2024. március 28., csütörtök

A legnagyobb francia középiskolai szakszervezet, a SNES La Rochelle-ben márciusban tartotta kongresszusát – egy küldött megjegyzései

 


A kongresszus nem foglalt állást a rendelet hatályon kívül helyezése mellett... A Snes országos kongresszusa március 22-én fejezte be munkáját

A Snes kongresszusán, amelyen részt vettem, megdöbbentett mintegy ötven küldött kezdeményezése. A pódiumra léptek, hogy felolvassanak egy ünnepélyes közös nyilatkozatot. Ezekkel a megható szavakkal kezdődött: "Mi vagyunk a középiskolák irodalom- és matematikatanárai, a Snes-kongresszus küldöttei. Mi nem fogunk válogatni a diákjaink köreiben (“szintcsoportok” szerint)! Követeljük a tudás ütköztetéséről szóló összes törvényalkotási szöveg hatályon kívül helyezését. Azok, ha mégis életbe lépnek, többé nem gyakorolhatjuk a szakmánkat. Mély fájdalmat érzünk (...). Ez egy rémálom.”

Az egyik tudományos szekció titkára ugyanezt a kérést érintette: a Snes nemzeti kongresszusát ne zárja le a Journal Officielben (közlöny) március 17-én megjelent március 15-i rendelet hatályon kívül helyezése melletti állásfoglalása nélkül!

Az állásfoglalás tevezetét huszonegy küldött írt alá, és minden küldöttnek eljuttattak. Egy küldött módosító indítványt nyújtott be a határozattervezethez: "A Snes-FSU követelje a minisztertől, hogy helyezze hatályon kívül a 2024. március 17-i, a szintcsoportokról szóló rendeletet". A tribün nem vette át a módosító indítványt, szintelen magyarázattal: "Nem csak a március 17-i rendelet hatályon kívül helyezését kérjük - egyébként még nem is tették közzé az összes szöveget. Hiba lenne csak ezen a szövegen harcolni".

A Kongresszus vezetőségének elutasítása ellenére azonban a módosítás, amely egyértelműen megfogalmazta az előttünk álló harc célját, mégis harminchat szavazatot kapott. A kongresszuson tehát erőteljes mozgósítási szándékot fejeztek ki a miniszter hatalomátvétele ellen - ami tükrözi azt, ami a jelenlegi mozgósításban erőteljesen kifejezésre jut.

Tény azonban, hogy a kongresszus végén a rendelet visszavonásának követelése nem szerepel szervezetünk követelései között. Hogyan lehetséges ez? Vissza kell mennünk a szakszervezet vezetőségének március 14-i álláspontjához, a rendelet kihirdetésének napjához. Egy sajtóközleményben kifejtették: "Az SNES megkapta a minisztériumtól a konzultáció elvét a rendelet kihirdetése után. A rendelet kihirdetése után? Ezt írni annyi volt, mint harc nélkül elfogadni a rendelet közzétételét. Azt kell mondani, hogy a miniszter ezt meg is értette. Március 17-én (vasárnap!) közzétette a rendeletet és még a végrehajtási emlékeztetőt is. Kongresszusunk megnyitásának előestéjén történt. Ez is provokáció volt a szakszervezetünk ellen. De a szakszervezet megkötötte a kezét.

Itt az ideje, hogy összeszedjük magunkat. A helyzet sürgős. Ezekben a napokban az iskolaigazgatók a tanárokat kezdik behívni, hogy szintcsoportokat hozzanak létre. A kollégiumok igazgatótanácsai szavazni fognak a csoportok megalakításáról. Ennek a kongresszusnak az ellentmondásos elemeit le kell küzdeni, ha az egység és a közös fellépés akar érvényesülni a rendelet hatályon kívül helyezéséért folytatott küzdelemben. Egyetlen tanár sem akarja átélni ezt a "rémálmot".

Jack Lefebvre

 

"Fordulóponton vagyunk az oktatásban"

(Interjú Pierre Priouet matematikatanárral, Toulouse - Jack Lefèbvre)

Ön is részt vett az irodalom- és matematikatanárok közös nyilatkozatában, amelyet a kongresszuson olvastak fel (lásd fentebb). Miért vállalta ezt a kezdeményezést?

A gondolat az, hogy fordulóponthoz érkeztünk az oktatásban. A két tantárgyban, az irodalomban és a matematikában történtek alapján megmutatjuk, hogy ez a reform arra irányul, hogy a tanárokat megfosszák hivatásuktól, és megkérdőjelezzék képzettségüket és szakértelmüket. A kormány az egész szakmát át akarja alakítani tanár-tervezőből tanár-előadóvá, azzal a feladattal, hogy a fiatalokat, különösen a munkásosztályt formálja át: ez a fiatalok emancipációjáról való lemondás, egy több mint hatvan éves visszalépés az Ellenállás Nemzeti Tanácsáig visszanyúló nemzeti konszenzushoz képest. Január 16-i beszéde óta Macron egy 1930-as évekbeli iskolamodellhez próbál visszatérni, amely diszkriminatív és társadalmilag szeparatista.

La Tribune des Travailleurs, a francia PT hetilapja 433. sz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.