A szociális dömping azt a gyakorlatot
jelenti - akár szándékos, akár nem -, amikor egyes országok vagy vállalatok
kihasználják a bérek és a szociális szabályozások közötti különbségeket, hogy
komparatív előnyre tegyenek szert versenytársaikkal szemben.
Az Európai Unión belül a személyek, a szolgáltatások, az áruk és a tőke
szabad mozgásának elve érvényesül. Ez az elv lehetővé teszi a munkáltatók
számára, hogy munkavállalóikat egy másik uniós országba küldjék, hogy ott
dolgozzanak a nevükben. Ez az európai kiküldetési irányelv 1997 óta van
hatályban, amikor az Európai Uniónak még 15 tagállama volt. Például egy uniós
országból származó vállalkozó ideiglenesen kiküldheti magát és munkavállalóit más
uniós országba. Számos feltételnek kell teljesülnie:
- a tevékenység helye szerinti ország munka- és bérfeltételeinek meg kell
felelni. A Belgiumba kiküldött munkavállalók ugyanarra a bruttó bérre és
törvényes juttatásokra jogosultak, mint a belga munkavállalók.
- A bérek után a társadalombiztosítási járulékokat a származási országban
(azaz nem a foglalkoztatás országában) lehet fizetni. A munkavállalónak először
a származási országban kell társadalombiztosítási kötelezettség alá esnie. A
kirendelés elvileg ideiglenes, legfeljebb 24 hónapra szól. Bizonyos feltételek
mellett lehetőség van a meghosszabbításra, legfeljebb 5 évre.
- 2018. március 1-jén a tagállamok, az Európai Bizottság és az Európai
Parlament elvi megállapodásra jutottak. Az elvi megállapodás szerint a
kiküldetés időtartama legfeljebb 12 hónap lehet, 6 hónapos meghosszabbítás
lehetőségével.
Szociális dömping esetén azonban
a fenti szabályokat nem tartják be. A kiküldött munkavállalók gyakran súlyosan
alulfizetettek, és sokszor méltatlan munkakörülmények között túlmunkára
kényszerülnek. Ezek a gyakorlatok tisztességtelen versenyt teremtenek a helyi
munkavállalók kárára, miközben a bevándorló munkavállalókat kizsákmányolják.
Nemzeti és
európai szintű ellenőrzés
A kiküldetési szabályok betartásának biztosítása, valamint a szociális
csalás és a szociális dömping korlátozása érdekében elengedhetetlenek a jól
szervezett ellenőrző szolgálatok. Nemzeti szinten a szociális törvények
ellenőrzése a fő feladat a szociális dömping elleni küzdelemben, tájékoztatnia
kell, közbe kell avatkoznia, felügyelnie kell a szabályokat, szabályoznia kell
a jogsértéseket, és végül pro justitia kibocsátásával szankciókat kell
kiszabnia. Ennek van egy, a kiküldött munkavállalók és a külföldi vállalatok
ellenőrzésére (munkaidő, bérek stb.) szakosodott egysége is. Európai szinten ki kell alakítani egy
európai szociális ellenőrzési ügynökséget, amely rendelkezik a szükséges
finanszírozással és személyzettel. Ennek az ügynökségnek hatékonyabbá kell
tennie a tagállamok ellenőrző szolgálatai közötti együttműködést, és üldöznie
kell a csalókat, hogy hatékonyabban lehessen fellépni a szociális dömping és a
határokon átnyúló szociális csalás ellen. Ennek az (európai Munkaügyi
Hatóságnak a következő célkitűzései lennének a szociális dömping és a határokon
átnyúló szociális csalás elleni küzdelemben:
- az uniós munkavállalók jogainak biztosítása a szociális és munkaügyi
normák hatékony végrehajtásának és nyomon követésének támogatásával;
- a szociális dömpinget folytató vállalatokkal szembeni szankciók határokon
átnyúló érvényesítésének lehetővé tétele;
- a szociális partnerek autonómiájának tiszteletben tartása és a szociális
párbeszéd megerősítése;
- annak biztosítása, hogy a vállalatok tiszteletben tartsák a kollektív
szerződéseket és az azonos munkahelyen végzett egyenlő munkáért egyenlő bért
elvét;
- tájékoztatja a munkavállalókat és a vállalatokat a vonatkozó jogaikról és
kötelezettségeikről;
- a szakszervezetek támogatása a munkavállalók jogainak megerősítése
érdekében az EU-ban.
