a görög példához hasonlóan a káosz felé visz. Demokráciellenes,
munkásjogellenes, szakszervezetellenes, népszuverenitásellenes.
Ezzel a támadással szemben a «fiskális
paktumra» és az ESM-re adandó NEM szavazat parancsoló jellegű a szociális
államot és a demokráciát képviselők számára a Bundestagban. Szavazás márc.
25-én.
H.-W. Schuster, 2012. május 8.
Genf: 19. nemzetközi szakszervezeti találkozó
PERU
Levél
a 18. nemzetközi szakszervezeti találkozó résztvevőihez
«Az
ILO konvenciói és a szakszervezetek függetlenségének védelmében»
Lima (Peru), 2012. máj.10.
Kedves Elvtársak!
Aluírott szakszervezeti felelősök
szervezeteink nevében üdvözöljük a jún. 2-án Genfben tartandó találkozótokat.
Levelünk célja, hogy felhívásotokra
pozitív választ adjunk. Harcunk közös az imperialista intézmények, az IMF,
Világbank, Európai Unió munkás- és népellenes politikája ellen. Rendkívül fontosnak
tartjuk az ILO védelmét, amely 1919-ben kapta mandátumát és 1944-ben a
philadelphiai deklaráció megerősítette azt, mint «olyan intézményt, mely normákat álllít fel, konvenciókat hoz létre a
dolgozók védelme érdekében a munkáltatói kizsákmányolással és kormányokkal
szemben, olyan jogokat, melyek a munkaügy társadalmi törvényháttere az ILO
tagországaiban és a demokráciának magának alapvető része.»
Egyet értünk Veletek, hogy «ezeket a
jogokat, melyeket az ILO konvenciói garantálnak, egy lebontási folyamat
fenyegeti sok éve», s magunk is aggódunk a 101-es ülésszak napirendjén szereplő
a «mindenkire érvényes szociális
biztonság» garantálására szóló «bázisjellegű szociális védelem és méltányos
globalizáció» ajánlás miatt.
Miért kellett ez az ajánlás, mikor létezik
a szociális biztonságról szóló 102-es konvenció?
Semmi kétség, hogy olyan mechanizmust
látunk, amely az 1952-ben elfogadott 102-es konvenciót akarja félretenni,
mellőzni a társadalombiztosítás általános,
egyetemes és szolidáris rendszere minimális feltételeit.
Az
IMF-Világbank és a multinacionális vállalatok politikai hadművelete az ILO
konvenciójából egyszerű ajánlást akar csinálni.
Aláhúzzuk és megerősítjük felhívásotokat, hogy szakszervezeteinknek a
világon, regionális szinten, nemzeti szinten teljes erőből küzdeniük kell a
201-es konvenció megőrzéséért. Ez a konvenció tartalmazza a szociális védelemre
méltó névre igényt tartó minimális bázist és kampányt kell folytatni az ILO
tagországaiban ennek ratifikációja érdekében és el kell vetni a jogaink
letörésre szolgáló «mindenkire érvényes szociális biztonság»
projektjét.
Szintén csatlakozunk a szakszervezetek
fűggetlenségének megvédésére szolgáló felhíváshoz. A szakszervezeteket
integrálni a «kormányzatba», ahogyan a Nemzetközi Szakszervezeti Szövetség
vezetésével tette az IMF–Világbank–Európai Unió, amely a G20 2011 novemberi
találkozóján Franciaországban alá is írta a «társadalmi védelem minimális
küszöbének» elfogadását.
Elkötelezzük magunkat, hogy támogatni
fogjuk a 19. találkozó határozatait az ILO 102. konvenciója és a
szakszervezetek függetlensége védelmében; ennek érdekében képviseletünkre
delegáljuk OLMEDO AURIS MELGAR professzort, a perui CGTP alelnökét, aki egyben
az ILO 101. ülésén is részt vesz.
