2013. április 15., hétfő

Magyarázat fiatal barátainknak: az offshore


Az offshore területek - adókedvezményt vagy akár mentességet nyújtanak az oda települő, ám tényleges gazdasági tevékenységet nem folytató cégeknek - mindenütt elterjedtek, így például az USA-ban is: ott a kicsiny Delaware állam az offshore paradicsom. De mielőtt még megvetnénk ezeket a területeket, halkan jegyezzük meg: Magyarország is ilyen offshore állam.

Az offshore tevékenység jó az azt kínáló államnak, hiszen így adózókat tud magához vonzani, s adóbevételeket tud tőlük beszedni. Jó a vállalkozásoknak is, hiszen ezzel az adóterheik csökkennek, s így versenyképesebbé válnak. Rossz viszont annak az államnak, annak lakosainak, ahonnét elmenekül a cég, ugyanis annak a bevételei csökkennek. 

Ha a jogi szabályozásra tekintünk, akkor azt láthatjuk, hogy az Európai Unióban érvényesül a tőke és a szolgáltatások áramlásának szabadsága. Mivel hazánk az Unió tagja, s a tőke áramlásával kapcsolatos magyar korlátozások 2011-13 között végleg lejártak/lejárnak, így ezután könnyebbé vált az európai offshore államokban történő cégalapítás. S - mint kiderült - ezzel a lehetőséggel több, a jelenlegi kormányzathoz köthető személy is élt.

  az utóbbi időben könnyebbé is vált ez a menekülés. Bizonyos offshore országok - így Hollandia, vagy a legnépszerűbb magyar offshore helyszín Ciprus - európai uniós tagállamok. Márpedig az Unióban a tőke és a szolgáltatások szabadon áramlanak. Éppen ezért az uniós jog csak nagyon szűk körben engedi korlátozni ezt a szabadságot. Az Európai Bíróság több ítélete is kiemelte ezen szabadságok fontosságát. Éppen ezért Európa-szerte egyre gyakoribb, hogy offshore vállalatokat vesznek igénybe a versenyképesség javítása érdekében. Ugyanis az offshore cégek kedvezőbb adózása mellett a felelősségi viszonyaik is kedvezőbbek a tulajdonosoknak: gyakorlatilag minimális tőkével hozhatóak létre ezek a korlátozott tagi felelősségű egységek. Azaz: váratlan helyzet esetén sem úszik el a vagyonuk (ugyanakkor fogyasztóvédelmi problémaként is jelentkezik: ezekkel a cégekkel szemben nehezebb követelést sikerrel érvényesíteni). 

Mivel az uniós jogi szabályozás is a fenti szabadságok miatt megengedő az offshore vállalkozásokkal szemben, éppen ezzel összhangban a magyar szabályozás is ezzel összhangban változott 2010-et követően. 

Az offshore cégek a jelenlegi kormánypártok háza táján is jócskán megjelennek. A lehetőségekkel a magyar vállalkozások is nagyobb számban éltek, s választottak offshore közreműködőt tevékenységükhöz. A szabályozás változásaiban sem az ideológia volt a meghatározó.  Éppen ezért az "offshore lovagi" lét mára teljesen természetessé vált a magyar vállalkozások körében - legyenek annak a tulajdonosai akár baloldali, vagy jobboldali értékeket vallóak. Így eléggé álságos dolog megvetéssel szólni arról, amikor a poltikai ellenfél folytat offshore tevékenységet, de a haza üdvét szolgálónak feltüntetni azt, ha a "barátok" folytatnak ilyen tevékenységet. Pl. a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kiírt "Szélessávú körzethálózati fejlesztések" elnevezésű támogatási konstrukcióban sem a 20 milliárdos keretösszegből több, mint 12 milliárdot 5 olyan cég nyert el, amelyeket egy napon alapítottak, offshore hátterük van, s amelyekhez a cégadatok alapján egy kormánypárti képviselő is kötődik.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.