1952 április 9-én Bolívia szemtanúja volt az amerikai kontinens történetének
legmélyebb és leginkább proletár forradalmának. Néhány óra leforgása alatt a
gyári munkások, a városok lakossága és a felfegyverzett bányászok térdre
kényszerítve megalázták a burzsoá államapparátust, fizikailag
semmisítették meg az uralkodóosztály hadseregét, amelynek évek kellettek, hogy
újraszervezze magát.
Mindamellett azonban ez egy forradalmi ciklus – ami az április 9-i
forradalommal kezdődött és 20 évvel később ért véget az 1964-es puccsal és az
Ovendo és Bariatos diktatúra létrejöttével. Most, hogy Bolívia egy új
forradalmi cikluson megy keresztül, fontos, hogy a munkásosztály és ifjúság
haladóbb szellemű aktivistái elmélyedjenek a történelmi leckében azért, hogy
soha ne ismételjék meg ezeket a hibákat.
Bolívia a huszadik század elején gazdasági szempontból rendkívül
visszamaradott volt, gazdasága a bányászattól és a mezőgazdaságtól
függött. A visszamaradottság és a szegénység Bolíviában (ahol a II. világháború
előtt az egy főre jutó jövedelem Haiti után a legalacsonyabb volt az egész kontinensen)
paradox módon az ország ásványkincsekben való gazdagságának az eredménye
volt. Vidéken a földesurak, a gamanolák több százezernyi hektár földet
birtokoltak félfeudális poungaje rendszerben művelve. Ezt a rendszert az inka
királyságból örökölték, amit a spanyol gyarmatosítók a szükségleteikhez
igazítottak. A földbirtokosok 8%-a birtokolta a megművelhető földterületeknek
több mint 95%-át. Köztük 615 földtulajdonos több, mint 10 000 hektáros
tulajdonnal birtokolta az ország megművelhető földjeinek felét. Parasztok
százezrei voltak arra kényszerítve,hogy a gamonolákat szolgálják, az esetek
többségében ingyen, miközben 2 millió paraszt tengette életét a pénzgazdaságon
kívüli mezőgazdasági önellátásban. A lakosság túlnyomó része benszülött és
80 %-uk nem beszélt semmilyen nyelvet a sajátján kívül (ami miatt minden
közéleti tevékenységen kívül rekedtek, mivel az csak spanyol nyelven
folyhatott) és 90%-uk írástudatlan. Ugyanakkor Bolívia fejlődésének zavaros és
kiegyensúlyozatlan jellege hatalmas tőkés exportáló szektort teremtett.
Bányászatot, ami a lakosság 3,2%-t foglalkoztatta, és a GDP 25%-át termelte
meg. Három család a a (Hohchild, Patino, Atramoyo) ellenőrizték a bányászat
80%-át, amely az országos export 80%-át jelentette. A második világháború során
a bolíviai ónbányászat 50%-át adta a világ óntermelésének. A ónbárók,
akik csak la roscaként híresültek el, a gazdasági, társadalmi és politikai élet
minden területét felügyelték szövetségben a gamonálékkal, övék voltak a
leglényegesebb bankok, ők adták ki a legfontosabb újságokat, iktattak be vagy
mozdítottak el kormányokat, vásároltak meg maguknak politikusokat és elnököket.
Az uralkodó osztálynak nem volt érdeke a lakosság életszínvonala javítása által
a belföldi piac fejlesztése. A földbirtokosoknak szükségük volt a
félfeudális kizsákmányoló rezsim fenntartására vidéken, miközben a bányabárók a
világpiacra exportálták termékeiket. Így Bolívia gazdasági struktúrája
szélsőséges módon kiélesítette az ellentmondások sorát, amelyet csak a munkások
hatalomra jutása tudott volna megoldani egy elnyomott nemzet élén, forradalmi
eszközökkel megoldván ezzel a természeti erőforrások problémáját és
mezőgazdasági redisztribúciót. A bányákban dolgozó proletariátus, amely a
háborús években 53 000 főt tett ki, a kizsákmányolás borzalmas
körülményei között élt és dolgozott. A bányavidékek általában az ország
távoli és elzárt vidékein voltak, és a bányászok teljes függésben voltak a
bányáktól lakhatásuk és a bányavállalatok által üzemeltetett élelmiszerboltok
miatt (pulperias). Munkakörülmények szélsőséges voltak az elképesztően vizes
bányákban (a víz néha derékig elárasztotta őket) és elviselhetetlen volt hőség.
