Sok fiatal az Uber rajongója. Az Uber – cool, modern … és praktikus!
Vesszük az okostelefonunkat és hívjuk.
Nem drága, mindenesetre nem annyira,
mint a “normál” taxi. Első látásra! Ugyanezek a fiatalok azt kérdezik, hogy mi,
szakszervezeti felelősök miért vagyunk az Uber ellen. De még a szélesebb és idősebb
publikumnak is hajlama van az olcsóbb tarifákból profitálni.
Például a Ryanairrel repülni. Még szakszervezeti aktivisták is veszik a Ryanair olcsó repülőjegyeit. Igaz, a
szolgáltatás éppencsak mondható annak, de a jegyárak olyan alacsonyak, hogynem
is értjük hogyan lehet ilyen olcsón repülni. Ugyanilyen példákat sorolhatnánk még: AirB&B, Bringr, Value
Chain, Uber Eats, stb.
Uber – innováció, nagyszabású pénzügyi visszaélés
Az Uber nem fizet társadalombiztosítást. Ugyanezen okból
«alkalmazza» az álvállakozókat. A pénzügyi paradicsomokban szervezi gazdagodását,
hogy elkerülje a kollektív adófizetésikötelességét.
Az Egyesült Királyságban az Uber amerikai taxivállalat csak
455 euró adót fizetett. A hollandiai előnyös pénzügyi rendszerben, ahol a
vállalkozás európai központja van, az Uber megkerülheti az ország pénzügyi előírásait.
Még egy internetes eszközt is kitalált az ellenőrzések megtévesztésére, a Greyballt.
Az Uber alacsony ára csak látszat … ténylegesen változatos árakat alkalmaz. A verseny
eredménye: többet fizetünk, ha nagyobb a kereslet; a rendszert így hívják ‘Surge
pricing’. Az utolsó londoni terrorista támadást alkalmával hirtelen megemelte
az árakat.
A Ryanair alacsony árai a dolgozók kizsákmányolásának
köszönhető
A Ryanair Írországban rendezkedett be, hogy az ottani pénzügyi, szociális
kedvezményeket kihasználhassa. De ezen felül a légitársaságot csalással és „hamis vállalkozás”
szervezésével is gyanusítják.
A Ryanair pontosan ugyanazokat a praktikákat alkalmazza,
amelyekkel a közlekedés világában találkozunk. A társaság Írországban veszi
jegyzékbe dolgozóit, de a munka más EU-tagállamban folyik állandó jelleggel és elvileg
azon országok munkakörülményeit és munkabérét kellene biztosítania, ahol a
dolgozókat foglalkoztatja. De ezt nem teszi, ezt pedig szociális
dömpingnek hívjuk. A társaságot már elítélték Franciaországban és Belgiumban is
eljárás folyik ellene. A múlt évben pedig Németországban azzal gyanustották, hogy hamis vállalkozásokat szervezett és házkutatást is tartottak.
Nem kell tehát azon cssodálkozni, hogy a szakszervezet
‘persona non grata” a Ryanairnél. O’Leary, a nagyfőnök azzal dicsekedett,
hogy “minden szakszervezeti befolyástól szabadnak” őrzi vállalatát és bármilyen
áron. A szakszervezeti tagokat skrupulusok nélkül kirúgja.
It’s the business model that sucks! Ez az üzleti modell semmit nem ér!
Ha sok különbség is van ezek vállalatok között, meg
kell állapítanunk, hogy sok a közös vonásuk is.
Képesek a leszállított árú tarifákra, mivel számos
költséget nem fizetnek. Az adókat és a társadalmi hozzájárulást ‘felesleges költségnek’ tekintik, amelyet el kell tüntetni.
Ha ez a modell válik egyeduralkodóvá, ki fog hozzájárulni a
társadalombiztosítás finanszírozásához? Ki fogja fizetni jövendő nyugdíjunkat? Ki
fizeti az infrastruktúrát, pl. az utak karbantartását? Amelyet persze az Uber is
használ …
Egyébként pedig a közszolgáltatásban dolgozó kollégáinknak is
küzdeniük kell a Bpost Bringr-típusú kezdeményezések ellen (az elképzelés lehetővé
tenné, hogy egyének is szállítsanak postai küldeményt csekély ellenérték
fejében- a ford.).
Az FGTB (belga
szakszervezeti szövetség) meg akarja őrizni a mindenkinek szóló közszolgáltatásokat, a társadalombiztosítás
finanszírozásának módját. Ezért kell küzdenünk az Uber és Ryanair típusú vállalatok
ellen. Egy dolog biztos: engem soha nem fogtok látni egy Ryanair-gépen vagy egy
Uber-gépkocsiban. Minden öntudatos, szervezett dolgozót erre biztatok!
Frank
Moreels (FGTB)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.