Üdvözlettel:
Confederación
General de Trabajadores del Perú – Regional Lambayeque ;
Federación
de Trabajadores Azucareros del Perú – FTAP ; Coalición Nacional
de
Sindicatos de Trabajadores de PETROPERÚ ; Federación Nacional de
Trabajadores
Mineros, Metalúrgicos y Siderúrgicos del Perú – FNTMMSP ;
Federación
Nacional de Trabajadores de la Empresa Nacional de Puertos –
FENTENAPU
; Federación Nacional de Trabajadores del Sector Salud –
FENUTSSA
; Sindicato Unitario de Trabajadores del Banco de La Nación –
SUTBAN
; Federación Nacional de Trabajadores de las Universidades del
Perú
– FENTUP ; Federación de Trabajadores Pesqueros del Perú - FETRAPEP
;
Sindicato de Trabajadores de la Empresa de Servicios de Agua Potable
de
Lima - SUTESAL ; Confederación Unitaria de Trabajadores - CUT ;
Federación
Departamental de Trabajadores del Cuzco - FDTC ; Sindicato
Único
Nacional de Trabajadores del Banco de La Nación – SINATBAN ;
Federación
Departamental de Trabajadores del Cuzco – FDTC ; Federación
Regional
de Lima y Callao de Cesantes y Jubilados del Sector Salud ;
Confederación
Campesina del Perú – CCP ; Sindicato de Trabajadores de la
Empresa
de Telecomunicaciones - SITENTEL ; Sindicato de Trabajadores
Administrativos
de la Universidad “Pedro Ruiz Gallo” – SUTCA ; Federación
Departamental
de Pequeños Comerciantes de Lambayeque – FDCAL ;
Sindicato
Único de Trabajadores de Centros Educativos – SUTACE
Lambayeque
; Sindicato de Trabajadores de la Empresa Azucarera Tumán ;
Sindicato
de Trabajadores Azucareros de Pampa Grande ; Frente de
Defensa
de Trabajadores – Accionistas de la Empresa Azucarera Chucarapi
AFGANISZTÁN
Az USA-Afganisztán közötti rabszolgaegyezmény
«Rémálom az
sötét kabuli éjszakában»
Végül, a rabszolgatartók és a rabszolga
közötti annyi konfliktusokkal és vitákkal teli év után sor került a stratégiai
egyezség aláírására Barak Obama, az USA elnöke és Hamid Karzai afgán elnök
között 2012. május 2-án Kabulban. Obama hirtelenül ott termett a bagrami
repülőtéren és az elnöki palotában sor került az aláírásra.
A rabszolga-egyezmény aláírásakor az
emberek, a miniszterek és a nemzetgyűlési képviselők is aludtak. Obama titkos
utazása utal a biztonság teljes hiányára, amit Afganisztán igazán jól megismert
a tízéves háborúban. A partnerek nem nagyon bíznak egymásban, a találkozó
sebtében történt. Az afgánok viccelődnek: ha az egyezményt a sötét éjszaka
kellős közepén kellett aláírni, a jövő is ugyanilyen fekete... Ha az USA és
szövetségesei egy évtizedes katonai és financiális jelenlétük alatt nem tudták
elérni, hogy a biztonságos legyen Afganisztán és fejlődjön, milyen változást
remélhetnek akkor, mikor csapatkivonásokra, pénzügyi és katonai segítségük
csökkentésére készülnek?
Az utolsó 10 év alatt az USA és
szövetségesei saját piszkos stratégiájuk érdekérvényesítésében Afganisztán
népéből áldozatot csináltak. Az ilyen vonzó szlogenekkel, mint «emberi jogok»,
a «nők jogai», «demokrácia», «béke», «újjáépítés», becsapták a népet. Pedig
Afganisztán népe - miközben megtapasztalta a NATO invázióját - megismerte az
imperializmus másik arcát és azonosította a megszállók valódi misszióját. Az
USA és szövetségesei aktívan támogatták a jelenlegi korrupt és maffizó
kormányt, a választási csalást, az emberi jogok megsérétését, az
ópiumtermesztés magas szintjét, a szegénységet és a koldulást. A pénz, amit
afgánok megölésére adtak ki és pocsékoltak el, ötször elég lett volna
Afganisztán újjáépítési költségvetésére.