A legtöbb bányász szilikózistól szenvedett és a várható élettartamuk
alacsonyabb volt az országos átlagnál, ami ebben az időben éppen csak elérte az
ötvenet. Ezek az állapotok megerősítették a szolidaritás kötelékeit és a
munkásosztály harciasságát a huszadik század első évtizedeiben. A
bányatelepeket általában katonákkal őriztették és a hadsereg nem habozott, ha
mészárlásra kellett sort keríteni, hogy fenntartsák a legbrutálisabb
kapitalista kizsákmányolást.
Az 1932 és 1935 közötti Chaco háború, kiváltképp az uralkodóosztály
hanyatlása hozta felszínre a kiélesedett ellentmondásokat a bolíviai
társadalomban. A háború Bolívia és Paraguay között az olajvállalatok érdekei
miatt robbant ki (a Standatrd Oil a bolíviai és Shell a paraguay oldalon)
valóságos katasztrófa lett Bolíviának. Férfiak tízezreit (250 000 főt a
kevesebb mint 3 millió főnyi teljes lakosságból) hajtották otthonuktól
kilométerek ezreire, ismeretlen, zord éghajlatú környezetbe, hogy harcoljanak
egy országért (a sajátjukért), amiről alig hallottak! Bennszülött parasztok
tízezrei számára ezek voltak az első, a helyi közösségükön kívül nyert tapasztalatok.
Több bolíviai katona halt meg betegségben, vagy végzett velük Chaco klímája és
a tábornokok hozzá nem értése, mint amennyi a golyóktól esett el. A Chaco
háború megalázó veresége hozta magával Bolíviában egy teljes generáció
öntudatra ébredését az élet minden területén. A Chaco-háborút követő
radikalizálódás vezetett az úgynevezett "katonai szocializmus" Toro
és Busch kormányaihoz, amelyek az olajipar államosítása ellenére képtelenek
voltak megoldani bármilyen tömegeket érintő problémáit. A burzsoá és kispolgári
nacionalista kormányzatok, amelyek megpróbáltak szembeszállni az imperialista
érdekekkel és a la rosca-val a nemzet nevében, képtelenek voltak következetesen
végigvinni a konfliktust, ami a bádogbárók és gamonóék kisajátításával
járt volna, mert így meg lettek volna fosztva támogatói bázisuktól,
kiszolgáltatva a forradalmi tömegeknek Ez a cselekvésképtelenség vezetett
Busch öngyilkosságához 1939 augusztusában.
A Forradalmi Baloldal Pártját (PIR, FBP) 1940-ben alapították a
sztálinizálódott Kommunista Internacionálé befolyása alatt. A PIR már 1941-ben
magáévá tette a "demokrácia versus fasizmus" politikáját, vagyis a
szövetséges kapitalista hatalmak támogatását a második világháborúban, amelyek
ekkor a Szovjetunióval egy táborban kerültek. Gyakorlatban ez politikai vonal
az FBP-t is ugyanerre az oldalra tolta, sőt, még a kormányzattal való
együttműködésbe is, közösen a rosca oligarchiával és az Egyesült Államok
nagykövetségével. Ez a bűnös politika – összhangban az argentinai és kubai kommunista
pártokkal, hogy csak a két legjellemzőbb példát említsük – aláaknázta a PIR
forradalmi eszme által meghódított munkásosztálybeli bázist, nyílt teret hagyva
ezzel a Nacionalista Forradalmi Mozgalom (MNR) számára, hogy támogatói bázist
nyerjen magának a munkások között.
