2013. június 9., vasárnap

Kína-levél


Kína-levél 401.sz., 2013. május 15.

 

 

A Honkongi dokkerek sztrájkja 40 napig tartott és szakszervezetükkel, a Union of Hong Kong Dockers-szel (UHKD) 9,8%-os béremelés értek el a munkáltatók acsarkodása és a sajtó ellenségeskedése dacára. Természtesen ez a sztrájk nem hasonlítható össze a 30 ezer honkongi és kantoni tengerész 1922-es munkabeszüntetésével. Pedig az okok ugyanazok: az (1920-ban vágtató) infláció és bérek stagnálása. Akkor 20 %-ot értek el – és ez lett az 1925-27-es kínai forradalmi mozgalom előfutárja. Pedig a kikötőmunkások ritkán sztrájkolnak…

 

Szolidaritás. A sztrájk kivívta a diákok, de az egész hongkongi lakosság együttérzését is és óriási nemzetközi szolidaritást váltott ki. «Az ILWU, az USA nyugati parti kikötőmunkás-szakszervezete anyagi segítséget adott támogatásukra - így éreztetve, hogy nincsenek egyedül a honkongi dokkerek», jelentette ki Wong Yu Loy, az UHKD szakszervezet titkára. A Nemzetközi Szállítási Szakszervezeti Szövetség, a japán, ausztrál, holland szállítási szakszervezetek is – mindösszesen közel 1 millió eurót!

 

Sztrájkellenes szövetség. A kikötőben a dokkereket és darusokat 24 vagy 48, 72 óra hosszat egyfolytában kell persze dolgoztatni alacsony bérért, amibe az infllációt sem építik bele – hogy a munkáltatók zsebe nagy profittal teljen. Könnyű aztán megtölteni az újságokat sztrájkellenes hirdetésekkel, a sztrájkolók és a szakszervezet gyalázásával; s ez segít a kikötői ellenőrzés kijátszásában is. Li Kashing, az egyik leggazdagabb ázsiai milliárdos több ízben fordul bírósághoz a sztrájk- és gyülekezési jog korlátozása érdekében.

Végül pedig – és ez sem semmi – a munkáltatók számíthatnak a történelmi HKFTU szakszervezetre is, mely a kikötőben többségben van és megelégedett volna 5 %-os béremeléssel is, játszogatva a kategóriákkal megosztotta a munkásokat, de még sztrájktöréssel is próbálkozott! Meg kell mondani, hogy tiszteletbeli elnöke, Cheng Yiu-tong egyike a 32 tagú kabinetnek, mely a kormányt segíti Honkongban, valamint a pekingi népi gyűlés tagja is… Opponálna-e ilyen posztokon vajon Li Kashing milliárdosnak és támogatná-e a dokkerek sztrájkját?

 

A szavazás és a folytatás… A munkáltatókkal írásban rögzített egyezséget a május 6-i szavazással a sztrákolók 90 %-a elfogadta, miután az előző nap visszautasították a sajtóban megjelent kommünikét. Lejjebb olvashatjuk a UHKD független szakszervezet nyilatkozatát, valamint titkárukkal készített intérjút.

A nyilatkozat ekként fejeződik be: «Nagyon itt az ideje annak, hogy a honkongi kormány napirendre tűzze a kollektív tárgyalásokról szóló törvényt, melyet 1997-ben helyeztek hatályon kívül  [a szerk.: a terület visszaszolgáltatása Nagy-Britanniától a Kínai Népköztársaságnak], hogy Hongkong megfeleljen az ILO 98-as sz. konvenciója előírásainak. A hongkongi dolgozóknak is részesülniük kell a nemzetközileg elismert kollektív tárgyalások folyamata előnyeiből, jogaik, munkakörülményeik érvényesítése érdekében, szakszervezetük védelmében».

 

Ami még aktuális… Ez a «levelet» alapjában a dokkersztrájknak szenteltük, de nem mehetünk el csendben az újabb bányász tragédiák mellett sem. Május 10-11-én legalább 40 bányász pusztult el Guizhou tartományban egy szénbánya «engedély nélkül» működő részterületén robbanás következtében. A bányát a helyi hatóságok működtetik és meg is páróbálták eltitkolni az eseményt. Szecsuánban egy magánbányában minteegy 30 bányász vesztette életét. Volt igazgatóját szeptemberben azért bocsátottak el, mert figyelmezetett a veszélyes gázok jelenlétére, de a tartományi munkafelügyelet igazgatója személyesen látogatta meg a bányát négy nappal a katasztrófa előtt – és semmi abnormális dolgot nem látott!