Karzainak illúziói vannak, mikor azt
deklarálja, hogy Afganisztán és az USA egyenlő partnerek ebben az egyezségben.
Sem katonai, sem gazdasági, sem technológiai értelemben nem lehet
összehasonlítani e két országot…
Az USA ráerőltette ezt az egyezményt
arra a bábkományra, melynek élére a tálibok bukása után Karzait ültette.
Szégyen, hogy fűggetlen elnökként merik feltüntetni és Afganisztánban mindenki
tudja, hogy a helyzet rosszabb, mint Shah Shuja király vagy Karmal idejében,
ami a függetlenséget és az amerikai hatóságokkal szembeni determináltságot
illeti.
A cikkelyeknek a stratégiai egyezségre
vonatkozó fontos része homályos, de az amerikai kormány még egy évtizeden át
őrizni akarja Afganisztán irányítását. Az Afganisztánban maradó katonák számát
nem pontosítja, de az USA-nak joga van a katonai jelenlétre a háború
végeztével, a katonai bázisokat használatára, az afgán természeti kincsek
kiaknázására, ahogyan azt óhajtja. Obama azt mondta beszédében, hogy nem
lesznek az USA-nak katonai bázisai és nem fog járőrözni afgán földön, de a
bázisok léte és fenntartása mutatja, hogy hazudik az afgán és amerikai népnek
is.
Az aláírt egyezmény nem kezeli
egyáltalán az afgán nép szükségleteit és prioritásait, nem kezeli a régió és a
szomszédság kérdéseit; így aztán szomszédainkat nem győzik meg Karzai és Obama
hazugságai, országuk függetlenségére nézve veszélyesnek ítélik meg, s folytatni
fogják az afgán ügyekbe avatkozást.
Ez az egyezmény nemcsak a békét és a
prosperitást nem fogja garantálni a nép számára, de kifejezetten rabszolgaságot
fog jelenteni és legális lehetőséget, hogy megismétlődjenek az olyan
incidensek, mint Panjwayee, Bagram,
Farah, Kundoz, Kunar, Kapisa, Jalalabad, Khost...
Az egyezményt megelőzte egy másik. Az
afganisztáni tragédia kezdetén írta alá Dr. Abdullah Abdullah, a jelenlegi
ellenzék vezetője és Karzai volt külügyminisztere. Teljes szabadságot adott az
amerikai csapatoknak, amerikai állampolgároknak a bűncselekmények és illegális
cselekmények elkövetésére Afganisztánban.
Ez az egyezmény sem fog «új fejezetet»
nyitni az afganisztáni háború történetében, hogy hozzájáruljon a megszállással
szembeni ellenálláshoz, az amerikai imperializmus kudarcához Afganisztánban és
az egész világon.
Left Radical
Organization of Afghanistan - LRA
GÖRÖGORSZÁG
Felhívás a 2012.
május 17-én Nauplie-ban összegyűlt
dolgozókhoz, politikai és szakszervezeti aktivistákhoz
«Egységet a trojka memorandumának és barbár
intézkedéseinek megsemmisítéséért!»
Mi, akik összgyűltünk Nauplieb-ban,
megvitattuk a helyzetet. Sokan a Syryzára voksoltunk, sokan más jelöltre, sokan
pedig távolmaradtak, de mindnyájan egyek vagyunk abban, hogy összeköt bennünket,
a dolgozók és a nép óriási többségét az, ami a másfél éve tartó sztrájkokban,
tüntetéseken, magában a május 6-i
választásokon is kifejeződött:
Egységet a trojka memorandumának megsemmisítéséért!