Az 1941-ben alapított NFM klasszikus kispolgári nacionalista párt volt
radikális antiimperialista nyelvezettel, szavakban patrióta és még akár
"szocialista" is. Legfőbb szlogenje a "Nemzeti Forradalom"
volt, értve ezalatt azt, hogy nemzeti, azaz nem szocialista vagy
proletár. Az NFM zavaros ideológiája miatt, amely magába foglalta a
szélsőjobbos elemeket és az említetteket, a tömegek nyomása alatt kényszerült -
extrém módon - a radikális jelszavak használatára. De Bolíviában a forradalmi mozgalmon
belül volt egy másik poltikai álláspont is, amely elutasította a
"demokratikus imperializmussal" való együttműködést és az
elképzelést, hogy a nemzet összes osztálya összefogva oldhatja meg azokat a
problémákat, amelyekkel szembesültek. Ez volt az állásfoglalása a Trockista
Forradalmi Pártnak (TFP), amely 1935-ben jött létre, de az alapítás utáni első
években még többé-kevésbé gyenge volt. Trockij állásfoglalása pedig egyértelmű,
amelyet mesterien kifejtett a Permanens Forradalom című könyvében levonva az
elméleti következtetéseket az orosz forradalomról:
"Azokat az országokat illetően, amelyek megkéstek a burzsoá
fejlődésben, különösen a gyarmati és a félgyarmati országok, a permanens
forradalom elmélete azt jelenti, hogy a demokrácia és a nemzeti emancipáció
elérésének teljes és igazi megoldása csak az elnyomott nemzet, a paraszti
tömegek vezetője, a proletariátus diktatúrájával lehet."
1946-ban a TFP állásfoglalását elfogadta a Bolíviai Egyesült Bányámunkások
Uniója a Pulacayoi Kongresszuson. A Pulacayoi tézisek – korlátai ellenére –
lényegében Trockij átmeneti programjának alkalmazása a bolíviai viszonyokra. A
Pulacoyo tézisek, melyeknek legfőbb gondolatai máig érvényesek,
azzal kezdődnek, hogy Bolíviát mint kapitalista országot
határozza meg, egy olyan világméretű kapitalista rendszer részeként, amelyben
még mindig elintézetlenek polgári demokratikus feladatok:
"Bolívia egy visszamaradott kapitalista ország: gazdasága ágai
különböző fejlettségi szinten állnak, amelyek különböző termelési módokkal
léteznek együtt, de a kapitalista termelési mód minőségileg meghatározó. ....
Bolívia annak ellenére, hogy egy visszamaradott ország, csak láncszem a
világkapitalizmus láncában. Nemzeti sajátosságai a világgazdaság alapvonásainak
a kombinációja.”
Továbbá a tézisek rámutatnak a proletariátus vezető szerepére a
forradalomban: "Ami jellemzi a proletariátust, hogy ez az egyetlen
osztály, amelyik elégséges erőt birtokol, hogy ne csak a saját céljait érje el,
hanem más osztályokét is. Ez a hatalmas és sajátos politikai súly a
termelési folyamatban betöltött szerepéből származik, nem pedig a számbeli
gyengeségéből."
Végezetül kifejti, hogy a forradalomat nem lehet megállítani a
burzsoá-demokratikus fejlődési fokon: "A proletariátus a visszamaradott
országokban arra kényszerül, hogy a burzsoá demokratikus feladatokért a
szocialista követelésekkel egyszerre harcoljon.
Ez a két szakasz – a demokratikus és a szocialista – a harcban nem különül
el történelmi korszakokként: egy időben fakadnak egymásból."
Nem szabad alábecsülni a fontosságát annak a ténynek, hogy a a
bolíviai munkásosztály kulcságazata már 1946-ben azon az állásponton volt, hogy
a demokratikus forradalom függőben lévő feladatait (agrárforradalom és nemzeti
függetlenség) csak az oldhatja meg, ha a munkások ragadják meg a hatalmat és,
hogy ezek a feladatok elválaszthatatlanul összekapcsolódnak a szocializmusért
folyó harccal. Így ezekkel a szereplőkkel el is jutottunk az 1952-es áprilisi
forradalomhoz. Az események kiváltó oka abban a próbálkozásban lelhető, hogy az
NFM vezetői a hadsereg képviselőivel próbáltak puccsot véghezvinni a katonai
rezsim ellen, amely semmissé nyilvánította az NFM által megnyert 1951-es
választásokat. Az összeesküvők rögtönzése miatt a puccskísérletet
megfeneklett, vezetői távozásra kényszerültek. Azonban a zavarodottság ezen
pillanataiban a tömegek színre léptek. Az egész országban munkások fegyverezték
fel magukat és kezdtek harcolni a hadsereggel. Cochabambában, Oruróban,
Potosítban, a munkások fegyvert ragadtak és elindultak La Paz, a főváros felé.
