(Olvasói levél)
Kedves elvtársak!
Nagy érdeklődéssel
olvastam Mafa Kwanisai Mafa elvtársnak a zimbabwei helyzetről szóló írását,
amely az Internacionálé legutóbbi számában jelent meg (36. szám, 2024.
november).
A cikk hasznos
történelmi emlékeket, valamint pontos tényeket közöl a mai osztályharcról ebben
az afrikai országban, amely keményen küzdött azért, hogy kivívja függetlenségét
a "dél- rodéziai" gyarmatosítóktól.
Az elvtárs által
kifejtett álláspont több szempontja szerintem vitára ad okot, és arra kérem a
szerkesztőket, hogy szíveskedjenek gondolataimat továbbítani neki, és ha a vita
szempontjából hasznosnak tartják, ismertessék az olvasókkal.
Először is: lehet-e
egy szintre helyezni, ahogy a szerző teszi, "a marxista és a
pánafrikanista nézőpontot"?
A pánafrikanizmus
olyan politikai mozgalom, amely Afrika népeinek egységét követeli, mivel a
kontinenst mesterséges határokkal rendelkező államokra osztották fel, ha azokat
nem egyszerűen "szabálykönyvbe rajzolták" a korábbi gyarmatosító
hatalmak, felosztva a kialakulóban lévő etnikai csoportokat és nemzeteket, és
egymás ellen uszítva őket, érdekeik és kifosztási politikájuk szükségletei
szerint. Már több évtizede számos, magát progresszívnek és antiimperialistának
definiáló afrikai áramlat ezt a zászlót és ezt az ügyet tűzte zászlajára. Ez
különösen az imperializmusra adott reakció, amely a formális függetlenség után
is fenntartotta a neokoloniális uralmi viszonyokat, és egész régiókat alakított
át a multinacionális cégek erőforrásainak kifosztására szolgáló tömegsírrá.
A Negyedik
Internacionálénak ezért nem szabad figyelmen kívül hagynia azt, ami egészséges
és haladó a kontinensen széles körben kifejezett pánafrikanista törekvésekben:
a népek egységét a korábbi gyarmati hatalmak által erőltetett mesterséges
megosztottsággal szemben, az imperializmussal és a multinacionális vállalatok
kifosztásával való szakítás vágyát, az afrikai népeket megillető erőforrások és
javak feletti ellenőrzés visszaszerzésének akaratát.
A Negyedik
Internacionálé nem csak azt nem hagyhatja figyelmen kívül, ami egészséges
azokban a törekvésekben, amelyek számos, magát pánafrikanistának és antiimperialistának
valló áramlatot vezérelnek, hanem a velük folytatott testvéri párbeszédben fel
kell hívnia őket, hogy a neokolonializmus és az imperializmus - Afrika
kifosztója és népeinek népirtója - elleni küzdelmet teljes dimenziójában
helyezze újra előtérbe: a termelési eszközök magántulajdonán alapuló
kapitalista rendszer megdöntéséért folytatott küzdelemben. Tehát az afrikai
kontinensen túl, a kapitalista kizsákmányolás elleni nemzetközi osztályharc
keretében.
Ebben rejlik a
marxizmus és a pánafrikanizmus közötti fő különbség.
A marxizmus a
tudományos szocializmus: a forradalmi elmélet, amely nélkülözhetetlen a
proletariátus számára a szocialista forradalom világpártjának felépítéséhez,
amely segít a munkásoknak megdönteni a termelési eszközök magántulajdonán
alapuló kapitalista rendszert, társadalmasítva a termelési eszközöket, hogy az
emberiség számára jövőt nyisson.
A társadalom
antagonisztikus érdekű osztályokra való felosztásának felismerésén alapul,
minden országban és minden kontinensen, mivel a bolygón uralkodó kapitalista
rendszer a világpiac létezésén alapul. A pánafrikanizmus ezzel szemben nem az
ellentétes érdekű osztályok szembenállásából indul ki (ami nem jelenti azt,
hogy azok az aktivisták, akik e mozgalom részének vallják magukat, nem ismerik
el az osztályharc valóságát).
A gyarmati elnyomás
és annak bűnei vezettek Afrika kapitalista termelési viszonyokba való
integrálódásához. Bár a gyarmati (és neokoloniális) uralom sokáig akadályozta a
nemzeti burzsoázia kialakulását, vitathatatlan, hogy ma minden afrikai
országban létezik egy - gyakran embrionális és komprádor (1) - burzsoázia,
amely elfoglalja helyét a kizsákmányolás rendszerében.
Elvtársunk azt
írja: "Zimbabwét egy olyan uralkodó
elit irányítja, amely a nemzet felszabadítójának tekinti magát, mivel bátran
szembeszállt az imperializmussal és a gyarmati uralommal. Ezek a vezetők
megtartották az ellenőrzést a gazdaság kulcsfontosságú ágazatai felett,
különösen a bányászat és a mezőgazdaság felett, amelyeket a nemzeti
szuverenitás megőrzéséhez létfontosságú eszközöknek tekintenek. Marxista szemszögből
nézve a hatalomnak ez a koncentrációja a szocialista eszméktől való eltérésnek
tekinthető, mivel az államot úgy tekinthetjük, mint amely egy kiváltságos
kevesek érdekeit szolgálja."
Véleményem szerint
nem az a probléma, hogy "eltérés történt a szocialista eszméktől",
amelyeket annak idején a nemzeti harcot vezető párt hirdetett. Ez nem az
"eszmék" problémája, hanem a társadalmi erőké. Az elvtárs azt írja,
hogy egy "uralkodó elit" kisajátította "a gazdaság kulcsfontosságú
ágazatai feletti ellenőrzést", mint például a bányászat és a mezőgazdaság.