 

Korrupció. Tehetségtelen vagy megvesztegették? Emlékszünk Yang Decaira, a saanxi munkafelügyeleti igazgatójára, akinek luxusóra-úr volt a csúfneve, velejéig korrupt és végül néhány hónapja a rácsok mögött is végezte az internetezőknek köszönhetően. Vajon hány veszélyes bányára adhatott mégis engedényt?

Minden nap kiderül egy hivatalosan is elismert korrupciós ügy: egy volt kormányzóhelyettes Shandongban életfogytiglanit kapott 1,5 millió eurós «zsebpénz» elfogadásáért. A Fejlesztési és reformbizottság (a szuperminisztérium!) alelnöke,  egy korrupcióelleni küzdelemmel megbízott főnők, stb. A hongkongi korrupció is bőven megteremhet a fővárosi képviselői helyek iránti vágyakozás talaján… Annyira elterjedt, hogy egy megfigyelőnek figyelmeztetnie kellett:  «azért a vezetők megmutathatnák, hogy csinálnak is valamit»!

 
 ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 
Hongkong: a dokkersztrájk 9,8%-ot ért el

 
A hongkongi kikötő mintegy 500 munkása szakszervezetével, a UHKD-val (a független HKCTU konföderáció tagja) 40 napra szüntette be a munkát 9,8%-os munkabéemelésért. A munkáltatók minden kétszámjegyű emelést elutasítottak, és a tárgyalásokat befejezettnek nyilvánították. A szakszervezett közölte, hogy a csata tovább folyik és el akarja érni a kollektív tárgyalások jogát.

A hogkongi kormány munkaügyi titkára, aki tehetetlennek bizonyult a munkáltatók tárgyalóasztalhoz csalogatásában, megerősítette, hogy figyelemmel kíséri a munka biztonságára vonatkozó kérdéseket.

 
 
Az UHKD dokkerszakszervezet nyilatkozata, május 7.

 

Az 2013-2014-es új bérprogram papírra vetett megerősítése

Május 6-án az UHKD megkapta a munkaügyi titkárság révén a HIT [a kikötői igazgatás] négy operátora által aláírt megerősítést, mely szerint 2013 május elsejétől a dolgozói alapfizetés 9,8%-kal emelkedik. A Kwai Chung konténerállomás minden szektorára vonatkozik és egy évre. A dolgozók úgy tekintik, az írott garanciával egy lépéssel előbbre jutottak, nem úgy, mint egy egyoldalú május 3-i száóbeli bejelentéssel.

Annak ellenére, hogy a sztrájk nem érte el a munkáltatóval való kollektív tárgyalás jogát, negyvennapos mozgalmunk megtörte a munkáltatói egyoldalúság «hagyományát» és sikerült rávenni az operátorokat arra, írásba foglalják a bér- és munkakörülményeket.  Az UHKD úgy találja, hogy az első lépésről van szó a munkáltatók és a szakszervezet közötti párbeszéd és tárgyalás mechanizmusának kialakítása felé.

A kikötő 4 működtetője részletezi az egyezségben, hogy «a munka biztonságát növeli, az alkalmazottak egészségét védi», engedélyt adott a darusoknak gépük leállítására «ebédidő alatt » és «posztjuk elhagyására, ha WC-re kell menniük». (…)

 
Darusok visszavétele

Miután a sztrájkot befejezték, a szakszervezet tagjai visszavételén dolgoznak, a Globalstevedoring mintegy száz darusáról van szó, akiket ápr. 18-án elbocsátottak. A szakszervezet kéri a Munkaügyi Titkárságtól, hogy haladéktalanul kezdje meg a tárgyalásokat ez ügyben.

 
Semmi retorzió

A szakszervezet ügyeni fog arraa, hogy figyelemmel kísérje a sztrájkolók helyzetét, hogy azokat emiatt – a munkáltatók ígéretének megfelelően – semmi megtorló intézkedés ne érhesse. Fenntartja követelését, hogy a munkáltató a pihenő- és étkezőidőről nyújtsa be tervét, a biztonsági és egészségvédelmi intézkedéseit mutassa be, rendszeresen vizsgálja felül a béreket már azelőtt is, mielőtt a kollektív szerződések hatályba lépnének. (…)

 

 
Részletek Wong Yu Loy dokkerszakszervezeti titkárral készített interjúból

 (Labor Notes, május 7.)