Millunii bányászok megszállták pályaudvart, elfoglalták a hadiutánpótlást
szállító vonatot és így jutottak el La Pazba. A megérkezésük a fővárosba (pont
mint a bányászok bevonulása a 2003-as vörös októberben) eldöntötte a harc
végkimenetelét.
A hadsereget teljes mértékben legyőzték, az elfogott foglyokat megalázták
és arra kényszerítették, hogy alsóneműjükben vonuljanak keresztül a
városközponton. Április 11-én nem volt többé burzsoá hadsereg Bolíviában. Az
egyetlen fegyveres erőt az országban az 50 000 és 100 000 közötti létszámú
felfegyverzett emberek jelentették, akiket a szakszervezetek milíciákba
szerveztek. A valódi hatalom a munkások kezébe került.
Április 15-én az NFM-et vezető Paz Estenssoro visszatért az országba, hogy
ő legyen az új elnök. A felfegyverzett munkások masszív tömege üdvrivalgással
fogadta és azt kiáltozták, hogy "Államosítsák a bányákat" és
"Földreformot". A tömegek számára Paz Estenssoro volt az a személy,
aki megadta volna kegyelemdöfést a földesuraknak, az imperialistáknak és a
bányatulajdonsoknak. Mindazonáltal semmi sem állt távolabb a szándékaitól.
Április 17-én létrejött a Bolíviai Munkás Unió (BMU) a TFP-aktivista Miguel
Alandia kezdeményezésével. A forradalmi buzgalomban megszületve a BMU már a
kezdetektől fogva elnyerte azokat a jegyeket, amely hasonlóvá tette egy
szovjethez (munkástanácshoz), és megvoltak benne a valódi hatalom elemei.
Libroro Justo ily módon mutatja be könyvében a bolíviai forradalmat: "a
BMU kezdettől fogva (...) az országot irányító és Bolíviában az egyetlen létező
hatalmat jelentő miliciákba szervett munkások hiteles képviselőjeként lépett
fel. Az elnök Elvtárs a proletariátus és a milíciák virtuális foglya volt, akit
a őriztek és felügyeltek a Palcio Quermado-ban".
És a leglényegesebb:
„Nem volt támogatói bázisa, hogy ellenálljon a munkások bármilyen
döntésének, mivel a legfőbb bázis, amire számíthatott volna, a burzsoá
hadsereg, szét lett rombolva április 9 és 11 között 1952-ben, a felfegyverzett
proletárok által és csak ez maradt egyetlen hatékony erőként."
Rövid idő elteltével a mozgalom átterjedt a parasztságra is, amely
megszállta a földbirtokokat és létrehozta saját "szakszervezeteit"
(ezek szintén csatlakoztak a BMU-hoz) és a saját miliciáit. Guelllimo
Lora, a TFP egyik történelmi vezetője bemutatja azt, hogyan vették a
szakszervezetek kezükbe a hatalmat: "Április 9-re,a legfontosabb
szakszervezetek a lényegi problémák kezelését a saját kezükbe vették és a
hatóságoknak, ha eddig még nem mozdították el őket, nem volt más választásuk
mint az, hogy meghajoljanak az akaratuk előtt.... A tömegek napi életének
irányítóivá válva, törvényhozó és végrehajtó hatalommal ruházták fel magukat
(kikényszerítették a döntéseket) és még az igazságszolgáltatáshoz is
hozzákezdtek. A szakszervezeti találkozó lett a legfőbb törvény, a legfőbb
tekintély."