Az "uralkodó elitet" tehát társadalmi funkciója határozza meg: a
gazdaság bizonyos ágazatainak (azaz a termelési eszközöknek) a tulajdonosa, és
ezért a munkaerőt kizsákmányolja. Már embrionális formájában, még komprádorként
is a kizsákmányoló osztály szerves része. Még egy olyan, az imperializmus által
elnyomott nemzet, mint Zimbabwe, körülményei között is.
Azt hiszem, ez egy
fontos pontosítás, mert sem Afrikában, sem a világ bármely más részén nem
hagyhatjuk figyelmen kívül a társadalom ellentétes érdekű osztályokra való
felosztását.
Az elvtárs azt
írja: "A munkásosztály és a
parasztság a szegénység, az egészségügyi ellátáshoz, az oktatáshoz és a
lakhatáshoz való hozzáférés hiánya miatt rendkívüli nehézségekkel néz szembe.
Marxista szempontból ez azt mutatja, hogy a posztkoloniális állam képtelen a
társadalmi igazságosság megvalósítására, mivel az uralkodó osztály érdekeit
helyezi előtérbe a tömegek alapvető szükségletei helyett. A városi proletárok
(a bányákban, gyárakban stb. dolgozók) és a vidéki parasztok (főként a
megélhetési gazdálkodók) továbbra is a leginkább kizsákmányolt csoportok:
"Zimbabwéban tehát osztályharc folyik, mint a világ más részein.
Az elvtárs azt
írja: "Bár a zimbabwei földreform
szükséges lépés volt a gyarmati igazságtalanságok orvoslásához, azt nagyrészt a
politikai elit kaparintotta meg. Egyes esetekben a földet elvették a
kisbirtokosoktól, és politikai kapcsolatokkal rendelkező egyéneknek adták, ami
a posztkoloniális államon belüli hatékonyság hiányához és az osztályhierarchiák
megerősítéséhez vezetett." A szóban forgó "posztkoloniális"
állam tehát nem egy osztályjelleg nélküli állam, hanem valóban egy burzsoá
állam, a kapitalista kizsákmányolás eszköze.
Egy másik gondolat is felmerül az elvtárs cikkét
olvasva. A marxisták a világpiac létezéséből indulnak ki, tehát egy és
ugyanazon munkásosztály, az Internacionálé létezéséből. Ez az, amit a marxisták
"az osztályharc világegységének" neveznek, szemben mindazokkal
(sztálinistákkal, pabloistákkal, "harmadikutasokkal"), akik azt
állították, hogy az osztályharcot a világ úgynevezett "táborokra"
vagy "világokra" való felosztásával helyettesítik. A marxisták
számára - akik elutasítják az úgynevezett "szocializmus egyetlen
országban" abszurd és csalárd elméleti hipotézisét - a munkások célja a
kapitalista rendszer világméretű megdöntése, a fő termelési és csereeszközök
kollektív kisajátítása és társadalmasítása, a Munkástanácsok Egyetemes
Köztársaságának megalapítása... amely természetesen magában foglalja a
szocialista Afrikai, Eurázsiai, Amerikai Egyesült Államokat....
De ez a dimenzió
hiányzik. A cikk joggal ítéli el a nyugati imperialista nagyhatalmak nyomását,
beavatkozását és szankcióit Zimbabwében a 2000-es évek részleges földreform intézkedései
ellen. Mégis, kik lennének Zimbabwe fekete népének legjobb szövetségesei a
szankciók és a beavatkozás ellen, a nemzeti szuverenitásért, ha nem a nagy
imperialista metropoliszok munkásai, akik saját kormányaik ellen harcolnak?Ha
Zimbabwe nemzeti szuverenitásának ellensége, ahogy a cikk helyesen mondja, az
imperializmus, annak kormányai és intézményei (az IMF, a Világbank, a Brit
Nemzetközösség stb.), akkor nem kellene-e ellenezni a zimbabwei munkások és
parasztok (a nemzet szívében) szövetségét az imperialista metropoliszok
munkásaival?
Természetesen
kifogásolható, hogy az imperialista metropoliszok munkásait gyakran
megakadályozzák abban, hogy az elnyomott nemzetekben élő osztálytestvéreikkel
való egység felé forduljanak, a munkásszervezetek hagyományos vezetői, akik meg
akarják őrizni azt a kiváltságot - amely egyre kisebb lesz -, hogy
begyűjthessék azokat a morzsákat, amelyeket a kapitalisták és a multinacionális
vállalatok hajlandóak lehullatni számukra az "imperialista lakoma asztaláról" (Lenin). Ez így van. A
munkásosztály nemzetközi egységének elérése ezért olyan kiemelt feladat,
amelyben minden munkásnak részt kell vennie, az elnyomott nemzetek munkásainak
éppúgy, mint az elnyomó nemzetek munkásainak. Különösen a Negyedik
Internacionálé minden szekciójának kötelessége, az Egyesült Államokban éppúgy,
mint Brazíliában, Franciaországban éppúgy, mint Zimbabwéban.
Röviden, az állandó
forradalom marxista elmélete által felvetett kérdések középpontjában állunk:
melyik társadalmi erő képes ma végigvinni a nemzeti és demokratikus feladatokat
(szakítás az imperializmussal, nemzeti szuverenitás, agrárreform stb.), ha nem
a munkásosztály?
Testvériesen
J. A.
(1) A
portugál comprador, vásárló szóból: eredetileg azokra az őslakos kereskedőkre
utalt, akik a nagy európai hatalmak kereskedőivel kereskedtek gyarmati
kereskedelmi állomásaikon. Tágabb értelemben
a "komprádorbuzsoázia” a nagy imperialista hatalmaktól függ.
(L'Internationale, 37.sz.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.