 

–        Milyen problémák vezettek a HIT kikötői konténerállomáson történt munkabeszüntetéshez?

–        [Wong Yu Loy emlékeztet az előző számunkban részletezett alacsony bérekre] A múlt év márciusában kezdtek a dolgok forrongani. Megpróbáltuk a kollektív tárgyalást, de falakba ütköztünk. Persze a dolgok mögött a HIT főtulajdonosa, a milliárdos Li Kashing húzódott meg. Az alvállalkozó operátorok minden megpróbáltak, hogy kiüssék a szakszervezetet a nyeregből. Próbálkoztak a dolgozók kis csoportjaival való tárgyalással – de a dokkerek ragaszkodtak ahhoz, hogy kollektív legyen a tárgyalás szakszervezeti küldötteken keresztül. A 2011 előtti évtizedben egyáltalán nem volt béremelés, a dolgozók régóta vártak a változásra és eléggé ingerültté váltak, mikor kis, 100-200 csoportokkal akartak a munkáltatók tárgyalásba bocsátkozni. (…)



–        A HKCTU-nak mennyi kikötőmunkás tagja van?
 
–        Mindössze 700. A HIT kb. 3000 dolgozót foglalkoztat és kb. 5000 ember dolgozik összesen a kikötőben.

 
–        Más szakszervezetek képviselik őket?

–        Igen pl. a Hong Kong Federation of Trade Unions (HKFTU), amely történelmileg közel áll a kínai kormányhoz. Persze hozzánk képest régebb óta vannak a kikötőben – a HKCTU csak 2006-tól –, de sok vezetőjük «kisfőnök» lett, vagyis alvállalkozó. Van pl. egy alvállalkozó, aki az FTU dokkerszakszervezet vezetésének is tagja. A politikájuk abban áll, hogy hangoztatják ugyan a követeléseket, de nem történnek nagy dolgok.  A dolgozó tömegek nem bíznak bennük, az FTU-ban. A mienk 7 éve létezik és lépésenként szervezzük magunkat.

 
–        Vannak-e, akik az FTU-tól jöttek át a HKCTU-hoz?

 
–        Persze, a tagjaink 10-20 éve, vagy még régebben itt dolgoznak, akkor még nem volt FTU. Úgy gondolják, hogy az érdekeiket mi majd megvédjük – miután a másik elvesztette a bizalmat.

 
–        Mi a kűlönbség a két szakszervezet között?

–        A legnagyobb, hogy a bázison dolgozunk. Nem ígérünk karriert, továbblépést a vezetőknek, hanem a dolgozók érdekvédelme a dolgunk. Egyenként győzzük meg őket a belépésről, nem úgy, mint a másikban, ahol egy szakszervezeti káder az igazgatásba kerülés ígéretével százakat léptet be egyszerre.

 
–        Azok, akik nem tagjai a HKCTU-nak, nem is támogatták a sztrájkot?

 –        Hogyne, volt olyan, aki nem volt hajlandó túlórázni, de amit pontosan tudunk, az annyi, hogy közel 500 ember nem vette fel a munkát. (…)

 
–        Miért olyan fontosak épp most ezek a tíz év óta tartó gondok (bér és munkaidő hossza)?

–        A munkanélküliség elég alacsony, kb. 3,1%, de az infláció magas. A dokkerek összehasonlították bérüket másokéval, ahol szintén ilyen intenzív munka folyik és látták, hogy megfelelően megszervezve magukat kollektív szerződéssel három év alatt megduplázták a bérüket; napi 8 órát dolgoznak egyórás ebédszünettel és félórás pihenőidővel. Azt mondták a dokkerek is, akkor hogy lehet, hogy mi meg 24 órát egyvégtében? (…)

 
–        Ez a munkaidő általános más országokban is?

 
–        Nem, az ILWU, a nyugati parti szakszervezet az USA-ban kollektív szerzdődés kötött, három műszakban dolgoznak, a túlórát külön fizetik. Van betegbiztosításuk, nyugdíjuk, beiskolázási segély a gyerekeiknek. Honkongban ebből semmi sincs! (…)

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.