2018. augusztus 14., kedd

Uber, Ryanair és hasonszőrűek: mi a gond velük?



Sok fiatal az Uber rajongója. Az Uber – cool, modern … és praktikus!
Vesszük az okostelefonunkat és hívjuk. Nem drága, mindenesetre nem annyira, mint a “normál” taxi. Első látásra! Ugyanezek a fiatalok azt kérdezik, hogy mi, szakszervezeti felelősök miért vagyunk az Uber ellen. De még a szélesebb és idősebb publikumnak is hajlama van az olcsóbb tarifákból profitálni.
Például a Ryanairrel repülni. Még szakszervezeti aktivisták is veszik a Ryanair olcsó repülőjegyeit. Igaz, a szolgáltatás éppencsak mondható annak, de a jegyárak olyan alacsonyak, hogynem is értjük hogyan lehet ilyen olcsón repülni. Ugyanilyen példákat sorolhatnánk még: AirB&B, Bringr, Value Chain, Uber Eats, stb.
Uber – innováció,  nagyszabású pénzügyi visszaélés
Az Uber nem fizet társadalombiztosítást. Ugyanezen okból «alkalmazza» az álvállakozókat. A pénzügyi paradicsomokban szervezi gazdagodását, hogy elkerülje a kollektív adófizetésikötelességét.
Az Egyesült Királyságban az Uber amerikai taxivállalat csak 455 euró adót fizetett. A hollandiai előnyös pénzügyi rendszerben, ahol a vállalkozás európai központja van, az Uber megkerülheti az ország pénzügyi előírásait. Még egy internetes eszközt is kitalált az ellenőrzések megtévesztésére, a Greyballt.
Az Uber alacsony ára csak látszat … ténylegesen változatos árakat alkalmaz. A verseny eredménye: többet fizetünk, ha nagyobb a kereslet; a rendszert így hívják ‘Surge pricing’. Az utolsó londoni terrorista támadást alkalmával hirtelen megemelte az árakat.
A Ryanair alacsony árai a dolgozók kizsákmányolásának köszönhető
A Ryanair Írországban rendezkedett be, hogy az ottani pénzügyi, szociális kedvezményeket kihasználhassa. De ezen felül a légitársaságot csalással és „hamis vállalkozás” szervezésével is gyanusítják.
A Ryanair pontosan ugyanazokat a praktikákat alkalmazza, amelyekkel a közlekedés világában találkozunk. A társaság Írországban veszi jegyzékbe dolgozóit, de a munka más EU-tagállamban folyik állandó jelleggel és elvileg azon országok munkakörülményeit és munkabérét kellene biztosítania, ahol a dolgozókat foglalkoztatja. De ezt nem teszi, ezt pedig szociális dömpingnek hívjuk. A társaságot már elítélték Franciaországban és Belgiumban is eljárás folyik ellene. A múlt évben pedig Németországban azzal gyanustották, hogy hamis vállalkozásokat szervezett és házkutatást is tartottak.
Nem kell tehát azon cssodálkozni, hogy a szakszervezet ‘persona non grata” a Ryanairnél. O’Leary, a nagyfőnök azzal dicsekedett, hogy “minden szakszervezeti befolyástól szabadnak” őrzi vállalatát és bármilyen áron. A szakszervezeti tagokat skrupulusok nélkül kirúgja.
It’s the business model that sucks! Ez az üzleti modell semmit nem ér!
Ha sok különbség is van ezek vállalatok között, meg kell állapítanunk, hogy sok a közös vonásuk is.
Képesek a leszállított árú tarifákra, mivel számos költséget nem fizetnek. Az adókat és a társadalmi hozzájárulást ‘felesleges költségnek’ tekintik, amelyet el kell tüntetni.
Ha ez a modell válik egyeduralkodóvá, ki fog hozzájárulni a társadalombiztosítás finanszírozásához? Ki fogja fizetni jövendő nyugdíjunkat? Ki fizeti az infrastruktúrát, pl. az utak karbantartását? Amelyet persze az Uber is használ … 
Egyébként pedig a közszolgáltatásban dolgozó kollégáinknak is küzdeniük kell a Bpost Bringr-típusú kezdeményezések ellen (az elképzelés lehetővé tenné, hogy egyének is szállítsanak postai küldeményt csekély ellenérték fejében- a ford.).
Az FGTB (belga szakszervezeti szövetség) meg akarja őrizni a mindenkinek szóló közszolgáltatásokat, a társadalombiztosítás finanszírozásának módját. Ezért kell küzdenünk az Uber és Ryanair típusú vállalatok ellen. Egy dolog biztos: engem soha nem fogtok látni egy Ryanair-gépen vagy egy Uber-gépkocsiban. Minden öntudatos, szervezett dolgozót erre biztatok!
Frank Moreels (FGTB)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.