Ugyanez volt igaz vidéken is, sőt néhány esetben még ezen is
túltettek Lora elbeszélése szerint:
"A paraszti szakszervezetek, amiket csak azért hívtak
szakszervezetnek, mert jobb nevet nem találtak maguknak a forradalmi felfordulásban,
a megyékben már a forradalom korai napjaiban is magukon hordozták a tanács
alapvető vonásait és egyedüli (törvényhozó, végrehajtó és igazságszolgáltató)
hatalomként léptek fel. Felfegyverzett paraszti milíciák egyszerűen
kikényszerítették a szakszervezet döntéseinek végrehajtását, szabályozva a még
lakosság napi szintű életét is."
Egyértelmű, hogy ami itt történt, Bolíviában 1952 áprilisában, kettős
hatalom volt: a munkások és parasztok a BMU által koordinált szervezeteiken
keresztül és a felfegyverzett milíciákra támaszkodva kezükben tartották a
tényleges hatalmat, másrészről a kormányzat "hivatalos" hatalmának
nem volt ereje a társadalmon belül. A helyzet nagyon hasonló ahhoz, ami
Oroszországban zajlott a februári forradalom után 1917-ben vagy
Spanyolországban, miután a munkások legyőzték a fasiszta felkelést 1936 júliusában.
Mindkét esetben a munkásoké volt a hatalom (a szovjetek révén Oroszországban és
az antifasiszta miliciatanácsok által Spanyolországban), de mindemellett
létezett egy hivatalos hatalom (az alkotmányozó hatalom Oroszországban és a
republikánus kormány Spanyolországban.) Oroszországban a helyzet a munkások
javára oldódott meg kevesebb mint 9 hónap alatt a szovjetek hatalom általi
megragadása révén 1917 októberében. Spanyolországban a republikánus kormányzat
javára alakult a helyzet, amely fokozatosan nyerte vissza az erejét
leszerelve a munkásmiliciákat és leépítve a munkáshatalom minden elemét
1937 májusától, amely a polgárháborúban a fasizmus győzelméhez vezetett.
Bolíviában az események hasonló menetben zajlottak, mint a spanyol
forradalomban és ez is a munkásmiliciák hadsereg általi leverésével értek
véget. Azt, hogy ezt elérje, az NFM kormány ügyes taktikát használt azáltal,
hogy késleltette a tömegek legfőbb követeléseinek gyakorlatba átültetését
(teljesítését), gyengítette és valódi tartalmuktól megfosztotta azokat, és
fokozatosan újratermeltette a burzsoá hadsereget, ami képessé tette, hogy a
munkás és paraszt miliciákkal foglalkozzon. Így a BMU mialatt a bányák
munkásellenőrzés által történő államosítását követelte, Paz Esetessoro azt
megtette. Amikor az államosítást elrendelte 1952 október 31-én, burzsoá
államosítás történt, ami a valóságban nagyon kedvező feltételeket szabott a
bádogbáróknak, az Egyesült Államokbeli vállalatok irányában kompenzációval és
szerződésekkel. A korábbi forradalmi lelkesedés ebben az időben kezdett
végetérni.
Valami hasonló történt a földreformmal. A vidék radikalizálódása, ahogy
láthattuk, némi késéssel ugyan, de magasabb volt a városok és bányák
munkásainak radikalizálódásánál. Kimondottan 1953 után a parasztok éltek a
lehetőséggel és megszállták a gamanolák földbirtokait. Egy amerikai
szerző, akit Libro Justo idéz a könyvében, így ír:
”A parasztság nem keveredett bele az 1952-es április 22-i forradalomba, de
amikor az NMF hatalomra került, levezényelte saját forradalmát. A parasztok
megragadták a földbirtokok feletti ellenőrzést és szétosztották maguk között.
Hogy elérjék ezt, valódi háborúba kelett fogni a birtokosok ellen.... 1953-ban
a Cochobamba nagy völgyeiben, a kecsua indiánok földjén, a régiót teljesen
elzárták, mindenkire gyanakodtak, hogy a régi tulajdonosokkal cimborál.”