A memorandum semmisnek kimondásával a
munkanélkülek számára munka lehetősége nyílna, a bérből élők és nyugdíjasok
számára jövedelmük visszaszerzése – el tudnák tartani családjukat. A memorandum
eltörlése azt jelenti, hogy az energia-, víz-, vasútprivatizáció megsemmisülne,
megnyílna az út az eszközök biztosítására az ifjúság tanulásához, a betegek
gyógyításához. Ez az első lépés az összes megszorítás megszüntetésére, a
kollektív szerződések és a minimálbér visszaszerzésére.
A memorandum visszavonásával a
demokrácia és a szuverenitás helyreállítása történik, melyet a trojka
erőszakolt meg országunkban és az egész Európában. Egy hét óta az IMF, az
Európai Unió, az EKB, a «pénzügyi piacok» vezetői és New York, London, Párizs,
Frankfurt bankárai, a merkelek, barrosok, junkerek, stb. nyugtalankodnak, a vészharangot
húzzák, fenyegetnek és zsarolnak... mert Alexis Tsipras a SYRIZA-tól azt merte
nyilatkozni, hogy MEG KELL SEMMISÍTENI a memorandumot, el kell utasítani az
olyan koalíciós kormányt, mely annak barbár alkalmazását elfogadja.
Tartozzunk bármelyik politikai párthoz és
szakszervezethez, azt mondjuk, hogy
ALEXIS TSYPRAS-nak
IGAZA VAN: MEG KELL SEMMISÍTENI A MEMORANDUMOT!
Nekünk mindannyiunknak,
munkanélkülieknek, fiataloknak és nyugdíjasoknak, parasztoknak, ez túlélésünk
kérdése! Ez az az elemi követelés, mely alapján minden dolgozói képviseletet
hirdető pártnak egyesülnie kell.
Május 15-i közös sajtókonferenciáján
Angela Merkel és François Hollande elindított egy «felhívást a görög néphez».
Nagy meglepetések nélkül azt kellett hallanunk Merkeltől, hogy akármi is legyen
a választások eredménye, «a memorandumot be kell tartani». François Hollande
hozzátette: «Nincs más válaszom, mint a kancellár asszonyé».
De ezt a memorandumot, amit a PASOK-kal,
az Új Demokráciával, a LAOS-szal a trojka elfogadtatott, a
görög nép május 6-án visszautasította!
A pártokkal és kormányokkal szemben,
amelyek folytatják a trojka politikáját, ezt Európa egyetlen népe sem fogadja
el! És ezt ki is mutatja, legyenek azok választások, mint a közelmúltban
Franciaországban, Olaszországban vagy a németországi Észak-Rajna-Vesztfáliában,
szakszervezeti mobilizáció, vagy mint korábban Spanyolországban az EU és az IMF
igényeinek direkt következményeként bevezetett munkatörvénykönyv reformja
ellen, vagy Romániában az egészségügy reformja ellen.
Nem
vagyunk egyedül. Felhívást intézünk, hogy kimondjuk, sürgősen meg kell valósítanunk az egységet a trojka
memorandumának és barbár intézkedéseinek megsemmisítéséért!
Nauplie, 2012.
05. 17.
Kapcsolat
Informations internationales
Entente internationale des travailleurs et des
peuples
87, rue du
Faubourg-Saint-Denis 75010 - Paris -France
Tél : (33 1) 48
01 88 28Fax : (33 1) 48 01 88 36 E.mail eit.ilc@fr.oleane.com
Directeur
de la publication : Daniel Gluckstein - Imprimerie Rotinfed 2000, 87, rue du
Faubourg-Saint-Denis, 75010 Paris (France) - Commission paritaire n° 0713 G
82738
Edité par “Les Amis de l’Entente”, 18,
allée Colbert, 78470 Saint-Rémy-lès-Chevreuse