A
tisztességes versenyre vonatkozó tervek
A szociális csalás elleni küzdelem érdekében számos ágazat (építőipar,
kohászat, technológia, zöld ágazatok, takarítás stb.) az elmúlt években tisztességes
versenyre vonatkozó terveket kötött. Ezeket a terveket az illetékes hatóságok,
a szakszervezetek és a munkaadói szervezetek támogatják, hogy nagyobb
jogbiztonságot teremtsenek a szociális és munkaügyi jogszabályok tekintetében.
Egyes ágazatokban a szociális csalás és a szociális dömping elleni küzdelem
érdekében szükség van a szabályozás nagyobb mértékű pontosítására és
egyszerűsítésére. Azokban az ágazatokban, ahol munkahelyek szűnnek meg,
miközben a tevékenység növekszik, ezek a megállapodások fontos lépést jelenthetnek
a szociális csalás és a szociális dömping elleni küzdelemben, konkrét
intézkedéseket írnak elő a Kelet- és Dél-Európából érkező tisztességtelen
verseny megszüntetésére és a tömeges munkahelyvesztés megszüntetésére.
Konkrétan ez nemzeti, nemzetközi és európai intézkedéseket jelent az ellenőrző
szolgálatok ellenőrzési képességeinek javítására.
A helyi
szakszervezeti egységek tudatosságának növelése
A szociális dömping összetett kérdés, amelyet több fronton kell kezelni.
A probléma gyökere a munkáltatók által a bérek után fizetett díjak közötti
különbség.
További probléma, hogy még ha a származási országban alacsonyabbak is a
díjak, gyakran nem fizetik ki őket. Az európai szabályok most azt írják elő,
hogy e járulékok megfizetését a származási ország intézményeinek kell
ellenőrizniük. Természetesen itt van a probléma. A szlovák munkaügyi
felügyelőség például nem jöhet Belgiumba, hogy ellenőrizze, hogy a juttatásokat
bevallották-e vagy sem. E tekintetben az Európai Bíróság egyik ítélete lehetővé
tette, hogy előrelépjünk. Egy belga építőipari vállalat alvállalkozójánál
alkalmazott bolgár munkavállalókat érintő ügyben a Bíróság kimondta, hogy a
belga bíróságnak jogában áll visszavonni az A1-es nyomtatványt (amely azt
mutatja, hogy a kiküldött munkavállaló társadalombiztosítása rendben van), ha
azt csalárd módon vagy helytelenül szerezték be. Korábban az ellenőrző
szolgálatoknak nehézkes adminisztratív eljárást kellett követniük, hacsak nem
számíthattak a származási ország szolgálatainak önkéntes együttműködésére a
csalás felderítésében és leküzdésében.
A szakszervezetek számára a helyi választott vezetők fontos szerepet
játszanak a szociális dömping felderítésében. Ők azonosíthatják a szociális
dömping megnyilvánulásait (például azt, hogy az önálló vállalkozókat
munkavállalóként foglalkoztatják), és jelenthetik azokat. A probléma olyan
mértékű, hogy soha nem lesz elég ellenőr ahhoz, hogy kellő valószínűséggel
lebukjanak, ezért a tudatosságnövelő stratégia elengedhetetlen.
A magyar (és egyéb) kormány(ok) 3. országból
érkező munkaerő alkalmazását (általában munkaerő-kölcsönzőkön keresztül) elkerülhetetlennek
tartják. Miért éri meg a munkáltatóknak ?