Az agrárreform-törvény 1953 augusztusában (újabb négy hónapos bizottsági
vizsgálat után) egyszerűen törvényessé tette, amit a tömegek már
végrehajtottak, de szintén minden erőfeszítést megtett, hogy kompenzációt
nyújtson a régi tulajdonosoknak és törvényben garantálta minden megmaradt
latifundium védelmét. Például (a törvény) nem tekintette latifundiumnak azt a
földtulajdont, amelyiken a birtokos befektetett, és 50 000 hektárban rögzítette
annak maximális méretét trópikus és szubtrópikus területen.
Mégis, ezek az eredmények a földreform terén (a parasztok közvetlen akciói
révén) sokkal tartósabbak voltak, mint más területeken és képessé tették az
NMF-et, hogy megszilárdítsa támogatói körét a vidéken. Hitelhez, gépekhez és
egyéb eszközökhöz jutottak az új kisföldtulajdonosok a kikényszerített
agrárreform révén, ugyan egy évtized leforgása múltán arra kényszerültek, hogy
eladják és elhgyják a földjeiket. Evvel a földbirtok kevesek kezében történő
koncentrálódásának új ciklusát indították el.
A folyamat, amely a kiüresítés által megfosztotta a forradalmat valódi
tartalmától, attól, amiért a tömegek 1952 áprilisában harcba szálltak, növekevő
kiábrándultsághoz, a BMU-val kezdetet vett forradalmi intézmények
bürokratizálódáshoz és végül az 1964-es Barrienetos puccshoz vezetett.
Mindehhez az NMF-nek felbecsülhetelen segítséget nyújtott Lechin, az BMU és MNF
vezetője, az ügyes szakszervezeti bürokrata, aki tudta, mikor kell radikális
hangnemet használni beszédeiben, rá tudott hangolódni a tömegek
hangulatára/érzéseire.
Nem szabad efelejtenünk megemlíteni, hogy milyen szerepet játszott ebben a
folyamatban a TFP, az egyetlen poltikai erő, amelynek egyértelmű elképzelései
voltak, stratégiája a forradalmat illetően egy olyan visszamaradt országban,
mint Bolívia, amely az igazság pillanatában egyezkedő politikába kezdett az NMF
vezetésével. A TFP-nek döntő befolyása volt a proletariátusra, a bányászok
között kifejezetten, de a BMU vezetésében is. Milyen politikát kellett volna
magáévá tennie az 1952 áprilisában nyílt kettős hatalom idején? A bolsevikok
politikája Oroszországban képessé tette őket a kettős hatalom munkások
javára történő megoldására. A "Minden hatalmat a szovjeteknek"
jelszóval megnyerték maguknak a szervezetek többségét párhuzamosan azzal,
ahogyan a tömegek ráébredtek: az alkotmányozó kormány nem tudja a
legszükségesebbeket sem biztosítani számukra (béke, kenyér és föld). A helyes
politika azt lett volna, hogy követeljék a "Minden hatalmat a
BMU-nak" jelszót, mint az egyetlen módját a tömegek legégetőbb
szükségletei kielégítésére ("bányákat az államnak, földet az
indiánoknak"). Sajnos a FTP sosem lépett fel ilyen jelszavakkal és a
gyakorlatban baloldali tanácsadója lett a Lechin képviselte NMF baloldalán. Így
az 1952-es bolíviai forradalom legnagyobb korlátja a forradalmi vezetés hiánya
lett, amellyel konzekvens forradalmi gyakorlatot folytathatott volna. Azok a
feladatok, amikkel 1952-ben szembesültek, a mai napig megoldaltanok maradtak.
Ezek megoldására a proletariátus tömegszervezeteiben gyökerező erős marxista
irányzatot szükséges létrehozni, amely tiszta perspektivával rendelkezik: a
kapitalizmus nem képes megoldani a visszamaradottságból fakadó bármilyen
problémát, az alulfejlettséget, az imperialista dominanciát, amellyel Bolívia
szembesül és csak az oligarchák, kapitalisták, földesurak és imperialista
tulajdon munkásosztály általi kisajítása tud utat nyitni.
Eredeti publikáció: Sixty years of the Bolivian
revolution – what lessons can be learned?
(fordítás: fiatal forradalmárok)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.