2023. szeptember 29., péntek

NEMZETKÖZI BIZOTTSÁG AZ AFGÁN NŐK VÉDELMÉÉRT

 


Október 7-én világszerte szervezzünk tüntetéseket és gyűléseket, hogy követeljük, hogy az európai kormányok adjanak menedékjogot az Afganisztánban üldözött aktivistáknak!

[CIDFA, NEMZETKÖZI BIZOTTSÁG AZ AFGÁN NŐK VÉDELMÉÉRT: sajtóközlemény n°10 -  2023 szeptember 27]

Első időpontok:

(USA): október 6., 12:00, Federal Building (Mission & 7. utca)

Berlin (Németország): október 7., gyülekező a Külügyminisztérium előtt.

Párizs (Franciaország): október 7., gyűlés 14.30-kor, Place de la République (Köztársaság tér).

Bilbao (Spanyolország): október 7., 11.30, Gobierno civil/Gobernu zibilean, Plaza Eliptika

(kérjük, hogy a találkozó helyét és idejét jelezzék a Nemzetközi Bizottságnak: afghanistanwoman2022@gmail.com).

* * *

A Kabulból érkezett legfrissebb sajtóközlemények

Szabadítsuk ki Neda Parwanit!

Neda Parwani, az afgán nők tiltakozó mozgalmának vezetőjét 2023. szeptember 19-én, kedden Kabulban letartóztatták. A tálibok Neda Parwanit férjével és 14 éves fiával együtt a kabuli Khairkhanában lévő otthonukban tartóztatták le, és ismeretlen helyre szállították őket.

Neda Parvani kűzdött az oktatáshoz való jogért, a munkához való jogért és a nők szabadságáért. A tálibok és mindig támadják a nőket, akik tüntetnek,ne hallgatnak a tálibok megnyilvánulásait illetően.

Az elmúlt két évben a kormány tálibok letartóztatták, megkínozták és megölték több száz nőt a tüntetések során, vagy aztán a saját otthonukban.

Jelenleg Afganisztánban ellenzékiek százait üldözik. Kénytelenek zárt ajtók mögött folytatni a harcukat, és nehéz földalatti életmódot folytatni, hogy elkerüljék a tálibok általi letartóztatást és kínzást.

Az Afgán Nők Spontán Mozgalma elítéli Neda Parwani, férje és 14 éves fia letartóztatását, és követeli azonnali és feltétel nélküli szabadon bocsátásukat. Követeljük, hogy a nemzetközi közösség és a nagyhatalmak azonnal adjanak menedéket a fenyegetett nőknek, és gyakoroljanak nyomást a tálibokra, hogy hagyjanak fel az afganisztáni női tüntetők elnyomásával és bebörtönzésével.

Az afgán nők spontán mozgalma, 2023. szeptember 20, Kabul, Afganisztán

***

Saleema Shabnam, az afgán női spontán mozgalom aktivistájának fájdalmas története

"Rossz cselekedeteiddel szégyent hoztál a családra. Szégyent hoztál ránk az emberek szemében. Halálos veszélybe sodortad az egész családomat. Nem akarlak többé, menj, ahová akarsz! Ezek voltak az első szavak, amelyekkel a férjem üdvözölt, miután kiszabadultam a börtönből és 19 nap után hazatértem.

Gyakran részt vettem az afgán nők spontán mozgalma által szervezett tüntetéseken. 2023. január 12-én a tálib titkosszolgálat letartóztatott otthonomban, és a kabuli Polcharkhi börtönbe szállított.

A bűnöm az volt, hogy "munkát, kenyeret, oktatást és szabadságot" akartam magamnak és más nőknek. Nem akarom, hogy a gyermekeim írástudatlanul és nyomorultul nőjenek fel, mint én. A tálibok megvertek a börtönben, pofon vágtak, és bottal verték a hátamat és a lábamat. Halállal és nemi erőszakkal fenyegettek. Azt akarták elérni, hogy megadjam magam, hogy a jövőben ne merjek csatlakozni a tiltakozó nőkhöz, és ne merjem felemelni a hangomat.

Afganisztán törzsi társadalmában és patriarchális kultúrájában az, hogy a nők az utcára vonulnak és a jogok és a szabadság mellett kiálló jelszavakat skandálnak, a vallási és patriarchális értékek iránti tiszteletlenség kifejeződésének tekinthető. Amikor egy nőt letartóztat a rendőrség, és napokig és éjszakákig börtönben tart, számtalan gyanú merül fel a személyiségével és tisztaságával kapcsolatban. Például a férje, a családja és az egész társadalom azt hiszi, hogy a börtönben szexuálisan bántalmazták, és hogy illetéktelen személyek fogdosták. Ennek következtében a férje és a rokonai nem akarják többé a családjukban tudni.

Annak ellenére, hogy az egész testemen sebek voltak, és nagyon gyenge voltam, annak ellenére, hogy kétségbeesetten szükségem volt a családom és különösen a férjem gondoskodására és együttérzésére, nemhogy nem ölelt meg, vagy nem támogatott, hanem vádolt, sértegetett és becsukta előttem az ajtót. Ezért elmentem a nővérem házába, és ott maradtam néhány napig. De nagyon hamar kiderült, a nővérem családja nem volt hajlandó befogadni engem. Attól féltek, hogy a tálibok rájönnek, és hogy biztonsági problémáik lesznek miattam.

A szívem teljesen összetört, és nem tudtam, hogy kihez vagy hová meneküljek. Egyrészt a tálibok fenyegetése, másrészt a férjem alaptalan vádjai gyötörtek. Végül sikerült megtalálnom az Afgán Nők Spontán Mozgalmának egyik aktivistáját, és segítséget kértem tőle. Ma az MSFA menedékházában élek öt gyermekemmel.

Itt szeretném elmondani, hogy amíg élek, az Afgán Nők Spontán Mozgalmával együtt harcolni fogok a jogomért és a gyermekeim oktatásához való jogomért, és nem fogok leállni. De a valóságban a föld alatt élni olyan, mintha börtönben lennék, ahol bármikor letartóztathatnak és bármikor meghalhatok. Egyrészt a tálibok, másrészt a férjem fenyegetése, aki megpróbálja erőszakkal elvenni tőlem a gyermekeimet.

* * *

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.