"Mi hívjuk őket,
szabályozott keretek között", "tudjuk, hogy honnan, tudjuk, milyen munkakultúrával
érkeznek, rálátunk a mozgásukra, ne dobbantódeszkának használják a magyar
munkaerőpiacot", jelentősen kisebb a fluktuáció, «stabilitást hoznak a termelésbe» és egy idő után termelési darabszámuk
is nő, szinte bármikor vállalnának túlórát, nincs kiesett bevétel, kevesebb műszak, álló géppark, stb. Azaz, egyértelműen jelenlegi iparpolitika, valamint a tőke
jövedelmezőségének fenntartásához jelentős számú, alacsony béreken
dolgoztatható külföldi munkavállalóra van szükség, a kizsákmányolás fokozásáért a munkaerő költségeinek csökkenéséért.
Hazánkban a harmadik
országbeli munkavállalók tartózkodása munkavégzéshez kötött. Ha megszűnik a
munkaviszonya és ezzel a tartózkodási célja, akkor főszabály szerint
meghatározott időn belül el kell hagynia az ország és a schengeni övezet
területét. Különben illegálissá válik, mivel a tartózkodás célja nem igazolt,
és az engedély is lejárt, vagy visszavonták.
(részletek innen: https://merce.hu/2023/06/27/szakszervezetbe-tomoritene-a-vdsz-a-hazankba-erkezo-vendegmunkasokat/)
Mi lehet a megoldás?
Az
ideérkezőknek érdekérvényesítő ereje, kapcsolati hálója nincs, a
kiszolgáltatottságuk szinte teljeskörű: az új törvényjavaslat értelmében
családjuktól elválasztott munkavállalókról beszélhetünk, akik számára a
munkahely elvesztése a tartózkodási engedély megvonását is jelenti egyben.
Valószínűleg otthoni családi jövedelmi és felhalmozási kényszerek motiválják
őket, ezért fogadnak el kiszolgáltatottabb állásokat is. Továbbá ezek a
munkavállalók hatalmas információs hátrányból indulnak, különböző visszaélések
és költséghárítások áldozatai lehetnek, utazási, szállási és munkaszerzési
jutalékot fizettethetnek meg velük, számos szempontból kitettek tehát. A VDSZ
az IndustriALL nemzetközi nehézipari szakszervezeti szövetséggel (melybe ők is
beletartoznak) közösen dolgoznak a Fülöp-szigeteki munkások megszervezésén.
Székely Tamás elmondta, elektronikusan és papíralapon is gyártják a tájékoztató
brosúrákat, amelyeket még a Fülöp-szigeteken elérhetővé tesznek a majdani
munkavállalók számára, de létrehoznak egy információs weboldalt is, valamint
egy hotline-szerű felületet, amelyen keresztül sürgős, azonnali válaszokat
tudnak kapni a hazánkba érkezők munkajogi és emberi jogi esetekben. A VDSZ
ezeken felül természetesen üzemi tagtoborzásokat is tervez végezni, a hozzájuk
csatlakozók pedig nyilvánvalóan minden szakszervezeti tagsággal járó előnyt
élvezni fognak.
A VDSZ sokat merített a
térségben kialakult múltbeli hasonló helyzetek kezeléséből is, így
tanulmányozták a rendszerváltás utáni németországi török és horvát vendégmunkások
ottani megszervezésének folyamatát a Vegyész Szakszervezet által, de az
MSZOSZ-nek is volt hasonló munkája a Burgenlandban munkát vállaló magyarok
körében.
A világ munkásosztályának, a
volt, jelenlegi és jövőbeli dolgozóknak az érdekei egybevágnak. Egymás elleni
kijátszásuk csak az uralkodó osztályok, a tőkések profitéhségének kielégítését
szolgálják. Szervezeteinkkel együtt tehát ne hagyjuk, ez a jövő záloga.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.